• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zonnebrandcreme vlekken

Rolf

Detailing addict
18 apr 2009
633
65
59
Hier heb ik zelf geen last van, maar een forumlid op het A2 forum wel.
Iemand hier ervaring mee hoe die vlekken permanent te verwijderen?

Op het duitse A2 forum beweren ze dat het zelfs na het polijsten etc. weer terug komt..........

Ik ben 1 topic met een Peugeot 107 tegengekomen die dat dus ook had.
Weet niet of het weer teug gekomen is na verloop van tijd?

Dusssss, wie heeft hier on hands ervaring mee?
 
Bedenk dat het gaat om een product met een sterke UV filter dat zich qua structuur gedraagt als een glaze
Tegen de tijd dat het op gaat vallen heeft het waarschijnlijk zijn schadelijke werking (in de diepte) al gedaan
 
Ik heb dit vorig jaar meegemaakt, was eigenlijk de eerste keer dat ik zo iets had gezien. Ik heb het destijds kunnen oplossen met prof polish icm een witte pad. Volgens de eigenaar zijn de vlekken niet terug gekomen.
 
Kwam zelf dit nog tegen:

http://www.markwilson.co.uk/blog/2010/09/the-effects-of-sunscreen-on-volkswagenaudi-paintwork.htm

Geloof dat je goed op met passen met die zonnecreme meuk.......... ]-0
 
Toevallig twee weken geleden een Focus gehad die aan de rechterkant volledig onder de zonnebrandvlekken zat.
100_5476.jpg


Ik heb de lak de volgende behandeling gegeven:
2x inizio forza op geel (Pro900)
1x mezzo op wit (Pro 900)
1x finale op groen (Dap900)
mothers glaze aangebracht met zwart (Dap900)
2x EX-P op concorso gold (Dap900)

De vlekken waren helemaal weg.
DSCN0762.jpg


volledige show off:
https://forum.Carclean.com/cc_postst14909_Ford-Focus-2002-TDCI.aspx

Of de vlekken terugkomen weet ik natuurlijk niet, maar mijn inschatting is dat ze helemaal weg zijn. Na twee keer geel waren ze eigenlijk al weg. Na elke polijstbeurt afgenomen met eraser en bekeken met brinkman en na de laatste polijstbeurt met vergrootglasloupe en het zag er eigenlijk wel goed uit.
 
Heren,

Probleem al vaker gezien en in onderstaande e.e.a nader beschreven.
Als dit niet helpt, dan is overspuiten de enige remedie.


Witte vlekken (bv. vinger- of handafdrukken) op lakoppervlakken , die niet verwijderd kunnen worden door de wagen op de normale manier te wassen. De witte vlekken zijn bijzonder goed te zien op wagens met lichte lakkleuren.

Deze vlekvorming, af en toe in combinatie met zwellingen in de lak / blanke lak komt vermeerderd voor sinds de zomer van 2007.

Tot nu toe blijkt dat de vlekken worden veroorzaakt door chemische bestanddelen in zonnebrandcrème.

Zonnebrandcrèmes bevatten sinds 2007 extra chemische bestanddelen om de beschermende werking te vergroten. In dit geval wordt het indringen van zweet in het lakoppervlak begunstigd en worden witte vlekken veroorzaakt.

Wegwerken van de vlekken zonder lakwerkzaamheden is alleen mogelijk zo lang deze nog aan de oppervlakte van de blanke lak zitten!

Aanbevolen materialen en machines:

• Excentrische poetsmachine met polijstplaat Ø 80 mm tot 130 mm
• 3M noppenspons Finesse
• Schuurpapier / schuurmiddel P 3000 nat
• 3M poetsmiddel Finesse-it Polish Purple, Artikelnr.: 3M 051056
• Siliconenverwijderaar -
• Finish-controlespray
• Microvezeldoeken


De volgende handelingen moeten worden uitgevoerd:

• Te behandelen oppervlak schoonmaken resp. ontvetten met:

? Siliconenverwijderaar -

? of ruitenreiniger

• Met excentrische poetsmachine, 3M noppenspons en 3M poetsmiddel Finesse-it Polish Purple als volgt poetsen:

? Poetsmiddel aanbrengen op noppenspons en gelijkmatig verdelen.

? Poetsmachine vlak op het te poetsen oppevlak zetten en het poetsmiddel met de noppenspons licht verdelen en oppervlak bewerken.

? Plek met microvezeldoek schoonmaken en het gepolijste oppervlak nabehandelen met siliconenverwijderaar/ruitenreiniger.

? Optische controle vervolgens bij zonlicht of onder een halogeenlamp uitvoeren.

Als na deze controle nog een beschadiging zichtbaar is, moet deze met P 3000 nat weggeschuurd worden. Polijsten en controle daarna herhalen.




