• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwaardere combi monello veloce/gele pad gezocht voor dap900

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Ik ben opzoek naar een zwaardere combi dan monello veloce + gele pad. Heb me eerst alleen verdiept in de monello polijst middelen.
Maar het valt me op dat ik redelijk fijne krasjes er vaak niet uit krijg met de bovenstaande combi.

Daarom wil ik me gaan verdiepen in bijv. Scholl of een ander merk.
Kan ook nog voor een wolle monello pad gaan, maar die zijn er alleen in 5,5inch en vind het makkelijker werken met 3,5/4inch.

Kan iemand me hierbij helpen? Alle hulp welkom!
 
Als je meer cut zoekt dan de gele pad, dan kun je kiezen voor de paarse pad van Scholl (is mijn ervaring, beide compounding pads) of de spiderpad van Scholl. Ook woolpads hebben meer cut dan de foam pad, zelf gebruik ik op mijn DA's de Coarse Woolpads van Rupes.
Mijn ervaring is dat Scholl S3 net iets meer bite heeft dan de Monello Veloce, maar ook minder stoft, dat vind ik een groot voordeel. Zelf heb ik net de S2 van Scholl ontvangen, maar nog niet kunnen proberen.
Hou er wel rekening mee dat je zeker af moet schalen na dat soort combo's aangezien je echt een 'waas' kan overhouden van de compounds.

Uiteraard als aanvulling, zorg dat je regelmatig je pads schoonmaakt, of voldoende pads voor een sessie in je assortiment hebt. Ik reinig m'n pads na iedere hit in de padwasher, maar als je zoiets niet hebt zou ik ze zeker per paneel uitspoelen. Afhankelijk van wat voor lak je pakt, kan ook een spiderpad of woolpad regelmatig meerdere hits nodig hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Eerlijk gezegd denk ik dat je het in je polijsttechniek moet zoeken, met grof Monellopolijstmiddel en gele Monellopad fijne krasjes er niet uit krijgen? Overigens heb ik zowel een 4" als een 5,5" wollen Monello pad, dus hij is er wel, of in elk geval geweest.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Maar het valt me op dat ik redelijk fijne krasjes er vaak niet uit krijg met de bovenstaande combi.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je juist met een hele grove combinatie ook micromarring kan veroorzaken? Dit lijken dan hele fijne krasjes. Dan kun je staan compouden tot je een ons weegt, weg gaan ze niet :rolleyes:
Juist de grove korrel én de woolpad snijden in je lak.

Heb je wel eens een druppel Veloce op je vinger gedaan en dit gevoeld als je dit tussen je vingers wrijft?
Probeer eens af te schalen naar een fijnere korrel.

Vaak gebruikt men een zeer grove combinatie van pad en pasta op een D/A.

Maar waarom geen rotary? Als je een snellere correctie wilt en minder stappen wilt doen, is dit een ideale machine.

Vaak is voor mij 2 stappen al voldoende:
1 ronde compounden met de rotary
1 ronde finishen met D/A

Uiteraard afhankelijk met wat voor lak je te maken hebt en de staat hiervan.

Zelf gebruik ik de Scholl Concepts pasta's en de Scholl pads.
 
Als je meer cut zoekt dan de gele pad, dan kun je kiezen voor de paarse pad van Scholl (is mijn ervaring, beide compounding pads) of de spiderpad van Scholl. Ook woolpads hebben meer cut dan de foam pad, zelf gebruik ik op mijn DA's de Coarse Woolpads van Rupes.
Mijn ervaring is dat Scholl S3 net iets meer bite heeft dan de Monello Veloce, maar ook minder stoft, dat vind ik een groot voordeel. Zelf heb ik net de S2 van Scholl ontvangen, maar nog niet kunnen proberen.
Hou er wel rekening mee dat je zeker af moet schalen na dat soort combo's aangezien je echt een 'waas' kan overhouden van de compounds.

Uiteraard als aanvulling, zorg dat je regelmatig je pads schoonmaakt, of voldoende pads voor een sessie in je assortiment hebt. Ik reinig m'n pads na iedere hit in de padwasher, maar als je zoiets niet hebt zou ik ze zeker per paneel uitspoelen. Afhankelijk van wat voor lak je pakt, kan ook een spiderpad of woolpad regelmatig meerdere hits nodig hebben.

