• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelfstandig ondernemer - Tips & Tricks

Fabianw

Detailing rookie
29 mrt 2021
8
15
Hallo allemaal!

Mijn naam is Fabian, Ik ben 25 jaar oud en woonachtig in de achterhoek. Afgelopen oktober 2020 ben ik parttime ondernemer geworden. Mijn eigen autopoetsbedrijf is een feit :) Dit doe ik voor 2 dagen in de week naast mijn reguliere baan als docent in het hogere onderwijs. Ik noem mijzelf bewust geen detailer omdat ik (nog) niet op dat niveau zit denk ik.
In coronatijd heb ik de schuur van mijn ouderlijk huis flink opgeknapt en het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf(zie foto's). Dit is tevens mijn werk/bedrijfsruimte geworden.

Afgelopen maanden was het rustig voor mij. Ik heb goede hoop dat het weer drukker wordt als het weer volop voorjaar wordt. Ik heb dit forum ontdekt en ik heb al ontzettend veel van jullie geleerd. w.b.t instructies maar ook productkennis. Dus bij deze, grote dank!

Ik heb afgelopen maanden steeds geïnvesteerd in betere kwaliteit van producten en kennis. Afgelopen week dan voor het eerst een keramische coating aangebracht (Nanolex Si3d).

Een lijstje van de spullen die ik tot nu toe gebruik
Exterieur
- 19 liter emmers (meguiars) met gritt
- Washmitt van Monello & Gyeon
- Poorboys shampo
- Hogedrukspuit van stihil
- Claybar van monello
- Gyeon prep om te ontvetten
- DAP evo voor het polijsten met gyeon q2m als 1 stapspolijstmiddel, met verschillende pads van monello. Daarnaast het rupes systeem inclusief bijbehorende pads (2 staps polijsten) voor evt zwaardere klussen.
- Fussocoat voor een langdurige waxbescherming
- Beadmaker als topping
- Nanolex tire & rubber voor de kunsstof onderdelen aan de buitenkant & bandenzwart.
- Brakebuster wheelcleaner voor vieze velgen
- Q2 Trim voor het langdurig beschermen van kunststofonderdelen/koplampen
- Si3D als keramische coating (goede prijs/kwaliteit, commercieel gezien aantrekkelijk)
- Evt Q2 Rim als keramische coating voor velgen (komt niet vaak voor)

Interieur
- Poorboys natural look om de kunsstof onderdelen te voeden en op glans te brengen.
- APC voor de hele vieze plekken in de auto
- detailbrush voor de roostertjes in het dashboard
- Q2m glass voor de ruiten, binnen & buitenkant
- Een industriële stofzuiger van stihil

Ik denk dat ik het meeste wel opgenoemd heb nu.

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie suggesties of tips voor mij? Alles is welkom! Ik ben een startende ondernemer en ik kan nog een hoop leren. Wellicht weten jullie goede producten of diensten die ik aan mijn portfolio kan toevoegen :D

Ik hoor het wel :)

Groetjes,

Fabian
 
Laatst bewerkt:
Hey Fabian,
welkom maar lees even de forumregels door, het is nml niet toegelaten om reclame te maken voor je poetsbedrijf, dus best even je tekst aanpassen
 
Welkom op het forum. :D

Ik zie al een goede lijst van producten die je bij Carclean hebt gekocht. Dat gaat al de goede kant op.

Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt om te zoeken naar antwoorden?

En wat voor suggesties en tips zat je aan te denken? Jij doet de dingen op jouw manier en daar kan eigenlijk niemand wat van zeggen. ;)
 
Welkom en veel leesplezier en al lekker op de goede weg, veel lezen en doen om je eigen werkwijze uit te dokteren zoals quantoxx aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Succes.

Ik mis alleen nog het ‘waarom’ je dit doet gezien je nog magere ervaring met detailen.

Doe je dit uit liefde voor het poetsen, of poets je vanwege het geld.

Er is geen goed of fout in welke keuze dan ook.
 
