• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte hoogglans velgen polieren (krasjes) en waxen maar welke producten?

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Hallo medecleaners,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik in het bezit van een volkswagen beetle dune met mooie hoogglans velgen. De velgen worden wekelijks gewassen en gedroogd, maar ik heb kunnen merken dat dit kleine waskrasjes veroorzaakt. Het lijkt me dat deze velgen 'zeer' gevoelig zijn. De velgen zijn wel nog niet behandeld met een wax of coating.

Werkwijze en gebruikte producten voor het wassen van de velgen:

1) Velgen foamen en afspuiten.
2) Gebruik van grid guard emmers (1 sop en 1 spoel emmer) en bijhorende grid guard met volgende producten.

* https://www.carclean.com/nl/product...diflair_Washmitt_met_duim_103758?o=pbMTAwMTAw

* https://www.carclean.com/nl/product/Microfiber_Madness/Incredibrush_FLAT_103753?o=pbMTAwMTAw

Drogen van de velgen:

* https://www.carclean.com/nl/product/Gyeon/Q2M_Silk_Dryer_50x55cm_103274

Nu wil ik graag deze velgen gaan polieren om de kleine waskrasjes weg te krijgen. Ik heb in bepaalde topics hier kunnen lezen dat de blanke laklaag op velgen nogal dun is en je dus moet opletten wat je doet. Ik kan ook lezen dat polieren met de hand hier is aangewezen ofwel met de zwarte monello uni-cone op een boormachine. Ik heb zelf al de oranje polish pad liggen van monello alsook de witte en zwarte handpad.

Ik heb al diverse scholl producten in mijn bezit (s3, s17, s20, s30). Is het aangewezen om s40 te gebruiken als poliermiddel ofwel https://www.carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Polish_with_100_Carnauba_wax_Sample_120ml_103134

De poorboys polish word ook wel gebruikt op velgen om deze te polieren omdat er in de beschrijving staat dat deze 'kleine krasjes kan verwijderen', maar kan ik daarna nog een laagje collinite 845 opbrengen (omdat de poorboys polish ook al een wax is)?

Zelf heb ik ook nog dodo juice lime prime liggen, zou deze ook krasjes wegwerken of enkel maskeren als je daarna collinite 845 opbrengt?

Sommige gebruiken ook gyeon trim op de velgen gebruikt https://www.carclean.com/nl/product/Gyeon/Q2_Rim_30ml_102612?o=srgyeon rim

Is dit zinvol op een wagen waarvan de velgen wekelijks worden gewassen en die slechts 5000-8000 km per jaar rijd + ik heb ook nog een set winter velgen. Kortom, veel km's maken de velgen niet. Misschien is een laagje collinte 845 in dit geval ook al voldoende?

Foto's van de krasjes. De foto is genomen onder een hoek waarbij ze goed zichtbaar zijn.

20170726_131524.jpg


Bekijk bijlage 98238

Foto vanuit een andere hoek waarbij ze zo goed als niet zichtbaar zijn (dus de krasjes zijn zeer licht). De defecten onder de wieldopbout zijn gewoon vervuiling

20170726_131740.jpg

 

Bijlagen

  • 20170726_131524.jpg
    20170726_131524.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 253
Laatst bewerkt:
Unizwarte lak is altijd erg gevoelig, dus ik kan me goed voorstellen dat hier krasjes ontstaan, ondanks zorgvuldig wassen en drogen. Om dit te voorkomen zou je de lak dus zo min mogelijk aan moeten raken. Ik zou dus toch voor gyeon rim gaan, nadat je lichtjes hebt gepolijst. Ook zou je kunnen overwegen om iets als een baksteen side Kick te kopen, zodat je de velgen niet meer hoeft aan te raken bij het drogen.
 
Unizwarte lak is altijd erg gevoelig, dus ik kan me goed voorstellen dat hier krasjes ontstaan, ondanks zorgvuldig wassen en drogen. Om dit te voorkomen zou je de lak dus zo min mogelijk aan moeten raken. Ik zou dus toch voor gyeon rim gaan, nadat je lichtjes hebt gepolijst. Ook zou je kunnen overwegen om iets als een baksteen side Kick te kopen, zodat je de velgen niet meer hoeft aan te raken bij het drogen.

