• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zwaardere / aggresievere klei gezocht dan Mothers

ArjanB

Detailing addict
10 dec 2012
70
65
Al jaren gebruik ik de clay set van Mothers wax
07240.jpg


Op mijn witte Giulietta QV (heeft geen duits-kneiterharde lak) zitten op de achterklep en onderaan de deuren kleine puntjes, geel en zwart - waarschijnlijk teer, hars en andere, inmiddels door de zon ingebrande, vervuiling.
Met tar-x krijg ik het er niet af, APC niet, bug squash niet, en evenmin met kleien met deze klei.

Ik wilde een wat aggresievere klei gaan gebruiken, hopelijk dat dat helpt, en dan daarna polijsten om evt marring weg te halen.
Op de site kwam ik deze tegen, lijken in de omschrijving en reviews wat sterker aan te pakken - ik heb ze op volgorde van mijn eerste idee / voorkeur gezet:

Welke wat zwaardere klei, om echt vastzittend vuil weg te halen, zouden jullie adviseren (en waarom)?

Grazie!
 
Je zou nog wat anders kunnen proberen, huis, tuin en keuken middeltjes.
denk bv aan pindakaas of een papieren doek inspuiten met wd40 en op de plek plakken. Lekker laten zitten en daarna kleien.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB
Hmm... Ik betwijfel of een hardere klei de plekjes dan wél weg gaat krijgen. Zelfs met mildere klei zou je verbetering moeten zien, eventueel bij vaker herhalen.

Ik mis ook nog een de-ironizer in je aanpak. ;)
 
  • Leuk
Reactions: bros
@Quantoxx ja inderdaad, ik zal ook nog met Monello non-ferro proberen (staat ook in de kast) die had ik inderdaad nog niet gebruikt.
Maar jij (toch wel deskundige ;) ) zou adviseren dat een hardere klei niet beter gaat werken dan meermaals kleien met mijn huidige klei?
 
+1 voor Quantoxx de kans is groot dat je de grootste hoop gaat wegkrijgen met een de ironizor. De renault zat er ook vol mee toen we hem kochten. De garage waar we hem kochten zit pal naast een metaalverwerkend bedrijf dus ijzerstof a volonte daar
 
Ik zou inderdaad eens Non-Ferro proberen. Naast dat het een goede de-ironizer is, werkt het ook goed als prewash. ;) Denk ook aan wassen met heet water en/of doeken op het plaatwerk leggen die doordrenkt zijn met heet water.

Ik heb ooit tussen een detail door een auto van mijn buurman aangepakt. https://forum.carclean.com/threads/...an-vandaag-deel-21.22288/page-138#post-420075 Dit was geen show-off, dus ik ging niet heel erg in detail, maar op deze auto zat één dikke laag met... Hars? Teer? Geen idee?

'' Motorruimte was een oerwoud. De auto heeft lange tijd in het bos van België gestaan en is toen zonder onderhoud (zowel exterieur als technisch) naar de hitte van Spanje gereden en terug naar NL.
Enorm veel hars en bende wat op ALLES zat ingebakken, wat resulteerde in de meest plakkerige schuurpapier-lak die ik tot op heden ben tegengekomen. Dit gecombineerd met 20k kilometers voorbij de laatste beurt en de 39k zand/modder in de auto geeft een redelijk idee van hoe er met de auto is omgegaan door de vorige eigenaar. ''


Teerverwijderaars/insectenverwijderaars/alcohol/Non-Ferro/etc. leken op het oog niets te doen, Klei deed toen wel wat, Monello - Dolce Verde (Medium klei), maar ik moest kleine werkvlakjes doen en veel over hetzelfde stuk heen. De vrees was dan ook dat ik voor krassen/swirls/marring zou zorgen, maar dit was gelukkig niet het geval. Ik vermoed omdat ik veel glijmiddel gebruikte, veel klei en de lak flink hard was.
 
  • Verbluft
Reactions: ArjanB
waarschijnlijk teer, hars en andere, inmiddels door de zon ingebrande, vervuiling.
- teer: Tar-x geeft geen resultaat (mits goed verwerkt); dus geen teer.
- hars: ik zie nergens het gebruik van harsverwijderaar; probeer eens https://www.carclean.com/nl/valma-harsverwijderaar-250ml.html
- ingebrande vervuiling: ingebrand = in de lak; dat is in mijn beleving grover geschut, dus wetsanden en daarna polijsten.

Uiteraard kun je bovenstaande werkwijzen / producten die door diverse forumleden worden geadviseert eerst proberen. Ik vermoed dat je met kleien met een (iets) agressievere klei het niet redt.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB