• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte spikkels remstof verwijderen, hoe?

volvopilot

Detailing addict
7 mrt 2018
78
65
29
hoi allemaal.

ik ben nieuw hier. Ik rij sinds kort een Volvo S40 uit 2006. Nu wil ik graag mijn setje velgen goed schoonmaken, maar ik merkte dat mijn 'normale' velgenreiniger niet goed genoeg was voor de velgen en er bleven ook op de voorkant nog een aanzienlijke hoeveelheid remstof achter die geheel aangekoekt is. Ook met zeer geconcentreerd afwasmiddel was het op géén manier los te krijge. Zie foto hieronder.

Ik zag net in een ander topic: IronX of monello non ferro. Gaat dat meer zin hebben in dit geval? Ook zag ik staalwol voorbij komen, extra fijn 0000. Geeft dit geen micro krasjes?

Dit ziet er natuurlijk wel echt dramatisch uit. Dit is na grondig schoonmaken namelijk!

rWwwJxtt.jpg
 
Welkom op het forum! :)

Monello - NonFerro is inderdaad een product wat voor remstof en andere roestende ijzerdeeltjes is bedoeld.

Op de foto ziet het al wel wat ingevreten uit, maar de velg wassen en daarna zo'n product is stap 1. ;) Paar sprays op de velg, eventueel met een vochtige kwast/borstel goed verdelen en laten inwerken. (Slaat paars uit) Vervolgens met wederom een natte kwast/borstel effe boenen en weer in laten werken.

Hierna afspoelen en kijken of je klaar bent. :)
 
Herkenbaar...;)

Ik zou eerst goed wassen en rondje non-ferro doen.
Daarna met Tar&Glue remover voor aanwezige teerresten.
Wassen en daarna kleien en dan zou je een heel eind moeten zijn.
Eventueel kun je daarna nog polijsten mocht dat nodig blijken.

Staalwol of wondersponzen....:scream: dat is geen aanrader, want dat gaat krassen op deze velgen, dan liever maar een paar "spikkels".

Enne, welkom..:innocent:
 
top dankje. Ik heb de non-ferro besteld en ik heb een schone kwast liggen. Dit ga ik morgen proberen. Hopelijk gaat het lukken, maar ik ben een beetje bang dat het al helemaal in de velg zit... Kan die remstof ook zodanig in de velg komen te zitten dat het op geen enkele manier verwijderbaar meer is?
 
Tja, dat kan natuurlijk altijd.
In elk geval de achterkant van mijn winter (en zomerset) hebben de afgelopen vier jaar van vorige eigenaar weinig liefde gehad. Zelfs met bovenstaande stappen en zure velgenreiniger niet meer schoon te krijgen. Maar zoals ik dit op de foto kan zien, lijkt me de voorkant nog wel "te redden". Niet in een keer, maar in meerdere keren.
De achterkant van de spaak daarentegen... dat kan ik niet zo goed zien, maar dat lijkt een zwaardere klus te worden.
 
opzich vind ik de achterkant minder belangrijk, maar de voorkant vind ik in de huidige staat behoorlijk onacceptabel om onder de auto te hebben zitten. Ik ga met de non ferro aan de slag, hopelijk morgen al. zou mooi zijn om iig tot 80-90% van de spikkels te kunnen verwijderen aan de voorzijde.

ik had denk ik wel meteen de 1L navul verpakking erbij kunnen bestellen denk ik? als het 4-5x per velg potentieel moet. Of is non ferro zuinig in gebruik?
 
Je moet zuinig sprayen ;)
dus sprayen en gelijk bewegen. Zodat je het iets verdeelt.
Persoonlijk zou ik de voordeelbundel bestellen. Dan heb je sowieso genoeg.

Let op: Het spulletje stinkt als je het nog nooit hebt geroken
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Heb dan wel drie flessen staan geloof ik, maar per velg gebruik ik ongeveer twee pufjes (als de verbeterde sprayer meewerkt.)
Die geur... ik zou het niet gelijk naast de voordeur gebruiken als je nog visite verwacht...:joy:
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
vandaag de velg schoongemaakt. Na het schoonmaken heb ik de velg ingespoten met de non-ferro en vervolgens met een kwast rustig in laten werken. vervolgens +- 5 minuten gewacht en daarna afgespoten. Dit process 3 keer herhaald. Nogsteeds niet het gewenste resultaat en ik denk dat maar 30% van de spikkeltjes weg is.

