• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Astra GTC Cosmo OPC-Line

Klanderman

Detailing addict
15 jun 2010
69
52
Aangezien mijn opa en oma op vakantie zijn (de buren:-" ) heb ik hun garage 3 weken tot mijn beschikking. Voor mij de reden om mijn eigen auto eens flink aan te pakken.
De auto zag er op het eerste oog heel netjes uit maar zoals iedereen hier wel heeft zie je zelf vele plekjes waar je jezelf toch aan ergert.
De auto zat redelijk onder de swirls van de vorige eigenaar. Zo te zien gewassen met 1 emmer en redelijk vaak met zand in de spons:|

Hoe heb ik het aangepakt:

- De banden en velgen en alles onder de stootlijsten ingespoten met APC 1:10. De banden ingeborsteld met de Mothers Tyre Brush. Hierna de kieren bij de deuren, achterklep en de motor ruimte tevens ingespoten met de APC van PoorBoys. Hierna de boel afgespoelt
- De auto gewassen met 2 emmers en een Meg's washandschoen. Ik heb de emmer voorzien van een overdosis NXT shampoo en een scheut APC om de oude waxresten te verwijderen
- Het meeste drooggemaakt met een drying towel (weet de naam niet meer, een blauwe:schaam ) omdat ik toch ging kleien
- De auto dus met een Mothers kleiset aangepakt

- Vervolgens alle kwetsbare delen afgeplakt met de 3m tape om nare witte vegen te voorkomen
- Met de rotary heb ik de Inizio Forza met de oranje pad verwerkt. Dit heb ik via een testspot op de motorkap, waar de meeste swirls zaten, getest.
- Hierna met Mezzo op wit op de Dap
- Gefinished met Finale op groen op de Dap gefinished. Overigens kwam hier wat geks naar voren want op de linkerdeur had ik hierna nog hologrammen!! Zelfs toen ik het nog een keer met finale op groen heb bewerkt op de Dap

- Alle plakband verwijderd en de auto ingespoten met APC verdund tot 1:20 en afgespoelt om het polijststof te verwijderen. Vervolgens drooggemaakt en weer lekker een nachtje in de garage laten staan om goed droog te worden
- Dit werd opgelost toen ik met de Dap de Black Hole op een zwarte pad heb aangebracht. De hologrammen verdwenen toen zeer eenvoudig als sneeuw voor de zon. Zou de lak hier zo zacht zijn geweest dat zelfs een groene pad te veel was? Opnieuw gespoten geweestt?.... Wat een glans brengt de black hole overigens, blijf het heerlijk vinden deze glaze:heart_eyes: Ik deed dit tot voor kort met de hand en vond het resultaat al goed. Maar nu ik de Dap heb zie ik pas echt goed wat dit middel doet8-())
- Na de black Hole heb ik de auto voorzien van een laag EXP Sealent met een rode hand pad van Monello. Ik heb alle ramen (behalve de voorruit) en de sponningen meteen meegepakt
- Dit heb ik uitgepoetst en ben de binnenkant van de auto aan gaan pakken. Hier was overigens niet zoveel werk aangezien de binnenkant in absolute nieuwstaat is!! Ik heb de auto uitgezogen en het kunststof voorzien van Dash Fresh van Cartec en het leer een laagje Leather Stuff van Poorboys gegeven. Verder de raampjes met NXT Glass cleaner schoongemaakt en de binnenkant is weer top.
- Toen ik hier mee klaar was heb ik de auto tenslotte nog voorzien van een laagje Natty's Paste Wax blue op een Meg's Applicatorpad. De eerste keer dat ik dit gebruikte en wat een heerlijke geur:heart_eyes: Daarnaast geeft het nog nog wat meer glans en vooral de metallic deeltjes werden nog meer zichtbaar

- Daarna heb ik de trims en de motorruimte (met een applicatorpad) samen met bandjes met een Tire & Trim Dressing Applicator.
- Ik had de NXT wax nog staan en hier heb ik de velgen nog meer voozien van een vers laagje wax. Ze zijn een paar maanden geleden nog gekleid en in de wax gezet toen ze eraf waren om gebalanceerd te worden.
- Tenslotte de voorruit nog voorzien van een rainclear wat ik ooit al eens bij de lidl heb gekocht en nog steeds veel plezier van heb. Het water loopt boven de 80 meteen van de voorruit af.

En nu al een week aan het genieten van 'de spiegel' op de oprit:heart_eyes: Het is alleen zo'n zonde om 'm weer te moeten gebruiken:(

Ik heb helaas niet zoveel foto's kunnen maken van te voren en tijdens het werken maar van het resultaat gelukkig wel.

