Afgelopen weekend voor het eerst een andere auto dan eentje van mijzelf aangepakt. Meteen ook een beetje een aparte auto namelijk een Alfa Romeo 147 GTA.
Echt een mooie auto, en ook sneller dan je denkt door de 3.2 Liter V6. Dit is overigens ook een schitterend blok om onder de kap te zien.
De auto wordt door de eigenaar wekelijks onderhouden, maar was door de vorige eigenaar zeker niet zo goed behandeld. Daarom afgelopen weekend afgesproken om de auto eens een keer goed onder handen te nemen. We hebben ons hierbij voornamelijk op de buitenkant gericht, omdat de huidige eigenaar het interieur al helemaal zelf had gedaan.
Gebruikslijst:
We zijn 's-ochtend om 9:00 uur begonnen met het in de Magifoam (1:10) zetten van de auto met de foam lance waarna we een kop koffie hebben gedronken en de foam het huidige vuil hebben laten losweken. Voor de koffie nog wel even met de Mothers Tire Brush de banden geschrobt, en dat werkt eigenlijk perfect met de magifoam er komt echt een bak vuil van de banden af.
Na 15 minuten de auto afgesproten met de karcher en daarna gewassen met het twee emmer systeem en Meguiars NXT Shampoo. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een Wool Wash Mitt van de eigenaar zelf.
Na het wassen de auto weer helemaal afgespoten met de karcher, en vervolgends de binnenste rand van de wielkasten en de onderkant van de side-skirts met Tar-X afgedaan en afgespoten. Nu we toch laag aan de grond bezig waren ook de velgen stuk voor stuk in de velgenreiniger (Valma Wheel Cleaner) gezet en het ingewerkt met de Mothers wheel Brush. De kleine hoekjes van de prachtige Alfa wielen hebben we met een oude Meguiars Wash Mitt ingewerkt. Na het inwerken de wielen goed nagespoeld.
Nu de auto in de basis redelijk goed schoon was hebben we hem in zijn geheel in de Iron-X gezet. Ik blijf me altijd weer verbazen hoeveel vervuiling hier nog mee wordt weggehaald al viel het op dat er op de lak eigenlijks nauwelijk reactie optrad. De velgen daarentegen sloegen nog compleet paars uit, en hieraan was dan ook goed te zien dat ze nog behoorlijk met remstof bevuild waren. De velgen hebben we dan ook uiteindelijk 2x in de Iron-X gezet. Na de Iron-X de auto nogmaals overdadig goed afgespoten en de auto naar binnen gereden. Het was niet al te warm buiten (10 graden) dus het naar binnen verplaatsen van het werk was een welkome afwisseling. Wel droogde de auto hierdoor buiten niet zo snel op wat er voor zorgde dat de Iron-X niet zo snel opdroogde als normaal, en dat was dan weer wel fijn.
Helaas hebben we van al het voorgaande geen foto's gemaakt, maar toen hij uiteindelijk binnen stond zag hij er zo uit:
Toen de auto eenmaal binnen stond hebben we hem met twee Meguiars Water Magnets droog gewreven, en daarna een aantal foto's gemaakt van wat schades zoals ze op de motorkap van de auto te vinden waren.
Hierna zijn we paneel voor paneel de auto te lijf gegaan met een Claybar van Auto Finess. Als Clay Lube had ik nog een open fles staan van Auto Finess waarmee de eigenaar van de auto aan de gang gegaan is. ik ben zelf aan de gang gegaan met de Clay Lube van Dodojuice. Groot verschil is dat de Dodojuice een stuk meer schuimt dan de Autofiness. Ik vind de autofiness ook nog iets lekkerder ruiken, maar het prijsverschik tussen de twee is dusdanig dat ik toch bij de Dodojuice blijf voor nu. Beide zijn overigens erg makkelijk af te nemen. Hiervoor hebben we de Monello Verde doeken gebruikt. Al met al kwam er niet veel vuil meer van de lak af. Alleen de sideskirts en de spatborden leverde noemenswaardige vervuiling in de klei. Ook de wielen hebben we nog even met een stuk klei dat ik voor wielen apart houd meegepakt. Zelfs nu kwam er nog vervuiling uit de kleinste hoekjes van de velgen.
