• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwaardere combo; geen noemenswaardig verschil te zien

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Ik ben vandaag begonnen met mijn eerste full detail aan mijn auto maar heb een vraag over het polijsten.

Ik ben begonnen met 2x mezzo op wit, hierbij waren de swirls weg maar de diepere krasjes nog niet.
Toen overgegaan op 2x mezzo op oranje, hierbij zag ik geen noemenswaardig beter resultaat als de eerste testpot.
Daarom overgegaan op 1x inizio op geel en 1x mezzo op oranje, hierbij had ik nog steeds niet een noemenswaardig beter resultaat dan 2x mezzo op wit. De diepere krasjes waren nog steeds zichtbaar, terwijl ze wel weg gepolijst kunnen worden dacht ik, ze zijn niet tot de grondlak en niet (echt) voelbaar met de nagel.

Nu is mijn vraag, word ik gek en snap ik er niks van?? Hoe kan de lichtste testpot hetzelfde resultaat geven als de zwaarste en blijven de krasjes bij de zwaardere combo net zo hard zichtbaar als bij de lichtste.
Ik heb nog weinig ervaring dus daarom stel ik hier maar de vraag voordat ik met een foamed woolpad aan de slag ga met inizio.
Het gaat nochtans om een VW corrado dus de lak hiervan was dacht ik hard, maar dat is het dus blijkbaar niet en is het niet mogelijk om meer dan de swirls te verwijderen met een DAP en moet ik de handdoek maar in de ring gooien?
 
Als ik het zo lees dnek ik dat het probleem zit in het niet goed gebruik van de DAP. Je moet de DAP met beleid over de auto heen halen. DUs in kleine vlakken en in banen waardoor je een ruit patroon krijgt. Daarbij ook een lichte druk uit oefenen op de pad.

Mocht je het nog niet gedaan hebben (of al wel) dan raad ik je aan de video How to nog te bekijken.

Mocht je er dan niet uitkomen dan toch eens langs CC te gaan of een mede forumlid te vinden die on-site wat uitleg kan geven
 
De DAP bedien ik goed, ik heb veel informatie gelezen en de how to DAP meerdere keren bekeken.
Ik beweeg een 2/3cm per seconden zoals aangegeven en de eerste ruit iets langzamer, de 2e 2/3cm per seconden dus. Daarna polijst residu/stof afvegen met een MF van poorboys. Vakken waren ongeveer 30x20cm denk als ze dat al waren.
Ikzelf vind het erg raar maar ik denk dat met 2x mezzo op wit al het maximale bereikt is, terwijl de lak toch echt niet in top staat verkeerd.:confused:
 
Krassen vergen gewoon veel en veel meer tijd, meestal een factor 10.

Ik kan het lastig beoordelen, maar als je het goed uitgevoerd hebt dan kan je Inizo Forza op een Foamed Woolpad proberen. Dat moet als een trein gaan.
 
Oke Tim. Is het normaal dat een zware combinatie als 1x inizio met geel en 1x mezzo met oranje hetzelfde zichtbare resultaat als 2x mezzo op wit geeft?
Bij beide combinaties waren de diepere krasjes nog even goed zichtbaar. De swirls waren bij beide combinaties weg. Dus ikzelf denk dat ik het gewoon bij 1x mezzo op oranje, 1x mezzo op wit en 1x finale op groen moet gebruiken;)

Enkel vroeg ik me dus af waarom ik geen zichtbaar verschil kan zien bij beide combinaties?8-())

EDIT: ik kan natuurlijk ook inizio forza aankopen en met foamed wool aan de slag gaan maar ik denk dat ik niet naar het ultieme resultaat van +/- 95% correctie moet streven, anders zal ik een flink stukje blanke lak kwijt zijn.:-"
 
moet je het willen om te trachten 100% van de krasjes te verwijderen op een auto die normaal gebruikt wordt en dus onder invloed is van allerlei swirl en krasjes-vormende omstandigheden ;)
je wil toch zeker niet alle marge blanke lak nu wegpolijsten zodat je in de nabije toekomst met nog een polijstbeurt door de lak knalt?


een jonge auto met zeer weinig of hele lichte krasjes of een auto waarmee zeer weinig gereden en dus weing gewassen wordt is een heel ander verhaal.
 
