• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werkbus met verf

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.929
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey Glimkezen & Glanspoppen! :p

Op de planning staan, voorlopig, 2 werkbussen van schilders. Beide bussen hebben rondom verfspatten, verfvegen en verf... Tja, gewoon best veel verf overal.

Denk aan het lakwerk, ongelakt kunststof, glaswerk en rubbers.

De vraag was of ik het ''redelijk'' netjes kan maken. Nieuwstaat verwachten zij niet, want dat is zeker niet mogelijk, volgens hen. Zij zullen mij er ook zeker niet op aankijken, mocht het niet lukken om alles weg te krijgen. ... Hah! Daar hoorde ik een uitdaging! :p

Ik beloofde één van de schilders om tijdens de detail die ik aan het doen was, een soort van test-spotje te doen. Dit deed ik dan ook op de motorkap, die aanvoelde als korrel 80 schuurpapier. Kleien was mijn eerste ingeving, misschien daarna een cleaner om verder te gaan. Het bleef echter bij kleien en het verschil in structuur én kleur/glans was al super! --->

20160908_153327.jpg


20160908_153334.jpg



Het is op de foto niet erg goed te zien. De lak voelde achter glad en dus 10x beter als het rechterdeel. Het gekleide stuk kan ik nu polijsten en hopen dat de rare vlekken, die écht in de lak lijken te zitten, ook weg gaan.

(Donkerbruin vermoeden dat de motorkap, of misschien zelfs meer, geen blanke lak heeft. Hij lijkt een beetje te verkrijten ofso.



Onderstaand een paar voorbeelden van de verf-schades. :D Op de ramen... stootstrippen.. handvatten... lakwerk...

20160908_153351.jpg


20160908_153403.jpg


20160908_153407.jpg


20160908_153411.jpg




Owjah, en de schilder vroeg hoe lang het zou duren en wat het zou kosten om de cabine en vrachtruim te doen... ''18 dagen, per uur betaald. Materiaal niet inbegrepen''

20160908_153051.jpg





Mijn idee was om te kleien. Mocht dit niet baten, een cleaner laten inwerken. (lakwerk)
Op het kunststof misschien ook kleien of wegsteken en dan APC+D en melaminespons.
Glaswerk ook kleien en eventueel een cleaner.

Hebben jullie nog tips?

(Ik dacht zelf ook aan een grovere/hardere klei als de Dolce Verde. Uiteraard word de auto ná het cleanen volledig gepolijst. Lakwerk en ramen.
Ook zal ik proberen het kunststof wat te schuren en voeden, maar naar verluid werd op de achterbumper verfafbijt gesmeerd en die voelde helemaal ruw en kwam zwart stof af. :p )




Greetz
 
Wat een klus :dizzy:. Hoe lang blijft het resultaat wat jij gaat behalen ook bijgehouden? Ik zou na de detail de bus nooit meer willen zien, denk dat mijn hart het niet aan zou kunnen.

Succes!
 
APC en grovere klei

APC zal niks doen aan de uitgeharde verf, maar een grovere klei pakt misschien meer op. Uiteraard zal ik dan marring veroorzaken, maar de auto is wit en ik ga toch nog polijsten.

Las ook dingen over milde aceton, producten als Oblitarate, wetsanden en meer dingen. Veelal klonk het als zinloos tot te risicovol of drastisch. :p

De klei deed enorm veel, maar de motorkap had niet heel veel verf op zich. Ik zal dus met de Dolce Verde een eind kunnen komen, maar misschien bij ergere delen weer niet.

Hoe lang blijft het resultaat wat jij gaat behalen ook bijgehouden? Ik zou na de detail de bus nooit meer willen zien, denk dat mijn hart het niet aan zou kunnen.
Nou, waarschijnlijk gewooon niet. :p Dat geeft niet, ik ga ook niet enorm veel tijd eraan besteden. Echter zit ik nu wel te denken aan een sealant zoals EX-P. Althans, ik gebruik het zelf nooit, maar misschien zijn de eigenschappen van een sealant hier wel op zijn plaats. (Witte auto, langere standtijd en afstotender)


Vergeet vooral die ladder niet uit z'n vieze panty te halen hé!
Hihihi... De schilder was al verbaasd dat ik voor hetzelfde bedrag als hij normaliter moest betalen, het exterieur zou polijsten! :p Ik denk dat hij krom zal liggen als de werkbus weer strak is en de ladder glimmend en glanzend op zijn dak erbij ligt. :D


Ik gok dat de tokkie even op pauze staat nu..
Hey Arie! :D Eén van de schilder heeft geen haast en de ander moet ik nog wat dingen mee kortsluiten. Dus eerst maar eens de Q5 afmaken en dan heb ik weer tijd.

