• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelfbouw sun gun

DennisD

Detailing addict
23 aug 2008
272
65
44
Ik zat van de week op DW (detailingworld) te kijken en kwam een erg leuke en goede zelfbouw sun gun topic tegen die ik met iedereen wil delen.
Ik heb aan Tim permissie gevraagd, dus hij weet van dit topic af.

Allereerst de link naar het betreffende topic: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showpost.php?p=2637867&postcount=152
Ik heb bewust gekozen om naar deze post te refereren aangezien ik niet erg gecharmeerd ben van de manier waarop de oorspronkelijke topic starter zijn mod gemaakt heeft.

Benodigheden:
kapotte/goedkope 12v/14.4v accuboormachine,
GU5.3 fitting
GU5.3 lamp 35W 4700K 36gr (of iets hiervan in de buurt)
Beetje basis kennis electra :)

Goed hier gaan we, ik heb onderstaande spullen bij een bouwmarkt vandaan, de gu5.3 fitting hebben ze niet los bij bouwmarkten dus heb ik een buitenlampje gekocht welke dezelfde fitting had (staat altijd op de doos).
Verder nog een cheap ass 12v accuboormachine gekocht, ik wilde eigenlijk 14.4v maar dat vond ik het prijsverschil niet waard.

De spullen:
IMG_9260.webp

IMG_9261.webp

Toen de lamp gedemonteerd voor de fitting:
IMG_9259.webp

De accuboormachine eerst getest:
IMG_9262.webp

Opengemaakt:
IMG_9263.webp

Motor los gehaald, de zwarte en de rode draad vlak achter de motor los knippen:
IMG_9264.webp

De houder van de lamp heb ik gemodificeerd om ook weer een houder voor de lamp te zijn in de boormachine, de zwarte en de rode draad zijn verbonden aan het tweeling snoer van de fitting en de draden zijn gesoldeerd.
Ik heb even provisorisch de gesoldeerde stukken afgetapted, maar hier komen nog krimpkousjes over heen, was puur om te testen:
Tevens is de schakelaar om de motor linksom en rechtsom verwijderd aangezien deze geen functie heeft
IMG_9265.webp

Zo ziet het eindproduct eruit:
IMG_9267.webp

En dit zijn de resultaten met een 20watt lampje welke ik nog ga vervangen door eenzelfde lamp als in de orginele sun gun.
IMG_9269.webp

De lamp reageert op hoever je de schakelaar indrukt dus dimt als het ware.
Ik weet dat de orginele sun gun een ventilator bevat, maar ik ben van mening dat je de lamp toch niet lang aan hebt en daarom zal de warmte ontwikkeling wel meevallen.

Dus kom maar op met jullie creaties :-"

Filmpje:

De video heb ik zelf niet gemaakt, maar heb wel toestemming gevraagd aan de maker van deze.

Have fun.

Ben benieuwd Paulus, ga van het weekend ook eens op zoek naar een kapotte accuboormachine. Als je de gelegenheid heb zou je dan wat plaatjes kunnen schieten?

er staat op DW ook een versie met een Fohn.
minder draadloos, maar je moet maar net een kapotte fohn hebben liggen :lol
polishatRO%20sun%20gun%2044.webp

Geweldig idee zeg!
Hier ligt nog een oude Hitachi 9,6 volt en een van Metabo 9,6 volt. Alleen jammer dat die allemaal accu's hebben die niet best meer zijn. De accu van de Metabo is 12 volt maar deze laadt nog maar tot 3,5 volt op, al niet meer genoeg op de tol te laten draaien.

Schrik niet van de prijs van de sun gun lamp, het zijn geen standaard halogeen pitjes...........

Wel heerlijk al dat gehobbie! :-)^

Gisteren vol goede moed aan de gang gegaan met het slopen van een schroeftol. Een lollig werkje waarbij al gauw de tafel vol onderdelen lag.
DSCF2465.webp

De boorkop gaat naar een maat van me die toevallig op het goede moment langskwam en wist te voorkomen dat de kop in de kliko terechtkwam.

Ruimte genoeg om de lamp en de fitting te plaatsen zo te zien:
DSCF2466.webp

Vanmorgen vol goede moed het vervolg opgepakt. De onderdelen bestellen valt als leek nog niet mee. Zie het juiste lampje en de juiste "lampvoet" (zo schijnen ze een fitting tegenwoordig te noemen) maar eens te vinden.
Uiteindelijk ben ik erachter dat het lampje tussen de 15 en 20 euro gaat kosten en dat de fitting voor ongeveer 10 euro te scoren moet zijn.
Nu nog een nieuwe accu. Die wordt aangeboden voor 66 euro zag ik ergens. Dat gaat me toch even te ver. Voor dat geld heb ik de nieuwste Brinkmann!
Project voorlopig maar weer in de kast. Mocht er iemand zijn die de reeds gesloopte boortol, de kapotte accu's en het laadapparaat (Metabo type C 60 voor 7,2 t/m 15,6 volt accu's van het type NiCd en NiMh) kan gebruiken dan stuur maar een pm-etje. Alles in een originele koffer.

@blackpassat: wat zeg jij nu? 66euro voor die fitting? euhm... jij wil een volledig zuiver gouden fitting met diamantjes en aangeboden door een top fotomodel in bikini? :lol

fittings kosten tussen de €0.8 en €1.5
klein verschil? dan kom je uit op een €20 ongeveer volledig want het lampje is wel 15-20euro

link via pm gestuurd

Nee dat is niet wat ik zeg. Een nieuwe accu kost me 66 euro, die heb ik ook nodig want de accu's die ik bij de schroeftol heb komen niet verder dan zo'n 4,5 volt.
Maar als een topmodel hem komt brengen dan denk ik er nog even over :lol

Ja dan kan je beter voor een el cheapo nieuwe boormachine gaan van 30,- euro. En ik heb even zitten kijken voor een gu5.3 fitting en deze kost 75 eurocent. Het lampje kost inderdaad wel zoiets, maar moet ook wel iets goedkoper te scoren zijn denk ik.

Weet inmiddels ook alweer de Bosch het niet meer doet: kapotte accu! :( Nieuwe accu: 122,- euro! Dus geen zelfbouw sungun by Paulus....

Accu's zijn standaart bij bijna elke boormachine achteraf te bestellen,...

Echter, de accu's zijn zo'n beetje altijd twee keer zo duur als een nieuwe boormachine, met 1 of zelfs 2 accu's.

Heb ik vaak genoeg meegemaakt in de bouwmarkt, en ja er zijn mensen die gewoon alleen een nieuwe accu willen :weetniet

De Bosch koste toen ik hem kocht (net het bonnentje gevonden in de administratie) 49 euro. Is nog maar 6 jaar oud.

Mijn Bosch heeft 2 waardeloze accu´s, wanneer ik denk iets te moeten gaan schroeven, moet ik ze oplade, ook al gebruikt ik ze dan niet zijn ze 1.5 dag later ook leeg.

Is al zo vanaf dattie nog geen 2 jaar oud was, voor mij geen Bosch meer

Die van mij heeft het ook zo'n twee jaar gedaan. Ligt al jaren in de garage, nu maar naar het verzamelpunt gebracht in de gemeente. Ik gebruik nu al jaren Makita, werkt nog steeds als nieuw. Zeer goede accu.