Hierna nog even met perslucht door alle kieren heen geblazen om ervoor te zorgen dat alles netjes droog zou zijn voor het afplakken.
Zoals je kunt zien plak ik nogal veel af, dit komt vooral omdat ik zelf een hekel heb aan het verwijderen van polijstmiddel, en mijn glass-polish nogal dun is waardoor hij erg spat, maar daarover later meer.
Tips en truck voor afplakken, en minder hoeven afplakken zijn altijd welkom.
Ondertussen was het lunchtijd (13:00 uur). Vooral het afspoelen van de auto duurde iedere keer erg lang omdat de kraan waarvan we gebruik konden maken niet voldoende waterdruk leverde voor de Karcher. Hierdoor moesten we waak wachten voordat de karcher weer op druk kwam en we verder konden. Al met al zorgde dit ervoor dat voor behoorlijk wat vertraging.
Net voordat de lunch arriveerde ook nog even snel onder de kap met wat APC van Poorboys het plastic schoongemaakt en met Meguiars Metal Polish de chrome inlaatstukken opgepoets. Dit had niet echt prioriteit tijdens deze poetsbeurt, maar we moesten toch nog even wachten op de lunch waardoor we dit snel mee konden nemen.
Na een korte lunch begonnen aan het polijsten van de lak. Een testspot op de motorkap leverde op dat één hit met de Monello Mezzo op een Oranje pad, en daarna een hit met Finale op een witte pad al een heel erg mooi resultaat gaf. Ook voor het dak besloten we uiteindelijk tot dezelfde stappen als voor de motorkap. De rest van de auto zag er een stuk beter uit, en hebben we alleen met Finale op een witte pad gepakt. Verder waren de twee achterste spatborden wel er vrij van krassen, maar toch blonken (weinig spiegel effect) ze niet echt. Het lijkt erop alsof er voor levering van de auto nog even snel grof overheen gepolijst is, wat ook bleek uit de polijstmiddel spatters en resten op de rubbers. Deze panelen hebben we dus met finale nabewerkt, en dat kwam de glans erg ten goede.
Op de bovenkant van de achterbumper zaten in het midden erg veel krassen van het openen van de achterklep. De bovenkant van de bumper hebben we 2 hits Mezzo gegeven en daarna nog een hit finale.
Dit is het resultaat van het polijstwerk op ongeveer dezelfde plek van de motorkap als de tweede "vooraf" foto.
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met het resultaat. Wel vraag ik me af of ik misschien toch de deuren en de voorspatborden eerst een hit mezzo nog had moeten geven voor ze af te werken met finale, maar dat is nu eenmaal deel van het leerproces. In dit soort gevallen zoek ik nu nog erg de "veilige" oplossing. Na het polijsten hebben we de delen steeds afgedaan met Meguiars Quick Detailer omdat zowel de eigenaar van de auto als ik daar nog een bak van hebben staan, en hij er prima voor geschikt is, al is hij wel wat duur hiervoor. Voor polijstmiddel resten tussen de rubbers hebben we kleine detail brushes van mothers gebruikt. Die hebben een erg fijn rubberen flapje aan de achterkant dat ideaal is voor het verwijderen van resten tussen plaatwerk er rubbers.
Als proef hebben we vervolgens de ramen allemaal gepolijst met een Glass Polish (groene polish uit een "Professional" fles, komt bij een automateriaal handel uit Tilburg vandaan). Deze polish heb ik al vaak handmatig gebruikt om sterke vervuiling van ramen te halen, maar nog nooit machinaal.
