• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanschaf advies icm stappenplan -minus polijsten

JoostG

Detailing rookie
14 dec 2023
19
15
Hallo allen,

Na een flinke periode meelezen, heb ik me zojuist voorgesteld op het forum. Na de recente aanschaf van 2 nieuwe auto's, wordt het tijd om afscheid te nemen van de krasstraat en zelf aan de bak te gaan. Ik heb erg veel gehad aan de vele topics. Maar zou toch graag wat ruggespraak houden voordat ik voor 400+ euro aan spulletjes aan ga schaffen.

Wij hebben altijd gevaren, om die reden heb ik in het verleden (2012 zie ik in de bon) een polijstmachine aangeschaft. Een TS24 1100 PRO. Die doet het nog steeds, iets om wellicht later op terug te komen. Voor nu zou ik willen kijken wat voor resultaat ik kan behalen zonder polijsten, maar laat me graag overtuigen van het feit dat dit een heel slecht idee is.

Qua aanschaf staat onderstaande op mijn lijstje:

Middelen:
Artico Magico Snow foam
Monello Non-Ferro Kit (met kwast en washmitt)
Dodo Juice - Born to be mild als shampoo
Stjarnagloss Gummi voor de banden
Collnite 845 voor het waxen
Bathe+ voor de finish en waterafstotende werking (als foam)

Gereedschap:
Foam gun --> idealiter de Lancia Foam 2.0 maar die is pas eind januari weer op voorraad. Voor nu dus eentje van Amazon met een Lavor aansluiting (parkside 135 bar HD)
Wheel Woolie - Medium --> Lijkt me zowel geschikt voor de kleinere als de grotere gaten, voorkomt de aanschaf van 3 verschillende borstels
2x Grit guard transparante emmers
1x Grit Guard rood
2x Grit Guard handvaten (rood en blauw)
1x Incredimitt wass mitt
1x Droogdoek Gyeon Evo

Twijfel
Poorboy's spray & wipe --> Al nodig?
All purpose cleaner voor stoel reiniging
Q2m Glass set --> Echt nodig voor de ramen?

Hoe ziet ik vervolgens het stappenplan voor me?
  1. Voorwassen met magico snow foam mbv HD. Verhouding staat ongetwijfeld op de verpakking. 5-10 min laten intrekken.
  2. Daarna afspuiten met HD
  3. Velgen met non ferro inspuiten en schoon borstelen.
  4. Daarna afspuiten met HD
  5. Met all purpose reiniger de banden reinigen
  6. Daarna afspuiten met HD
  7. Auto wassen met Born to be mild & Washmitt
  8. Daarna afspoelen met slang
  9. Drogen met droogdoek
  10. In de wax zetten met collnite 845 (Over deze stap twijfel ik nog erg, heeft het zien hier de wax aan te brengen? Zo ja, kan dit met de hand a la karate kid (wax on, wax off?)
  11. Bathe+ als foam aanbrengen
  12. Auto afspuiten
  13. Auto nogmaals drogen met droogdoek
Mijn voornaamste twijfel zit hem eigenlijk in stap 9 tot en met 13.
  1. Heet het in de wax zetten met collnite zin als ik niet polijst maar wel goed schoonmaak?
  2. Is de Bathe+ na het waxen nuttig of voegt dat niks toe?
  3. Kan de nabehandeling met Bathe+ het waxen vervangen? En moet ik na die behandeling ook weer drogen? Of haal ik dan juiste de werking weg?
En dan nog inzake polijsten.
Ik heb dus een excentrische machine. Kan ik daar zowel mee polijsten als mee waxen? Wat moet ik daar verder voor aanschaffen?

Zie jullie tips graag tegemoet :)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Stappenplan ziet er al heel goed uit.

Ik heb niet veel ervaring met de artico foam, maar lees er veel positieve verhalen over. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid bilt hamber touchless

De non ferro zou ik ook een keer op de rest van de auto gebruiken. Je verwijderd daarmee ook ijzerdeeltjes van je lak.
Non ferro gebruik ik op de lak maximaal een paar keer per jaar. En op de wielen ook niet iedere wasbeurt. Ik heb een goede velgenreiniger die een stuk goedkoper is dan de non ferro.