Eerst even lak diktes meten en je weet hoe ver je kan gaan.
Met een D/A haal je ook niet zo heel veel weg. Dus dat is nog redelijk safe
 
Harm
Een lakdikte meter heb ik niet, zijn voor mij doen veelste duur en met een lakdiktemeter meet je grondlak, kleurlak en de blanke lak dus realistisch gezien heb je aan een lakdiktemeter nog altijd niks en dus geen zekerheid hoe ver je nu precies kan gaan.

Maar weet jij toevallig ook antwoord op mijn vraag?,^^
 
Dat van de lakdikte meten klopt. Maar je krijgt wel een aardige indicatie.
Dan kan je gaan besluiten voor hoeveel % perfectie je gaat.
Ik weet niet precies waar je woont maar er zal vast wel iemand bij jou in de buurt wonen met een lakdikte meter, die een mede forumlid wil helpen.

Ik heb in het verleden wel eens even gauw gauw een corrado gedaan en ik moest zeggen dat ik met een witte pad en SSR1 op de DAP toch een aardig eind kwam. Nu is dit bij vrij jonge auto's al lastig vergelijken. Laat staan bij auto's in het caliber Corrado. Het zijn mooie en leuke auto's maar helaas ook vaak met een verhaal. En dan word het vergelijken nog lastiger.

Als je de volgende keer een hit hebt afgerond voel dan of het plaatwerk warmer is geworden dan de rest. Er moet voor een correctie wel warmte ontwikkeld worden. Ik ben persoonlijk bang dat je toch iets te snel werkt..

Verder is het vrij norgmaal, bij lakken in zeer slechte staat om meerdere hits te doen op een plaatdeel.

En anders idd voor een foamd woolpad gaan. Deze gebruik ik toch liever dan een gele pad maar ieder zo zijn voorkeur
 
Je kan niet blind afgaan op de waardes van de lakdiktemeter :no

Wat als de lakdikte 200 micron is? Wat is dan de dikte van de blanke lak, de eigenlijke kleur of grondverf?

Als de blanke lak slechts 10 micron zou zijn, dan zit je er zo doorheen 8o
 
Juist idd wat Patrick zegt, daarom zie ik niet echt het nut van een lakdiktemeter in.

Oke iets te snel dat zou kunnen maar 3 cm per seconden daar zit ik naar mijn gevoel wel binnen. De lak wordt ook een aardig stuk warmer in vergelijking met onbehandeld plaatwerk. Behandelde delen zijn ook merkbaar een stuk gladder en zachter dan onbehandelde delen (ook al heb ik vooraf met klei oppervlaktevervuiling eraf gehaald).
Zoals gezegt het grootste gedeelde krassen wat door de zon zichtbaar is, is weg (of ik nu 2x mezzo met wit pak of 1xinizio met geel en 1x mezzo met oranje, beide combinaties geven op het oog hetzelfde resultaat en dat vind ikzelf dus aardig raar. Hoe kan dit nu?) enkel de diepere krassen die minder opvallen door de zon zie ik geen verschil bij.
 
nicknameless zei:
Je kan niet blind afgaan op de waardes van de lakdiktemeter :no

Wat als de lakdikte 200 micron is? Wat is dan de dikte van de blanke lak, de eigenlijke kleur of grondverf?

Als de blanke lak slechts 10 micron zou zijn, dan zit je er zo doorheen 8o


Klopt, maar dat was meer een reactie op dit bericht van miikey;

miikey zei:
EDIT: ik kan natuurlijk ook inizio forza aankopen en met foamed wool aan de slag gaan maar ik denk dat ik niet naar het ultieme resultaat van +/- 95% correctie moet streven, anders zal ik een flink stukje blanke lak kwijt zijn.:-"

Als je nog maar een lakdikte meet van 70 micron dan zou je bij jezelf na kunnen gaan of het behaalde resultaat voldoening geeft.

Idd, je weet niet hoe dik je blanke laklaag nog is maar ik persoonlijk zou er dan niet zo snel meer een compount en een woolpad op los gaan laten