• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wrap verwijderen

Nasa

Detailing addict
4 apr 2012
201
65
Hey allen!

Ik had even de zoekfunctie gebruikt (misschien niet goed?) maar ik vond niet direct een topic hierover. Een familielid heeft me daarnet benaderd met de vraag of ik het zou zien zitten de wrap van de bedrijfswagen te verwijderen en de wagen volledig in orde te zetten voor verkoop.

Nu is het detailen zelf niet echt een probleem. Alleen heb ik nog nooit een wrap verwijdert. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel tijd zou het bijvoorbeeld bedragen om de wrap te verwijderen (het gaat om het nieuwere model Mini Cooper, kwestie van een inschatting van de grootte te geven). Tips zijn zeker welkom. Zou de uitdaging graag aangaan... het is eens iets nieuws.

Cheers!
 
Ik zou dat zeker met deze lage temperaturen niet buiten doen.
De kans is dan groot dat je hele kleine stukjes er steeds vanaf breekt.

Ik heb nog nooit een wrap eraf gehaald, maar wel hele grote reclame stickers.
De kunst is het om het licht te verwarmen zodat de plaklaag weer soepel wordt en het zo er langzaam vanaf te trekken.
Pas op met warmte op de kunststof delen.
Die kunnen daar niet zo goed tegen…..

Het is in het begin even uitvogelen hoe warm je het moet maken.
Ik gebruik hiervoor een regelbare föhn
Als je het te warm stookt kan je het ook niet meer pakken met je handen.
Dat is dus wel een goede graad meter.
Je moet et gewoon kunnen doen met blote handen
 
Ik heb ook wel eens een auto volledig ontdaan van stickers.

Echter merkte ik wel kwaliteitsverschil. Sommige stickers waren lekker dik, dus die kon je zo met je vingers eraf trekken. Sommige stukken waren echter heel lastig denk aan bv letters waar vaak wat dunnere folie wordt gebruikt.
Dan is een karamelschijf echt ideaal, zonder beschadigingen verdwenen de stickers van de lak (ook van de kunststof bumpers).
 
Thnx gsm! Helpt zeker!

Thuis hebben we zo'n regelbare fohn met verschillende standen liggen. Op die manier zal ik het wel gaan proberen en we zien wel waar we geraken. Ik zal ook zorgen dat ik er ergens in een verwarmde garage aan kan beginnen.

Er komt een show off topic van zodra het werkje erop zit. Wanneer dit zal zijn weet ik nog niet aangezien er nog geen datum vastgelegd is.

Ik hoop op niet teveel krassen omdat ik al gehoord heb dat verschillende wrappers nogal wat schade aan kunnen richten met hun stanley-mesjes...

Als er nog mensen tips/raad willen delen in dit topic -> Altijd welkom! The more the merrier :party:

Thnx voor de tips tot nog toe!
 
Hangt totaal van de soort folie af. Ik heb een bedrijfsauto van zijn bestickering ontdaan welke echt geen doen was. Stukje van niet groter dan je nagel gingen er per keer af. Toen uiteindelijk 3 caramelschijven erdoorheen gejast en de risico's maar voor lief genomen. Was toch slechts een caddy die voor niet al te veel verkocht was.
Op een minicooper zou ik zelf niet snel de gelijke werkwijze uitvoeren.


Wat ideaal zou zijn is dat ding in een verwarmde spuitcabine zetten. Krijg je dat ding veel beter warm dan met een föhn.
 
Waar wij altijd de vrachtwagens wassen, hebben ze ook een poets afdeling. Daar halen ze gewoon de stickers etc eraf met een krabbertje en verf fohn. Wel is de lak van een vrachtwagen wat stugger maar geduld is een schone zaak. Warm is het daar niet maar gewoon normaal (graad of 20).
 
