• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Winkelwagen van een absolute beginner met XC60

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
3.409
193
50
Nuland
Hallo mede-forum leden,

Na veel gelezen te hebben, een lijstje gemaakt. Ik ben een echte newby, nul aan ervaring, maar super enthousiast. Ik wil maar eens beginnen met de buitenkant, binnenkant en kleinere details volgen later.
image.jpeg


Nu we een echte serieuze auto hebben gekocht (Volvo XC60) wil ik hem goed vertroetelen. De auto is vier jaar lang "mishandeld" in alleen maar de wasstraat, het chroom bij de raamlijsten is al helemaal dof uitgeslagen. De auto is in het saville grey (donker grijs).
Gelet op de grootte en het resultaat voor de DAP900 gekozen. Zullen vast wat moeilijk bereikbare plaatsen zijn, dus ook wat handpad erbij gedaan. Ben wel benieuwd of ik voldoende pad's voor de DAP heb om glaze en wax ook machinaal aan te brengen.

Ben erg benieuwd wat jullie van het lijstje vinden. Heb me gebaseerd op het zeer fraaie stappenplan van Dibuzz. Ik dacht mooi compleet te zijn, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Klei heb ik nog liggen, dat is de meg's kit incl. spray.
Dus jullie hulp wordt zeer zeker gewaardeerd!


100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard (2x)
101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
101176 Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
101208 Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
101219 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
102092 Monello - Wash Mitt
102095 Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
102314 Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
102640 Monello - Disco Rosso Foam Applicator
102647 Monello - Lavare shampoo - 250ml
102671 Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer - 500ml
102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
103065 Monello - Thick Mitt
 
Een extra wash mitt voor de erge vieze delen zoals de onderkant is geen overbodige luxe. Voor de rest een uitmuntende keuze.
Dat gaat je veel poets plezier opleveren.
 
Een extra wash mitt voor de erge vieze delen zoals de onderkant is geen overbodige luxe. Voor de rest een uitmuntende keuze.
Dat gaat je veel poets plezier opleveren.

Thnx!
Ik heb de washmitt en thickmitt op het lijstje staan. De thickmitt voor de onderkant, washmitt voor bovenkant. Zal nog wel een goedkoop rasta handschoen voor velgen meepakken denk ik.
 
borstels... ronde borstels en "tandenborstel'model, zeker als je wagen zo lang is mishandeld zoals je schrijft, dan komen de borstels enorm goed van pas; je shampoo goed inwerken bij kieren en naden, rubbers etc.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
@Marcel1973 ,
Volvo heeft doorgaans erg harde lak en ik zou jezelf iets meer mogelijkheden op dat vlak toebedelen.
Polijsten=90% van het eindresultaat en ik zou daar dan ook rekening mee houden met het besteden van je budget.
Wat ik zou toevoegen:
Scholl Zwart/witte spiderpad icm S3 ook microfiber pads zou een goede aanvulling op je arsenaal zijn.
Ipv die handpads zou ik een serie 4" pads aanschaffen.
Gyeon prep
En meer doeken
Glaze zou ik achterwege laten je kan je budget beter besteden al zal niet iedereen dat met mij eens zijn.
 
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard (2x)
101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
101176 Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
101208 Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
101219 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
102092 Monello - Wash Mitt
102095 Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
102314 Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
102640 Monello - Disco Rosso Foam Applicator
102647 Monello - Lavare shampoo - 250ml
102671 Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer - 500ml
102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
103065 Monello - Thick Mitt

Wassen;
Emmers, Grit Guards, deksels.
Shampoo.
2 x Washandschoen.
Droogdoek.


Allesreiniger;
Een APC om alle kieren en naden goed schoon te maken. Denk hierbij aan sponningen, motorruimte, etc.Ook het reinigen/ontvetten van kunststof delen en dergelijke alvorens een dressing aan te brengen. Een aanrader is de Poorboys - APC+D met wat kwastjes en dergelijke.

Velgen;
IJzerverwijderaar die als bonus goed reinigt.
...Borstel en/of handschoentje om te boenen... (EZdetail borstel, een soort WC-borstel en een FourFingerMitt?)