Kan ik de non ferro langer laten inwerken? en moet de velg weer helemaal droog gemaakt worden tussen de beurtjes non ferro? gaat klei wellicht nog meehelpen?
 
Eerst non ferro erop spuiten.
Dan pas laten inweken een paar minuten. En dan pas met een stevigere kwast inwerken.

Dat doe ik tenminste altijd...
 
Paar sprays op de velg, eventueel met een vochtige kwast/borstel goed verdelen en laten inwerken. (Slaat paars uit) Vervolgens met wederom een natte kwast/borstel effe boenen en weer in laten werken.

Hierna afspoelen en kijken of je klaar bent. :)

Sprayen gaat altijd slecht en het kost dan best wat product. Verdelen voordat je het laat inwerken scheelt product en je hebt goede dekking. :) Schrobben hoeft niet want je schrobt niks weg. Het product moet inwerken op de roestende deeltjes.

Het borstelen doe je wel na de eerste keer inwerken omdat Non-Ferro (en soortgelijke) wordt her-activeert met water uit je kwast (gaat flink schuimen) en in feite is het een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie waarmee je de velg dus ook ontdoet van "normaal" vuil.
 
en inweken, hoelang kan dit eventueel? opzich zag ik wel de schuimende werking al, en het reinigde inderdaad ook goed op de delen zonder de spikkeltjes.

Ik las namelijk ergens dat op het oment dat de non-ferro droogt dat het heel moeilijk verwijderbaar is, dus ik was voorzichtig met het wachten na applicatie. Nu wachte ik maximaal 4 minuten. Kan dit langer? en heeft dit zin?
 
Als het niet hoog-zomer is dan spuit ik één wiel in, smeer deze netjes in, ga naar de volgende velg, etc etc.

Rook een peukie en ga dan aan de eerste velg beginnen met een natte kwast/borstel. Aggiteer de boel en ga naar de volgende velg, etc etc. :)

Auto weer rond en spuit dan de eerste velg weer af.

Vaak heb ik aanspraak en blijft het nog veel langer weken dan die 4 minuten. Geen probleem, zelfs niet als het ingedroogd is. (Dan gewoon met een zeiknatte kwast her-activeren) ;)

In laten drogen c.q. te lang laten zitten heeft voor de werking geen meerwaarde. Droog product doet niks.
 
Laatst bewerkt:
goede tip Emi. Ik lees wel wat tips over huis tuin en keuken middeltjes om teer te verwijderen. WD40, terpentine, azijn... Is het het proberen waard om een klein stukje te proberen schoon te maken hiermee en kijken of het zin heeft om een teer verwijderaar te kopen?
 
Gyeon Q²M Tar moet je hebben! 17,99 voor 500ml, niet goedkoop maar daarmee ga je je velgen wel schoon krijgen meen ik. Succes!
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
ik heb wel alle huis tuin en keuken producten geprobeered voor teer. oa terpentine, WD40 en azijn. Maar dit zit muurvast... Ik denk niet dat die Tar remover dan gaat werken.

ik heb inmiddels alle 4 de velgen 4x gedaan met de non ferro en het is wel ietsje beter geworden. maar nogsteeds niet echt heel mooi.
 
De vraag is: Blijft de non-ferro verkleuren als het in aanraking komt me vervuiling? Zo ja: toch proberen om het met Non-ferro o.i.d. te verwijderen, of te kleien. Zo nee: koop eens een Tar remover en spuit die erop, om te kijken of er dan wat gebeurd. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Utrecht/Houten woont mag je best wel wat tar remover van me hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
ik woon zelf in de omgeving Alkmaar. Dus helaas wat ver, maar bedankt voor je aanbod!

de kleur van non-ferro blijft dus wel elke keer weer roze, maar ze komen er niet meer vanaf. dus het blijft reageren. Kan dit alsnog teer zijn? of zou non ferro daar niet mee reageren?