Hiervoor heb ik nu de kleine backingplate met een gele pad gepakt en ben daarmee de ramen te lijf gegaan. Zowel de eigenaar van de auto als ik waren echt stom verbaast over het resultaat. De ruitenwisser krassen in het voor- en achter-raam zijn er niet mee weggegaan zoals we hadden gehoopt, maar mijn god wat blinken die ramen nu. Simpelweg de polish resten verwijderen (en alle spatters, want het spul is erg dun) met een microvezel doek en de ramen zijn letterlijk streeploos en blinken als een spiegel. Dit spul ga ik zeker vaker machinaal toepassen.
Vraagje aan iedereen die dit leest: Zouden de ramen nog op een of andere manier gesealed moeten worden na het polijsten?
Na al het afplakwerk verwijderd te hebben was er nog een ding te doen, en dat was waxen.
Hiervoor konden we kiezen uit:
Meguiars NXT wax vloeibaar (glaze en sealant), Poorboys EX-P (sealant) of Chemical Guys Butter Wet Wax (Wax met carnauba)
Uiteindelijk heeft de eigenaar van de auto gekozen voor de Chemical Guys Butter Wet Wax. Hier hadden we nog net genoeg voor de hele auto. Deze hebben we machinaal met een rode pad opgezet en na 15 minuten uitgepoets met nog meer van de bekende groene doeken. Deze wax geeft een erg mooie diepe gloed, en ruikt bovendien erg lekker (banaan). De eigenaar is helemaal geen fan van Cocos, anders had ik de hele auto in de EX-P gezet.
Uiteindelijk waren we met dank aan Jeroen Sterke van jeroentje.nl voor het uitlenen van zijn garage voor het poetsen van de auto om 18:00 uur klaar.
Het was iig weer een Zondag goed besteed.
Echt een mooie auto, en ook sneller dan je denkt door de 3.2 Liter V6. Dit is overigens ook een schitterend blok om onder de kap te zien.
De auto wordt door de eigenaar wekelijks onderhouden, maar was door de vorige eigenaar zeker niet zo goed behandeld. Daarom afgelopen weekend afgesproken om de auto eens een keer goed onder handen te nemen. We hebben ons hierbij voornamelijk op de buitenkant gericht, omdat de huidige eigenaar het interieur al helemaal zelf had gedaan.
Gebruikslijst:
- Magifoam (1:10)
Foam Lance
Mothers tire brush
Meguiars NXT Shampoo
Wool Wash Mitt
Tar-X
Valma Wheel Cleaner
Mothers Wheel Brush
Meguiars Wash Mitt
Iron-X
Meguiars Water Magnet
Auto Finess Claybar
Auto Finess Clay Lube
Dodojuice Clay Lube
Monello verde doeken
Meguiars Metal Polish
Poorboys APC (1:7)
Meguiars Quick Detailer.
Mothers Detail Brush
Monello Mezzo
Monello Finale
DAP 900
Chemical Guys Butter Wet Wax
We zijn 's-ochtend om 9:00 uur begonnen met het in de Magifoam (1:10) zetten van de auto met de foam lance waarna we een kop koffie hebben gedronken en de foam het huidige vuil hebben laten losweken. Voor de koffie nog wel even met de Mothers Tire Brush de banden geschrobt, en dat werkt eigenlijk perfect met de magifoam er komt echt een bak vuil van de banden af.
Na 15 minuten de auto afgesproten met de karcher en daarna gewassen met het twee emmer systeem en Meguiars NXT Shampoo. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een Wool Wash Mitt van de eigenaar zelf.
Na het wassen de auto weer helemaal afgespoten met de karcher, en vervolgends de binnenste rand van de wielkasten en de onderkant van de side-skirts met Tar-X afgedaan en afgespoten. Nu we toch laag aan de grond bezig waren ook de velgen stuk voor stuk in de velgenreiniger (Valma Wheel Cleaner) gezet en het ingewerkt met de Mothers wheel Brush. De kleine hoekjes van de prachtige Alfa wielen hebben we met een oude Meguiars Wash Mitt ingewerkt. Na het inwerken de wielen goed nagespoeld.
