• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Wreckstoration" - Civic EJ2 Coupé Granada Black Pearl

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Met een paar dagen vrij en goede weersvoorspellingen in het vooruitzicht besloten maar eens te beginnen aan een auto die heel veel liefde nodig heeft: mijn Civic Coupé.

In de afgelopen twee jaar is er heel veel aan de auto gedaan. Toen ik de auto kocht was het echt een afgeleefd wrak. 2 ton op de niet werkende km-teller (kan dus ook zomaar meer geweest zijn), remmen op, banden kaal, toplagers van de voorste dempers gaar, zwaar olie zuipend blok etc. Opzich geen probleem. Ik had toch gepland om zowat alles te vervangen. De voornaamste dingen waren in orde: het ding liep, er was niet aan geprutst of getjoend en had nooit serieuze schade gehad. Wel was hij ronduit lelijk:

20140119_131141_zpsc596d69b.jpg


Vanaf de aanschaf zijn er de nodige dingen vervangen, vernieuwd, opgeknapt of verfraaid. De belangrijkste modificaties:

Motorisch:
-Motorwissel van 1.5 16v (D15B7) naar een gereviseerde 1.6 16v Vtec. Nieuwe blok is een D16Y7 non-vtec onderblok met een D16Z6 Vtec kop. Dit geeft een hogere compressie dan een standaard vtec blok. -Inlaatspruitstuk van een D16Z6 motor (betere flow) RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-3 inch inlaatbuis, K&N panelfilter
-Civic 1.3 versnellingsbak (kortste bak voor dit type blok, 4.4 final drive)
-RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk.
-SRS gedempte catvervanger
-Tanabe Medallion Touring RVS catback uitlaatsysteem (geen herriepot, circuitproof 92db max.)

Onderstel
-Schroefset van BC racing, 30 clicks hardheid instelbaar.
-Stalen remslangen, AP Racing 600 remvloeistof
-Brembo remschijven en EBC remblokken
-26 mm stabilisatorstang voor (van een Civic VTI MB6)
-22 mm stabilisator achter (van een Integra Type-R DC2)
-Lichtgewicht achterste draagarmen van Skunk2
-Subframe versteviging achter van A-Spec Racing
-Subframe brace voor (van een Civic VTI EG6)
-3-punts veerpootbrug voor (naar schutbord) van Ultra Racing
-2-punts veerpootbrug achter van Ultra Racing
-Chassis versteviging achter voorstoelen (roombar) van Ultra Racing
-Onderstelrubbers vervangen voor poly-urethaan bussen
-16 Inch Rota Slipstream velgen (16x8 ET34) met Hankook Ventus V12 Evo2 banden 215/40/16

Interieur
-Recaro Speed SR-3 "confetti" kuipstoelen (uit een Supra Twin-Turbo) op Integra Type-R DC2 frames
-Skunk2 schakelwegverkorter en pook
-Nardi Personal stuur met 7cm naafverlenger

-Exterieur:
-Type-R of RGM voorlip (Type-R om op drempels te slopen, zeldzame RGM voor de mooi)
-Civic EK sideskirts
-Type-R achterlip
-Spoon spiegels
-OEM achterspoiler
-OEM mistlampen
-Rood/witte SI achterlichten
-Blackhousing heldere koplampen met Audi Q5 projectoren en D2S 5000K xenon

En zo zijn er nog tig aanpassingen gedaan... Dat zorgt voor het volgende plaatje:

1_zpsuetlyufq.jpg


Technisch is het ding dus inmiddels echt op orde. Nieuwe motor loopt heerlijk, klinkt geweldig (VTEC snerp) en trekt hard. De wegligging is geweldig. Door alle onderstel-aanpassingen en de brede banden kan ik het dikke BMW's en Porsche's heel erg lastig maken op bochtige wegen.

Wat absoluut nog niet op orde is is de lak of het gebrek daaraan. Qua techniek is alles max 2 jaar oud, maar de body is 22 jaar/280.000km oud en zwaar afgeleefd. De hele auto zit vol met krassen, lakdefecten, deukjes en een beetje roest aan de achterste spatbordrandjes (typisch Honda kwaaltje). Vandaar ook dat de auto tzt. een keer volledig gespoten zal worden.