Er zijn milde kleien die met genoeg lube geen marring achterlaten. Dat kan ik je wel adviseren. Hoe schoner de lak, hoe minder kans dat je er krassen in wrijft bij het waxxen. Kleien doe je dan na het wassen.

Ja waxxen heeft zeker zin, ook zonder polijsten. Het is een beschermlaag die maanden stand houdt. Zijn de auto's helemaal nieuw? Dan zit het met de glans waarschijnlijk wel een eind goed.

Bathe+ over de wax heeft nut. Het is een extra laag en zorgt voor een wat langere standtijd van je wax. Je zult dit dus wel moeten herhalen.

Alleen bathe+ kan, maar de standtijd is een stuk korter dan van je wax en ik meen dat het geen uv bescherming bied. Je wax doet dat wel.

Je kunt met je machine zowiezo wax en glaze aanbrengen. Of je er ook mee kunt polijsten weet ik niet. Ik kon zo even geen specs van het vermogen en de uitslag terug vinden. Met een zachte pad en monello finale kun je zowiezo licht polijstwerk uitvoeren zonder snel fouten te maken.
 
Kleine tip: bestel naast de grote droogdoek van Gyeon ook een kleintje erbij. Ik pak de grote voor de grotere delen en dan daarna met de kleine een rondje, zodat je niet constant een veel te grote doek met je mee zeult.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
@JoostG ,
  1. Voorwassen met magico snow foam mbv HD. Verhouding staat ongetwijfeld op de verpakking. 5-10 min laten intrekken.
  2. Daarna afspuiten met HD
  3. Velgen en de gehele auto met non ferro inspuiten en velgn kun je borstelen
  4. Daarna afspuiten met HD
  5. Met all purpose reiniger de banden reinigen
  6. Daarna afspuiten met HD
  7. Auto wassen met Born to be mild & Washmitt
  8. Daarna afspoelen met slang
  9. Drogen met droogdoek
  10. In de wax zetten met collnite 845 (Over deze stap twijfel ik nog erg, heeft het zien hier de wax aan te brengen? Zo ja, kan dit met de hand a la karate kid (wax on, wax off?) =Collinite zo dun mogelijk aanbrengen en dan verwetkt ie super easy
  11. Bathe+ als foam aanbrengen= zou ik pas op een later moment doen
  12. Auto afspuiten
  13. Auto nogmaals drogen met droogdoek
Mijn voornaamste twijfel zit hem eigenlijk in stap 9 tot en met 13.
  1. Heet het in de wax zetten met collnite zin als ik niet polijst maar wel goed schoonmaak? =ja
  2. Is de Bathe+ na het waxen nuttig of voegt dat niks toe? = zou ik direct na het waxen niet doen
  3. Kan de nabehandeling met Bathe+ het waxen vervangen? En moet ik na die behandeling ook weer drogen? Of haal ik dan juiste de werking weg? =ik vind van niet en na Bathe+ moet je ook de auto drogen
 
Hallo allen,

Na een flinke periode meelezen, heb ik me zojuist voorgesteld op het forum. Na de recente aanschaf van 2 nieuwe auto's, wordt het tijd om afscheid te nemen van de krasstraat en zelf aan de bak te gaan. Ik heb erg veel gehad aan de vele topics. Maar zou toch graag wat ruggespraak houden voordat ik voor 400+ euro aan spulletjes aan ga schaffen.

Wij hebben altijd gevaren, om die reden heb ik in het verleden (2012 zie ik in de bon) een polijstmachine aangeschaft. Een TS24 1100 PRO. Die doet het nog steeds, iets om wellicht later op terug te komen. Voor nu zou ik willen kijken wat voor resultaat ik kan behalen zonder polijsten, maar laat me graag overtuigen van het feit dat dit een heel slecht idee is.