De werkplek
IMAG0031.jpg


Het is heel moeilijk te zien maar bij goed kijken zijn wat swirls waar te nemen. De ergste zaten echter op de motorkap maar dit kreeg ik niet op de foto
IMAG0034.jpg


In de OPC kleur tapeo:)
IMAG0033.jpg


Na de Finale op de zwarte pad en de Dap
IMAG0036.jpg


Het eindresultaat:
IMAG0085.jpg


IMAG0050.jpg


IMAG0049.jpg


IMAG0061.jpg


Weer een plek waar mijn vriendin d'r kapsel kan controleren:D
IMAG0051.jpg


spiegeltje, spiegeltje....
IMAG0091.jpg


Interieurtje
IMAG0080-1.jpg


De werkruimte
IMAG0082.jpg


Ik hoop dat jullie het een net resultaat vinden en hebben je nog tips of opmerkingen dan hoor ik het graag!
En voor de liefhebbers, hij staat te koop:p
 
Strakke wagen en dito resultaat :cool: :)^

Over de BH op de hologrammen: die zijn nu opgevuld, BH heeft geen slijpgraad. Probeer Finale eens op zwart en wat langer doorgaan! met Finale kun je erg lang doorgaan.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Strakke wagen en dito resultaat :cool: :)^

Over de BH op de hologrammen: die zijn nu opgevuld, BH heeft geen slijpgraad. Probeer Finale eens op zwart en wat langer doorgaan! met Finale kun je erg lang doorgaan.

Dankjewel!

De hologrammen waren ook maar heel fijn hoor, niet zo als je die krijgt van alleen maar de rotary bij de dealer:p
Kan het niet zo zijn dat de stevigheid van de zwarte pad die laatste beetje hologrammen nog heeft verwijderd?
 
Paulus de Boskabouter zei:
Zwart heeft geen slijpgraad, weet niet of de stevigheid daar iets aan veranderd.

Het staat in ieder geval op de verpakking van de pad. 'stevig genoeg om hologrammen te doen verdwijnen' Hier op de site staat ook nog 'buffer swirls' al weet ik niet wat ze daar mee bedoelen. https://www.Carclean.com/product/Monello/SmartPads_CCS_55_inch_Black_Finishing_Pad_78-72550_100741
 
Paulus de Boskabouter zei:
Stevigheid heeft dus wel invloed! Zelf ga ik altijd vrij lang door met Finale.

Ik denk ook dat ze verdwenen zijn ipv opgevuld. Ik ben ook heel lang doorgegaan met Finale op groen. Het was in principe al verstoft. Of is dit dan weer te lang. Ik heb de richtlijn aangehouden die iemand hier al eens heeft gemaakt in zo'n schema over welke dap stand bij welke pad en polijstmiddel. Dus verspreiden op 1. Dan horizontaal en verticaal op 5-4-3.
 
Klanderman zei:
Dank u allen!

@ Erasmo

Ik ben er ook een uur of 15 mee bezig geweest in totaal dus zo makkelijk ging het ook niet;)


Ben in totaal al veeeeel langer bezig geweest met de mijne. Maar zo mooi krijg ik hem (nog) niet.
 
de tijd dat het spreekwoord "opel , slopel"(voor de nederlanders "opel slaapwel")nog bestond is echt ver achter ons! echt een super mooie wagen, maat van mij heeft ook zoeentje wel zonder leer en 150pk, gaat als een speer vooruit, is prachtig afgewerkt en rijd gewoon zeer vlotjes!

genoeg over de wagen :-b
prachtige detail man! wat een resultaat seg, gewoon echt prachtig die reflectieshots! ik denk dat jij ook goed met een camera overweg kan om zoiets vast te kunnen leggen?
ben ook benieuwd of de hologrammen terugkomen of echt daadwerkelijk verdwenen zijn met de zwarte pad.

veel succes met verder detailen
 
Bedankt allemaal voor de complimenten!

De meeste mensen zijn inderdaad ook verbaasd als ze weten dat ik een astra heb en dan mijn auto zien. De eerste reactie is altijd van 'is dat een astra?'

Zo goed kan ik niet met een camera overweg hoor. De foto's zijn gewoon met mijn telefoon gemaakt. Ik heb een HTC Sensation die overigens wel goede foto's maakt! Als het te donker wordt dan valt het tegen maar bij daglicht is het echt een hele goede camera.

Ik heb de foto's in de avond gemaakt toen de zon laag stond. Dan krijg je altijd de mooiste reflecties. De auto's is ook gewoon een spiegel geworden. Zels nu na 2 weken buiten staan zie je door het vuil de reflecties nog heel sterk. Geeft trouwens een heel mooi effect nu met de beading.
Het is ook een heerlijke kleur om de reflecties op te krijgen. Net of er een hele diepe glans in zit.

Ik ben ook benieuwd of de hologrammen eruit zijn. Zal anders over een paar maand als de bescherming eraf is wel zichtbaar worden. Ik verwacht echter dat de hologrammen eruit zijn. Ze waren maar zo fijn met de zon erop dat ik denk dat ze met de zwarte pad wel zijn verdwenen.