• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werkmethode compleet pakket

Bassho

Detailing chief
3 jul 2017
103
85
Dag allen,

Het volgende: ik en een vriend van mij zijn van plan om onze eigen auto's te polijsten. Het lijkt ons ontzettend gaaf om resultaat in onze auto's te zien wat je overhoudt nadat je er met een polijstmachine overheen bent geweest. Nu lees ik op het forum veel diverse werkmethoden met diverse auto's. Wat ik eigenlijk niet heel duidelijk lees is het volgende: we starten vanaf een 0-punt: een Ford en een SEAT worden gepolijst. De lakken van Ford uit bouwjaar 2002-2005 zijn naar mijn weten niet extreem hard. Lak van een SEAT uit 2008 wel. Hiervoor hebben we op advies van Carclean een aantal pads gekocht. Maar wat is nu een goede werkwijze? Ik heb onderstaand uitgewerkt.


Stap 1 | Prewash
Materialen: Karcher K5, Valet Pro Foam

- Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit.
- Snowfoamen van de auto met foam/shampoo.
- Foam weer afspuiten.

Stap 2 | Wash
Materialen: Emmers en grids, Wollen washandschoen, Mothers California Gold Car Wash, Monello Non Ferro

- Gebruik van 2 emmers: (soppen en spoelen).
- Volledig wassen auto met shampoo en washandschoen.
- Schoonmaken velgen/kunststof/wielkasten met borstels.
- Schoonspuiten en controleren of alles ‘schoon’ is.

Stap 3 | Drogen
Materialen: Poorboy microvezel droogdoeken

- Droogmaken van meest belangrijke delen: plaatwerk.
- Drogen van boven naar beneden.

Stap 4 | Kleien
Materialen: Monello klei, DodoJuice Clay Lube

- Gebruik van ¼ deel van het kleiblok, eventueel dat verdelen in ½.
- Detailspray spuiten op het te kleien onderdeel en dan horizontaal of verticaal kleien.
- Delen wat gepolijst wordt moet gekleid worden, klei moet vloeiend over het paneel gaan: dan pas is het ‘schoon’.
- Na volledig kleien auto wassen (Stap 2 zonder punt 3 en dan stap 3: drogen).

Stap 5 | Polijsten (compound)
Materialen: Monello Cutting Pad Yellow, Monello Foamed Wool Cutting Pad, Scholl S3 Gold XXL, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900

- Beginnen met Yellow pad en S3 compound en dan polijsten in horizontale en dan verticale banen. (3x?)
- Polijstmiddel S3 aanbrengen op pad (4 drupjes) en die verspreiden over deel plaatwerk.
- Na polijsten deel plaatwerk afnemen met Verde Trio doeken en Gyeon Q2M Prep.
- Indien diepere krasjes, eventueel overgaan op Monello Ultra Thin Foamed Wool (?).
- Indien gewenst resultaat behaalt, weer afnemen met doeken en eventueel Q2M Prep.

Stap 6 | Polijsten (polish/voeden)
Materialen: Monello Polishing Pad White, Scholl S30+, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900

- Als het bij stap 5 nog niet gebeurd is: schoonmaken plaatwerk met Q2M.
- S30+ aanbrengen op White Pad voor afwerking en voor terugbrengen glans, 4 drupjes en verspreiden over lak. Wederom horizontaal en verticaal (3x banen?).
- Als polishen/voeden is gebeurd afnemen met Monello Verde doeken en eventueel Q2M gebruiken.
- Noodzakelijk om auto te wassen (?)

Stap 7 | Waxen
Materialen: Collinite 845 Semi-liquid wax, Monello Finishing Pad Red

- Machinaal waxen voor goed verdelen van de wax en beste resultaat.
- Na 10-20 min intrekken verwijderen met de Verde doeken van Monello.

Dan nu de vragen, naast dat ik uiteraard heel graag advies hoor! :)
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende?
- Stel je begint op de motorkap, deze worden veelal verdeeld in 2 of 4 delen om zo iets secuurder te werk te gaan. Is dit onzin of is dit daadwerkelijk slim?
- In horizontale en verticale banen hoor je te 'polijsten': hoe bepaal je hoe vaak je een bepaald patroon volgt? Ik las op het forum dat 3x horizontaal en 3x verticaal wel een redelijke start is.
- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen?
- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen?

Zo een paar vragen op een rijtje. Ik twijfel voornamelijk over de keren dat je de auto moet wassen aangezien ik niet wil dat ik straks met een polijstpad lekker de krassen er nog harder in druk.