[
 
Komt bovenstaande tekst nu van het internet of werk jij in een (auto)spuitbedrijf ?

Btw : waar blijft je "voorstelling" ? :-"
 
Ik weet dat de orginele vraag al 3,5 jaar geleden is gesteld, maar ik had recent last van witte vlekken door zonnebrand. Ik was van plan om ook mijn auto te gaan kleien totdat ik op YouTube een filmpje zag. Hierin gebruikte ze gewoon een stukje gum om ze weg te halen. Ik was vrij sceptisch, maar mijn auto vertegenwoordigt niet heel veel waarde, dus ik dacht ik probeer het gewoon. Warempel het werkt echt perfect. In het filmpje werd ook nog wat sinaasappelschil gebruikt om de vlek er wat beter uit te krijgen, maar dat had ik helemaal niet nodig. Ik zal foto's proberen toe te voegen als bewijs.
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    1,1 MB · Weergaven: 4.211
Hier heb ik zelf geen last van, maar een forumlid op het A2 forum wel.
Iemand hier ervaring mee hoe die vlekken permanent te verwijderen?

Op het duitse A2 forum beweren ze dat het zelfs na het polijsten etc. weer terug komt..........

Ik ben 1 topic met een Peugeot 107 tegengekomen die dat dus ook had.
Weet niet of het weer teug gekomen is na verloop van tijd?

Dusssss, wie heeft hier on hands ervaring mee?
Ik heb zelf een product ontwikkeld waarmee zonder polijsten of chemische middelen de vlekken permanent worden verwijderd
 
Precies wat Marco zegt. Ik probeer al dagen vlekken uit me auto te krijgen maar het lukt maar niet. Het is erg vervelend heb al verschillende sites doorgespit maar heb nog geen oplossing. Weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik aan de vlekken kom dat maakt het nog lastiger.
 
Naja,.. Iets wat zonder polijsten of chemische middelen vlekken verwijderd. Lijkt mij eerder iets wat een probleem verhult in plaats van ook echt verwijderd. Wat als resultaat kan geven, dat het na verloop van tijd gewoon weer zichtbaar wordt,...

Verder geen flauw idee, als hier zonnebrand wordt gebruikt op de handjes, wordt er gewoon niet gereden :p
 
Ik wil mijn zaak ook even toevoegen;
Blijkbaar de situatie schandelijk onderschat, want mijn vlekken zitten er nu ongeveer een jaar op. Met poetsen ging het er nooit af, maar ik dacht niet dat het probleem misschien nog hardnekkiger zou worden naarmate het langer op de lak zit. :( Eeuwig zonde, maar er is vast een oplossing.. ergens.

Hier wat foto's van mijn auto:
IMG_2903.JPG
IMG_2904.JPG
IMG_2905.JPG


Ik kwam dit filmpje nog tegen (wat heb je te verliezen? heb alleen niet de sinaasappelschil gedaan, want dat zuur vind ik wat te riskant):


De laatste foto is het effect van de gum. De lak wordt dof, maar de vlek lijkt wel weg zoals de structuur was die je op de tweede foto ziet. Ook 'voel' je de vlekken niet meer op die plek. Zou polijsten op deze plek nu helpen denken jullie?
 
Ik ben inmiddels naar Proline in Amersfoort geweest en die mannen hebben de achterzijde behandeld als test met een polijstmachine.

De plek op de motorkap kan alleen worden gedaan door schoonmaken, ontvetten en dan G3 en waxen, aldus de medewerker . Geen idee wat hij daarmee bedoeld, maar misschien zegt het jullie wat?

De achterzijde lijkt echter nu wel degelijk vlekvrij.

Ze willen de auto compleet behandelen inclusief de binnenkant poetsen voor 120 euro vaste prijs.
Dit ter referentie voor het forum. Is dit een redelijk bedrag?

Ik heb afgesproken dat de auto eerst voor een beurt gaat.
Dan kan ik een aantal dagen de behandelde plekken beoordelen.
 
Ik denk dat het meeste voorbij gekomen is van polijsten tot sinaasappelschil
En een gummetje zag ik ook nog.
Je zou een test spot kunnen doen met alle drie kijken wat het beste werkt.
 
Wat gaan ze precies doen voor 120 euro? De hele auto polijsten en waxen én de binnenkant schoonmaken? Als dat het geval is dan lijkt me 120 euro veel te weinig.
 
ik weet niet of het werkt en of het wel kan,
kan het niet voorzichtig met een stoomcleaner ,of zou dit schade aan de lak toebrengen.
heb zelf veel met stoom gewerkt in de schoonmaakbranche en dan reinig je ook de porieen van materialen
dus zomaar een idee,kunnen in ieder geval een discussie proberen op gang te brengen met voor en nadelen.
en mischien kan het wel helemaal niet