• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte auto moeilijker te behandelen dan donkere auto?

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Als starter lees ik me helemaal suf en wordt een hoop wijzer. Mijn handen jeuken, zeker nu ik de nodige spullen heb gekocht, om aan de slag te gaan maar gezien het huidige weer nog maar een tijdje geduld hebben.
Ik vraag mij af of een auto met een witte lak ( Fiesta Frozen White) niet een stuk lastiger is te behandelen dan een auto met donkere lak. Dat voor een beginner als ik ben.
Als je b.v. met de EVO aan de gang gaat is het denk ik veel lastiger om te zien waar swirls/krasjes zitten en of je het polijstmiddel of ander residu wel goed verwijdert. Hoe zie je of je het polijstmiddel wel goed doorwerkt want ik heb het idee dat je niet kunt zien dat het transparant wordt. Ook het aanbrengen van een coating lijkt me lastiger, zeker om high-spots te voorkomen. Een donkere lak laat alles beter zien heb ik het idee.
Klopt dat of valt het mee? En als het klopt, welke tips hebben jullie dan voor het detaillen van witte lak?
 
Laatst bewerkt:
Je bent er lekker druk mee. ;)

Mijn tip: Je kan nog zoveel inlezen, maar het simpelweg doen en ervaren verteld je zoveel meer.

Correct; Een lichte lak is lastiger te behandelen omdat je het minder DUIDELIJK ziet. Je zal dus sneller naar een inspectielampje moeten grijpen, de juiste kijkhoek opzoeken, achtergrond in de reflectie donker of juist licht maken, etc.

Systematisch werken scheelt al een hoop bij dingen zoals waxen en coaten. Zelfde geldt voor je eigen werkwijze vinden en dus ook de nodige meters maken voor de ervaring.
 
Inderdaad druk mee, Je moet toch ergens beginnen en met dit weer kun je toch niet veel anders doen.. Forum staat vol met handige, leuke, interessante en soms ook verwarrende en heel soms tegenstrijdige berichten.
Maar het klopt dus wat ik al dacht.
Inderdaad niet teveel ouweh.... over detaillen maar doen en gaandeweg wijzer worden. De praktijk is de beste leermeester maar dan wel met wat theorie als basis.
Bij de spullen die ik heb zit nog geen inspectielamp. Heb erg goede ledzaklampen. Maar eens kijken of die handig/goed zijn en anders nog maar eens zo'n ding aanschaffen als dat het leven makkelijker maakt.
En inderdaad systematiek is belangrijk. Gelukkig ben ik erg systematisch. Ik kom systematisch aan het einde van de maand geld tekort dus dat komt wel goed:neutral:
 
  • Leuk
Reactions: Sgoon en Martin
Ik heb tegelijkertijd een witte en zwarte auto gehad, 2 uiterste dus. Hoewel de witte inderdaad het lastigste is te corrigeren zijn de swirls aan de andere kant ook amper te zien op een witte auto. Ik moet ook zeggen dat ik een witte auto corrigeren niet veel aan vind omdat het resultaat zo slecht te zien is. De WOW factor blijft echt uit bij mij als mijn witte auto gedaan is. Bij de zwarte was het een wereld van verschil maar ook veel lastiger om alles goed mee te pakken omdat je alles zo goed ziet. Het heeft zo zijn voor en nadelen
 
Goede (meerdere) lichtbronnen helpen ook al een heel stuk. Ik heb zelf een witte lak en kan wel aardig zien waar ik ben of hoe de staat van de lak is.

124450_foto_7.jpg


124452_foto_9.jpg
 
Bij een witte lak zijn defecten inderdaad lastiger te zien. het voordeel is dat een niet perfecte correctie daardoor ook minder opvalt, dus het heeft zeker ook zijn voordelen. Zeker met weinig ervaring is er de kans dat je - helaas - niet alles perfect polijst de eerste keer. Bij een witte lak valt dat (bijna) niet op, waardoor dat ook niet zo erg is. Bij een zwarte lak zul je dan echter moeten kiezen voor opnieuw polijsten en coaten, terwijl je het bij een witte lak waarschijnlijk nooit gaat zien.
 
Goed om bovenstaande te weten. Heeft zo'n witte toch zijn voordelen. Ook goed te weten is om het verwachtingspatroon niet zo hoog te leggen. Bedankt voor het plaatsen van de foto's Nicknameless. De swirls zijn hier beter te zien dan ik vooraf had verwacht en het eindresultaat is toch wel heel duidelijk een forse verbetering. Mijn witte is nog nieuw en dus zal er niet zoveel te corrigeren zijn. Kan ik de "wauw"-factor proberen te bereiken op onze andere auto, een 6 jaar oude peugeot met donkerblauwe metalliclak. Deze heeft enige wasstraat ervaring en dus zal daar heel wat meer werk aan zitten en dus wat meer voldoening geven.
 
Een witte auto doen is alleen leuk als je duidelijk verschil ziet. :p Vooral die crème-kleurige auto die je polijst en eigenlijk spierwit blijken te zijn,