Gewoon een puntje lospulken en een normale haar fohn over het oppervlak waaieren. Niet continue op dezelfde plaats, dan wordt de lijm te zacht en trek je alleen het plastic eraf.
Ik spreek uit ervaring met een striping. Ik had vervolgens een striping van lijm. Die heb ik vervolgens met een caramelschijf verwijderd en vervolgens gepolijst. Microkrasjes maak je altijd wel met zo'n schijf.+

Edit: en dan heb je vervolgens drie keer vervolgens in één zin staanx-]
 
ik heb ook al enkele bestelwagens ontdaan van stickers, en ik moet zeggen zorg voor een warme plaats (zoveel leuker om in te werken)
gebruik een haardroger (of als je kan een carroseriedroger, maar wees voorzichtig hiermee!!) en verwarm de sticker tot het wat week wordt,
vervolgens gewoon met je vinger voorzichtig proberen af te nemen. Ik herneem de sticker ook altijd zo dicht mogelijk bij de carroserie anders scheurt hij gemakkelijk.
Als de sticker al broos is gebruik ik zo'n caramelschijf.

Laatst had ik last van nogal veel lijmresten die er niet gemakkelijk afkwamen. Ik heb deze dan laten inweken en met een hoge druk kunnen verwijderen.
Ik heb wel ergens gelezen dat met WD40, of een citrus based product het lijm er ook gemakkelijk zou moeten vankomen.
 
Thnx allemaal voor de tips!

Ik dacht er dit weekend aan te beginnen, maar ik zal het moeten uitstellen. Gisteren in allerijl mijn vriendin naar spoed moeten voeren nadat ik ze in haar appartement op de vloer had gevonden :( . Das toch wel even zwaar panikeren hoor :auw . Ze is op spoed onmiddellijk geopereerd en alles komt normaal goed. We waren er net op tijd bij...
 
Beterschap!

Kan me heel goed voorstellen dat je dan flink schrikt! Zorg maar goed voor der die auto wacht wel ;)
 
Eerst en vooral veel sterkte toegewenst aan de vriendin (en aan jezelf ook, trouwens: verwennen die vriendin)

En wat betreft de bestickering: ik heb ooit van een volledig gewrapte Renault de bestickering verwijderd (na vier jaar). Kou is je grootste vijand: deze maakt alles broos, en de sticker scheurt in priel-stukjes.

Ik heb de wagen een nacht in een verwarmde garage geplaatst (17-18°), en daarna carrosserie-deel per deel aangepakt: verwarmen met een haar-föhn (mijn vrouw kreeg een toeval, toen ze zag waar ik mee bezig was), en voorzichtig los trekken. Probeer zo gelijkmatig en recht mogelijk te trekken, zodat de spanning niet te veel op één punt komt. Op die manier scheurt je sticker minder makkelijk. Het lastigste was de sticker op de achterruit: dat was zo een doorkijk-exemplaar met allemaal gaatjes. Die is er echt in tientallen stukjes vanaf gekomen.

De lijmresten heb ik verwijderd met WD40: inspuiten, laten inwerken, woeps, weg met een oude MF. Daarna is de wagen lichtjes gepolijst, laagje wax, en knal de verkoop in.

Mijn werkgever wil af en toe dat we onze bedrijfswagen voorzien van een grote campagne-sticker. Die zit er dan telkens zo een maand of twee, drie op. Meestal zijn het van die dunnere stickers. In één keer trek je er die niet van af, als je geen haardroger gebruikt. Met een haardroger lukt dat perfect. Lijmresten verdwijnen als sneeuw voor de zon met WD40.
 
Thnx allemaal voor de steun ;)

Ik ga de techniek van ex-mooseman proberen. Deze is haalbaar voor mij aangezien ik alle producten hier thuis staan heb. Volgende week geven ze blijkbaar ook wat warmer weer dus...

Helaas zijn bij deze wagen de ramen op dezelfde manier gedaan, dus dat belooft :p

Ik hou jullie op de hoogte!