• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aquartz Reload -vs- Optimum OptiSeal -vs- Zymol Glasur [update2: 10-aug]

Blamm

Detailing addict
8 okt 2008
698
62
41
Test opnieuw gedaan - klik hier

De nieuwsgierigheid heeft het gewonnen bij me en ik heb de Aquartz Reload aangeschaft. Aangezien de omschrijving van het product me heel erg deed denken aan Optimum OptiSeal, was ik dan ook heel benieuwd hoe deze zich tegenover elkaar zouden houden.

Ter plaatse bij Carclean al getest, maar zonder foto's, dus thuis nogmaals herhaald. De conclusies ter plaatse op zo'n mooi demopaneel waren als volgt:
Tim zei:
Optiseal : Stinkt naar oplosmiddel, brengt makkelijk aan
Reload: Is geurloos en brengt eveneens makkelijk aan

Daarna hebben we de beadingtest gedaan. Beide hebben mooie beading, maar Reload net iets meer. Vervolgens sheetingtest gedaan, daar was Reload overduidelijk de winnaar, veel en veel betere sheeting. Daar bleeft de Optiseal heel erg op achter.

Echt een verbluffend verschil!

Goed, mijn motorkap! Omdat er nog een product is wat een beetje dezelfde eigenschappen vertoont (sealant die je opsprayt en gelijk uitpoetst -> klaar!) namelijk Red Mist, heb ik ook deze er naast gelegd.

De auto is een aantal dagen terug gekleid, met de hand met Lime Prime behandeld en vervolgens voorzien van een laagje Optiseal. Wat ik dus als eerste gedaan heb is de kap afgenomen met een royale dosis APC 1:7, gevolgd door Monello Spruzzo. Hierna met water afgenomen en gedroogd. Een schone start (zou je denken)

9s6j43.jpg

De drie musketiers op een rijtje, de kap in 3en opgedeeld

Het aanbrengen van de middelen:
OptiSeal: 10 punten voor gemak. Spraytje op de lak of op een pad, even uitwrijven en laten verdampen. Wat achterblijft zijn een paar strepen en vlekken waar het wat dikker zat, deze wrijf je met een doek gemakkelijk weg.
Aquartz: Net zo gemakkelijk als OptiSeal, alleen verdampt dit niet. Gewoon opwrijven met een doek en het is onzichtbaar en klaar. Alsof je een quickdetailer aanbrengt zoals Tim al zei tegen me.
Red Mist: iets meer tricky, omdat dit wel moet indrogen. Echter maar een paar seconden omdat het daarna heel vast zit. Na 1 of 2x proberen heb je het echter door en is het makkelijk, maar net iets achter op bovenstaande jongens.

Wat me gelijk opviel was de gladheid van de lak. Zowel de OptiSeal als de Red Mist waren spiegelglad. Als ik er een doek op had gelegd had ik hem van de grond moeten rapen in het geval van de OptiSeal. De Aquartz gaf op het gevoel een stuk stroevere indruk. Niet ongewoon stroef, maar alsof er niets op de lak zat.


Vervolgens na een paar minuten eens kijken wat de beading doet. Hiervoor heb ik met een sprayerbottle gewoon heel enthousiast water gespoten vanaf een halve meter hoogte oid.

112biar.jpg

OptiSeal

clvuf.jpg

Aquartz Reload

2119gqp.jpg

Red Mist Tropical

Ik kon weinig verschil opmaken uit de beading. Misschien door mijn methode, geen idee. Bij Carclean op het demopaneel was er ook weinig verschil tussen de twee te zien, pas bij het kijken vanaf opzij was te zien dat Aquartz daar iets rondere druppels vormde, dus net iets afstotender was.