Leuk verhaal en dat van die keramische coating op de velgen die niet vaak voorkomt.... Dat kun je er natuurlijk ook bij verkopen. Eigenaar van de auto kan dan de velgen gemakkelijker schoon houden nadat jij de auto in topconditie terug overhandigd aan de eigenaar. ;)
 
Welkom! Er is in de auto reiniging misschien best een gat te vullen tussen de snelle ´autopoetsers´ en een echte detailer die er 2 dagen mee bezig is. Wens je heel veel succes!

- Een industriële stofzuiger van stihil
Vele industriële of professionele (bouw)stofzuigers van bekende merken komen gewoon bij Nilfisk vandaan. Aan de modellen te zien die van Stihl ook. Motoren zijn alle nagenoeg hetzelfde, bouwwijze kan wel verschil maken. Let bij aankoop op de onderdruk.. hoe hoger, hoe harder hij zuigt.
 
Succes.

Ik mis alleen nog het ‘waarom’ je dit doet gezien je nog magere ervaring met detailen.

Doe je dit uit liefde voor het poetsen, of poets je vanwege het geld.

Er is geen goed of fout in welke keuze dan ook.
Vanuit mijn liefde voor het poetsvak. Alhoewel het commerciele gebied ook mee speelt natuurlijk, anders had ik het ook voor niets kunnen doen. vanuit mijn passie ja; maar ook ik wil er een een leuke zakcent aan verdienen.
 
Welkom op het forum, en leuke ruimte en al een goed begin met de aanwezige spullen. Van de auto's die ik gedaan heb doe ik ook altijd de velgen in de coating zetten voor de klant. Dat is zeker een plus. Je zou nog kunnen aanbieden om het interieur met een waterzuiger te reinigen. Of een glasbehandeling.
 
Leuk verhaal en dat van die keramische coating op de velgen die niet vaak voorkomt.... Dat kun je er natuurlijk ook bij verkopen. Eigenaar van de auto kan dan de velgen gemakkelijker schoon houden nadat jij de auto in topconditie terug overhandigd aan de eigenaar. ;)
Zit zeker wat in. Alhoewel dat best een arbeidsintensief klusje kan zijn. Het demonteren van de velgen, het prepareren (polijsten van de velgen) vervolgens in de coating zetten etc. Ik vraag mij af of mensen daar bereid zijn om voor te betalen.
 
Welkom op het forum, en leuke ruimte en al een goed begin met de aanwezige spullen. Van de auto's die ik gedaan heb doe ik ook altijd de velgen in de coating zetten voor de klant. Dat is zeker een plus. Je zou nog kunnen aanbieden om het interieur met een waterzuiger te reinigen. Of een glasbehandeling.
Thanks voor je reactie. Waterzuiger maak ik gebruik van, was ik vergeten te vermelden. Hoe pak jij het aan w.b.t de velgen in de coating zetten? En wat bedoel je met een glasbehandeling als ik vragen mag?
 
Ik pak de velgen aan zoals je het beschrijft eraf schoonmaken en iets polijsten en dan in de coating. Denk dat de meeste mensen het velgbed nooit schoon maakt maar de buitenzijde is sneller schoon te maken voor de klanten.
Een glasbehandeling is het waterafstotend maken van het voorruit waardoor je bijna geen ruitenwissers meer hoeft te gebruiken.
 
Jeetje man, wat een geweldige ruimte en mooie spullen om mee te werken! Hier was het ook rustig afgelopen maanden, maar het pakt nu weer zoetjes aan op, merk ik.

Het is enorm handig, maar vooral ook geweldig voor de klant, om goede voor- en na-foto's te maken. En deze ook gedurende de behandeling met de klanten te delen. Klantenservice is bijna net zo belangrijk als hoe jij de auto aflevert, in mijn ogen.

Wellicht is het ook leuk om iets goedkopers en snel aan te bieden, zodat je klanten een lagere instap kunnen hebben. Een snelle wasbeurt bijvoorbeeld, veel mensen vinden hun auto dan al als nieuw ogen en dat is dan nog maar je instapper!

