• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
De diverse topics op het DW forum hebben al een tijd mijn interesse gewekt om zelf eens te gaan experimenteren met het maken van een autowas, gewoon voor de lol en om er wat van te leren.
Omdat ik me nooit zomaar in het diepe wil werpen, probeer ik zoveel mogelijk info vooraf in te winnen.
Wil graag wat ik tot nu toe heb "geleerd" met jullie delen, in de hoop dat er wellicht mensen zijn die nog wat extra tips of correcties hierop hebben.

Leesvoer wat ik heb doorgenomen;

Topic over het ontstaan van de Rubbish Boys was;
http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=38432&highlight=rubbish+boys

Formuleringen / recepten voor het maken van was;
http://www.wwch.org/Technique/Finishes/FinWaxForm.htm
http://www.dowcorning.com/content/chem/chemauto/default.aspx

Ingredienten voor het maken van autowas;
Er zijn meerdere webwinkels die oliën en wassen verkopen.
Google op wat je wil gaan gebruiken en ze komen vanzelf tevoorschijn.
Wil de door mij gevonden webwinkels niet direkt plaatsen, omdat dat wellicht spammerig overkomt.

Een autowas bestaat uit meerdere componenten;

1) Wassen, zoals;
Carnauba was
Candellila was
Montan was
Bijenwas
etc.

Bij de wassen is het dan zo dat de zachtere bijenwas aan de hardere wassen wordt toegevoegd zodat het geheel wat kneedbaarder is.

2) Oliën, zoals;
Terpetijn olie
Lijnzaad olie
Walnoot olie
etc.

De oliën zijn bedoeld als drager voor de wassen zodat het uiteindelijke mengsel zachter en smeerbaarder is i.v.m. het opbrengen op de autolak.
Omdat we uiteraard ook nog het eindresultaat na het opbrengen willen kunnen uitbuffen, moeten er bij voorkeur drogende oliën gebruikt worden.
Een drogende olie reageerd uit via zuurstof in de lucht en laat hierbij een filmlaag achter.
Uiteraard helpt deze filmlaag ook mee in het eindresultaat qua diepte en glans.

3) Siliconen, waarin speciaal voor het maken van autowassen verschillende gradaties in zijn;
a) Glans
b) Standtijd
c) "Aanbreng" hulp

Sommigen zullen wellicht schrikken bij het zien van het woord siliconen, dit is echter een normaal iets in een autowas en het wordt ook nagenoeg in bijna alle autowassen gebruikt.

Het maken van een autowas;
Hiervoor wordt een au-bain marie systeem gebruikt; https://nl.wikipedia.org/wiki/Au_bain-marie
Als eerste worden de wassen gesmolten.
Vervolgens worden de resterende ingredienten toegevoegd en vermengd tot een egaal mengsel.
Het verkregen mengsel onder normale omstandigheden laten afkoelen, tot het een vaste geheel is.

--------------

Affijn tot zoverre het informatieve gedeelte en wat ik er dus van denk te weten na het nodige leesvoer te hebben doorgenomen.
Ik weet niet of er al mensen zijn die zich hier eerder in hebben verdiept, ik zou graag hun meningen en bevindingen hierover willen horen.
Mochten er mensen zijn die toevallig nog het e.e.a. bruikbaars over hebben staan vanuit eerdere experimenten dan neem ik dit gaarne over.

Ik wil volgende week het e.e.a. gaan bestellen.
Hoop dat er nog mensen zijn met tips enzo.

O ja, kan nergens aan Montan Wax komen, als iemand daar wellicht een adres voor weet?
 
Dit is een cool experiment!!!! Niet omdat het perse functioneel is, maar wel omdat het gewoon gaaf is om dit te proberen :)
 
Ik blijf dit ook wel volgen. Als je zelf was gaat maken zoveel mogelijk info en fotos plaatsen! Ik denk dat een heleboel mensen dit wel interessant vinden hier op dit forum.
 
Ter info ga ik het gewoon eens doorlezen. Succes voor degene die het gaan proberen :party:
 
Update;

Proefproject vorderd gestaag.

