• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste interieur dressing

Wat is jullie favoriete interieur dressing

  • 303 Aerospace Protectant

    Stemmen: 5 26,3%
  • Poorboy's World Natural Look

    Stemmen: 11 57,9%
  • Gyeon Preserve

    Stemmen: 1 5,3%
  • Scholl Purple

    Stemmen: 1 5,3%
  • Hybrid Solutions Inside Job

    Stemmen: 0 0,0%
  • Meguiars Natural Shine Protectant

    Stemmen: 0 0,0%
  • Meguiars New Car Scent Protectant

    Stemmen: 1 5,3%
  • Gtechniq C6

    Stemmen: 0 0,0%
  • Top Star

    Stemmen: 0 0,0%
  • Perl

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    19
  • Poll closed .
Om sommige interieur delen mag er een beetje glans zitten, maar liefst niet te veel. Bij de Natural Look, 303, Preserve wel nog eens over de kunststofdelen om zoveel mogelijk uit te poetsen. Het moet gewoon egaal zijn....En bij het dashboard van mijn auto is dat best moeilijk met sommige producten. Is een matte kunststof dat dus niet glad aanvoelt en ik moet ook snel zijn om beide helften zo snel mogelijk te doen zodat er geen verschil is. De 303 Aerospace Protectant en Top Star doen het hier wel goed op. Geen vlekken of overgang te zien na het drogen en uitwrijven. Ik heb dat probleem niet met de Skoda. Die heeft een trim die minder poreus is.
Mijn Toyota heeft een softex kunstof dashboard met vrij matte uitstraling vandaar dat ik voor een wat dunnere interieur dressing kies.
Scholl purple
Wowo’s heb ik ook nog staan.
En dan nog een merk uit de UK wat CC niet verkoopt

Egaal aanbrengen is erg belangrijk bv bij Preserve en Natural look (eigenlijk bij alle dressngs) .Natural look kun je ook een beetje verdunnen met demi water en dan glimt ie wat minder en is wat makkelijker egaal te smeren.
 
Interessant. Toch is het wel aangeraden om altijd zonnebrand te dragen als je lange stukken in de auto rijdt. Uv “A”komt dus wel degelijk door de ruit. B wordt grotendeels tegengehouden.
Absolute onzin, als UV-A door een autoruit zou komen, zou je ook bruin worden in de auto (met ramen en dak dicht). Ik heb beroepsmatig ooit zo'n 100-200 verschillende materialen getest op transmissie, reflectie en absorbtie van licht tussen pakweg 200 en 800 nm, dus van ver in het UV-C tot in het infrarood. Er was maar 1 materiaal dat UV licht door liet en dat was zuiver kwarts, zoals dat ook in de lampen van zonnehemels gebruikt wordt. Alle andere glas soorten bevatten zoveel andere stoffen dat het geen UV doorlaat. (En ik heb daarvoor destijds ook in databanken gezocht met tienduizenden verschillende soorten glas)

Voor de duidelijkheid: percentages van minder dan 1% transmissie, noem ik gemakshalve dan niet transparant.
 
  • Leuk
Reactions: Pieter81! en Ester
Sorry, maar hier worden echt dingen op één hoop gegooid, die weinig met elkaar te maken hebben. Er zijn allerlei producten waar slimme reclamejongens een 'UV-beschermings-label' aan hebben gehangen. De werkelijkheid is dat er maar heel erg weinig stoffen/materialen zijn die UV doorlaten. In een auto komt er dus alleen UV-licht op het dashboard als er een gat in het dak zit (lees open dak/cabrio), hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat er niemand met een werkende zonnebank in de auto rondrijdt. Behalve door UV-licht degraderen veel kunststoffen langzaam bij hogere temperaturen, maar mijn inschatting is dat een dressing weinig doet om te voorkomen dat het dashboard warm wordt. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat dressings en coatings zorgen dat dampen die ontstaan bij een extreem opgewarmd dash wat beperken, waardoor mogelijk degradatie toch iets langzamer gaat.
Ik had toch gezegd dat automotive kunststof wel bestand is tegen hitte en UV, maar dat ik het graag in topconditie houd. Er is geen beter voorbeeld dat het werkt bij exterieur trim...Trim dat regelmatig gevoed wordt blijft mooi, terwijl trim waar niet naar omgekeken wordt grijs en dof wordt. In het interieur is dat minder, maar de kunststof op het dashboard wordt zeer warm en na vele jaren kan het broos worden...Daarom dat ik het graag voorkom door alle trim in het interieur en exterieur te blijven voeden en te beschermen...