Kleien + Glijmiddel;
Meguiars Kit + Spray

... Mocht dit aan vervanging toe zijn, dan kan ik je de Monello - Dolce Verde Klei aanraden. Meeste klei voor je geld en werkt uitstekend. Daarbij kan ik je de Poorboys - Spray&Wipe aanraden als VEELzijdige detailerspray. Ramen, detailerspray, glijmiddel, enzovoorts en 1:1 te verdunnen...

Polijsten;
DAP900 V3 - PowerPack
Handpads
Applicators

...Extra pads zijn nooit weg om te hebben. Volvo heeft in de regel aardig harde lakken, dus misschien is het verstandig om van de grovere pads een aantal extra te nemen. In dit geval is dat de Gele Pad die je vaak zal moeten wassen als je er maar 1 hebt (Na elk groot paneel 1 hit gedaan te hebben) en als je er een paar extra hebt, dan kun je makkelijker rouleren en lekkerder doorwerken...

Ontvetten;
...Gyeon - Prep om tijdens het polijsten je werk te controleren én na het polijsten de boel mooi schoon te maken. Ontvetten, wat tijdens het polijsten eventueel residu verwijderd tdie misschien defecten verdoezelt en ná het polijsten om je paneel brandschoon te maken. Dit bevorderd de hechting van je volgende stappen, zoals je wax...

Doeken;
Ik zou de Monello - Peluche Verde (Groene doek) als enigste doek nemen of zijn witte broertje, de Peluche Bianco. Deze beide doeken zijn groter en hebben ietsjes meer dichtheid. (Let bij nieuwe doeken op dat deze enorm afgeven en na veel gebruik ook nog wel)
Als je 2 á3 x een Trio hebt, dan zou je het moeten kunnen redden.

Wax;

Collinite 845
Applicators


Zoals inmiddels al word gereageerd, is je lak waarschijnlijk hard. Je zou naast de pads die in je DAP-pakket zitten ook grovere pads kunnen aanschaffen, maar ik zou het eerst even proberen met je Monello-pads.

Een glaze zou ik ook niet aanschaffen, je zal immers met je polijstwerk het effect van een glaze voorbij gaan. 90% van je resultaat is van je polijstwerk en dat laatste beetje zal je ook met een wax kunnen behalen.


Greetz




 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Dank voor jullie snelle reacties! Geweldig.

Ik zal de handpads (het leek me wel handig op bijv. raamstijl) vervangen voor kleinere pads voor dap.
Ben wel benieuwd hoeveel extra pads jullie dan zouden pakken en welke kleur. Wil nl wel graag in een keer gehele auto kunnen doen.

APC, prep en wool mitt toegevoegd. ;)
 
Ben wel benieuwd hoeveel extra pads jullie dan zouden pakken en welke kleur. Wil nl wel graag in een keer gehele auto kunnen doen.
Naja, je kan de gehele auto grof corrigeren met één Gele Pad, echter moet je hem dan per groot paneel/per hit gaan wassen en droogdraaien op je DAP. Dan kan je weer verder.

Ikzelf heb van de Gele Pad vier stuks, deze krijgen het meeste te verduren.
Van de Oranje drie stuks, deze krijgt al een stuk minder te verduren,
Van de Witte twee stuks, deze krijgt nóg minder te verduren.

Als ik start met de Gele Pad, dan geef ik 1/2 motorkap 1 dambordpatroon (hit). Dan haal ik de pad eraf en pak een schone Gele Pad. Als ik dan dus effe een tijdje heb kunnen polijsten, dan was ik alle vier tegelijk. Soms was ik ze meteen na gebruik en leg die ene dan te drogen, pak een nieuwe. Net wat je logisch lijkt/vind.

Als je toch meerdere pads hebt, dan kun je makkelijker wisselen en hoef je niet zo op te letten of je de huidige pad niet té verzadigd. Ik wissel hem sowieso per groot paneel, dan weet ik zeker dat ik op tijd ben en minder slijtage heb aan de pad.

Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ok, heb naast de power pack inhoud gekozen voor:
- 1x raffini white 4"
- 2x raffini white 5,5"
- 3x raffini yellow 5,5"
- 2x raffini orange 5,5"

En dan heb ik hand white en hand zwart nog achter de hand voor kleine plekjes.

Dat zou toch genoeg moeten zijn??
 
Ooooh, je hebt dus van alle kleuren wel een paar pads. Dan moet zeker genoeg zijn! Vergeet niet dat als je zo'n grote auto als de jouwe goed wilt polijsten, dat je dat niet binnen 1 dag gedaan wilt hebben. Het is gewoon veel werk. :p

Als je dus de pads op tijd effe verwisseld voor een schone en wanneer je alle schone pads hebt gebruikt weer effe wast, dan heb je meteen even adempauze. :p


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ok, heb naast de power pack inhoud gekozen voor:
- 1x raffini white 4"
- 2x raffini white 5,5"
- 3x raffini yellow 5,5"
- 2x raffini orange 5,5"
En dan heb ik hand white en hand zwart nog achter de hand voor kleine plekjes.
Dat zou toch genoeg moeten zijn??
Ik zou die gele pads lekker vervangen voor Scholl Spiderpads en/of mf pads.
Nou hoop ik voor je dat het meevalt maar die lak kan echt kei en kei hard zijn en dan kijk je tegen een aardige klus aan zeker met een Dappie...
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Volgens mij is alles al wel gezegd. Ik zou nog velgenborstel(s) toevoegen om de binnenkant van je velgen schoon te maken.
 
Ok, heb naast de power pack inhoud gekozen voor:
- 1x raffini white 4"
- 2x raffini white 5,5"
- 3x raffini yellow 5,5"
- 2x raffini orange 5,5"

En dan heb ik hand white en hand zwart nog achter de hand voor kleine plekjes.

Dat zou toch genoeg moeten zijn??

Ooh, ik heb het, denk ik, verkeerd gelezen. Je gaat deze extra Monello-pads erbij nemen. Ik dacht dat je ze al had...

Tja, dan zou je het advies van @Ric325i kunnen aannemen en je huidige Monello-pads gewoon gebruiken en die extra pads even vergeten. De optie is dan om i.p.v. meerdere gele aan te schaffen te kiezen voor 2-3 grovere pads zoals een Spiderpad. Hiermee zal je sneller/meer kunnen corrigeren op je harde lak en de Gele Pads kun je later gebruiken om je auto bij te houden.

De eerste keer polijsten is 10x zoveel werk als nadien 1-2x per jaar even snel wat bijhouden. Dan zal het aankomen op nét voor de zomer even met je DAP en de Gele of Oranje combi de swirls weghalen.
 
Dank voor de reacties, daar heb je wat aan.
Ik zal nog eens goed kijken welke pads ik er dan bij neem. Moet wel leuk blijven natuurlijk (qua prijs) ;)
Net nog even goed gekeken op de auto, maar het zijn veelal kleine krasjes (van takjes oid) die je ziet op de lak. De echte krasstraat krassen, lijken mee te vallen. Komt misschien ook omdat net metallic is, dat je 't minder ziet.

Enthousiasme is nog niet minder, maar ik begrijp dat ik me een hoop werk op de hals ga halen :). En dat voor een eerste keer. Kan beter vragen of één van de ervaren detailers een momentje heeft, hahaha
 
Laatst bewerkt:
Update winkelwagen, wat vinden jullie?
Inmiddels 526 euro verder trouwens...
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
101208 Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
101219 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
102032 Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
102092 Monello - Wash Mitt
102095 Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
102640 Monello - Disco Rosso Foam Applicator
102647 Monello - Lavare shampoo - 250ml
102671 Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer - 500ml
102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
102817 Gyeon - Q²M Prep - 1000ml
102818 Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound - 250 gram
102858 Scholl Concepts - Sandwich Spider Foam Polishing Pad - 135mm (2x)
103065 Monello - Thick Mitt