Eerst eens flink de tijd genomen om het e.e.a. te bestuderen over de diverse verkrijgbare oliën; zijn ze drogend, welke temperaturen mogen ze hebben, welke eigenschappen hebben ze etc.
Vandaaruit een keuze gemaakt en een collectie van wassen en oliën besteld.
Tevens al een weegschaal gekocht, maatbekers, injectiespuiten e.d. had ik al, dus kan alles in de juiste verhoudingen toevoegen.
Nu alleen nog een besluit nemen, wat ik doe qua apparatuur om alles te smelten; maak ik zelf een systeempje met een controll board, sensor, verwarmingselement en smeltkroes of koop ik een au bain marie systeem.
Affijn, nog even goed op de zaak kijken wat we allemaal nog aan gebruikte materialen hebben liggen voordat ik een besluit daarover neem.

Helaas nog steeds geen Montan wax kunnen vinden in kleine verpakking, dus ik ben bang dat ik die wens moet laten vervallen.

Levering van de wassen en oliën duurt even (+/- anderhalve week), dus heb nog wat tijd.
 
http://www.bitsandbees.nl/boenwas.htm >>> eventueel leesvoer ( geen idee of je deze al reeds besnuffeld hebt )
 
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in het maken van een autowax. Vanwege kosten en benodigde ruimte zie ik er nog tegenop om een echt begin te maken. Ondertussen heb ik wel het een en ander uitgezocht. Een deel van die informatie wil ik hier posten.

Voor mij zou de belangrijkste reden om zelf een wax te maken zijn dat ik dan veel controle over de looks heb. Ik ben vrij kritisch over hoe het karakter van de glans van een wax is. Ik heb het hier niet over de mate en scherpte van de reflectie, maar over hoe licht gereflecteerd wordt, wat het glanskarakter bepaald.

Hoe licht gereflecteerd wordt, of gebroken, zoals dat in de natuurkunde heet, wordt bepaald door de brekingsindex. Die brekingsindex varieert nogal per materiaal dat in de wax zit. Bij waxen die een warme glans hebben, is de brekingsindex laag (DJ Orange Crush, Light Fantastic, Migliore waxen), als er sprake is van een koele glans (bijv. DJ Supernatural, AG HD wax), dan is de brekingsindex hoog.

En eigenlijk is het nog wat gecompliceerder, want bij de heel dunne laagdiktes van wax op de lak, is er denk ik sprake van een mengsel van verschillende brekingsindexen.

Hier is een lijst met de brekingsindexen van diverse materialen die je in wax aan zou kunnen treffen.

Houdt er rekening mee dat werkelijke waarden voor de brekingsindex in de praktijk anders kunnen zijn. Er zijn bijv. verschillende soorten paraffine. Een drogende olie heeft als hij gedroogd is niet meer dezelfde samenstelling als in verse vorm, en heeft dan dus een andere brekingsindex.


1.315 Teflon AF
1.3325 Water
1.350-1.38 Teflon
1.430-1.435 Paraffine wax
1.436 Bayberry wax
1.435-1.445 Microcrystaline pertroleum wax
1.440-1.449 Beeswax
1.442-1.448 Paraffine wax
1.4485-1.4495 Coconut oil
1.454 pure Carnauba wax
1.4555 Candelilla wax
1.4578 Palm oil
1.4604 Eucalyptus Oil
1.461-1.465 Avocado oil
1.461-1.473 Sunflower oil
1.4625-1.4645 Peanut oil
1.464-1.470 Almond oil
1.465 Jojoba oil
1.4650-1.4665 Sesame oil
1.466-1.468 Olive oil
1.467-1.470 Apricot oil
1.467-1.472 Carnauba wax
1.469 Turpentine Oil
1.469 Rice wax
1.471 Limonene
1.472 Turpentine
1.4720-1.4752 Rapeseed oil
1.473 Orange oil
1.4740-1.4745 Safflower oil
1.4760-1.4775 Soybean oil
1.477-1.480 Walnut oil
1.478-1.482 Lanolin
1.48-1.49 Linseed oil
1.504 Cedar oil
1.54-1.56 Siliciumdioxide SiO2
1.618-1.623 Cinnamon oil
2.42 Diamond
 
Veel van de oliën in je lijst heb ik zelf geschrapt om te gebruiken in een was.
Er zitten oliën tussen die niet verwarmd mogen worden omdat dan de eigenschappen en samenstellingen veranderen.
Andere zijn van de niet drogende soort en aan een olie die vloeibaar of vettig blijft in een wassamenstelling heb je niets, want deze zal dan weer of na het curen afgenomen worden, of hij veroorzaakt smeringsvlekken.

