• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsand pain! Clear coat swirl en pig tail

tom_goteborg

Detailing addict
11 sep 2009
14
70
Utrecht
Golf VI variant zwart metallic

Vandaag grove krassen proberen te verwijderen met Mezerna 400/ Monello Veloce op een wool pad en DAP500. Eerst gekleid met Mothers.

Uitgangspunt punt
25B8D9F6-253D-4246-BC83-8FFF4231AFC3.jpeg


Best aardig krassen minder zichtbaar gekregen. Toen toch besloten om te gaan nat schuren met de hand: 1000, 1500, 2500.

Twee fouten gemaakt (sowieso)
- schuurpapier niet laten weken
- detail spray als lubricant gebruikt, maar tussendoor te weinig gespoeld: resultaat pigtail door schuur stof ophoping.
C55960B6-4780-4794-9365-70232C2564BB.jpeg

Daarna met polijstmiddel aan de slag.

Wat zouden jullie doen?

Moet ik met volgende krassen dichtheid nog nat schuren? (Foto beneden)

Of vaker lokaal met mezerna of andere grove compound een aantal hits geven?

Ik heb dus niet overal last meer van deze krassen van mijn schuurwerk uit foto’s boven. Bij deze een macro van de nachtmerrie plek:
E5D7ACEE-C152-42E5-A70B-3CB9668FB8DF.jpeg
 

Bijlagen

  • 63A3AE10-D98C-458A-97DB-0BF31D344DB1.jpeg
    63A3AE10-D98C-458A-97DB-0BF31D344DB1.jpeg
    157,7 KB · Weergaven: 57
:cold_sweat:Oei! Ik moet even eerlijk zeggen dat ik je overgang van polijsten naar schuren wel schokkend vind. Daarbij is je schuurbeeld veel te grof en véél te wijd. Dat draai je nu niet meer terug maar doe een volgende keer alsjeblieft heel lokaal en heel voorzichtig schuren.

Ik durf eigenlijk niet eens advies te geven zonder dat je de dikte hebt opgemeten. Ik vermoed namelijk dat er niet veel meer over is.

De restanten die je ziet zijn van het schuren: je hebt te grof gewerkt en onvoldoende afgebouwd. 1000 grit op de lak is echt heftig (té heftig wat mij betreft) en dat afbouwen is een secuur werk. Dus als je gestart bent met 1000, moet je met 1500 zodanig schuren dat je de 1000 grit krassen weghaalt. Dat is dus niet goed gelukt bij jou.

Als dat wel gelukt is moet je met 2000 grit de 1500 weghalen. Dan met 2500/3000 grit de 2000 krassen en dan polijsten.

Verder merk ik op dat je een DAP500 gebruikt. Dat is een hele lichte machine voor eenvoudig polijsten, niet voor verregaande lakcorrectie wat nu benodigd is. Het kan zo zijn dat de lak hard is (Duits) en daarom je eerste resultaat onbevredigend; de machine is mogelijk een beperking.

Idealiter bouw je dus met 1500 grit alles weer op maar doe dit niet zonder te meten want ik vermoed dat je met twee halen door de lak zit inmiddels. Succes en ik adviseer je om dit niet meer zo aan te pakken.
 
Inderdaad; meten is hier wel handig
Omdat je de kras nog ziet in het schuurbeeld, zou je dieper moeten, of invullen met lak
Zowiezo is een DAP garantie voor het moeten hebben van veel geduld
 
Heb je wel speciaal automotive schuurpapier gebruikt?
Onderstaand plaatje legt het uit.

Niet elk waterproof schuurpapier is geschikt of hetzelfde.

sandpaperdiagram.jpg
 
Heb je wel speciaal automotive schuurpapier gebruikt?
Ja, 3M wetordry. Ik ben overigens bekend met schuurladders en de macro foto boven is van een lokale plek waar het niet goed uit de verf (;)) gekomen is. Ik denk dat ik met 2000 ga proberen zeer rustig zonder druk en tussen door veel inspecteren met verlichting en opbouw. Daarna weer de machine.