Baksteen side kick ja? Lijkt me nogal krasgevend.... haha.

Alle gekheid even terzijde, inderdaad gewoon met een licht polijstmiddel zoals de scholl s30 polijsten en vervolgens lekker in de rim zetten om ze te beschermen.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio en Zluytr
@Jansen - Een baksteen Sidekick? :p

Gepolijste velgen zou ik sowieso in de Gyeon - RIM zetten. Dan heb ik het over de voorzijde én het velgbed. :) Wassen wordt een peulenschil en je hebt iets meer krasbestendigheid.

Als voorbereiding op een coating;

  1. Wassen (Shampoo en/of Dreft o.i.d.)
  2. Non-Ferro sprayen en verdelen met een vochtige kwast.
  3. Non-Ferro in laten werken.
  4. Non-Ferro her-activeren met vochtige kwast. (Opnieuw verdelen)
  5. Non-Ferro in laten werken.
  6. Afspoelen.
  7. Kleien
  8. Polijsten. (Zwarte Finessing Cone, S30 of grover zonodig)
  9. Ontvetten en laten uitdampen. (Enkele minuten)
  10. Coating aanbrengen. (Suede doekjes en/of make-up pads)
 
Excuses, ik bedoelde natuurlijk de blaster side kick.

Als aanvulling op @Quantoxx zou ik nog willen zeggen dat een teerverwijderaar ook erg fijn kan zijn op wielen. Dan hoef je minder te kleien.
 
Heeft Dreft eigenlijk ook een stand op de aankomende SDD?

Of zullen we allemaal de Dreft gewoon lekker in het keuken kastje laten staan? Samen met de Dasty?!?
Een velgen reiniger lijkt mij iets meer op zn plek hier!

Ook snap ik het hele verdelen met een natte kwast niet zo! Gewoon insprayen en na een paar minuten inwerken met een velgenborstel.

Zeker met gepolijste velgen zou ik voor de Gyeon Rim gaan. Want dat zal ook het oxideren iets vertragen, want als deze velgen gaan oxideren is het einde zoek!
 
@Zluytr - Reinigt gewoon goed en nadien moet er toch nog gewoon gepolijst worden. :) Dasty is ook weer iets compleet anders, haha!

Verdelen met een kwast omdat je niet de hele velg in kan sprayen, tenzij je meteen een hele fles wilt verbruiken. ;) Zelfde principe doen we ook op lakwerk.
 
Dreft heeft niks te zoeken in het auto detailen! En heeft zeker niks op een gepolijste velg te zoeken.

Soms zakt mijn broek echt af van het advies word gegeven.

Ook op het lak werk ik niet met een kwast, en ik verdeel het ook niet op de lak zoals jij het beschrijft.
En buiten dat hebben het hier over een paar velgen, dat kost je geen fles non ferro.
 
  • Leuk
Reactions: tamer en Altos
Ik ben het grotendeels eens met @Zluytr, maar op de gyeon dag bij cc werd door gyeon zelf toch echt geadviseerd om de lak te wassen met afwasmiddel na het polijsten en voor het aanbrengen van een coating. Dreft was eigenlijk niet geschikt omdat daar alweer te veel zaken als glansspoelmiddel aan toe zijn gevoegd. Anyhow, ik zal zelf geen afwasmiddel gebruiken, maar het kan wel.
 
@Zluytr - Gelukkig hebben we allemaal onze eigen meningen en ervaringen. :)

Op lakwerk verdeel ik het met een vochtige washandschoen. Op velgen met een kwast om ook lastige plekken te raken. En als ik een complete set velgen met Non-Ferro doe, dus ook de velgbedden, dan kost het flink wat product als ik alles vanuit de sprayer wil raken. Dus... verdeel ik het. :)

Dit schrijf ik wel vaker en anderen ook. De Dreft-tip heb ik ook hier van het forum en werkt voor mij prima.
 