Let op! Onderstaande beelden kunnen voor lak-fetisjisten schokkend zijn! De auto staat nota bene in een verse laag Black Hole en Natty's Red. Voordat die aangebracht werd was het nog erger!

2_zpsw5jkmaxk.jpg


5_zpsp5kln7w5.jpg


4_zpsbbyoikjm.jpg


6_zpspeuwoozi.jpg


Zoals jullie zien is de lak dus een tamelijke puinhoop. Ondanks dat ik hem een keer wil laten spuiten is het natuurlijk leuk om te kijken wat je hier aan kunt redden. Daar ben ik vandaag dus mee begonnen en daar zal ik me de komende dagen verder mee amuseren.

De auto was zoals gezegd afgelopen zaterdag nog gewassen, in de black hole gezet en gewaxt met Natty's Red. Dat was ook te zien:
7_zpsw1imno76.jpg


Heel leuk natuurlijk, alleen niet als je wilt gaan polijsten. Dus maar besloten de auto te wassen met Dreft om de waslaag te strippen. Gezien dat de auto amper vies was en omdat een swirl extra me echt niet uitmaakt op deze lak dit als eerste stap gedaan. Normaal zou ik hem altijd eerst met een goede shampoo en 2 emmertjes wassen. Bij deze kan ik die tijd echter beter in de correctie steken.

10_zps2a4dfln3.jpg


De velgen waren met name aan de binnenkant wel redelijk vies. Deze dus even gemarineerd in de Monello Non-Ferro.

8_zpsm0rfso4f.jpg


Wat is dit toch een fijne reiniger! Na even wrijven met de velgenborstel en de velgenmitt de wielen afgespoeld, met dit als resultaat:

9_zpsjqs9e4g2.jpg


Vervolgens de lak ook even ingespoten met Non-Ferro, maar op zwart is moeilijk te zien wat deze losweekt.
Daarna verder gegaan met kleien. Ondanks dat de auto voor de winter nog gekleid was kwam er toch best nog wat vanaf.

11_zpsgbx00vpz.jpg


Dat alles gaf een mooie naakte lak om op te gaan polijsten. In de schaduw glimt de lak, zelfs zonder wax, eigenlijk best nog wel aardig. Het is pas janken als er zon op valt.

3_zpsmxqjk42f.jpg


Gezien de staat van de lak niet de moeite genomen om pads en compounds te testen en steeds wat zwaarder te gaan. Dit ding heeft heel veel correctie nodig! Dus maar gelijk de Meguiar's MF cuttingpad en de blauwe coarse Rupes compound gepakt. Als tussenstap Rupes geel foam met Rupes groen medium compound uitgezocht en om te finishen Rupes wit/wit.
Om wel even te kijken of dat werkt een testpaneel gepakt.

13_zpsx9ykasio.jpg


Na twee hits MF/blauw leek er aardig wat verbetering in de lak te zitten. Besloten om dit paneel dan ook meteen maar te finishen met de geel/groen en wit/wit combi.

Toen ik de auto in de zon zette om mijn werk te checken kon ik mijn ogen niet geloven! Op een plekje bovenop het scherm waar de lak wat gebarsten is (ingebeten vogelpoep?) na was de finish echt perfect. Ik had niet durven hopen dat ik dit zo netjes zou krijgen... (knipperlichtje even los gehaald omdat dat me in de weg zat met polijsten)

14_zpscmhwyeug.jpg


15_zpsc7ors1wp.jpg


Daarna het grootste deel van de auto 2 hits MF/blauw gegeven. Morgen ga ik verder met de laatste stukjes grof te compounden en dan met finishen.
 
Dat ziet er veelbelovend uit zeg. Prachtig. Als ik lees wat je allemaal aan die auto gegaan hebt, dan zou ik ook de onderkant willen detailen denk ik zo.
Ik ben benieuwd wat je vanavond gedaan zult hebben.
Veel succes vandaag.
 