Ik zal mijn resultaat, ongeacht de uitkomst, delen.
 
  • Leuk
Reactions: Pter
Heb je wel speciaal automotive schuurpapier gebruikt?
Onderstaand plaatje legt het uit.

Niet elk waterproof schuurpapier is geschikt of hetzelfde.

Bekijk bijlage 160266
Ter informatie, de Monello Carta Abrassiva is hetzelfde als de Unigrit van Meguiars. We hebben heel lang moeten zoeken om deze te kunnen krijgen maar het is gelukt. Maar voor dit soort krasjes zou ik eerder naar de Flexipads velcro schuurschijfjes kijken op zo'n blokje. En dan eerst een stukje proberen en dan alles doen. Zeker als test maar zodoende leert men natuurlijk. Zonder te meten is het nu wel een aardig risicootje maar als je zoiets hebt: of het wordt mooi of het wordt spuiten dan kan je nog wel een gok wagen natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Tim en Pter
is dit je eigen auto @tom_goteborg ? ik heb geen ervaring met dergelijke handelingen, maar bij het zien van de eerster foto's hield ik wel ff mijn handen voor de ogen. Ben benieuwd naar het eindresultaat uiteindelijk, zou mooi zijn dat je het toch netjes kan fixen.
 
Je hebt wat meer fout gedaan dan de 2 voorbeeldjes.

- heb je de wagen grondig gereinigd voor het schuren? Ik lees dat je gekleid hebt dus vermoed van wel.
- Het schuurbeeld is erg rommelig en ziet er gehaast uit. Let op met het schuren op de randen van de deur/spatbord, hier ga je enorm snel door de blanke lak! Daarnaast heb je de OEM blanke lakboord helemaal vlak geschuurd, dit ga je blijven zien.
- Schuurpapier moet niet perse doorweekt zijn, gewoon goede kwaliteit schuurpapier en een goede techniek is essentieel.
- Je start met P1000 welke al direct erg grof is, je neemt enorm veel risico door direct te starten met een korrel waarmee je snel door de blanke lak gaat.
- Tussentijds controleren door bv. wat water te spuiten op het geschuurde oppervlakte, dit kan een hulpmiddel zijn in het bepalen als je naar de fijnere korrel kan overgaan of niet (is niet heel makkelijk om te zien/in te schatten).
- Van P1000 naar P1500 is een logische stap, van P1500 naar P2500 niet. Je had best P2000 gebruikt tussenin. Volgens mij heb je de krassen van P1000 niet volledig verwijderd en te snel overgegaan naar de fijnere korrel, zoals Roco ook al aangeeft.
- Bij zo'n kras kan je best eerst een stukje proberen en het klein houden, zoals Dibbuz ook al aangaf.

Je gaat hoe dan ook opnieuw moeten schuren, dit ga je met polijsten niet opgelost krijgen. Neem er zoals aangeraden zeker een lak diktemeter bij (ook is dit geen garantie tegen het doorschuren!). Je hebt ongetwijfeld al enkele microns van de blanke lak verwijderd, wees heel voorzichtig...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Nog een advies: schuren/wetsanden doe je het beste door schuin te schuren. 2500 bijvoorbeeld van linksboven naar rechtsonder schuren, 3000 dan van rechtsboven naar linksonder schuren. Hiermee schuur je telkens in tegengestelde richting van de schuurkrassen waardoor je veel egaler maar ook beter en sneller de grovere korrel weg schuurt.

Ronddraaiende beweging is dus eigenlijk uit den boze! Helemaal als je met de hand schuurt.

Machinaal is een ander verhaal maar vergt ook andere techniek.
 
  • Leuk
Reactions: Erjan1987
We zijn weer terug. De auto in kwestie is mijn eigen auto en tien jaar in het bezit van iemand anders geweest, dealer onderhouden, maar de buitenkant heeft vooral af moeten zien op zanderige wegen in Frankrijk voor de helft van de tijd. Verder waren wassen en waxen niet een routine voor de vorige eigenaren. Niettemin daarom een leuk project. Ik heb de auto nu enkele keren gewassen met de hand en APC en wordt op de lastige plekken toch steeds schonere.