Voor zover ik begrijp is de betreffende brekingsindex gebaseerd op bijvoorbeeld bij een olie in vloeibare toestand, dus dat zou weer qua info voor in een was niet veel nut hebben.
En weet je wellicht ook op wat voor een laagdikte de opgegeven brekingsindexen zijn gebaseerd?
Als ik het zo bekijk dan verschillen de brekingsindexen van de wassen niet echt veel onderling.

@ mk-us: nee nog niet tnx, alles over dit onderwerp is interessant voor mij. :)^
 
Ik denk niet dat niet-drogende olieën zo'n probleem vormen. Om als voorbeeld te nemen, kokosolie is niet-drogend, en je ziet dat in allerlei wax-recepten, bijvoorbeeld in de ingrediëntenlijsten van Zymöl waxen. Ook had Rubbishboy het in de meeste van zijn recepten die in de beroemde thread op Detailingworld staan.

Ik weet niet bij welke laagdikte de brekingsindexen gemeten werden.

Met tests met olieën die ik uitgestreken en afgenomen heb van een gepolijste beschuitbus, zie ik duidelijk het verschil in warmte, en dus brekingsindex, tussen kokosolie, lijnzaadolie en pindaolie. De verschillen zijn conform de volgordeverschillen in de lijst.

Voor wat de verschillen in brekingsindexen tussen de wassen, zou ik er rekening mee houden dat Carnauba er 2 keer in staat, en dat je wassen in gebleekte en ongebleekte vorm kunt kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
M.b.t. de kokosolie, die heb ik ook besteld ondanks dat het een niet drogende olie is.
En dan simpelweg vanwege het feit dat hij pas ver boven de 30 graden vloeibaar wordt (eronder is hij vast).
Het is dus een mooie drager voor de wassen en later simpelweg weer te verwijderen tijdens het uitbuffen.
 
Kokosolie gaat door het uitbuffen niet weg, hoor. Het is uiteindelijk in de wax volledig gemengd met de andere bestanddelen, zoals de wassen. Het is echt niet zo dat door wat wrijven met een doek die menging ongedaan kan worden gemaakt.

Verder kun je niet rekenen op hetzij een olie-achtige of vet-achtige fase van kokosolie. Het is bij mij binnen zo'n 23 graden, en in mijn potje kokosolie zit olie op het vet, het is dus gedeeltelijk vloeibaar. En autowax met kokosolie wordt ook door mensen in Qatar gebruikt.
 
De luitjes van DoDo Juice, geven zelf ook aan dat de oliën bedoeld zijn als drager voor de wassen en dat het in hoofdzaak de wassen zijn die achterblijven.
Uiteraard blijft er in het geval van een drogende olie, die uitreageerd op de zuurstof in de lucht ook nog het e.e.a. achter maar in mindere mate als de was bestanddelen.
Bij de commerciële wassen worden er dan ook siliconen toegevoegd, om de glans, kleurintensiteit, het gebruiksgemak en de standtijd op te peppen.
 
