• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Wilk 545 ( caravan ) onderhanden genomen

CvW

Detailing chief
20 apr 2009
77
75
Afgelopen week heb ik een nieuwe-tweedehands caravan gekocht. Omdat ik er geen zin in heb een (in mijn ogen) smerige caravan aan de trekhaak van mijn glanzende bolide te hangen was er maar 1 mogelijke optie: Aan het werk! :D

Het "detail" onderwerp van deze Show off:
  • Caravan Wilk 545
  • Bouwjaar 1991
  • Opbouw lengte 6 meter
Eerst maar eens een inventarisatie van de status zoals hij was:

Het totaaloverzicht:

60669


Details:

60670


60671


60672


Samengevat:
  • een groen en zeer vuil dak
  • Kunststof met veel vast- en loszittend vuil
  • Vervuiling en oxidatie op dat bobbeltjes(8o )oppervlak.
Omdat veel vuil toch aardig vast zat en er eerst gewassen moest worden gekozen voor een foambadje :party:

60673


60674


De echt dikke foamlaag die er op zat zie je (helaas) al niet meer omdat ik te laat was met de foto's. Gelukkig had dat geen invloed op het resultaat, want vooral op het dak was alle troep lekker losgeweekt. Vervolgens de caravan gewassen met NXT Tech Shampoo.
Resultaat: Het losse vuil was er af.

Vervolgens weer de status bepaald. Ik kwam nog steeds vastzittend vuil tegen dat je normaliter op een autolak met clay zou verwijderen. Ik had er alleen niet al teveel trek in om de hele caravan een clay behandeling te geven. Dus heb ik een andere taktiek toegepast en een testspot gedaan met APC 1:10 en een niet al te harde borstel. Voordeel van de borstel is dat je ook tussen die randjes het vuil wegkrijgt. (Let wel op met APC en de rubbers van een caravan. Ik heb dat wel gedaan door zo min mogelijk APC oplossing op de rubbers te laten komen.)

De testspot APC 1:10 zag er zo uit:

60675


Voor mij genoeg reden om de hele caravan met deze combi te behandelen. Voor het plaatwerk was het in ieder geval afdoende om het vastzittende vuil er af te krijgen. Dat goldt helaas niet voor de echte kunststof delen zoals de disselbak, lichtbalk achterop en het kunststof rond de wielkast.
Dat kunststof heb ik vervolgens zwaarder aangepakt met APC 1:4 en de borstel. En dat hielp:

60676


60677


De disselbak is hier voor de helft gedaan. De andere help is net voorzien van APC 1:4.

Einde dag 1. Deze klus heeft al een uurtje of 5 gekost en het is ondertussen donker geworden. Morgen de draad maar weer oppakken.

Goed. Alles is nu gereinigd en klaar voor verdere behandeling. Mijn vorige caravan onderhield ik ook met Meguiars, NXT Tech Wax voornamelijk, maar echt ideaal was dat niet. Eigenlijk weet je 3 dingen van een caravan:
  • die bobbels zijn eigenlijk rete irritant, want daar gaat altijd wax tussen zitten die je niet makkelijk uitgepoetst krijgt;
  • De laklaag is dunner en kwetsbaarder;
  • Het is in principe kunststof.
Zwaar met een cleaner aan het werk is dus niet echt een optie. Het werken in meerdere lagen had ook niet mijn voorkeur aangezien er een vreselijk groot oppervlak behandeld moet worden. Ik heb dus de stoute schoenen aangetrokken en ben de cleaner/wax uit de Marine/RV lijn van Meguiars gaan halen. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn in 1 run zowel het vuil en de oxidatie te verwijderen plus een waslaag aan te brengen.

Dus eerst een testspot gemaakt:

60678


Dat resultaat beviel mij uitstekend, dus ben ik verder gegaan met de volgende combi:

60679


De wax spreekt nu voor zich, de pad is de light Polishing pad (lichtgroen). En ja, daar zit al een wit residu op van de testspot, maar dat is voornamelijk verwijderde vervuiling en oxidatie. :roll
Oke, de keus is gemaakt, vervolgens is het een kwestie van meters maken (en dat is in dit geval letterlijk bedoeld ;) ).

Gelukkig hoefde ik niet al te veel moeite te doen om te zien waar ik gebleven was. Dat was duidelijk zichtbaar:

60680


60681


En niet alleen aan het kleurverschil, maar ook aan de glans:

60682


Eind van de dag heb ik de verlichtingsunit en reflectorplaat van de achterkant losgeschroefd, schoongemaakt en met PlastX (met witte pad) behandeld.

60683


De rechterkant is klaar op de foto, links moet nog gedaan worden.
Einde dag 2. De schroeven van de achterlichten zijn er in het donker weer ingedraaid. Al het plaatwerk is behandeld en eveneens klaar.

Dag 3 begint weer met schoonmaken. De ramen zijn vandaag aan de beurt. Zowel de binnen als de buitenkant van de ramen met Meguiars Glass cleaner schoongemaakt. Je moet tenslotte wel "echt" kunnen zien hoe het er voor staat. :ja
Dat was snel duidelijk. Krassen en oxidatie. Na een testspot gekozen voor PlastX en de witte Pad voor de ramen.

60684


60685


Al die oppervlakte krassen kreeg ik perfect weg met deze combi. Vervolgens de ramen met wax verwend (De Marine Nr 50). Vrijwel nieuw!

