• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zijn er betere suggesties

Andre123

Detailing trainee
1 mei 2021
29
25
Hallo ik ben andre ik wil mijn auto waxen is een zwarte metalic auto nou was mijn oog gevallen op jet black (voor zwarte autos) pakket van turtle, dat wou ik wel mooi voor de zomer doen. nu was ik hem om de week en maak ik hem droog met een microvezel doek en enkel eens een finish spray van het werk(motip speedwax)
Maar nu wil ik dus elke x na het wassen de wax bij onderhouden door spray en voor extra glans. Maar wat raden jullie aan voor spray vindt glans belangerijk en dat het water er mooi afloopt. Maar nu zijn er zooo veel
Moet ik bij turtle houden zoals die jet black spray? Of toch wat anders. En of raden jullie mij dat pakket ook aan of zeggen jullie man gebruik dan ... werkt veel beter(ps moet niet te duur want is beetje hobby achtig vind het gewoon mooi dat die glimt) en zat ook nog te denken als die in de wax staat kan er dan nog een coating overheen? Want dacht dan is die nog meer beschermd voor de hele zomer? Alvast bedankt
 
Heb ook een polijst machine die ik kan gebruiken En kan ik dan wel gewoon om de week de auto in de wax zetten (wasbox)
 
Hallo Andre,

De Jet Black Box bevat een glaze + wax + spraywax-achtig product. Persoonlijk zou ik elke van deze producten vervangen voor iets wat zich meer bewezen heeft.

Je zou dan kunnen denken aan;

* Poorboys World - Black Hole. (Glaze - Aanbrengen met bijv. een Monello - Disco Rosso Foam pad)
* Collinite - 845. (Vloeibare wax - (Aanbrengen met bijv. een Monello - Disco Nero Foam pad)
... Afnemen met goede MF-doeken. (Bijv. Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco. (Verkrijgbaar in voordeel-sets)

Als onderhoudsproduct kan je kiezen uit vele verschillende producten. Om de lak echter zo min mogelijk aan te raken en het risico op krassen dus te verminderen, zou ik naar een wetcoat-product kijken zoals Gyeon - Wetcoat of Monello - Aquafobia. Zo

Op deze manier reinig + voedt je de lak. (Glaze)
Bescherm je dit resultaat. (Wax)
Geef je om de paar wasbeurten een extra laagje bescherming. (Onderhoudsproduct)

De Speedwax bevat echter wel siliconen, dus goed reinigen voordat je aan de slag gaat is aangeraden. Als je de polijstmachine ook wil/kan gebruiken, zou je ook fijn kunnen polijsten om de siliconen en vervuiling te verwijderen, wat meer hoogglans te creëren en zo een betere basis voor je producten.


Heb je trouwens al een goed was-arsenaal in huis? (2 emmers / Grit Guard(s) / MF-washandschoen / etc)


Oh, en zou je a.u.b. eens naar Forumregel #3 willen kijken? ;)
''3. We waarderen correct Nederlands taalgebruik. Let op een juiste spelling, hoofdletters en interpunctie.''
 
  • Leuk
Reactions: bros en Jansen
Die set is een stukje uitgebreider natuurlijk, in die zin is jouw advies wel degelijker. TS vraagt om een spray, dan is wat ik noemde een goede oplossing.
 
Het oog was gevallen op een Jet Black-pakket (Box - Glaze/wax/spraywax) Daarin zit die Polish Spray niet. Ik ken de producten niet uit eigen ervaring, dus vandaar mijn vraag. ;)

Ook vreemd is dat er in het bericht waar ik op reageerde niks over coatings gevraagd werd en nu staat het er ineens wel, maar het bericht is niet bewerkt.

@Andre Roorda - Als je alleen low-budget wat wilt smeren voor glans, hoef je niet naar volwaardige coatings te kijken. De coatings zelf zijn een stuk prijziger en dan nog alle nodige producten, materialen, kunde en tijd. ;)
Nee, ik zou een coating niet over allerlei glaze/wax/siliconen smeren.
 
@Quantoxx Als een bericht na plaatsing redelijk snel wordt bewerkt zie je dit niet door de melding 'Laatst bewerkt' rechts onder (+/- 4 min).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Haha ik heb het bericht niet bewerkt stond er al in. Oh ja zie het dan zou ik bijv die set kopen en een losse spray erbij. Oke geen coating dus duidelijk bedankt. Ja heb emmer met grid een goede was spullen.
Ja liefste spray voor na het wassen dat is snel en heb je snel redelijk resultaat. Oke maar jullie denken dus wel een andere losse spullen kopen is waarschijnlijk beter.
Zag pb black hole dat kleinste flesje voor het proberen daar lukt de hele auto wel mee toch?. Zijn er nog prijs/kwaliteit nog betere sprays voor na het wassen. Zoals hierboven gyeon wetcoat of monello aquafobia?

Sorry voor nederlands ben niet een held in nederlands maar zal er om denken.
 
En ik dacht zwarte wax vult de kleine lakbeschadigingen ook beetje op. ( ik veracht geen wonderen) is tenslote ook alweer een auto uit 2006.
 