Bedankt voor je reactie @Wouter_BMW , dit geeft me echt de inzicht wat zwaarder scoort dan monello veloce + geel.
Hier ga ik me dan ook in verdiepen om een stapje hoger te kunnen gaan. Ga even al je opties na en kies er dan een uit.

Als je krasjes aanpakt, werk je dan met een kleine pad of grote? Heb sinds kort een dap500 erbij en daar staat de kleine backingplate op. Ik vind het erg fijn om daarmee gericht krasje aan te pakken. Maar is dat ook de juiste methode vraag ik me af.
Ik ben nog zoekende in het polijst werk. Daarom informeer ik me graag voordat ik zomaar wat ga doen!

Pads schoonmaken doe ik meestal na 2 hits. Maar werk wel in kleine oppervlakte, ik maak ze schoon onder de kraan met pb tornado en spoel ze dan goed uit tot er geen vuil meer te zien is. Maar meestal zijn me pads dan niet eens echt vol.
Daarna even op de dap droog draaien. En vaak leg ik ze nog tussen een theedoek om het laatste vocht er uit te duwen. Vind het fijn als de pads echt droog zijn. Tijdens de dap cursus hebben ze aangegeven dat droge pads ook beter zijn werk doen.

Nogmaals dank voor je reactie!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Eerlijk gezegd denk ik dat je het in je polijsttechniek moet zoeken, met grof Monellopolijstmiddel en gele Monellopad fijne krasjes er niet uit krijgen? Overigens heb ik zowel een 4" als een 5,5" wollen Monello pad, dus hij is er wel, of in elk geval geweest.

Bedankt voor je reactie @Cordoba ik denk niet dat het aan mijn techniek ligt. Heb de dap cursus gevolgd waar duidelijk aan werd gegeven om erg rustig te bewegen met de dap. Door het rustig verplaatsen heb je meer correctie werd er gezegd.
Ik doe precies wat daar is geleerd, maar krijg soms krasjes er gewoon niet uit. Terwijl ik denk dat dit soort krasjes er wel uit moeten kunnen. Momenteel staat mijn vriendin haar peugeot 207 in de garage, deze ben ik aan het polijsten. Dit is vooral weer bewust een leer moment. Ga zo wel eens kijken of ik een voorbeeld kan maken, zodat je kunt zien of zoon krasje er uit moet kunnen.

Helaas zijn er nu nog alleen 5,5inch wolle pads te vinden van monello. Dus de kleine is er uit denk ik.
Hoe pak jij gericht krasjes aan? Gebruik nu dap500 met kleine backing plate. Daar monello geel + veloce erop en dan gericht het krasje aanpakken. Vervolgens daarna schaal ik na beneden met oranje+ mezzo. Of wit + finale.
Nu gebruik ik erg graag op de 207, oranje + mezzo. Daar krijg ik swirls er in een hit mee uit.

Nu ben ik bewust aan het zoeken hoe ik wat serieuzere krasjes aan kan pakken. Gewoon om te leren.
Wil graag me kennis daarop uitbreiden.
 
@Jordyboy1992 ,een effectieve grove polijstcombinatie (op dit moment mijn favo)is Scholl Spiderpad/S3.
Dat gezegd hebbende wat voor auto wil je gaan polijsten?

Bedankt voor je reactie @Ric325i deze combi gaf wouter ook aan. Hier ga ik dus zo zeker even na kijken.
Ben momenteel mijn vriendin haar peugeot 207 in de garage staan. Deze gebruik ik bewust om wat te zoeken en me kennis uit te breiden.
 
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je juist met een hele grove combinatie ook micromarring kan veroorzaken? Dit lijken dan hele fijne krasjes. Dan kun je staan compouden tot je een ons weegt, weg gaan ze niet :rolleyes:
Juist de grove korrel én de woolpad snijden in je lak.

Heb je wel eens een druppel Veloce op je vinger gedaan en dit gevoeld als je dit tussen je vingers wrijft?
Probeer eens af te schalen naar een fijnere korrel.

Vaak gebruikt men een zeer grove combinatie van pad en pasta op een D/A.

Maar waarom geen rotary? Als je een snellere correctie wilt en minder stappen wilt doen, is dit een ideale machine.