En uiteraard zorgt dressing er niet voor dat het minder warm wordt...dat heb ik ook nooit gezegd.

Blijkbaar kunnen UV-A stralen wel door glas. En blijkbaar is dat ook de reden dat dingen afbleken in de etalage van winkels.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: vonred en Zoranurai
Vaak zijn de grote boosdoeners ook de zijruiten. De voorruit is veelal een stuk resistenter voor uv.
Daarnaast heb ik het effect van de zon binnenshuis veelal gezien. De houten vloer van mijn vader was aan de kant van de schuifpui volledig gebleekt, terwijl de rest van de kamer nog heel was.

Back on topic:
Ik kan me inbeelden dat kunststoffen hier ook zeker geraakt mee worden, en vooral uitdrogen op den duur. Een dressing kan hier enigszins wat vertraging in brengen. Toch gebruik ik het niet eens zo vaak..
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu zo'n jaar geen interieur dressings meer gebruik.
Alleen nog een reiniger zoals Matte Opaco en Nanolex Interior cleaner. En zo affentoe Gyeon interior detailer.
Bevalt mij meer dan prima zo.
Had 9 van de 10x vlekken op het kunstof met regen als ik de deur open deed.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Er zijn nochtans dressings die daar geen last van hebben. Ik dacht geen problemen te hebben met 303 Aerospace Protectant, CarPro Perl, Top Star en ik dacht als ik de Poorboy's Natural Look dun aanbracht en goed afnam met MF dat ik dan ook geen problemen had. Met Gyeon Preserve heb ik al op iedere manier geprobeerd...zonder succes. Jammer, want ik vind de finish wel goed en is zeer zuinig in gebruik. Wel moeilijker egaal te krijgen op trim dat mat en niet glad aanvoelt.
 
Ik had toch gezegd dat automotive kunststof wel bestand is tegen hitte en UV, maar dat ik het graag in topconditie houd. Er is geen beter voorbeeld dat het werkt bij exterieur trim...Trim dat regelmatig gevoed wordt blijft mooi, terwijl trim waar niet naar omgekeken wordt grijs en dof wordt. In het interieur is dat minder, maar de kunststof op het dashboard wordt zeer warm en na vele jaren kan het broos worden...Daarom dat ik het graag voorkom door alle trim in het interieur en exterieur te blijven voeden en te beschermen...

En uiteraard zorgt dressing er niet voor dat het minder warm wordt...dat heb ik ook nooit gezegd.

Blijkbaar kunnen UV-A stralen wel door glas. En blijkbaar is dat ook de reden dat dingen afbleken in de etalage van winkels.

Sorry maar ik denk dat je bron vooral belang heeft bij het verkopen van (onnodige) smeersels. Een beetje vergelijkbaar met de hype voor zonnebrillen met UV-bescherming, die door de industrie/handel in stand wordt gehouden. Een aantal jaren terug heeft een NL consumentenorganisatie onderzoek gedaan, en tot hun verrassing bleek daaruit dat zelfs de goedkoopste zonnebril 100% bescherming tegen UV biedt, alleen zijn dergelijke test dankzij de macht van Google e.d. zeer moeilijk terug te vinden. Overigens heb je naast UV ook nog de rand van het zichtbare licht (violet en blauw) dat vaak wel door glas komt, maar ook veel energie bevat, maar minder dan UV, maar nog wel degelijk schade aan kan richten.
 
De bron? Er zijn waarschijnlijk toch genoeg bronnen te vinden? Ik heb de eerste de beste genomen. De redenen waarom voorwerpen in etalages afbleken achter glas komt door UV-A. Dus glas blokt zeker niet alle stralen. En zoals er in zonnecrème UV blockers zitten zal het wel goed mogelijk zijn dat er in producten voor trim ook UV blockers zitten. Dus allemaal reclame praat...ik denk het niet persoonlijk.
 