Nu de auto in de basis redelijk goed schoon was hebben we hem in zijn geheel in de Iron-X gezet. Ik blijf me altijd weer verbazen hoeveel vervuiling hier nog mee wordt weggehaald al viel het op dat er op de lak eigenlijks nauwelijk reactie optrad. De velgen daarentegen sloegen nog compleet paars uit, en hieraan was dan ook goed te zien dat ze nog behoorlijk met remstof bevuild waren. De velgen hebben we dan ook uiteindelijk 2x in de Iron-X gezet. Na de Iron-X de auto nogmaals overdadig goed afgespoten en de auto naar binnen gereden. Het was niet al te warm buiten (10 graden) dus het naar binnen verplaatsen van het werk was een welkome afwisseling. Wel droogde de auto hierdoor buiten niet zo snel op wat er voor zorgde dat de Iron-X niet zo snel opdroogde als normaal, en dat was dan weer wel fijn.
Helaas hebben we van al het voorgaande geen foto's gemaakt, maar toen hij uiteindelijk binnen stond zag hij er zo uit:
Toen de auto eenmaal binnen stond hebben we hem met twee Meguiars Water Magnets droog gewreven, en daarna een aantal foto's gemaakt van wat schades zoals ze op de motorkap van de auto te vinden waren.
Hierna zijn we paneel voor paneel de auto te lijf gegaan met een Claybar van Auto Finess. Als Clay Lube had ik nog een open fles staan van Auto Finess waarmee de eigenaar van de auto aan de gang gegaan is. ik ben zelf aan de gang gegaan met de Clay Lube van Dodojuice. Groot verschil is dat de Dodojuice een stuk meer schuimt dan de Autofiness. Ik vind de autofiness ook nog iets lekkerder ruiken, maar het prijsverschik tussen de twee is dusdanig dat ik toch bij de Dodojuice blijf voor nu. Beide zijn overigens erg makkelijk af te nemen. Hiervoor hebben we de Monello Verde doeken gebruikt. Al met al kwam er niet veel vuil meer van de lak af. Alleen de sideskirts en de spatborden leverde noemenswaardige vervuiling in de klei. Ook de wielen hebben we nog even met een stuk klei dat ik voor wielen apart houd meegepakt. Zelfs nu kwam er nog vervuiling uit de kleinste hoekjes van de velgen.
Hierna nog even met perslucht door alle kieren heen geblazen om ervoor te zorgen dat alles netjes droog zou zijn voor het afplakken.
Zoals je kunt zien plak ik nogal veel af, dit komt vooral omdat ik zelf een hekel heb aan het verwijderen van polijstmiddel, en mijn glass-polish nogal dun is waardoor hij erg spat, maar daarover later meer.
Tips en truck voor afplakken, en minder hoeven afplakken zijn altijd welkom.
Ondertussen was het lunchtijd (13:00 uur). Vooral het afspoelen van de auto duurde iedere keer erg lang omdat de kraan waarvan we gebruik konden maken niet voldoende waterdruk leverde voor de Karcher. Hierdoor moesten we waak wachten voordat de karcher weer op druk kwam en we verder konden. Al met al zorgde dit ervoor dat voor behoorlijk wat vertraging.
Net voordat de lunch arriveerde ook nog even snel onder de kap met wat APC van Poorboys het plastic schoongemaakt en met Meguiars Metal Polish de chrome inlaatstukken opgepoets. Dit had niet echt prioriteit tijdens deze poetsbeurt, maar we moesten toch nog even wachten op de lunch waardoor we dit snel mee konden nemen.