Denk dat je sowieso minimaal een jaar klootzakken ( om zo maar even uit te drukken ) voor moet uit trekken om een beetje in de buurt te komen:
wat doet nu exact wat met welk middel op welke temp en hoe ziet dit er nu exact uit .... theorie is leuk maar in de praktijk zal je pas echt gaan zien / merken waar het nu over gaat.
Breekindexen klinkt interessant maar dan ben je mijns inzien al flinke stap verder, probeer eerst maar een simpel iets te fabriceren dat niet OF knetterhard OF zo van de lak af glijd te maken.
Kleuren / geuren / warmte / diepte zijn in mijn ogen zaken die wellicht onderdeel uit maken van het gehele proces, desalniettemin zijn het ook de zaken die nu juist het verschil tussen de waxen onderling zijn.
Waar doel ik nu op: kijk of je een simpele wax kan maken met zo min mogelijk franjes en ga vanuit daar verder goochelen.
Niet om negatief op je te praten maar onderschat het niet. ( maar denk ook wel dat je dit ook wel beseft hahaha )
Maar misschien dat CC je een handje kan helpen met iets, zij hebben net in samenspraak met dodo een wax laten maken .... misschien hebben zij allround tips die je kan gebruiken
Maar goed, de hulp van Ewald waardeer ik in elk geval wel .... laat zien dat hij er welwillend tegenover staat qua theorie en helpende hand .... petje af hiervoor !
 
@Frank
Nou, ik denk niet echt dat Dom van Dodo Juice alles vertelt heeft wat er te vertellen valt. Hij zou wel gek zijn. Ik heb hem bijvoorbeeld nog nooit het woord brekingsindex (refractive index) horen gebruiken, terwijl dat naar mijn idee juist centraal staat bij het ontwikkelen van een bepaalde look van een wax.

Het is niet zo dat Dom iets gezegd heeft over het achterblijven van was en verdwijnen van olieën. Wat er wel verdwijnt, en wat hij ook noemt, zijn oplosmiddelen, zoals bijvoorbeeld sinaasappelolie (limoneen) of banaanolie (amylacetaat of isoamylacetaat). Het uitdampen van die oplosmiddelen is een van de belangrijkste redenen voor het curen van de wax.

Ook heeft Dom het over drogende olieën, zoals terpentijnolie, die drogen, en dus slechts gedeeltelijk verdwijnen. Alleen de vluchtige componenten van drogende olieën verdwijnen uit de waxlaag, de rest van de bestanddelen blijft, en heeft invloed op de look. Dat vervliegen van die vluchtige stoffen gebeurt tijdens het curen, maar kan ook daarna nog gebeuren. Bij waxen van Swissvax en Migliore bijvoorbeeld, die veel olieën bevatten, verandert de glans nog uren nadat de wax afgenomen is.

Dat dragen van carnauba was en andere wassen is vooral belangrijk om deze harde wassen zachter te maken. Maar Dom houdt wijselijk zijn mond over de invloed op de uiteindelijke look van deze dragende stoffen.

En over curen: Dom vindt dit kennelijk belangrijk, maar de meeste waxen die ik in huis heb curen niet. Daar is namelijk geen werkelijke noodzaak voor.
 
@ mk-us: Het is sowieso voor de lol en voor de leerzaamheid, ik besef zelf ook dat je niet zomaar met het mengen van wat ingredienten al gelijk een mooie en bruikbare autowas hebt.
Wil het echter wel een beetje serieus aanpakken en me overal zoveel mogelijk in verdiepen.
Besef me zeer zeker dat Ewald me wil helpen door hetgeen hij al heeft onderzocht te delen en waardeer dit ook.
En een meningsverschil ergens over hebben is helemaal geen ramp, dat zet juist alleen maar toe tot het verder uitdiepen van de materie.

@ Ewald; Uiteraard zal Dom niet alles vertellen, maar het is wel interessant dat hij een tipje van de sluier heeft opgelicht.

Overigens valt volgens mij de terpetijnolie niet onder de drogende oliën, maar onder de etherische oliën.
Een etherische olie vervluchtigt, sommigen in zijn geheel en bij sommigen blijven er nog reststoffen achter.

Een drogende olie reageerd uit op de (zuurstof in de) lucht.
Veel van deze oliën worden ook gebruikt in olieverf, om de pigmenten in te kapselen en een beschermde laag te geven na droging.

Ik ben zeker van plan de door mij bestelde oliën apart te testen door ze allemaal met dezelfde laagdikte op folie aan te brengen en dan te bekijken wat ze doen na droging.
We hebben een mooi tooltje op het lab van de zaak om constant dezelfde laagdikte op te kunnen brengen, dus die zal straks mooi van pas komen.