Toen de dop van de fles gedraaid en het water uitgegoten over de kap:
1235loz.jpg


Als laatste een filmpje, met water uit een gieter:


Mijn conclusies:
Ik heb geen idee waarom ik geen verschil zie tussen de 3 producten bij beading en sheeting, zeker terwijl deze op het gebied van sheeting bij Carclean heel duidelijk waren. Bij het kantelen van het paneel stroomden de druppels van het paneel naar beneden aan de Aquartz Reload kant, terwijl ze aan de OptiSeal kant bleven 'plakken' aan de lak.

Hypothese:
De vorige laag OptiSeal heeft echt HEEL goed aan de lak heeft gehecht, en is dus nog aanwezig. De Aquartz en Red Mist hebben vervolgens niet goed gehecht, waardoor we hier gewoon kijken naar 3 demonstraties OptiSeal rofl
Dit gevoel wordt versterkt doordat ik onder de tapebanen ook prima sheeting had. De test moet nog een keer herhaald worden dus, waarbij ik de lak eerst met een cleaner of Finale te lijf zal gaan.

Tot slot nog de prijzen:

Aquartz Reload: €4,75 voor 50ml of €21,99 voor 400ml
Red Mist Tropical: €13,99 voor 250ml of €25,99 voor 500ml
Optimum OptiSeal: circa €22 voor 236ml (8 oz) uit het buitenland

De Aquartz Reload is relatief vriendelijke geprijsd dus, vergelijkbaar met de Red Mist. In de kleine verpakking gelijk aan de OptiSeal, maar erg toegankelijk en 50ml lijkt mij genoeg voor heel wat lagen danwel auto's.

Ik kan op het moment geen product specifiek aanraden. Mijn gevoel gaat uit naar Aquartz, door wat ik bij Tim op het testpaneel heb gezien. Echter is daar nog geen praktijkervaring mee wat betreft levensduur. De Optiseal heeft bij mij in het verleden behoorlijke duurzaamheid laten zien al, en houdt het op mijn velgen goed uit al enkele maanden! Dit laatste zou ook nog een leuke test zijn om ze te vergelijken, maar moet ik echt even tijd voor uittrekken.
 
Bedankt voor de info. Ik vind het ook wel aantrekkelijke producten, vooral qua gemak.

Ik denk ook dat de vorige laag Opti-seal dan nog gewoon aanwezig was. :-b Next time even cleanen, maar ben dus ook benieuwd naar de volgende keer.
 
Tijd voor een rematch!
Dit maal de auto gewassen en de motorkap afgenomen met de hand met ValetPro Achilles Prep, een goede cleaner in mijn ogen alleen niet zo makkelijk in gebruik als bijvoorbeeld LimePrime. Echter wou ik geen olierijke laag aanbrengen er onder, dus voor deze gekozen.

Dit maal weer naast elkaar OptiSeal en Aquartz ReLoaD aangebracht, echter de derde is een andere. Omdat ik vooral even het verschil in sheeting wil laten zien, maar ook wil kijken wat ik in de toekomst het liefst op mijn auto gebruik, heb ik mijn favoriete wax van dit moment er naast gelegd, Zymol Glasur.

314sf15.jpg


Sorry, de tape was al verwijderd toen ik bedacht dat ik een foto wou maken van wat waar zit, dus even je inbeeldingsvermogen gebruiken hier ;)
Tussen de sealants in was te tapelijn niet te zien, ze laten dus geen zichtbare laag achter of veranderen het uiterlijk van de lak niet echt. Misschien in glans of reflectie iets, maar niet genoeg om in deze situatie op te vallen ;)

De Glasur heeft de lak wel een klein beetje donkerder gemaakt. Of je hier de voorkeur aan geeft of niet is persoonlijke smaak natuurlijk.

Dan de sheeting test, eindelijk zichtbare verschillen!


Zoals te zien sheet de Zymol Glasur (rechts) vele malen sneller als beide spraysealants, maar ook tussen de OptiSeal (links) en Aquartz Reload (midden) is een flink verschil te zien.