Hoe maak je nu je pads schoon? Een schone pad cut beter en maakt het afnemen van het polijstmiddel makkelijker. Hoe ik het doe; na elke hit was ik de pad. Ik heb een klein emmertje gevult met water, hierin draai ik de pad, terwijl deze nog op de polijstmachine zit, zachtjes in rond zodat ie nat wordt. Vervolgens op standje 1 tegen een grit guard op de grond aan draaien, je ziet er dan enrom veel rotzooi uit de pad komt. Vervolgens op hoogste standje droogdraaien in een lege emmer om het water op te vangen. Af en toe even APC sprayen voor dit hele proces helpt. Een goedkope pad washer dus!

Veel klanten vragen zich naderhand ook af hoe ze hun auto het beste kunnen onderhouden, dus denk daar ook over na!

Hoe ga je nu diepere krassen te lijf? Lukt dat met de DAP, misschien investeren in wat materiaal voor schuren? Is wel eng natuurlijk.

Super dat je al een waterzuiger hebt en een goede stofzuiger. Voor de stofzuiger merk ik dat een brede kierenzuigmond enorm fijn werkt. Voor kofferbakken en matten gebruik ik een halve stang i.c.m. met een bekledingzuigmond. Werkt enorm snel en veel beter voor de rug. Daarnaast; een compressor begin ik toch wel noodzakelijk te vinden, i.c.m. een Tornador. Vooral nu de zon weer tevoorschijn komt, wordt stof erg zichtbaar. Als je dan ziet hoeveel stof je uit de auto kan blazen met de Tornador, schrik je je rot. Ook fijn om kieren droog te blazen en eventueel bandjes op te pompen.

Zo, dat waren mijn tips wel zo'n beetje!
 
  • Leuk
Reactions: Fabianw
Jep ik snap helemaal wat je bedoeld w.b.t het instapmodel. Voor veel mensen is het toch veel geld. Afhankelijk van de auto ben je toch al snel 100-200,- kwijt voor een interieur&exterieur behandeling. Mensen denken dan al snel, ik rij hem wel even door de wasstraat. (zonde!!) Dus een instapmodel wat een stuk betaalbaarder is is zeker een overweging. Alhoewel ik dan niet helemaal een satisfying gevoel krijg, het liefst lever je de auto natuurlijk op en top af. Terwijl je bij een instapmodel toch de grenzen aan moet geven van wat doe je wel en wat doe je niet.

Klantenservice is inderdaad heel belangrijk! de klant betrekken in het proces dat je doorloopt wordt over het algemeen erg gewaardeerd. Dat getuigt er ook van dat je serieus bent met datgene wat je aan het doen bent.

Ik maak mijn pads schoon onder de kraan met een beetje lauw-water en een druppeltje dreft. Ik merk dat ik ze dan toch nog niet altijd helemaal even lekker schoon krijg. Dus jouw tip w.b.t het schoonmaken van de pads ga ik zeker uitproberen! Wat ik meestal doe is dat ik na ieder paneel de pad schoonmaak, of van pad wissel. Op die manier raken ze niet zo verzadigd en is het schoonmaken van een pad niet zo'n karwei.

Diepere krassen, goeie vraag. Ik probeer zoveel mogelijk weg te halen met de DAP(combinatie pad & polijstmiddel). Ik heb ook genoeg waterproofschuurpapier aangeschaft van alle korrels (1000,2000,3000,5000). Voor het aanpakken van koplampen doe ik het al wel, dat vind ik toch iets een veiliger gevoel (p1500 wetsanden en daarna met p3000, dit proces herhalen tot de waas uit de koplampen verdwenen is) Met lak vind ik dat toch een stuk enger, Ben al snel bang dat ik door de lak heen brand en dan sta ik op dat moment met een mond vol tanden :D. Maar op het moment dat je dat goed beheerst, dan kun je echt hele mooie resultaten behalen ben ik van overtuigd. Heb jij daar tips in?

Een tornador is een goeie, dat heb ik ook nog niet. Inderdaad vooral tussen de kiertjes langs de stoelen blijft altijd een hoop bagger zitten.

Thanks voor je uitgebreide antwoord. Leuk om het gesprek daarin aan te gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Hoi @Fabianw en welkom.
Mooi hoor zo’n werkruimte.
Heel veel (poets)plezier de komende tijd.
Laat eens wat werk zien met de tijd met welke producten jij je kunstje hebt gedaan.
Ziet er veelbelovend uit.
 