Qua aanschaf staat onderstaande op mijn lijstje:

Middelen:
Artico Magico Snow foam
Monello Non-Ferro Kit (met kwast en washmitt)
Dodo Juice - Born to be mild als shampoo
Stjarnagloss Gummi voor de banden
Collnite 845 voor het waxen
Bathe+ voor de finish en waterafstotende werking (als foam)

Gereedschap:
Foam gun --> idealiter de Lancia Foam 2.0 maar die is pas eind januari weer op voorraad. Voor nu dus eentje van Amazon met een Lavor aansluiting (parkside 135 bar HD)
Wheel Woolie - Medium --> Lijkt me zowel geschikt voor de kleinere als de grotere gaten, voorkomt de aanschaf van 3 verschillende borstels
2x Grit guard transparante emmers
1x Grit Guard rood
2x Grit Guard handvaten (rood en blauw)
1x Incredimitt wass mitt
1x Droogdoek Gyeon Evo

Twijfel
Poorboy's spray & wipe --> Al nodig?
All purpose cleaner voor stoel reiniging
Q2m Glass set --> Echt nodig voor de ramen?

Hoe ziet ik vervolgens het stappenplan voor me?
  1. Voorwassen met magico snow foam mbv HD. Verhouding staat ongetwijfeld op de verpakking. 5-10 min laten intrekken.
  2. Daarna afspuiten met HD
  3. Velgen met non ferro inspuiten en schoon borstelen.
  4. Daarna afspuiten met HD
  5. Met all purpose reiniger de banden reinigen
  6. Daarna afspuiten met HD
  7. Auto wassen met Born to be mild & Washmitt
  8. Daarna afspoelen met slang
  9. Drogen met droogdoek
  10. In de wax zetten met collnite 845 (Over deze stap twijfel ik nog erg, heeft het zien hier de wax aan te brengen? Zo ja, kan dit met de hand a la karate kid (wax on, wax off?)
  11. Bathe+ als foam aanbrengen
  12. Auto afspuiten
  13. Auto nogmaals drogen met droogdoek
Mijn voornaamste twijfel zit hem eigenlijk in stap 9 tot en met 13.
  1. Heet het in de wax zetten met collnite zin als ik niet polijst maar wel goed schoonmaak?
  2. Is de Bathe+ na het waxen nuttig of voegt dat niks toe?
  3. Kan de nabehandeling met Bathe+ het waxen vervangen? En moet ik na die behandeling ook weer drogen? Of haal ik dan juiste de werking weg?
En dan nog inzake polijsten.
Ik heb dus een excentrische machine. Kan ik daar zowel mee polijsten als mee waxen? Wat moet ik daar verder voor aanschaffen?

Zie jullie tips graag tegemoet :)
Twijfel:
Poorboy's spray & wipe --> Al nodig? => Favoriet product en must have voor 90% van de detailers op dit forum, ik wil niet meer zonder. al is het alleen als drooghulp vind ik het hem al waard.

All purpose cleaner voor stoel reiniging => ik heb geen interieur gezien in je 13-stappen-plan dus niet echt nodig... al is een goede APC erg handig spul. (en volgends mij koop je het toch al voor de banden ;) )
Q2m Glass set --> Echt nodig voor de ramen? => ik vind deze set persoonlijk wat overkill. dodo juice clearly menthol en een of 2 glasdoeken is voldoende. (mijn mening) (of zelf de monello set)

stap 1-9 lijkt mij hartstikke prima,

Stap 10 waxen, Kan prima met de hand, en bij veel hier ligt de voorkeur ook bij met de hand, Collnite 845 is een fijne wax, die makkelijk verwerkt lekker dun aanbrengen en dan ga je er erg veel plezier aan hebben.

Mijn voornaamste twijfel zit hem eigenlijk in stap 9 tot en met 13.
  1. Heet het in de wax zetten met collnite zin als ik niet polijst maar wel goed schoonmaak? => Ja.
  2. Is de Bathe+ na het waxen nuttig of voegt dat niks toe? => hier zijn heel veel discussies over, naar mijn mening heeft "layeren" geen nut als je de wax net hebt aangebracht. ga je over een X aantal weken je auto weer wassen kan ik je bathe+ wel aanraden om je collnite laag te boosten.
  3. Kan de nabehandeling met Bathe+ het waxen vervangen? En moet ik na die behandeling ook weer drogen? Of haal ik dan juiste de werking weg? => uh ja, echter houd collnite het 4 maand vol ofzo? volgends mij nog meer zelfs en bathe + 2/3 week? en bathe+ heeft geen uv-bescherming volgens mij. na bathe+ wel je auto drogen.
Als je auto nat hebt gemaakt met kraanwater, altijd drogen. ik durf te wedden dat er wel uitzonderingen zijn, maar ik kan ze zo even niet bedenken.
 