Voor de makkelijkheid:
5C13cEO.png


Alvast bedankt voor de antwoorden! :D
 
- Wassen na het kleien kan, wat je zelf prettig vind. Ik vind Born Slippy redelijk vettig, dus vind ik het prettig om te wassen.
- Motorkap verdelen in denkbeeldige vlakken van 4 is inderdaad geen slecht plan. Meestal neem ik vlakken van 30x30 tot 50x50. Ik zou de vlakken niet afplakken.
- Je polijst tot je middel is uitgewerkt. Als je je eerste run doen dan zul je zien dat er veel middel op je paneel is, dan ga je nog een keer dat doen dan zul je zien dat je polijstmiddel doorzichtig wordt (of soms nog niet, dan doe je hetzelfde nog een keer). Dan heb je het product doorgewerkt en is de korrel afgebroken. Dat noemen de meesten 1 hit. Hoeveel hits je moet doen hangt af van de correctie die je krijgt, heb je een hele harde lak, dan zul je meer hits moeten doen.
- Prep is ideaal om je polijstmiddel af te nemen en te inspecteren of je daadwerkelijk hebt bereikt wat je wou bereiken.
- Wassen na het polijsten ligt wederom aan je persoonlijke voorkeur. Ik denk dat ik het niet zou doen, ik zou de auto afnemen met prep en dan m'n wax aanbrengen. Daarna zou je de auto kunnen wassen om eventueel polijstresidu van de ramen e.d. af te nemen. Kun je meteen je beaden en sheeting bewonderen :D.

Wat ik een beetje mis is een testspot maken. Je weet nooit hoe hard je lak is, tenzij je een testspot maakt. Gewoon een medium combi proberen op je lak en kijken wat je daarmee bereikt; niet voldoende? Dan opschalen. Yellow pad icm. S3 is best wel een flink zwarte combi namelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Bassho
- Wassen na het kleien kan, wat je zelf prettig vind. Ik vind Born Slippy redelijk vettig, dus vind ik het prettig om te wassen.
- Motorkap verdelen in denkbeeldige vlakken van 4 is inderdaad geen slecht plan. Meestal neem ik vlakken van 30x30 tot 50x50. Ik zou de vlakken niet afplakken.
- Je polijst tot je middel is uitgewerkt. Als je je eerste run doen dan zul je zien dat er veel middel op je paneel is, dan ga je nog een keer dat doen dan zul je zien dat je polijstmiddel doorzichtig wordt (of soms nog niet, dan doe je hetzelfde nog een keer). Dan heb je het product doorgewerkt en is de korrel afgebroken. Dat noemen de meesten 1 hit. Hoeveel hits je moet doen hangt af van de correctie die je krijgt, heb je een hele harde lak, dan zul je meer hits moeten doen.
- Prep is ideaal om je polijstmiddel af te nemen en te inspecteren of je daadwerkelijk hebt bereikt wat je wou bereiken.
- Wassen na het polijsten ligt wederom aan je persoonlijke voorkeur. Ik denk dat ik het niet zou doen, ik zou de auto afnemen met prep en dan m'n wax aanbrengen. Daarna zou je de auto kunnen wassen om eventueel polijstresidu van de ramen e.d. af te nemen. Kun je meteen je beaden en sheeting bewonderen :D.

Wat ik een beetje mis is een testspot maken. Je weet nooit hoe hard je lak is, tenzij je een testspot maakt. Gewoon een medium combi proberen op je lak en kijken wat je daarmee bereikt; niet voldoende? Dan opschalen. Yellow pad icm. S3 is best wel een flink zwarte combi namelijk.

Je zou dus aanraden om er een andere pad bij te nemen?
De testspots zou je bij stap 5 plaatsen denk ik, en dan bij voorkeur zelfs nog tussen stap 4 en 4?
 
Laatst bewerkt:
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende?

Born Slippy is ontzettend zeep geconcentreerd. Afspoelen is het makkelijkst maar even snel met een shampoo en washpad eroverheen is zeker wetend op een schone auto werken.

- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen?

Na een polijst gang (of compound) zorgt Prep ervoor dat alle productresten worden afgenomen zodat je een puur schone lak overhoudt waardoor je deze goed kan inspecteren op eventuele foutjes.

- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen?

In principe niet. Goed afnemen met Prep is voldoende. Scheelt ook dat alle hoekjes dan droog blijven.
 
Je zou dus aanraden om er een andere pad bij te nemen?
De testspots zou je bij stap 5 plaatsen denk ik, en dan bij voorkeur zelfs nog tussen stap 4 en 4?
Ik zou denk ik voor de testspot een oranje pad met S3 pakken, maar ik heb zelf geen ervaring met S3. Ik werk nu met Monello, daar pak ik meestal oranje met Mezzo en dan opschalen.

Testspot doe je voor je gaan polijsten, dus als eerste stap van stap 5.
 
Ik zou denk ik voor de testspot een oranje pad met S3 pakken, maar ik heb zelf geen ervaring met S3. Ik werk nu met Monello, daar pak ik meestal oranje met Mezzo en dan opschalen.

Testspot doe je voor je gaan polijsten, dus als eerste stap van stap 5.

Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Ik heb bij Carclean nagevraagd hoe dit zat en zij geven aan dat de oranje pad en de gele pad niet extreem veel verschillen van elkaar, maar dat het ook afhankelijk is van de druk en techniek die je gebruikt. De yellow pad heeft een wat hogere slijpgraad (80/100) en de oranje 60/100. De oranje pad staat nog op het verlanglijstje :)
 
Er is reeds veel gereageerd, maar hieronder mijn advies:

Stap 1 | Prewash
Materialen: Karcher K5, Valet Pro Foam

- Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit.
- Snowfoamen van de auto met foam/shampoo.
- Foam weer afspuiten.