Vaak is voor mij 2 stappen al voldoende:
1 ronde compounden met de rotary
1 ronde finishen met D/A

Uiteraard afhankelijk met wat voor lak je te maken hebt en de staat hiervan.

Zelf gebruik ik de Scholl Concepts pasta's en de Scholl pads.

Bedankt voor je reactie @nicknameless , het eerste is een hele goede opmerking. Meestal kijk ik na de geel + verloce combi. Maar eigenlijk moet ik dan eerst afschalen na oranje + mezzo neem of wit + finale bedoel je? Dan kan ik pas goed behoordelen wat ik bereikt heb?

Nee heb nog nooit veloce echt bewust tussen mijn vingers gedaan. Ga ik zo eens met alle middelen doen. Kijken wat ik voor verschil voel.

Ja een rotary staat eigenlijk wel op mijn verlanglijst, maar alles op zijn tijd. Ben bewust aan het zoeken wat er mogelijk is met. Heb een dap 900 en 500. Heb ook in een jaar tijd 1500€ geinversteerd in al mijn spullen. Dus eerst overal eerst maar eens echt het uiterste uit halen voordat ik verder ga. Wil graag voor een goede prijs wat mensen zijn auto doen, zodat ik weer wat geld binnen krijg. Van het inkome kan ik dan bijvoorbeeld weer uitbreiden!
 
Hieronder heb ik een krasje die ik er niet uitkreeg, is wel al een iets serieuzer krasje. Heb 2 hits gedaan monello geel + veloce.

4A67D9BE-6404-4694-B9D1-B15568901FAF.jpeg


620F467C-4237-4D6F-AAEB-23A667DCCABF.jpeg


Dit is het resultaat er na:

A3CF1104-80AE-4E25-A0C6-F03CA3A8BBD7.jpeg



Misschien wil ik in dit geval wel te veel he. Maar ben juist zoekende wat wel kan en niet.
Wat vinden jullie?

Ga straks nog eens een specifiek krasje aan jullie tonen!
 
De 3de foto is al heel netjes en redelijk acceptabel. Ik zou verder wel rustig aan doen op dit soort krasjes aangezien je er al aardig op hebt staan buffelen. Je wilt nog wel wat marge overhouden om in de toekomst te polijsten.

Kijk anders naar de pasta's en pads van Scholl. Met name de S3 en paarse pad malen een serieuze correctie met een strak resultaat zonder al te veel nabewerking.

Na enkele hits S3 en paarse pad op een harde VAG lak met de Rupes Bigfoot.
1c8704d0-3144-4b5c-8299-27df41d6a8ab.jpg


8e1c1e2d-2869-421a-b0b6-c515d4d49f76.jpg


Op onderstaande foto de lak na een aantal hits paarse pad en S3. Ziet er snaarstrak uit totdat je er een lichtbron op zet. Dan zie je nog een licht waasje die je makkelijk kan verwijderen met een medium combi zoals een oranje Scholl pad en S17

14430021-96a3-4328-a120-403f6790dc72.jpg


Ik heb op de Yaris ook krassen die er niet uit gaan omdat de kras ín het metaal zitten terwijl de kras niet door de lak heen is.
https://forum.carclean.com/threads/soms-heb-je-van-die-pain-in-the-ass-krassen.19873/


20171008_105759.jpg
 
@nicknameless thanks voor de feedback. Ja dit was ook wel echt een serieuzer krasje, maar ben vooral uit aan het zoeken wat met gezond verstand te doen is en wat overkill is zeg maar. Peugeot heeft vrij zachte lak dus weet dat ik voorzicht mee moet zijn. Maar het gaat ermij vooral om dat als ik wat hardere lak onder de dap krijg dat ik toch de juiste spullen heb omdat goed aan te pakken.

Je foto's zijn trouwens wel erg netjes! Mooi resultaat! Denk dat ik scholl s3 + scholl paars aan mijn collectie toe ga voegen, voor de hardere lak situaties.
Heb nu alleen mijn ford, een peugeot en een hyundai onder de dap gehad en dat zijn is allemaal hooguit medium harde lak.

