• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte aanslag en krassen op 30 jaar oude Volvo lak, hoe te verwijderen?

Pablo

Detailing rookie
19 mrt 2014
5
0
Dag poetsfanaten,

Zoals in het voorsteltopic te lezen rijdt ik in een Volvo 740. Nu ben ik helemaal nieuw in deze wereld en om maar met de deur in huis te vallen: mijn lak vertoond witte aanslag die ik niet thuis kan brengen. Zelfs na het lezen van het how-to topic nog met deze vraag blijven zitten: Hoe pak ik dit aan?
Aangezien foto's meer zeggen dan duizend woorden:

Dit zit eigenlijk over de gehele auto, al is het op de achterklep (te zien op bovenstaande foto) het extreemst.

Ik heb de auto gewassen na aanschaf (week geleden) en er zitten ook vrij veel kleine krassen op:

Ik hoop dat het goed te zien is op deze foto, hier zie je ook de witte vlekken weer terug (net achter het portier op het achterscherm).

Een close up van een typische kras op mijn auto aan het voorscherm:

Nu dacht ik laat ik de auto eens poetsen en waxen, maar nadat ik op deze site uitgekomen was bleek dat een sonax shampoo en een turtle wax alleen wel erg 1997 zijn geworden....
Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Welke producten (voor handmatig werk!) raden jullie mij aan?
Ik wil de auto wassen, poetsen, waxen en laten glanzen als nieuw.

Mijn huidige assortiment (sorry als ik scheld) bestaat uit autoshampoo van de action en vezeldoekjes van de zeeman. Om maar even aan te geven waar ik nu sta.

Ik hoop dat zo een duidelijk beeld bestaat van mijn probleem.
 
Hoef je je niet voor te schamen, iedereen hier is ooit wel op die manier hier terecht gekomen (spullen van hg ed). Nu, er staat enorm veel info op het forum, vooral de how to section en de showoffs geven je een goed beeld van wat er wordt gebruikt door ons om resultaten te behalen. Die witte vlekken zijn (als ik mij niet vergis, foto is niet zo heel duidelijk) weg te werken met polish. De kras op het voorscherm kan worden weggewerkt of gemaskeerd; afhankelijk van de diepte haal je die er volledig uit of maskeer je die eerder.
 
Witte vlekken zijn lastig te duiden op de foto, net als op de achterklep kan dat kalk zijn (van opgedroogd waswater). Als beginner: de shampoo van de Action kun je gebruiken, als je daarna de auto een wax behandeling enz. geeft: veel goedkope shampoo's verwijderen namelijk prima je waxlaag. Afhankelijk van de beschikbare tijd en budget, kun je kiezen om in 1e instantie alleen het wassen te doen volgens de regels der kunst (zie de speciale topics voor basisvaardigheden), of direct een stapje verder te gaan, en ook kleien een aanbrengen van glaze en sealant/wax te gaan doen. Het echt onzichtbaar (of in elk geval minder zichtbaar) polijsten van krassen, is nog een stap verder, maar met een glaze kun je kleine krasjes alvast minder op laten vallen.

In dit forumdeel vind je alvast veel 'handleidingen': https://forum.Carclean.com/#handleidingen-tutorials-reviews-en-tests.34
Instructiefilmpjes: https://forum.Carclean.com/forums/video-tutorials.36/

Ik weet niet in welke regio je woont, maar je kunt ook bij Carclean langsrijden (tijdens openingstijden) om advies op maat voor jouw auto te krijgen (zorg wel voor een redelijk schone auto, dan kunnen ze tenminste zien wat er aan gedaan moet worden) of je kunt proberen of een meer ervaren detailer in je omgeving je op weg wil helpen.

Wat suggesties voor een bestelling: voor een kleiset, kijk eens naar de Mothers kleikit (helaas een weekje te laat voor de 35% kortingsactie), en kijk eens naar de Poorboy's World sample kit #6: dan heb je goede shampoo (voor als de auto eenmaal in de wax zit), een paint cleaner (professional polish), een glaze (om de auto meer te laten glanzen, en kleine lakfoutjes te verbergen) en een sealant (= synthetische wax, in dit geval de EXP).
 
Neem dan wel zo'n goedkope shampoo zonder wax erin. Anders schiet je er nog niet veel mee op:-"