• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werkwijze/volgorde panelen met DA

Mikali

Detailing rookie
15 aug 2019
11
15
Hey,

Ik ben nog nieuw in het detailen en zit met een beginners vraag. Wat is een goede werkwijze met de DA? Bv. Beginnen met motorkap, dak, zijpanelen, voorkant en achterkant?
Maar wat doe je met de moeilijk bereikbare plaatsen? Ik heb een DAP900 met 2 plates maar lijkt me onhandig om tussentijds te wisselen van groot naar klein?
Dus, hoe doen jullie het?
 
De volgorde waarin je panelen polijst is helemaal aan jou. Als je niet alles in een sessie doet en ondertussen de auto gebruikt, dan is het uiteraard zaak om steeds vantevoren te zorgen dat de betreffende panelen goed schoon zijn en achteraf dat er iets van een bescherming op zit.

Met 1 machine en meerdere backingplates zul je inderdaad tussentijds moeten wisselen. Maar dat is ook zo gepiept, toch?
1 machine die breed inzetbaar is, betekent uiteraard wel even ombouwen. Daarvoor heb je slechts de aanschaf van 1 machine.
Ik ben destijds met de aanschaf van een DAP500 begonnen (en dus in eerste instantie ook steunplaten moeten wisselen) en heb er later een 900+ bijgekocht, dus nu kan ik van machine wisselen ;)
 
Jup, de volgorde is jouw eigen dingetje. :D Maar ik snap wat je bedoeld met het wisselen van de backingplates (BP).

Toen ik zelf ook alleen maar één machine had (DAP), deed ik eerst alles wat ik met de grote BP kon doen. Ik hield daarbij wel een ''volgorde'' aan waarbij ik bijv. eerst aan de neus ging werken. Ik deed eerst alles wat ik met de grote BP kon doen, vervolgens de lastigere stukken met de kleine BP.

Maar... Het wisselen van de BP's is ook niet enorm veel werk, dus je zou ook gewoon één paneel kunnen kiezen en deze helemaal behandelen alvorens je het volgende paneel kiest.
 
Het is wel zo dat het niet ontzettend veel werk is ... Daar hebben jullie ook gelijk in.
Als het bevalt kan ik er nog altijd een beter model bijkopen
Vwbt de "plan of attack" maakt dus niet zoveel uit als ik het zo lees, zal ondervindingsgewijs moeten komen.
 
Jup... De één doet het zo, de ander weer anders. ;)

Wat ik wel altijd een beetje in mijn achterhoofd houdt is een volgorde om dingen niet te vergeten. Dit kan bij het wassen zo zijn, maar ook bij het aanbrengen van coatings.
Zo kan je er bijv. voor kiezen om met het dak te starten. Zo hoef je niet meer tegen de auto aan te staan om het dak te doen als je de zijkanten al hebt gedaan. Vervolgens de auto rond, beginnende bij bijv. de motorkap --> rechterzijpaneel --> deur --> etc etc.
 
  • Leuk
Reactions: Mikali
Ik zeg altijd: begin met de motorkap. Een makkelijk deel, je hebt goed zicht op wat je aan het doen bent en als beginner ben je toch een beetje aan het klungelen en dan kun je beter klungelen waar je goed zicht op hebt :)
 
Ik begin ook altijd op de motorkap en ga dan tegen de klok in de auto af, paneel voor paneel.

Als ik klaar ben met een paneel, plak ik er een stukje tape op zodat ik kan zien dat dat paneel behandeld is.
 
  • Leuk
Reactions: Mikali
Je kan het helemaal zelf bepalen, en zoals je hierboven leest, heeft iedereen een andere volgorde. Persoonlijk ligt het er aan waar ik (geen) zin in heb. Deuren zijn lastiger omdat je dan moet zitten/hurken, dus soms begin ik daar en dan de grote stukken als laatste (lekker snel klaar).

Voor je BP: ligt aan de auto. Sommige hebben deurstrips of vouwen waardoor je kleine stukken plaatwerk hebt, dan zijn ze makkelijker te poetsen met een kleine BP dan pielen met zo'n grote schijf.

Hoe dan ook veel poets plezier enneh...vergeet de foto's niet te posten ;)

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Mikali
Voor de 1e keer is de motorkap (of bij een sedan eventueel de kofferklep) gewoon de beste plek om te beginnen, omdat dit:
- een liggend vlak is (vertikaal vlak zoals een deur is lastiger om de juiste druk (ongeveer machinegewicht) uit te oefenen
- het is goed zichtbaar, en je kunt als je er omheen loopt makkelijk onder verschillende hoeken naar je werk kijken om te checken
- de werkhoogte is makkelijk

Ik bepaal eerst hoeveel panelen (beschikbare tijd) ik ongeveer ga polijsten, en maak dan een verdeling. Wat ik bijvoorbeeld nog wel eens doe als verdeling:
- 1e sessie kofferklep, dak, motorkap
- 2e sessie alle panelen aan de linkerkant
- 3e sessie alle panelen op rechts
Voor- en achterbumper pak ik dan mee bij één van de andere sessies.
 
  • Leuk
Reactions: Mikali
Ik begin ook altijd op de motorkap en ga dan tegen de klok in de auto af, paneel voor paneel.

Als ik klaar ben met een paneel, plak ik er een stukje tape op zodat ik kan zien dat dat paneel behandeld is.
Goeie tip van die tape, merci