Ik hoop dat het verschil een beetje duidelijk is zo, nu wachten op de duurzaamheidstest :roll Als ik het geduld heb :roll
 
Klein weekje later en ik heb van het weekend nogal wat km gemaakt voor mijn doen (300 ofzo :-b ) Bovendien heeft hij een nachtje onder een boom vertoefd dus hoog nodig om de auto te wassen :heart_eyes:

Afgespoeld met de tuinslang eerst en gelijk de camera er maar even bijgepakt, want dit kwam mij tegemoed:

Vervolgens gewassen met Britemax CleanMax en de auto weer nagespoeld. Wederom een impressie:

De sheeting en beading op de kant van de sealants is alweer een beetje terug.
In tegenstelling tot net na het opbrengen, lijkt de sheeting van de Optiseal nu een klein beetje beter te zijn dan die van de Aquartz Reload.

Ik kijk nog even aan wat de duurzaamheid doet, maar voor mij is het verschil wel duidelijk en ik blijf mijn Zymol gebruiken ;)
Het ziet er naar uit dat het zo gaat regenen hier, dus als het even droog is tussendoor zal ik eens kijken of ik een foto kan maken van de beading nog.
 
Zoals beloofd even naar buiten gelopen in de miezerregen om een mooi fotootje te schieten.
De highres versie heb ik als bijlage aan deze post gehangen.

------------ Optiseal ------------------------------------------------ Aquartz ReLoad ------------------------------------------------ Zymol Glasur
iyegko.jpg
 
Vanavond de auto weer gewassen en bij het afspoelen even gelet op hoe de sheeting zich houdt.
(Geen foto's gemaakt, schemert al een beetje, oja en ik had geen zin om de camera te gaan pakken binnen ,^^ )

Op de eerste plaats nog steeds met grote sprong staat de Zymol Glasur.
De tweede plaats moet ik op het moment geven aan de Aquartz Reload.
Derde plaats gaat naar Optiseal, met slechts een miniem verschil met Reload.

Zowel Aquartz Reload als Optiseal zijn hun sheeting een beetje kwijt nu. Het wassen ging nog erg makkelijk, en ik heb zeker niet het idee dat ze verdwenen zijn allebei, maar ze zijn niet meer zo nadrukkelijk aanwezig als bij de vers behandelde auto het geval was. Nu hebben ze het ook aardig voor hun kiezen gehad de afgelopen tijd, met veel nachten onder bomen. Maar een beetje sealant zou daar toch tegen moeten kunnen.

Zoals het er nu uit ziet zou ik hem na het wassen hebben 'opgefrist' met bijvoorbeeld Red Mist of QD+ van Poorboys, maar dat laat ik nu even zitten om binnenkort nog eens te kunnen kijken hoe het ermee staat.
 
Ik zei het al in het engels, maar die sheeting van Zymol Glasur is RIDICULOUS. Zelfs op een vuil paneel is ie echt 3x zo goed als de 2 sealants, het verschil is zó duidelijk te zien.. 8-())


thx dus voor de update, jammer dat er maar weinigen reageren hier. Waarschijnlijk omdat de 3 producten hier helaas nog niet zo bekend zijn.
 
mooi review waar is die zymol te verkrijgen ??:-b
heb zelf nu natty's paste wax blue
enig idee hoe deze twee van elkaar verschillen
 
Ik heb geen idee hoe Natty Blue en Zymol Glasur zich met elkaar vergelijken, aangezien ik de eerste nooit gebruikt heb nog :no
Je moet er echter wel rekening mee houden dat ze zich op een heel ander gebied van de markt bevinden. De Natty is geloof ik rond de €18, de Zymol vele malen keer dat bedrag :-". Denk meer in de richting van Supernatural en Fuzion


Hij is voor zover ik weet niet meer in Nederland te koop. De Nederlandse importeur (Gerbrand) waar ik hem vandaan had is er mee gestopt. Als je echt serieuze interesse hebt zou je eens bij het Carclean team kunnen informeren, op aanvraag is geloof ik heel veel te leveren :grinning: