• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanding - Trial & Error

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.867
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Ok, dus ik had het geniale idee om op een sloopkap effe snel wat te wetsanden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan... :p

Ik wilde wel eens voelen en zien hoe zoiets gaat. Bizar effect, maar je bent blijkbaar ook bizar snel de boel aan het verkl*ten! :p

DAP900 V3 (stand 6) + Soft Dual Action Backingplate + Rupes X-cut 1500 -->
Bijna alles goed geraakt, maar nog steeds wat glimmende stukjes.

20161006_204048.jpg



DAP900 V3 (stand 6) + Soft Dual Action Backingplate + Rupes X-cut 2000-->

Hier ging het al mis. :D Ik merkte op dat toen ik de pad afspoelde er een ietwat blauwige gloed op de pad zat. ...Door de blanke lak heen...
20161006_204643.jpg



DAP900 V3 (stand 6) + Soft Dual Action Backingplate + Rupes X-cut 3000 -->
De reflectie kom al wat meer terug, maar die plek heb ik simpelweg vernield, denk ik.

20161006_205023.jpg



DAP900 V3 (stand 6) + Soft Dual Action Backingplate + Monello Geel + S3 -->
OK, je corrigeert als een malle en de orange peel word minder... Maar dit prutswerk kan nooit de bedoeling zijn, haha! :p
20161006_212521.jpg



Ik heb ook het bovenliggende stuk gedaan op dezelfde manier, maar sneller bewegen. Hier sloopte ik de blanke lag nog sneller, maar de orange peel was ook een stuk minder. :p


Conclusie; Handmatig mijn motorkap-slooppaneel proberen, want dit ging allemaal wel erg snel verkeerd. :p



Greetz
 
Hey @m@rio ,

Ik had werkelijk waar een lading tekst gelezen en youtube-filmpjes gekeken over wetsanding, maar nooit daadwerkelijk ge-wetsand. Ik wist dus niks meer over korrels, machinesnelheden en dergelijke. :p

Ik begon op stand 4 op een ander slooppaneel en toen zag ik piggytails. Toen ik stand 6 probeerde, met in gedachte dat de beweging simpelweg sneller is, merkte ik bijna geen piggytails op en dit leek mij beter voor het schuurbeeld. (Klopt waarschijnlijk niks van, maar goed.. :p )

Ook vind ik de Soft D/A backingplate fijn werken, maar ik heb het idee dat deze kleine plate + in verhouding grote DAP een niet al te strak schuurbeeld geeft. Maja, mijn slooppaneel stond rechtop op mijn werkbank en het paneel heeft wat lichte rondingen + dat ik de plate niet goed kon zien en dus waarschijnlijk niet lekker recht kon houden.

Ik denk dat ik op mijn sloop-motorkap met de hand + interface + 1500 ga proberen. Een betere feel krijgen van elke stap. Dan pas weer machinaal. :p
Ik was met koplampen bezig en dus deed ik het wetsanden effe snel met de DAP, maar... Bleh! Beter van niet. :D




Greetz
 
<-- Wederom een Wetsanding Fail -->

Hey GlimKezen & GlansPoppen! :p

Vanochtend kreeg ik de ingeving om mijn slooppaneel maar eens aan te pakken middels wetsanden. De nadruk lag op het aanpakken van de orange peel.
Deze keer HANDMATIG. :p

Met dank aan @Istnogferarie voor het doneren van een wetsand-setje! :heart:

20170416_081407.jpg

20170416_081412.jpg



* Korrel 1500 -->
(Zag pas later dat ik ook 1000 had)

20170416_084303.jpg



* Korrel 2000 -->

20170416_084755.jpg



* 50/50 schuurbeeld -->

20170416_085627.jpg



* Korrel 3000 -->

20170416_085907.jpg


20170416_090326.jpg


20170416_090651.jpg


20170416_092006.jpg



* Schuurkrassen -->

20170416_092148.jpg



* Lichte waas -->

20170416_092421.jpg



* Weinig resultaat. Nog steeds (bijna) evenveel orange peel -->
(Sorry, kreeg het slecht in beeld)

20170416_093141.jpg




Inmiddels vond ik ook de Korrel 1000 en besloot alle zojuist genomen stappen opnieuw te doen op een andere plek. Deze keer met korrel 1000 erbij.