Ook zou je kunnen overwegen om iets als een baksteen side Kick te kopen, zodat je de velgen niet meer hoeft aan te raken bij het drogen.

Dit kan ik overwegen, bedankt voor de tip. Ik ga dit wel nog niet meteen aanschaffen daar ik de prijs nogal aan de hoge kant vind.


Als voorbereiding op een coating;
  1. Wassen (Shampoo en/of Dreft o.i.d.)
  2. Non-Ferro sprayen en verdelen met een vochtige kwast.
  3. Non-Ferro in laten werken.
  4. Non-Ferro her-activeren met vochtige kwast. (Opnieuw verdelen)
  5. Non-Ferro in laten werken.
  6. Afspoelen.
  7. Kleien
  8. Polijsten. (Zwarte Finessing Cone, S30 of grover zonodig)
  9. Ontvetten en laten uitdampen. (Enkele minuten)
  10. Coating aanbrengen. (Suede doekjes en/of make-up pads)

Bedankt voor je stappenplan, dit ga ik zeker bijhouden!

Als aanvulling op @Quantoxx zou ik nog willen zeggen dat een teerverwijderaar ook erg fijn kan zijn op wielen. Dan hoef je minder te kleien.

Ik heb hier nog dodo juice glue en tar remover staan. Dit zal wel werken veronderstel ik?

Zeker met gepolijste velgen zou ik voor de Gyeon Rim gaan. Want dat zal ook het oxideren iets vertragen, want als deze velgen gaan oxideren is het einde zoek!

Zou je dan polijsten met de zwarte monello cone of met een handpad van monello (wit, oranje of zwart)?

Nog een aanvullende vraag: Stel dat ik zou polijsten om de 2 jaar (ik heb redelijk bang om door de lak te gaan bij jaarlijks velgen polijsten). Is het dan misschien ook goed dat als ik 'niet' vooraf polijst, ik dodo juice lime prime gebruik en aftop met collinite 845 (deze gebruik ik ook op de wagen en heeft een langere standtijd). Ik weet dat dodo juice lime prime krasjes wat opvult waardoor je ze minder goed ziet. Hou er rekening mee dat ik ook een set winter velgen heb, dus deze zwarte velgen liggen niet het hele jaar door op de wagen waardoor ze minder 'afzien' dan velgen die een heel jaar opliggen.

Indien ja: is de poorboys polish 100% carnauba wax ook een prima alternatief voor de lime prime? Dus de poorboys polish afgetopt met collinite 845?
 
Laatst bewerkt:
De velgen niet polijsten, maar een glaze gebruiken en aftoppen met een wax kan ook. :) De 845 zal echter aanzienlijk minder bescherming bieden voor een aanzienlijk kortere tijd.

Wat @Zluytr al aangaf; Oxidatie is bij gepolijste velgen een killer. Zodra je blanke lak ergens open gaat door schade en/of slechte hechting, is het een aflopende zaak. (Witte strepen/vlekken die zelfs kunnen lijken op schade. Met name bij zwarte velgen met gepolijste delen)

Vandaar dat de coating werd geadviseerd. ;)
 
Of zullen we allemaal de Dreft gewoon lekker in het keuken kastje laten staan? Samen met de Dasty?!?
Een velgen reiniger lijkt mij iets meer op zn plek hier!

Nog even en er komt een Tupperware party op CC HQ. Gebruik de spullen waar ze voor zijn inderdaad. Een profesionele detailer zal de 'Dreft' misschien gebruiken omdat deze veel en vaak dit soort toepassingen doet en daardoor geld kan besparen maar er zijn toch hele goede, niet dure (voor die enkele keer) producten specifiek voor het doel. Ontvetten? Gyeon Prep, Nanolex Ex zijn de middeltjes. Een IPA oplossing kan dan nog een goedkopere juiste oplossing zijn, maar al die Dreft.....
 
Ik gebruik het niet eens om te ontvetten, het reinigt gewoon goed. :) Kost geen drol en als je inderdaad vaker auto's doet is het een prima oplossing om de boel eens flink schoon te krijgen. ;) Prewashes heb ik inmiddels ook al genoeg geprobeerd, maar dat voldoet ook niet. (Moet de TFR nog wel proberen)

Ik heb ook kwasten van de bouwmarkt en Action, maar een échte detailer gebruikt échte detailingbrushes?

Ik gebruik ook remmenreiniger, maar een échte detailer gebruikt échte reinigingsmiddelen?

Joepie! Binnenkort ook eens zelf een IPA-oplossing maken en proberen! ;)
 
De velgen niet polijsten, maar een glaze gebruiken en aftoppen met een wax kan ook. :) De 845 zal echter aanzienlijk minder bescherming bieden voor een aanzienlijk kortere tijd.

Wat @Zluytr al aangaf; Oxidatie is bij gepolijste velgen een killer. Zodra je blanke lak ergens open gaat door schade en/of slechte hechting, is het een aflopende zaak. (Witte strepen/vlekken die zelfs kunnen lijken op schade. Met name bij zwarte velgen met gepolijste delen)

Vandaar dat de coating werd geadviseerd. ;)

Ik veronderstel dat collinite toch een maand of 3-4 blijft zitten (velgen zien natuurlijk meer af dan lakwerk)?
Kan je gyeon rim ook aanbrengen zonder polijsten, dus een glaze (lime prime als dat kan?) en dan gyeon rim er op. Ik begrijp wel dat de standtijd dan korter is, maar heeft het ook andere nadelen (vlekken onder de coating of...)?

Dus eigenlijk: 1 jaar polijsten en rim, het 2de jaar cleaner en rim (dus om het jaar)?
 
Je kan alles doen zónder polijsten. :) Alleen wil je de huidige krassen verwijderen en dan de boel beschermen.

Een glaze kan niet onder een coating omdat deze de hechting flink verstoort. Bij een wax zal de standtijd dan misschien korter zijn, maar een coating hecht gewoon slecht en werkt dan dus niet/slecht.

Ik denk dat als je vandaag Rim aan zou brengen, eventueel in 2 lagen, dat je minimaal een jaar voorruit kan. Sterker nog, een Porsche waarvan de velgen in 1 laag rim staan en weinig gebruikt wordt, daar werkt de rim nu al 1,5 jaar. :)
 
Bedankt voor de info @Quantoxx . Maar is een coating kras bestendig, met andere woorden blijven de was krasjes waar ik last van heb dan weg of is er gewoon 'kans' dat deze minder gaan zijn?

Wat ik na de volgende wasbeurt wil proberen (als dit een slecht idee is mag men dit zeker zeggen :)). De coating wil ik eventueel pas proberen als de winterwielen er opgaan, en op deze manier kan ik eens testen wat collinite en manueel polieren zoal kan op een velg. Met manueel polieren krijg je toch niet veel blanke lak weg lijkt me (correct me if I'm wrong)?

1) Het gedeelte met krasjes manueel polieren met scholl s30 en de witte handpad van monello.
2) Ontvetten met prep, hopelijk zijn de krasjes dan weg. Zo niet, de oranje handpad met s30 proberen, indien nog niet weg naar s20 of s17 gaan?
3) Lime prime er op met de zwarte/witte handpad
4) Collinite met een handpad aanbrengen.
 
De keus is aan jou. :)

Handmatig of machinaal maakt geen verschil qua hoeveelheid lak die je weghaalt. Op beide manieren zal je blanke lak weg moeten slijpen totdat je een kras weg hebt. ;) Machinaal gaat gewoon sneller en gelijkmatiger.

Het stappenplan is prima;

1) Poliisten tot de krassen weg zijn. (Vrij nieuwe velgen + je bent niet zomaar door de blanke lak heen)
2) Ontvetten is mogelijk, maar de Lime Prime zal zelf ook ontvetten/paint cleanen.
3) Waxen.

Ik ben altijd in de war met de Lime Prime's. Ik gebruik zelf nooit een glaze, maar heb de Lime Prime Lite - Cleaner Glaze nog ergens staan. De andere Lime Prime's zijn volgens mij cleaners mrt korrel erin met misschien ook glaze. Daar kan @Istnogferarie meer over vertellen!



Greeetz