@Aficior : De onderkant wordt ook regelmatig gepoetst... Alu delen schoonmaken zodat ze niet gaan oxideren, schroefset gaat er 2x per jaar onderuit om schoon te maken (en alles mooi verstelbaar te houden), uitlaat systeem wordt af en toe opgepoetst etc. Daarom was deze detail ook zo hard nodig. Tot nu toe glom de onderkant harder dan de bovenkant...

20150214_153612_zps4ooiazrq.jpg
 
*kwijl* die wil ik wel zien wanneer die helemaal gepolijst is...

die rupes blauwe compound met de Megs MF cutting pad heb ik nog niet geprobeerd.
is een testertje waard dus :)
 
Wauw, wat een metamorfose heeft die Civic technisch al meegemaakt zeg!
Nu dus een wellness-behandeling op het huidje: als je zo doorgaat hoeft die niet overgespoten te worden volgens mij.
 
Gaaf hoor. Ik had trouwens nu gerekend op foto's met betrekking tot de voortgaand van vandaag. Ha ha ha.
Maar ik begrijp dat ik ongeduldig ben....
Gave kleur ook.
Echt een wolf in schaapskleren.
 
Vandaag weer verder gegaan aan de Civic.

Eerst de laatste kleine stukjes met de MF pad en Coarse compound op de Rupes 75 Mini gedaan. De enorme hoeveelheid swirls is er vrijwel volledig uit en de glans zit er best al lekker in. Wel zit er uiteraard een lichte haze in de lak van de grove correctie, maar die gaat er wel uit met de volgende stappen.

Toch was ik nog niet tevreden. Er zaten op een aantal plaatsen wat diepere krassen die er wel uitzagen of ze eruit konden. Eerst geprobeerd deze plekjes gewoon nog een extra hit Meg's MF/Rupes coarse te geven, maar dat bracht niet het resultaat wat ik zocht. Daarom maar besloten een poging te doen met wetsanden.

Deze plek hebben we in deel 1 van het verhaal al gezien en daar zaten misschien wel 20 random krassen. Het grootste deel daarvan was niet extreem diep. Deze dus eruit geschuurd met achtereenvolgens korrel 1500, 2000 en 2500:

16.jpg


Ook op de andere flank wat plekken met veel krasjes aangepakt:

17.jpg


Op het dak heb ik ook nog 4 losse krasjes opgeschuurd en 1 lange op de liggende kant van de kofferklep.
Wetsanden blijf ik altijd een beetje spannend vinden. Ondanks dat ik het wel eens eerder heb gedaan denk je toch: "als dat nog maar goed komt" wanneer je die matte plekken ziet.

Gelukkig is het goed gekomen. De meeste plekken wel twee hits met MF/coarse moeten geven voordat echt alle schuurkrasjes eruit waren.

18.jpg


19.jpg


Toen ik het idee had dat ik wel zo'n beetje alles gecorrigeerd had wat mogelijk was met de grove combi een stapje lichter gegaan. Gele Rupes foampad met de groene medium Rupes compound werkt prima om de enigszins matte waas van de MF/blauw combi eruit te poetsen.

21.jpg


Inmiddels is 3/4e van de auto ook met deze combi gedaan. Alleen de rechter zijkant en de a-stijlen moeten nog. Zal waarschijnlijk wel een beetje verdeeld gedaan gaan worden. Morgen heb ik alleen in de ochtend wat tijd, Zaterdag moet er een blokje omgehangen worden in de Civic van een vriend, dus waarschijnlijk zal het afwerken zondag pas worden. Wil de hele auto nog met Rupes wit/wit finishen en dan in de PB blackhole, EX-P en Natty's red zetten. Waarschijnlijk heb je dan echt een zonnebril nodig, want er zit nu echt al een enorme glans in (of dat lijkt zo omdat ik helemaal gewend was aan de bekraste en geswirlde lak).

Even een glans shotje van na de geel/groen combi:

20.jpg
 
Wow! Wat een gaaf resultaat!! Respect voor deze klus..
Dat wetsanden blijft toch wel iets waar ik een beetje tegenop blijf zien... Gaaf hoor!

Hoe sta je nu tegenover die volledige respray?
 
De spuiter kun je wel afbellen. Schitterend resultaat, nu al! En met 22 jaar gaat ze er steeds jonger uitzien. ;)