De werkruimte die ik voorstelde, dat word 'm niet. Dus ik ga nog even nadenken over ''wat nu''.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Ik heb kort geleden het interieur van een VW Passat van een stucadoor gedaan. Ik begon vol goede moed met een sprayfles APC+ en een kwastje, maar na een uurtje of 4 eindigde ik met de hogedrukreiniger IN het in het interieur. Vervolgens met de extractor alles zo goed mogelijk droog gezogen.
Was ook wel meteen de laatste keer dat ik zo'n klus aanneem
 
Vergeet niet dat alleen het exterieur ga doen, hè! :p

Het interieur ga ik niet eens aan beginnen, tenzij de schilder dit wil en een uurprijs goed vind. Maja, hij wil de bus niet langer als 1 á 2 dagen kwijt zijn, dus de buitenkant ga ik wel redden, hoop ik.

Wat niet kan, dat kan niet. (Binnen redelijk tijd en inzet)

Anyways, niemand die aanvullende tips heeft?


Greetz
 
Misschien eens proberen met de nagellakremover zonder aceton? Die gebruikte ik om lakstiftresten van vorige eigenaar weg te halen en dat verdween als sneeuw voor de zon terwijl het niks met de lak deed.
 
Flinke klus inderdaad of kan ik beter zeggen uitdaging? Word flink beunen om resultaat te halen denk ik. Bij het zien van de foto's dacht ik gelijk aan de zwarte DDJ Supernatural clay. Daarmee heb ik verfspetters van een Mini afgehaald. De marring die je verooraakt is zo weg tijdens het polijsten. Dus dat komt goed.

Sterkte met dit project:no_mouth:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Thinner lost verf op. Ik zou alleen wel zeer voorzichtig zijn op die zwarte deurgreep.
Beetje afnemen met doek en meteen met veel water na reinigen. Dan controleren of het wat doet.
Zorg voor voldoende klei.
Misschien een stukje zacht plastic om als een soort van plamuurmes te kunnen dienen om verfspetters van de lak te vegen/steken?
 
Dat word een flinke klus.
Zou hem het adders van de plaatselijke spuiter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik zal simpelweg dingen moeten gaan proberen. De achterbumper is al flink ingevreten door verfafbijt, dus hier kan ik wat op proberen.

De schilders vroegen mij of ik een spulletje had om de verf te verwijderen. De dingen die zij zelf gebruiken, zoals thinner en terpetine, zullen dus niet gewerkt hebben.

Ook wil ik wel eens een sealant gaan proberen en dan denk ik aan EX-P. Iemand ervaring met een bepaalde sealant? (Standtijd en bescherming)


Greetz
 
Ik gebruik EXP wel eens, maar top meestal toch maar af met een wax.
Het oppervlak wordt er wel gladder en makkelijker te reinigen van, maar beading valt mij tegen, vandaar de wax.
Geen idee of de sealant eigenschappen dan nog wel aanwezig zijn of slechts de wax standtijd verlengen...
 
Uitdaging dit. Misschien proberen de verf vlekken laten "inweken" met WD40, zowel op de lak als de kunststof. Het idee is eigenlijk om de hechting van de gemorste verf te verminderen, eventueel PB PP gebruiken om "in te weken".

Als plastiek spatel zou je een creditcard kunnen gebruiken.

Ben benieuwd naar tips van de kenners en naar jouw resultaat.
 
Ik gebruik EX-P als sealant, makkelijk aan te brengen met de dap en ook uitpoetsen gaat makkelijk.
Standtijd is niet beter dan die van een goede wax, de 476S blijft bij mij langer zitten. Momenteel zit de EX-P nu 2 maand op mijn auto en ik merk nu wel echt dat de bescherming minder wordt, ik was elke week met de hand en btbm shampoo. Auto staat altijd buiten, rijdt ongeveer 2000km per maand.