• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wielkasten onderhouden

Dutch Delight

Detailing chief
17 nov 2008
73
75
Hi,

Aangezien ik binnenkort de remklauwen zal lakken + de wielnaven, wilde ik meteen de wielkuipen schoonmaken en voorzien van enige protectie. Vooraan zijn de wielkuipen van zwart plastic, achter idem maar met een soort "stof" eroverheen.

Mijn plan is om in ieder geval met APC aan de slag te gaan, maar ik vraag me af welke protectie ik daarna het beste kan aanbrengen?
 
Kunststof kan je het best beschermen met Gyeon Trim, lijkt me. De 'stoffen' delen kan je met iets als Gyeon Fabric beschermen, ik heb alleen geen idee hoe lang dat z'n werk zal blijven doen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Van wat voor soort materiaal is het gemaakt? Misschien is een van de 303 producten een optie, bijvoorbeeld de aerospace protectant?
 
Dat werkt prima op kunststof idd @350Z, maar omdat de wielkasten nogal wat voor kun kiezen krijgen schat ik de standstijd niet hoger in dan 3 weken. Ik heb het al wel eens vaker gebruik op het exterieur op andere delen, maar dat vond ik eigenlijk geen succes.
 
Nee daar ben ik ook bang voor hoor. Heel eerlijk denk ik dat er lastig producten te vinden zijn die het lang uithouden als dressing in een wielkuip. Ik dacht dat Chemical Guys ook nog iets had wat er wel mooi uitzag en speciaal hiervoor was (op het plastic dan) maar dat had ook geen enorme standtijd.
 
Ik denk dat het meest voordelige, uiteindelijk, een normale dressing zal zijn. Mijn go-to is dan Revive, maar dat zal niet meer verkrijgbaar zijn.

Een coating zal aardig wat mechanische slijtage om z'n oren krijgen en dan zal de standtijd ook niet al te best zijn. Een dressing smeren bij elke wasbeurt, eigenlijk zoals je bijv. een bandendressing bijhoud, dat zal dan mijn idee zijn. :D Zo voorkom je toch een groot deel van de hechting van vuil, lijkt mij.
 
Dank voor de reacties. Ik denk ook dat een normale dressing handiger is. Ik heb zelf nog de PB Natural Look dressing staan maar ook de good old Hyper Dressing van Meguiars (welke ik nog wel eens onder de motorkap gebruik).

@350Z dit is de Bare Bones, wellicht het proberen waard. Ik weet verder niet wat voor materiaal het precies is, vooraan is het in ieder geval gewoon hardplastic, achteraan idem maar zit er een soort fabric overheen.
 
Voor wielkasten zou ik gewoon voor Gyeon Trim gaan.
Ik heb ooit eens Auto Finesse trim revive gesmeerd. Na 1 regenbui was alles eraf.

Voor het stof, zou ik 303 fabric guard gebruiken
 
Een coating zal in een wielkast aardig op zijn lazer krijgen. Dit is mechanische slijtage en dat is waar een SiO2-product zijn afname van krijgt. Desalniettemin zal de standtijd langer zijn dan van een dressing. :D

Aan de andere kant heb je voor dezelfde prijs als van Gyeon - Trim ook een flinke hoeveelheid dressing die je maar raak kan blijven smeren, zoals een bandendressing. Revive regent zeker niet meteen van je auto af, bij goed gebruik c.q. hechting. Sterker nog, het spul geeft zelfs beading. :p


Bij gebruik van een coating zou ik; De wielkasten zéér goed schoonmaken. Bijv. met een APC(+D) schrobben + (paarden)haarborstel of eventueel zelfs met malaminesponzen erbij. Vervolgens ontvetten met IPA (Gyeon - Prep / Nanolex - EX) en even laten rusten. Vervolgens Trim rijkelijk aanbrengen en het kunststof voeden/bedekken.

BIj gebruik van een dressing zou ik; Wederom goed schoonmaken, ontvetten en de dressing aanbrengen. Na enige inwerktijd kun je eventueel ook de handeling herhalen. Sowieso na het inwerken altijd nawrijven.

Bij gebruik van een coating op de ''stof'' bij de achterkuipen; Zéér goed reinigen om opgehoopte vervuiling uit het materiaal te krijgen. (HD/luchtdruk) Vervolgens zéér goed laten drogen. Een product aanbrengen waarbij de stof afstotender wordt, zoals Fabric of vergelijkbaar. Hierdoor zal vuil zich minder snel hechten aan het materiaal wat waarschijnlijk al zo ''open'' en ''hobbelig'' is. :D
 
De wielkasten aan de achterkant zijn bij mij bekleed met een soort tapijt. Daar blijft dus heel makkelijk iets in hangen, en met de tuinslang krijg je dat niet weggespoten. Er met de hand uitplukken is ook niet echt te doen.

Iemand een goede tip hiervoor?
 
Een HD lijkt me dan een goede investering (als het budget het toelaat). In mijn ogen onmisbaar voor het wassen van een auto.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mijn auto heeft ook aan de achterzijde dat tapijt in de wielkasten.
Ik begin bij het poetsen van de wielen ook altijd om de wielkasten (en banden) even met een APC-verdunning (1:10) in te spuiten en daarna met specifieke borstels wat te schrobben. Heb daarmee ook voordat ik een HD-reiniger had altijd goed alle vuil weggekregen. Heb nu sinds kort een HD-reiniger en nog niet geprobeerd zonder APC en borstelen (gewoonte), maar zou goed kunnen dat daarmee ineens alles schoon is...

+1 voor @Jansen : HD is een super investering. Ik heb eigenlijk de aanschaf vooral lang uitgesteld om het wasproces wat minder ingewikkeld te maken (meer spullen tevoorschijn halen en weer opruimen) maar dat is de moeite zeker waard. (en dan hebben we het nog niet over goed kunnen foamen) ;)
 
De “stoffen” laag in de wielkast zit er als geluiddemping
Daarbij zal niet zijn gedacht aan detailers en hun gereedschap
Om de hechting te behouden zou ik rustig aan doen met APC etc
Als je het glad wil hebben kan je denken aan PlastiDip
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Thanks heren! Ja HD gaat er ook wel komen. Eens even verdiepen in een goede, maar die info is hier ruim te vinden!
 
Ben ik de enige die bij de uitgebreide beurt:
Afspuiten HD (voor meeste vervuiling als zand)
Met dedicated borstel door de wielkast
Afspuiten HD
Met de EZ Detail Go en BtbM door de wielkast

Waarom de EZ Detail Go, omdat ik die eerst voor de velgen had. Op de XC gaat dat redelijk prima, maar de Focus...