Bedenk me nog twee dingen:
- Bestel een tweede (of derde, of vierde) washmitt, dan gebruik je een voor de bovenste helft en de ander voor de (viezere) onderste helft.
- De emmers van Monello zijn dik in orde en goed geprijsd, al zag ik dat ze nu niet op voorraad zijn. (Dus ja, wat heb je feitelijk aan deze info? Bar weinig)
 
Enige wat ik zou toevoegen is een (kleine) washmit voor je velgen. Ik gebruik zelf de Captain Crevice van dodo of de monello (naam even kwijt). Die worden toch viezer dan voor je gewone lak. Met alleen een woollie krijg ik de voorkant van de velgen niet mooi/prettig schoon. De rest is al wel genoemd denk ik. Veel plezier en je zult langzamerhand wel meer stappen toevoegen aan dit plan
 
Het hele APC verhaal zou ik nog even laten voor wat het is. APC is een prachtig allround product maar wel in de juiste verhoudingen.
Voor alleen je banden aanschaffen is wat overkill. Met een borstel en wat foam opgelost in een emmer water kom je vaak ook al een heel eind.

Op lederen bekleding kan je APC ook prima gebruiken mits in de juiste verhouding en als je het leder daarna ook maar weer voedt.

Bathe+ is een prima shampoo maar op een zwarte lak is het bij zonnig weer wel zorg dat je de boel goed nahoudt want het droogt best snel op/in.
Zelf gebruik ik de gewone Bathe, ook een prima shampoo. In deze maanden pak ik dan een detailer spray met toevoeging zoals de Gyeon Ceramic of de Gyeon Cure bij het afdrogen. Deze blijven 4-8 weken zitten.

De 845 is echt een top wax. Let wel op dat deze met koudere temperaturen lastig is te verwerken en dat je die heel dun gebruikt. Mocht je die een keer willen proberen op je motorkap oid dan ben je van harte welkom. Heb ook een heel aantal Dodo Juice waxen, de Nanolex en de Gyeon wax staan.
 
Laatst bewerkt:
Kleine tip: bestel naast de grote droogdoek van Gyeon ook een kleintje erbij. Ik pak de grote voor de grotere delen en dan daarna met de kleine een rondje, zodat je niet constant een veel te grote doek met je mee zeult.
Check, staat op de lijst!

@Drifter Welke velgenreiniger adviseer je dan voor na de non ferro. Saillant detail: De velgen van mijn lynk worden satijn zwart over gespoten, is dus geen standaard aluminium velg oid.

@Nick Bakker Spray & Wipe & monelle glass cleaning kit toegevoegd toegevoegd aan de bestellijst! Tnks

@mfmeijer Woolie vervangen door de captain crevice op de lijst

@Juffer1 Ik weet niet waar je woont, maar wie weet kom ik als de wagen er straks is wel terug op je aanbod! Keertje samen aanbrengen kan ik veel van leren! Tnks
 
Ik heb overigens ook nog dodo juice - wheeler sealer toegevoegd aan mn lijst. Om de velgen wat meer bescherming te bieden. Breng ik deze als allerlaatste stap aan?
 