* Na korrel 1500 zat ik al door de lak heen, haha! :p -->

20170416_102759.jpg



* Ik ben maar gewoon doorgegaan met afschalen, het kwaad was toch al geschiedt. XD



20170416_104509.jpg



Iets minder orange peel (Yippie!) ... Iets door de blanke lak? (Oops!) -->

20170416_104534.jpg

 
Man man man, wat een drama! :p

Ik snap er simpelweg niets van. Ik kan mij herinneren van de Rotary-Clinic bij CC dat je met de Denim pads een hit doet en dan controleert. Je zag dan letterlijk de toppen van de orange peel afgevlakt worden en als je ze nog zag, moest je nog ''dieper''.

Ik ging van rustig aan doen naar iets grover en zat gelijk door de lak heen. :p


CC moet gewoon effe niet o druk zijn, kan ik een clinic volgen, haha! :p @Tim @Dibbuz
 
  • Leuk
Reactions: Dylandr en Tim
Het lijkt nu of je versteld staat dat er een waas aanwezig blijft omdat je ogenschijnlijk alleen Scholl S3 gebruikt...een hitje met S30+ of vergelijkbaar haalt die waas weg.
S3 corrigeerd goed en finished ook goed maar S30+/S40 finished perfect, zonder waas uiteraard.

Leuke test verder, blijft een vak apart dat wetsanden enzo.
 
Het lijkt nu of je versteld staat dat er een waas aanwezig blijft omdat je ogenschijnlijk alleen Scholl S3 gebruikt...een hitje met S30+ of vergelijkbaar haalt die waas weg.
S3 corrigeerd goed en finished ook goed maar S30+/S40 finished perfect, zonder waas uiteraard.

Ik had zoveel foto's en stappen... ik heb dus niet alles gepost. Zo ook de stap met LC - Orange + S30. De waas komt denk ik gewoon van het slechte schuurbeeld.

Wetsanden blijf ik voorlopig ver vandaan. :p Ik heb het nu machinaal stapje voor stapje gedaan en had een slecht resultaat. Handmatig nu dus ook. XD
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Zit zo eens wat te koekeloeren op Youtube en herinnerde mij het onderstaande filmpje. Mooi verhaal, goede uitleg en beelden. Jammer dat het om een Single Stage gaat, dus ik zoek nog even wat verder.


Ik kan mij herinneren van de Rotary-Clinic bij CC dat je met de Denim pads een hit doet en dan controleert. Je zag dan letterlijk de toppen van de orange peel afgevlakt worden en als je ze nog zag, moest je nog ''dieper''.

Dit zag ik dus gewoon helemaal niet. Ik had expres één zijde niet afgeplakt op de voorkant van de kap (eerste foto's) om die toppen eventueel te zien.

Ook merkte ik duidelijk dat handmatig, zelfs met een interface, écht een fingerspritzen-gevoel verreist. Het schuurbeeld is toch nog rommelig ondanks goed concentreren op de druk en dergelijke. Met een machine en redelijke backingplate is je beeld al een stuk beter, zoals in mijn eerste fail ook merkbaar was.



Greeeetz
 
Nice shot jammer dat je er door bent gegaan.

Heb je met de 1500 en de 2000 helemaal geen verschil gezien dan kwam peel?

Kan het overigens ook zo zijn dat de peel in de kleur laag zit?
En heb je al is met de Orange peel pads van monello gewerkt? Hierbij zou je wel gelijk het verschil kunnen zien zonder dat je gaat wetsanden
 
Inderdaad leuke test voor jezelf om zo te proberen. Een beetje een eigen clinic.

Ik merkte toen op de clinic dat buiten dat je niet gelijk resultaat ziet, ook last van die schuurkrassen hebt als je met de hand schuurt. En juist weer Piggytails krijgt als je met een excenter gaat schuren (bv de Duetto)

Ik zou zeggen probeer eens de Denimpads van Monello. Je zult meteen verkocht zijn wat dat doet tegenover schuren.

Dit na twee hits (rotary) met Scholl S3
c288c043fe223e527e7da56c13a723f0.jpg
 
@Roy86 @tembaco

Jah, de Denims probeerde ik tijdens de clinic. Alleen deden we dat op panelen die al wat behandelingen gezien hadden en zag je het niet al te best.

Die Denims lijken me wel gaaf, maar heb geen rotary en vraag mij ook af hoeveel clearcoat mijn BMW nog heeft na bijna 20 jaar.