Na een korte lunch begonnen aan het polijsten van de lak. Een testspot op de motorkap leverde op dat één hit met de Monello Mezzo op een Oranje pad, en daarna een hit met Finale op een witte pad al een heel erg mooi resultaat gaf. Ook voor het dak besloten we uiteindelijk tot dezelfde stappen als voor de motorkap. De rest van de auto zag er een stuk beter uit, en hebben we alleen met Finale op een witte pad gepakt. Verder waren de twee achterste spatborden wel er vrij van krassen, maar toch blonken (weinig spiegel effect) ze niet echt. Het lijkt erop alsof er voor levering van de auto nog even snel grof overheen gepolijst is, wat ook bleek uit de polijstmiddel spatters en resten op de rubbers. Deze panelen hebben we dus met finale nabewerkt, en dat kwam de glans erg ten goede.
Op de bovenkant van de achterbumper zaten in het midden erg veel krassen van het openen van de achterklep. De bovenkant van de bumper hebben we 2 hits Mezzo gegeven en daarna nog een hit finale.
Dit is het resultaat van het polijstwerk op ongeveer dezelfde plek van de motorkap als de tweede "vooraf" foto.
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met het resultaat. Wel vraag ik me af of ik misschien toch de deuren en de voorspatborden eerst een hit mezzo nog had moeten geven voor ze af te werken met finale, maar dat is nu eenmaal deel van het leerproces. In dit soort gevallen zoek ik nu nog erg de "veilige" oplossing. Na het polijsten hebben we de delen steeds afgedaan met Meguiars Quick Detailer omdat zowel de eigenaar van de auto als ik daar nog een bak van hebben staan, en hij er prima voor geschikt is, al is hij wel wat duur hiervoor. Voor polijstmiddel resten tussen de rubbers hebben we kleine detail brushes van mothers gebruikt. Die hebben een erg fijn rubberen flapje aan de achterkant dat ideaal is voor het verwijderen van resten tussen plaatwerk er rubbers.
Als proef hebben we vervolgens de ramen allemaal gepolijst met een Glass Polish (groene polish uit een "Professional" fles, komt bij een automateriaal handel uit Tilburg vandaan). Deze polish heb ik al vaak handmatig gebruikt om sterke vervuiling van ramen te halen, maar nog nooit machinaal.
Hiervoor heb ik nu de kleine backingplate met een gele pad gepakt en ben daarmee de ramen te lijf gegaan. Zowel de eigenaar van de auto als ik waren echt stom verbaast over het resultaat. De ruitenwisser krassen in het voor- en achter-raam zijn er niet mee weggegaan zoals we hadden gehoopt, maar mijn god wat blinken die ramen nu. Simpelweg de polish resten verwijderen (en alle spatters, want het spul is erg dun) met een microvezel doek en de ramen zijn letterlijk streeploos en blinken als een spiegel. Dit spul ga ik zeker vaker machinaal toepassen.
Vraagje aan iedereen die dit leest: Zouden de ramen nog op een of andere manier gesealed moeten worden na het polijsten?
Na al het afplakwerk verwijderd te hebben was er nog een ding te doen, en dat was waxen.
Hiervoor konden we kiezen uit:
Meguiars NXT wax vloeibaar (glaze en sealant), Poorboys EX-P (sealant) of Chemical Guys Butter Wet Wax (Wax met carnauba)
Uiteindelijk heeft de eigenaar van de auto gekozen voor de Chemical Guys Butter Wet Wax. Hier hadden we nog net genoeg voor de hele auto. Deze hebben we machinaal met een rode pad opgezet en na 15 minuten uitgepoets met nog meer van de bekende groene doeken. Deze wax geeft een erg mooie diepe gloed, en ruikt bovendien erg lekker (banaan). De eigenaar is helemaal geen fan van Cocos, anders had ik de hele auto in de EX-P gezet.
Uiteindelijk waren we met dank aan Jeroen Sterke van jeroentje.nl voor het uitlenen van zijn garage voor het poetsen van de auto om 18:00 uur klaar.
Het was iig weer een Zondag goed besteed.