Oh, dan keek ik waarschijnlijk toch met mijn rechteroog in mijn linker broekzak tijdens het lezen. :p

* Was-arsenaal - CHECK

Als je een spray zoals de Polish Spray gebruikt over een auto die je in de glaze + wax hebt gezet, verwacht ik dat de cleaners in dit spul de boel aantasten. Je brengt in theorie wel weer een nieuw laagje bescherming aan, maar bij All-in-One producten is dat vaak matig te noemen. (Zonde van je werk)

De wax in de set is niet letterlijk een zwartgekleurde wax. ;) Middels de glaze smeer je de lak vol voedende oliën welke de kleur wat dieper kunnen maken en je reflectie/glans wat verbeteren. De wax dient als bescherming van de glaze en natuurlijk onderhoudsgemak.

Een spraywax of andere vorm van snel-glans-of-bescherming zal voornamelijk zijn ding doen als er verder niks op de auto zit. De oliën en dergelijke in zo'n product kunnen dan hun ding doen. Dit is echter tijdelijk en dán zal je inderdaad elke/om de week wel een nieuwe laag moeten aanbrengen om glans en bescherming te behouden.
Mede hierdoor zou ik dus de stappen van het glazen en waxen goed doen en dan heb je een beter resultaat welke maanden kan werken, vervolgens boost je dit met bijv. Wetcoat om de 4 weken en dan behoud je velen malen langer een goed resultaat.

Met een sample-flesje van Black Hole moet je, denk ik, wel een hele auto kunnen doen.


PS; Je laatste berichten waren goed te lezen, hoor. Nice!
 
Ooh oke snap m dan voegt het weinig toe. En dan boost je dus met dat andere en voor dat hydrofobische (ofzo) oke top.

Zit nog te twijfelen aan de jetblack set dus maar als ik dus goed begrijp van hierboven eerst de pb blackhole glaze en dan die collonite 845 wax. Dan dus soms even boosten met wetcoat etc. (Hoeft niet direct na het waxen toch)
 
Jup, dat is het idee; Wassen -> Glaze -> Wax -----------> Volgende wasbeurt - Wetcoat. Daarna kijken of de beading/sheeting nog naar wens is en zo niet, dan kan je Wetcoat aanbrengen. Zo wel, gewoon een keer overslaan tot de volgende wasbeurt.

Nog wat aanvullingen:

* Of je nou de Jet Black-spullen wilt gebruiken of de losse producten, eigenlijk zou het goed zijn om ook te kleien. Hiermee verwijder je vervuiling die hardnekkiger is en vaak bij het wassen niet verwijderd wordt. Dit maakt het inwrijven van product op de lak ook een stuk veiliger, naast het feit dat kleien de lak goed kan opknappen.
Echter moet het budget dit wel toelaten en ben je voor een klei-setje ook al snel weer een paar tientjes verder. Kies je hier niet voor, was dan erg goed.

* Een wetcoat-product spuit je bij voorkeur af met een hogedrukreiniger. Thuis of in de waxbox. Er zijn mensen die het met de tuinslang + sproeikop met vlakstraal ook hebben gedaan.
Hoe was je momenteel?
 
Oh oke ja heb al wat opgezocht over wetcoat ik zag filmpjes, maar dan kan ik beter meerdere bestellen denk ik want er moet (best)veel overheen toch of valt het redelijk mee.

Ik heb nog klei van mijn vorige auto maar geen spray. Vorige x heb het gedaan met warm water en heel klein beetje zeepsop voor het glijden. Ook hebben we op het een klei handschoen (gebruiken we nooit) is dat aan te raden?

Ik doe altijd hogedruk soms waxbox met slecht weer, soms thuis ook goede shampoo etc en soms op werk met stoomcleaner en foamspuit. Heb velgenreiniger en al dat spul ook thuis.
 
1-2 spraytjes Wetcoat per paneel is al voldoende. Liever iets te weinig gebruiken, dan teveel. Vervolgens middels je waterstraal handig verdelen/spuiten over het paneel. ;)

Een klei-handschoen vind ik persoonlijk risicovol. Het risico op krassen vind ik niet opwegen tegenover het 'gemakt' of snelheid. Zeker op jouw zwarte lak wil niet onverhoopt marring veroorzaken. Dus ook een sopje om mee te kleien is wat tricky. Maar, als het goed ging, dan houdt niemand je tegen.
 
Oh oke dat is goed te doen ja.
Oh oke ja ik heb het nog dus gebruik het dan ook maar. Ik had een spuitflesje met water en zeepsop... hoelang denken jullie dat de lak dan ongeveer beschermd is en mooi blijft (met boosten)
 
Met 'boosten'' erbij eigenlijk oneindig. ;) Hoelang een glaze + waxlaag blijft werken hangt af van vele factoren; Hoeveel rijdt je, hoe vaak was je, welke vervuiling komst er op de auto, etc etc.

De standtijd van een wax boeit mij nooit zo heel veel, aangezien ik boostende producten gebruik en ten alle tijden mooie beading en sheeting heb/wil. In jouw geval wil je voornamelijk de glaze + wax zo lang mogelijk beschermen omdat ze veel bijdragen aan de looks van de lak. Met een boostend product erbij kan je dit flink oprekken. Ik zou gokken dat de 845 zo'n 2-3 maanden werking laat zien, maar je zal afname zien.
 
Wetcoat doe ik zelf nooit op de voorruit, maar zou je wel op de zijramen en achterruit kunnen doen. Wetcoat vind ik al snel wat te 'vettig' op de vooruit en kan voor een waas zorgen.