Je doet dit ook voor je lol natuurlijk, dus als je een goedkopere dienst: grondige wasbeurt, of wash, clay and wax niet ziet zitten, moet je het niet doen. Maar vooral dat laatste kan je verkopen als een poetsbeurt, die je redelijk snel kan doen met de juiste spullen. Als ze dan de heerlijk gladde lak voelen naderhand vinden ze dat allemaal geweldig! En als ze daar dan staan van: "Bizar, hij is weer nieuw!" en jij dan zegt "En dit was dan de instapper! Moet je eens nagaan hoe mooi je auto kan worden!!", dan hebben ze wel potentie om volgende keer wat meer uit te geven.

En dat is ook een goede manier van pads schoonmaken hoor. Volgens mij zelfs de meest gebruikelijke manier.

Beetje scheef dit, maar ik heb geen tips m.b.t. wetsanden, ik durf het namelijk ook nog niet aan! o_O Maar ik heb al vaak gemerkt dat ik een kras met de polijstmachine gewoon niet weg krijg. Wel top dat je de spullen in huis hebt!
 
Beste tip die ik je kan geven vanuit eigen praktijk: doe het vooral niet te goedkoop voor wat je biedt. 100-200 euro voor een poetsbeurt binnen en buiten? 1-1,5 dag bezig met best hoge kosten (reken maar eens echt goed uit wat dat allemaal kost per auto). Je houdt heel weinig over per uur.

20 euro voor een wasbeurtje bv klinkt voor sommigen misschien als prijzig en verwachten iets prachtigs. 20 euro betekent voor ons als poetsers 1.5-2 uur werk en 5 euro aan kosten (water, shampoo, slijtage aan materiaal, etc). Sta je te harken voor 10 euro per uur?

Of je bent de zoveelste autopoetser die zich kromwerkt voor een habbekrats met een zeer grote kans dat je gedesillusioneerd stopt met je hobby. Ik zie dit soort poetsers met bosjes komen en met grote bossen weer gaan binnen een jaar. 100 euro voor een autootje in een dag, 15 euro materiaalverbruik. Tientje per uur verdient, klant verwacht een tiptop auto zonder krassen, krijgt dat niet, komt nooit meer terug en vertelt dat aan alle kennissen uit de buurt.

Je zegt dat je het doet uit hobby, maar ik lees ook een beetje dat je nog veel vragen hebt. Dat neigt ook naar weinig ervaring.

Ik wil je alleen vertellen over wat ik zelf heb meegemaakt, de fouten waarvan ik heb geleerd, en de vele mislukkingen die ik in mijn omgeving zie van soortgelijke optimistische voornemens.

Beste tip die ik je kan geven: maak eerst genoeg ‘vlieguren’ totdat je kwaliteit en niveau bijna gelijk is met professionele detailers, en ga dan echt geld ervoor vragen.

Doe nooit consessies aan kwaliteit omdat je er weinig geld voor krijgt.

Zie het als kostendekkend voor je hobby, maar doe niet superveel auto’s per jaar. Kans dat je het zat wordt is vrij groot zie ik teveel om me heen.
 
Ik snap je helemaal dat je het niet te goedkoop moet doen. Maar ik ben er enigzins bang voor dat ik mij uit de markt prijs met te hoge prijzen. Zeker als startende ondernemer zul je nog naamsbekendheid moeten opbouwen. Wanneer je naam goed is, kun je bijna vragen wat je wilt. Want de prijs is niet meer de belangrijkste factor. Je moet inderdaad waken voor dat je voor een 10,tje per uur gaat werken. Want dat kan inderdaad niet uit (dan heb je de verzekering, premies etc nog niet eens meegerekend, plus de producten die wij met zijn allen gebruiken zijn gewoon prijzig. Nu vind ik het nog hartstikke leuk, maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je dit iedere dag doet, dag in dag uit, je het op een gegeven moment wel zat bent.

Hierbij heb je mijn prijslijst(zonder reclame uiteraard), graag hoor ik van jullie of dat een beetje OK is. Of dat ik mijzelf te kort doe, of misschien wel te duur ben.


Ik kan een hoop van je leren merk ik al wel, je praat uit ervaring.