Is in ieder geval interessant om hierover te discussieren met iemand die zich al hierin heeft verdiept (en ook behoorlijk, zo te lezen). :)^

Edit: overigens plaats ik sommige dingen erbij ter uitleg aan meelezers en niet omdat ik denk dat ik jou hierover nog wat moet uitleggen.
Dat je dat even niet verkeerd begrijpt. ;)
 
Mooi dat je een lab tot je beschikking hebt voor experimenten!

Ben het met je eens dat het interessant is om over verschillen van inzicht te discussieëren, om de materie verder uit te diepen.

Frans zei:
Overigens valt volgens mij de terpetijnolie niet onder de drogende oliën, maar onder de etherische oliën.
Een etherische olie vervluchtigt, sommigen in zijn geheel en bij sommigen blijven er nog reststoffen achter.

Een drogende olie reageerd uit op de (zuurstof in de) lucht.
Veel van deze oliën worden ook gebruikt in olieverf, om de pigmenten in te kapselen en een beschermde laag te geven na droging.
Inderdaad, terpentijnolie vervluchtigt. Waar ik terpentijnolie schreef, bedoelde ik lijnzaadolie.

Ik heb nog eens nagezocht hoe het zit met drogende olieën. Inderdaad vindt er door reactie met zuurstof uit de lucht oxidatie en polymerisatie plaats, waardoor een stevige film ontstaat. Het proces van vervluchtigen speelt kennelijk bij een drogende olie op zichzelf een minder belangrijke rol, hoewel ik me niet voor kan stellen dat het compleet afwezig is bij olieën die een geur hebben (bijv. de lijnzaadolie die ik thuis heb staan).

Bij olieverf heb je het gebruik van een siccatief (oplosmiddel), dat wel vervluchtigt om de droging te bespoedigen. Dat is in essentie natuurlijk hetzelfde als wat er met een wax gebeurt waar oplosmiddel in zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ewald,

Het is een bescheiden controle lab, met zaken zoals een vaste stofmeter, viscositeitsmeter e.d. dus je moet je er niet teveel van voorstellen.

Een drogende olie heeft ook een zekere vergassing, het is echter niet vergelijkbaar met de vergassing van een etherische olie.
Helaas staat er in de Nederlandse wiki niets over drogende oliën.
Wel in de Engelstalige, dat is behoorlijk pittige maar zeer zeker interessante materie; http://en.wikipedia.org/wiki/Drying_oil
In eerste instantie zal een drogende olie tijdens het drogen in gewicht toenemen, door de opname van zuurstof (lijnzaadolie zelfs met 17%).
Nadat het is gestopt met zuurstof opnemen, zal de filmlaag door vergassing van bepaalde stoffen weer aan gewicht verliezen.
Weer later zal er nog het e.e.a. veranderen door een hydrolyse proces wat plaatsvind.

Wellicht heeft bovenstaande ook wat te maken met het veranderen van de glans van bepaalde wassen uren nadat de was is opgebracht, waar je eerder op duidde.


Ik vond olieverf juist interessante materie, omdat het enigzins de basis van de oliën in een autowas benaderd, alleen dan met weglating van de wassen.
Bij een webwinkel voor het maken van een olieverf, kan je dan al het e.e.a. weghalen voor het maken van een autowas.

De basis van een olieverf, zijn pigmenten en een drogende (soms een halfdrogende) olie;

Olieverf is een verfsoort, een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn gekleurd poeder met, als bindmiddel, een plantaardige drogende olie, meestal lijnolie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Olieverf#Droging_en_harding

Daarbij wordt dan wanneer nodig, een siccatief toegevoegd om de olieverf dunner en tevens sneldrogender te maken.

Ik heb vroeger scheikunde gehad, maar helaas is dat ook alweer 30 jaar geleden en heb daarna van die opgedane kennis niet veel meer gebruik gemaakt.
Ik zou dus niet weten welke verbindingen er aan gegaan worden bij het mengen van diverse ingredienten en zal dus proefondervindelijk moeten zien wat deze met elkaar doen.
Gelukkig is er nog wel wat te vinden op het internet hierover, zo staat bij de olieverf ook nuttige info m.b.t. de droge film en het triglyceridegehalte.