Ik gebruik een cleaner die niet bij carclean te koop is. Daar heb ik een jaar of 3 een kan van 20 liter van gekocht waar ik nog wel even mee vooruit kan. De volgende wordt:
Hier heb ik voor mijn verjaardag een liter van gehad en die bevalt net zo goed als degene die ik al heb. Bij lichte tot normale vervuiling gebruik ik hem verdund. Pas bij velgen die echt zwart van het vuil zijn gebruik ik hem puur. Dat heb ik met deze nog niet nodig gehad.
De velgenreiniger zou ik als eerste gebruiken. Haal eerst zoveel mogelijk vuil, remstof en rotzooi van de velg af voordat je je non ferro gaat gebruiken om vliegroest te verwijderen. Non ferro is gewoon een stuk duurder dan velgenreiniger, daarom gebruik ik hem als laatste zodat hij niet gehinderd wordt door het aanwezige vuil. Daarna wassen.
Non ferro op de koets gebruik ik op dezelfde manier. Ik heb deze volgorde: foam, was, non ferro en was nog een keer. Er zijn er bij die eerst foamen, dan non ferro gebruiken en dan pas de eerste was doen. In mijn optiek heb je non ferro bij lange na niet voor iedere was nodig. Zelfs niet op de wielen. En voor een tussenwasje is dan alleen de velgenreiniger meer dan voldoende.
 
De Captain Crevice vind ik een fijne velgen handschoen. Maar merk toch dat ik ook de Woollie gebruik voor het velg bed. Heb momenteel geen velgen die erg open zijn (wel op de auto van mevrouw). En dan kom ik met de Captain Crevice niet op het velg bed van mijn velgen. De Wheel sealant van Dodo heb ik ook. Bied wel enige bescherming maar houdt het hier een maand op 2 vol. Ik rijd wel veel km en daar zal het ook vanaf hangen uiteraard. Ik woon ook in het Noorden en daar ben je dan ook welkom!
 
Ok de bestellijst is af:

Middelen:
Kenotek Snow Foam (stond eerder de artico)
Non ferro + navulling
Dodo Juice - Born to be mild als shampoo
Stjarnagloss Gummi voor de banden
Collnite 845 voor het waxen
Dodo juice - Wheeler Sealer
Monello Glass Cleaning Kit
Brake Buster Wheel Cleaner (zoals geadviseerd)
Poorboys Spray & Wipe (zoals geadviseerd :))

Gereedschap:
Foam gun --> Lancia niet op voorraad --> Tips? Met Lavor Aansluiting
2x Grit guard transparante emmers
1x Grit Guard rood
2x Grit Guard handvaten (rood en blauw)
1x Incredimitt wass mitt
1x Droogdoek Gyeon Evo
1x kleine droogdoek
captain Crevice Microfibre Whell mitt
Detailing Brushes

Dit wordt dan mn volgorde:
1Voorwassen met Kenotek snow foam mbv HD. Verhouding staat ongetwijfeld op de verpakking. 5-10 min laten intrekken.
2Daarna afspuiten met HD
3Velgen met brake cleaner inspuiten en velgen kun je borstelen
4Daarna afspuiten met HD
5Wielen dressen met Gummi
6Daarna afspuiten met HD
7Auto wassen met Born to be mild & Washmitt
8Daarna afspoelen met slang
9Velgen en de gehele auto met non ferro inspuiten en velgen kun je borstelen - sporadisch doen
10Daarna afspuiten met HD
11Kleien (met gebruimaking van een detailer spray, dan afnemen met droogdoek (ik twijfel nog of ik deze stap toevoeg)
12Drogen met droogdoek
13In de wax zetten met collnite 845
14Wielen behandelen met wheeler sealer
Nog twee vragen
* Tips voor een vervangende foam gun (met lavor aansluiting)
* Tips voor een tas om al het bovenstaande in op te bergen?
 
Laatst bewerkt:
Tas kan ik je geen tip voor geven. Ik gebruik plastic bakken.
Foam cannon is een lastige. Ik heb het afgelopen jaar verschillende foamers kunnen proberen. Mijn AVA premium foamer doet wat hij moet doen. De Lancia is echt veel beter qua foam en gebruik. Of dat in de praktijk iets van verschil maakt durf ik niet te zeggen. Maar als ik nu geen foam cannon had en er één moest kopen zou het een lancia zijn.
Je kunt ook kijken voor een handfoamer. Werkt ook helemaal prima. https://www.carclean.com/nl/apparaten/foam-en-foamguns/foamlansen-en-kits

Een vriend van me gebruikt een gewone drukspuit die niet foamed en kan daar ook een prima voorwasje mee doen. Dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Welke klei ga je gebruiken?
 