Heb de auto opnieuw gekleid met Mothers Claybar en detailers spray. Ben erg tevreden over dit type klei, lekker flexibel te maken met de hand.

In navolging van bovenstaand verhaal heb ik mij als eerste het wielscherm RV gestort. Met p1500 ben ik opnieuw gaan schuren, en het werd duidelijk dat ik in de 'orange peel' laag zat door de zichtbare toppen en dalen. Er was nog in principe blanke lak aanwezig. Daarna met DAP500 icm Monello Veloce en veel geduld en checks tussendoor met LED-lamp toch tot een zeer tevreden resultaat gekomen.

Voor
IMG_3657_RV krassen before.jpg



Tweede poging, in blauw kader zijn de krassen lichtjes aanwezig
IMG_3694_orange peel schuren.jpg


De oorspronkelijke schade is nog steeds zichtbaar, maar in een zeer zwakke variant, en acceptabel nu voor mij.

IMG_3702.jpg
IMG_3705.jpg


IMG_3701.jpg


Voor de rest binnen en buiten volledig aangepakt.

IMG_3609.jpg



IMG_3610.jpg




Onder de kap:
IMG_3888.jpg
IMG_3887.jpg
x`

IMG_3895.jpg
IMG_3896.jpg

De Aluminium oxide staat nog op de wensenlijst om aangepakt te worden. (sodablaster??)

Inmiddels is de temperatuur zodanig dat de zomervelgen er ook onder mogen. Maar eerst met PBs APC aan de slag, daarna AluTeufel en afsluitend kleien met een oudere kleibar om echt alle teerspikkels en vervuilingen weg te krijgen. Daarna in de Collinetes wax en de flenskante een lik kopervet gegeven.
IMG_3575.jpg



IMG_3580.jpg

IMG_3582.jpg
IMG_3585.jpg
IMG_3586.jpg
IMG_3589.jpg
IMG_3590.jpg


INTERIEUR
Interieur aangepakt, eerst grondig uitzuigen, daarna met APC oplossing en kwasten aan de slag. Het leer op het stuurwiel heeft weer een zijde glans uitstraling in plaats van glimmend van de hadncreme. Daarna met een Bliss extractor het tapijt en matten gedaan. Vooral oppervlakte vuil, relatief schone auto.
IMG_3602.jpg

IMG_3604.jpg
IMG_3599.jpg
IMG_3600.jpg
IMG_3606.jpg
IMG_3608(1).jpg

IMG_3614.jpg

Gratis kauwgum! Met vlekkendokter aan de slag en borstel.

INTERIEUR (after)
Het resultaat is aardig. Het is natuurlijk een beetje foetelen, fotos in een donkere garage kelder, maar ik heb bijgelicht met een LED lamp.
IMG_4257.jpg

IMG_4256.jpg
IMG_4254.jpg
IMG_4255.jpg

Voor de kunststoffen binnen heb ik Aerospace Protectant 303 gebruikt. Dit middels geeft een mooi matte afwerking en niet te vettig.

Exterieur
Zoals boven beschreven, wassen, kleien en met Mezerna op de lastige plekken aan de slag. Daarna de hele auto in drie stappen met Monello Veloce,, gevolgde door Mezzo en afsluitend met Finale. Daarna in de sealant gezet met PB EXP, na een tijdje intrekken uitgeboend en afgerond met een Colinite Liquid Insulator Wax 845.



IMG_3989.jpg
IMG_3988.jpg
IMG_3990.jpg
IMG_3991.jpg
IMG_3984.jpg

IMG_4016.jpg



IMG_4018.jpg
IMG_4021.jpg






IMG_4019.jpg




IMG_4011-1.jpg





IMG_4009.jpg
 
Heel mooi geworden zeg, wel flink moeten zweten maar met een heel mooi resultaat :cool:.
Goed verslag met duidelijke foto's, de uren goed besteed.
 
  • Leuk
Reactions: tom_goteborg

Vergelijkbare onderwerpen