Ik ga zo even je topic lezen dit je erbij zet. idd die onderste foto zou je zeggen die kras kan eruit. Maar als ik het goed begrijp zit deze kras in het metaal gezet? waardoor je het blijft zien? Wist niet eens dat het kon, niet door de lak maar wel in het metaal!?
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Heb hier trouwens een aantal voorbeelden waar het zojuist wel is gelukt:)

Voor:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1113.jpg


Na:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_112a.jpg





Voor:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_112d.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_110f.jpg



Na:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1122.jpg


Allemaal met gezond verstand natuurlijk. bij de eerste foto na 1 hit monello geel + veloce al weg, daarna hele paneel met monello oranje + mezzo na.
Bij tweede reeks foto's na 2 hits monello + veloce weg en vervolgens na gelopen met monello oranje + mezzo.
 

Bijlagen

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_112d.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_112d.jpg
    336 KB · Weergaven: 91
@Jordyboy1992 ik denk inderdaad dat wat ook @nicknameless zegt voor jouw machines en auto's (ik zou geen kneiterharde lak op een een peugeot verwachten, maar dat kan ik uiteraard mis hebben) een eerste stap is. Sowieso die paarse scholl pad; met misschien S3 ipv Veloce, wat gewoon een fijne combi is. Als je dan daarna bijvoorbeeld een mezzo of scholl S30 op de witte pad (of de oranje) pakt, dan kun je zien wat je voor eind resultaat haalt.

Bepaalde krassen kun je gewoon vergeten. Je staat dan voor de keus: door compounden en 'veel' blanke lak weghalen, of accepteren dat jij de enige persoon ter wereld nog bent die deze kras ziet ;) Denk dat ik ongeveer wel weet wat je bedoelt, het is de afweging ben ik tevreden of niet, een goede eigenschap tijdens het detailen!
 
Laatst bewerkt:
In theorie zou elke afschaling verbetering kunnen geven. S3 > S17 > S30 in de basis, maar omdat de S3 mooi afbreekt en dus al een hele mooie finish geeft, kan je de middelste stap overslaan (S17) en meteen S30 gebruiken.

Als je begint met S17, dan zal S30 nog wel meer resultaat geven qua hoogglans. Corrigeren doet het niet volgas en dat zorgt dus voor je hoogglans.

Maar... Probeer het gewoon. Sommige lakken hebben het echt nodig, de andere vind S17 alleen al lekker genoeg. :p
 
@Jordyboy1992 Als ik het zo lees ben je met de verkeerde instelling bezig, je probeert zaken te testen voor een harde lak, en dat doe je op een auto met zachte lak? Ik polijst bijna altijd op auto's met middelharde tot harde lak, en gebruik vaak niet meer dan Mezzo en oranje Monello pad.

Als ik echt een lokale beschadiging heb, doe ik dat tegenwoordig met een kleine rotary (Proxxon), en doe vervolgens het hele paneel met de DAP en afhankelijk wat daar nodig is, kan dat Finale op witte Monello pad zijn, of indien nodig daarvoor Mezzo op oranje.
 
@Cordoba daar ben ik het niet helemaal mee eens. Heb net bewust wat getest op de 207, gewoon omdat ik daar nooit stommer op wordt. Wil ik harde lak aan kunnn, moet ik toch minimaal weten hoe ik het op zachte lak voor elkaar krijg. Dus leren doe ik altijd.
Het gaat ermee gewoon om dat ik het onder de knie krijg om krasjes er goed uit te krijgen. Soms gaat dat wel en soms niet. Daarom ben ik dit bewust aan het oefenen.

Het volgende leer moment is natuurlijk wel een wagen met harde lak. Helaas heb ik die niet zomaar voor handen, dus probeer ik eruit te halen wat binnen mijn mogelijkheden ligt.

Je geeft zelf al aan dat je serieuze beschadiging met de rotary doet, een rotary staat ook op mijn verlanglijstje maar die heb ik nog niet. Het lijkt me dus logisch dat ik me da naar een hogere combi moet gaan om serieuze beschadiging aan te pakken? Zeker als het gaat om harde lak.

Overigens heb ik twee filmpjes opgenomen, van mijn polijst techniek. Ga ze straks even uploaden dan zet ik ze hier neer.
Alle tips en tricks zijn welkom! :grinning: Bedant voor je reactie