Ok de bestellijst is af:

Middelen:
Kenotek Snow Foam (stond eerder de artico)
Non ferro + navulling
Dodo Juice - Born to be mild als shampoo
Stjarnagloss Gummi voor de banden
Collnite 845 voor het waxen
Dodo juice - Wheeler Sealer
Monello Glass Cleaning Kit
Brake Buster Wheel Cleaner (zoals geadviseerd)
Poorboys Spray & Wipe (zoals geadviseerd :))

Gereedschap:
Foam gun --> Lancia niet op voorraad --> Tips? Met Lavor Aansluiting
2x Grit guard transparante emmers
1x Grit Guard rood
2x Grit Guard handvaten (rood en blauw)
1x Incredimitt wass mitt
1x Droogdoek Gyeon Evo
1x kleine droogdoek
captain Crevice Microfibre Whell mitt
Detailing Brushes

Dit wordt dan mn volgorde:
1Voorwassen met Kenotek snow foam mbv HD. Verhouding staat ongetwijfeld op de verpakking. 5-10 min laten intrekken.
2Daarna afspuiten met HD
3Velgen met brake cleaner inspuiten en velgen kun je borstelen
4Daarna afspuiten met HD
5Wielen reinigen met gummi
6Daarna afspuiten met HD
7Auto wassen met Born to be mild & Washmitt
8Daarna afspoelen met slang
9Velgen en de gehele auto met non ferro inspuiten en velgen kun je borstelen - sporadisch doen
10Daarna afspuiten met HD
11Kleien
12Schoonmaken met detailer spray
13Drogen met droogdoek
14In de wax zetten met collnite 845
15Wielen behandelen met wheeler sealer

Nog twee vragen
* Tips voor een vervangende foam gun (met lavor aansluiting)
* Tips voor een tas om al het bovenstaande in op te bergen?
Mijn tips:
* vervang de Captain Crevice voor de Guanto Wheel Mitt. De kapitein vind ik echt te groot en onhandig voor velgen.
* Wielen reinigen met gummi. Ik denk dat je een Brake Buster bedoelt bedoelt want Gummi is een dressing voor banden en kunststof? Als je regelmatig je velgen wast kan je daar gewoon Born to be Mild voor gebruiken en heb je heel Brake Buster niet nodig. Af en toe wellicht Non-Ferro voor de hardnekkige puntjes.
* Stap 11 en 12 kan je combineren als je klei gebruikt met een detailer en geen clay lube. De detailer kan je na het kleien direct afnemen met een microvezeldoek.
* Foam gun zou ik toch even mee wachten, die paar keer zal je hem niet echt missen denk ik en de Monello is wat ons betreft absoluut de beste in ons assortiment.
* Qua tas, ik heb zelf de Borsa Duo als was tas waar de hele bups met gemak in gaat. Ideaal.
 
Mijn tips:
* vervang de Captain Crevice voor de Guanto Wheel Mitt. De kapitein vind ik echt te groot en onhandig voor velgen.
* Wielen reinigen met gummi. Ik denk dat je een Brake Buster bedoelt bedoelt want Gummi is een dressing voor banden en kunststof? Als je regelmatig je velgen wast kan je daar gewoon Born to be Mild voor gebruiken en heb je heel Brake Buster niet nodig. Af en toe wellicht Non-Ferro voor de hardnekkige puntjes.
* Stap 11 en 12 kan je combineren als je klei gebruikt met een detailer en geen clay lube. De detailer kan je na het kleien direct afnemen met een microvezeldoek.
* Foam gun zou ik toch even mee wachten, die paar keer zal je hem niet echt missen denk ik en de Monello is wat ons betreft absoluut de beste in ons assortiment.
* Qua tas, ik heb zelf de Borsa Duo als was tas waar de hele bups met gemak in gaat. Ideaal.

Dank voor de tips.

De gummi wil ik idd gebruiken om de banden mooi zwart te maken, verkeerd verwoord --> Aangepast
Wheel mitt --> Aangepast

@Drifter: Klei --> staat in mijn stappenplan, maar twijfel ik nog over. Lijkt me toch nog vrij complex om mee te starten. Wellicht iets voor een latere fase dus.