Vergeet de 1e handeling: hiermee spuit je het grove vuil over de lak.
Begin dus met het snow-foamen, waardoor dat grove vuil ingekapseld wordt en veilig wordt verwijderd.


Stap 4 | Kleien
Materialen: Monello klei, DodoJuice Clay Lube

- Delen wat gepolijst wordt moet gekleid worden, klei moet vloeiend over het paneel gaan: dan pas is het ‘schoon’.

Ook je ruiten kun je kleien (als je toch bezig bent): de vervuiling die op je lak zit zal ongetwijfeld ook daarop zitten.

Stap 5 | Polijsten (compound)

Ik zeg: testspot!!

Dan nu de vragen, naast dat ik uiteraard heel graag advies hoor! :)
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende? Met de ietwat zeperige DDJ clay lube wel gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Stel je begint op de motorkap, deze worden veelal verdeeld in 2 of 4 delen om zo iets secuurder te werk te gaan. Is dit onzin of is dit daadwerkelijk slim? Dit is een "must": motorkap is een te groot oppervlak om in 1x in z'n geheel te polijsten.
- In horizontale en verticale banen hoor je te 'polijsten': hoe bepaal je hoe vaak je een bepaald patroon volgt? Ik las op het forum dat 3x horizontaal en 3x verticaal wel een redelijke start is. Nogmaals: testspot!
- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen? Is zeker zeer gewenst om polijstresidu te verwijderen, en zodoende een brandschone lak te krijgen.
- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen? Niet noodzakelijk: Prep does the job!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Bassho
Er is reeds veel gereageerd, maar hieronder mijn advies:



Vergeet de 1e handeling: hiermee spuit je het grove vuil over de lak.
Begin dus met het snow-foamen, waardoor dat grove vuil ingekapseld wordt en veilig wordt verwijderd.


Stap 4 | Kleien
Materialen: Monello klei, DodoJuice Clay Lube

- Delen wat gepolijst wordt moet gekleid worden, klei moet vloeiend over het paneel gaan: dan pas is het ‘schoon’.

Ook je ruiten kun je kleien (als je toch bezig bent): de vervuiling die op je lak zit zal ongetwijfeld ook daarop zitten.

Stap 5 | Polijsten (compound)

Ik zeg: testspot!!

Dan nu de vragen, naast dat ik uiteraard heel graag advies hoor! :)
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende? Met de ietwat zeperige DDJ clay lube wel gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Stel je begint op de motorkap, deze worden veelal verdeeld in 2 of 4 delen om zo iets secuurder te werk te gaan. Is dit onzin of is dit daadwerkelijk slim? Dit is een "must": motorkap is een te groot oppervlak om in 1x in z'n geheel te polijsten.
- In horizontale en verticale banen hoor je te 'polijsten': hoe bepaal je hoe vaak je een bepaald patroon volgt? Ik las op het forum dat 3x horizontaal en 3x verticaal wel een redelijke start is. Nogmaals: testspot!
- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen? Is zeker zeer gewenst om polijstresidu te verwijderen, en zodoende een brandschone lak te krijgen.
- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen? Niet noodzakelijk: Prep does the job!

Dus: eerst foamen, dan helemaal afspuiten? Op zich ook wel logisch, thanks. Het kleien van de ruiten wist ik, maar heb ik nog niet op het lijstje staan. Als je toch eenmaal bezig bent moet je ook alles doen, toch? ;) Testspot principe heb ik genoteerd staan.
 
snowfoamen zonder dat je een hogedrukspuit heb hoe doe je het dan gewoon in een emmer met water en de foam
Niet lullig bedoeld, dus zie het ook niet als iets negatiefs, maar zou je ALSJEBLIEFT leestekens willen gebruiken? :p

Foamen zonder HD is mogelijk, maar dan moet je denken aan vrij prijzige drukpompen en zelfs dan nog is het effect matig. Foamen met een HD + foamlans is The way To go, zeg maar. :D
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Niet lullig bedoeld, dus zie het ook niet als iets negatiefs, maar zou je ALSJEBLIEFT leestekens willen gebruiken? :p

Foamen zonder HD is mogelijk, maar dan moet je denken aan vrij prijzige drukpompen en zelfs dan nog is het effect matig. Foamen met een HD + foamlans is The way To go, zeg maar. :D

Foamen zonder HD:
1. Pak een scheutje Valet Pro Snow Foam en doe deze in de emmer
2. Vul de emmer met water
3. Pak een vork en kop op tot een schuimlaag

Nee zonder grap: inmiddels al 2-3 auto's gedaan en het gaat uitstekend :)
 
Foamen zonder HD:
1. Pak een scheutje Valet Pro Snow Foam en doe deze in de emmer
2. Vul de emmer met water
3. Pak een vork en kop op tot een schuimlaag

Nee zonder grap: inmiddels al 2-3 auto's gedaan en het gaat uitstekend :)
En hoe breng je het vervolgens mooi en egaal aan? Het zit dan namelijk nog in de emmer. Maak ff een filmpje