60686


Ter afronding nog wat kleine dingen in orde gemaakt:
  • Banden behandeld met Meguiars Hot shine Tyre spray
  • Kunststof randjes (de zwarte in rails etc.) verwend met Meguiars Gold Class trim detailer
Daarmee was de buitenkant klaar, en naar mijn zin. :heart_eyes:

60687


Ter afsluiting de binnenkant nog schoongemaakt, en de vloer geboend met APC 1:10. Wonderbaarlijk waar dat spul toe in staat is.
Ik heb geen APC gebruikt op het hout en de kunsstof in de caravan. Een testspot liet zien dat APC daar te "zwaar" voor is.

In totaal ben ik zo'n 20 uur met deze klus bezig geweest. En nu is het echt "mijn" caravan. :-b

Als je met een boot of caravan aan het werk moet/wil kan ik je Meguiar's Marine RV One Step Cleaner Wax nr. 50 aanraden. Deze wax doet absoluut wat hij belooft. Wel het advies om machinaal aan het werk te gaan of anders je abonnement bij de sportschool voorlopig op te zeggen. :-"
De nr 50 werkt ongeveer hetzelfde (als je hem als cleaner gebruikt) als de M80. Opbrengen en uitwerken dus. Uiteindelijk hou je een dunne wax waas over die je heel makkelijk uit kunt poetsen. Ik heb afgelopen weekend heel veel reacties gekregen zowel tijdens als na de klus, zo opvallend was het resultaat.

Cees
 
Laatst bewerkt:
Wat een verandering. Handig dat een caravan kunstof raampjes heeft, daarop kun je idd nog eens met plasticx aan de slag.
 
die is flink opgepakt..

ik denk dat ik ook maar een flessie marine polish wax mee moet nemen naar spanje, onze caravan blijft daar het hele jaar...
dus die kan ook weleens een opknapbeurtje gebruiken
 
Wat een enorm verschil met ervoor. Ziet er weer uit om door een ringtje te halen. Moet dan wel een forse ring worden trouwens, wat een meters!
 
Beste klus zeg...damn.
Zal deze link eens mailen naar mn pa, dat vind ie vast mooi!!
 
Bedankt voor al jullie reacties. :)^ Daar ben ik blij mee. En ja, het is een flinke!
Ik zal ook eerlijk zijn: als iemand mij zou vragen of ik zijn caravan (met deze afmetingen) zou willen doen, dat ik vriendelijk zou bedanken of de hoofdprijs vragen. Het is natuurlijk heel iets anders als het van jezelf is. Vanwege de bouwjaarperiode waarin wij een caravan zochten wist ik al dat ik aan het werk moest om hem naar mijn zin te krijgen . Daar had ik dus al rekening mee gehouden. Op zich is dat wel een apart effect: je bekijkt de caravan, controleert de technische staat om vast te kunnen stellen dat je geen "kat in de zak" koopt, en ondertussen loop je al met detailer ogen te kijken en bedenken hoe je de verschillende onderdelen aan gaat pakken.

@Buster: De marina is juist bedoeld voor alle kunststoffen waaronder polyester. Meg heeft het gemaakt voor boten en RV's (Recreational Vehicles). Ik had nog niet eerder met deze lijn van waxen gewerkt, maar het is mij heel goed bevallen. Een aanrader dus als je met een boot of caravan aan het werk gaat. Ik heb tijdens deze klus alles op controleren en testen gericht. Het materiaal is veel kwetsbaarder als een autolak. De marges zijn gewoon kleiner. De wax ruikt trouwens heel lekker. Een aantal mensen reageerden met de opmerking dat de caravan zelfs weer schoon ruikt! :grinning:
Grootste voordeel is dat je in 1 behandeling zowel kunt cleanen als waxen. Het plaatwerk is echt glad en heeft een diepe glans gekregen.

1x ding weet ik nu in ieder geval: Als ik genoeg heb van het detailen van auto's kan ik altijd nog aan het werk met caravans. :D

Cees
 
Wat een resultaat! :party:

Wij hebben thuis ook nog een caravan staat die om een lekkere verwenbeurt schreeuwt ,^^
Helaas staat onze caravan het hele jaar door buiten, dus die zal veel te verduren krijgen!

Je aanpak met de APC etc. ga ik zeker proberen :)^
Zou het een idee zijn om de rubbers rond ramen etc. eerst af te plakken met de bekende blauwe 3M tape? (ivm uitdrogen)

Ik denk dat de Collinite Fiberglass Wax misschien ook wel geschikt is hiervoor :)^
 
Dennis, het afplakken van de rubbers en kitranden heb ik overwogen, maar kijk eens goed naar de caravan. Er zitten zoveel kitranden en rubbers dat je alleen al aan het afplakken een dag werk hebt. :(
Tel daar de strekkende meters bij en je hebt een rol of 2 a 3 aan tape nodig. Het staat wel leuk op een foto! :-b
Als je een beetje netjes werkt kun je met de pad vlak langs de rubbers. Dat er dan een heel klein randje overblijft dat geen hoogglans heeft vind ik geen probleem.

De Collinite Fiberglass boat wax zit in dezelfde produktrange, maar is alleen een wax. Er is ook een Fiberglass boat cleaner van Collinite. Het lijkt er dus op dat je dan in 2 lagen aan het werk moet, eerst cleanen en dan waxen. Het merk kennende heb je dan wel een topresultaat.
De combi van cleaner en wax vond ik de ideale mix omdat ik dan in 1 run zowel het vuil en de oxidatie kon wegwerken als een waxlaag aan kon brengen. Daar zitten vast concessies aan op het gebied van het eindresultaat, maar die vind ik in dit geval minder belangrijk. ;)

Aangezien jij opmerkt dat jullie caravan het hele jaar buiten staat verwacht ik inderdaad dat er oxidatie op het plaatwerk zit, en dat krijg je alleen weg met een cleaner.
Succes in ieder geval.

Cees