Ik heb legio van dergelijke metingen gedaan, zelfs voor optische onderdelen die in een satelliet de ruimte in zijn geschoten, dus ik schat mijn metingen en wetenschappelijke bronnen iets hoger in dan één of andere vage website.
 
@Morpheus02007 Inderdaad, het enige glas waar UV-licht doorheen komt is zuiver kwartsglas, en er zullen best nog een paar bijzondere materialen zijn waar dit ook zo is, maar geen 'standaardglas' zoals een autoruit. Het is niet voor niets dat voor UVA-lampen kwartsglas gebruikt wordt, voor andere lampen wordt veel goedkoper glas gebruikt. Overigens niet alleen volgens mijn metingen, ook volgens vele andere echte deskundigen. Ik zie een opticien of een apotheker/drogist niet als echte deskundigen op dit gebied, veel daarvan hebben nog nooit een fotospectrometer gezien, laat staan er mee gewerkt of zo'n apparaat geijkt.

Overigens enig idee hoe dik je een zonnebrand moet smeren om de opgegeven beschermingsfactor daadwerkelijk te halen? Ooit uit interesse (en doordat ik op medische gronden op een bepaalde plek hele hoge beschermingsfactor moest gebruiken), wat metingen uitgevoerd en daaruit bleek dat je dus zo dik moet smeren dat er gewoon een witte laag moet zijn voor je de beschermingsfactor haalt (gemeten op een kwartsglaasje), dat is iets wat geen normale consument verwacht, geeft denk ik iets aan over de betrouwbaarheid van dergelijk bronnen met 'geaccepteerde standaards'.

Voor de duidelijkheid: zowel in mijn opleidingen als de decennia erna ben ik getraind om kritisch te kijken naar allerlei zaken, en zo nodig uit te zoeken waar het niet klopt, ik zal dat duidelijk maken met een voorbeeld. Een onderzoeksgroep van een universiteit beweerde ooit met biologische materialen een zonnecel te kunnen maken met een rendement van ruim 4%. Na doorvragen over de gebruikte meetmethode, bleek dat men als energie-input niet de gebruikelijke gestandariseerde verdeling en intensiteit van het zonlicht gebruikte, maar slechts een zeer klein gedeelte van het lichtspectrum waar juist deze zonnecel optimaal presteerde, als je dit op de standaardmanier zou meten kwam je niet op 4,1% maar op minder dan 0,05%. Ik maak natuurlijk ook wel eens een inschattingsfout, maar niet in zaken waar ik me maandenlang intensief mee bezig heb gehouden.
 
Tof dat je zo uitgebreid dingen onderzoekt. Iemand kan nooit genoeg kennis hebben imo. Wat betreft de zonnebrandcrème...uiteraard halen die alleen maar die hoge bescherming wanneer het dik op de huid is gesmeerd, maar ik verbrand snel door de zon. Zelfs nu is mijn nek door de zon al verbrand. Als ik naar Rhodos ga moet ik ook al een week op voorhand cetrizine nemen voor zonneallergie...waar ik in België weinig last van heb ook niet in de zomer...ik begrijp het niet. Maar dus als ik mij niet insmeer heb ik er van. Een lichte laag factor 30 van de Rituals zonnecrème is genoeg voor geen problemen te hebben ongeacht hoeveel of welke bescherming die werkelijk geeft/heeft. Dus mijn punt is dat iets, beter is dan niets.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en bros
Staat er niet tussen maar ik gebruik altijd Autoglym Vinyl & Rubber care. Ik heb veel kunststof in de cabine, heb al veel verschillende gebruikt.Voor de knopjes/bediening gebruik ik Spray en Wipe en daar gebruik ik geen dressing op. In de personenauto(s) doe ik eigenlijk hetzelfde.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
@Morpheus02007 Een te dunne laag met beschermingsfactor 50 die door te dunne laag maar factor 20 beschermt, beschermt uiteindelijk ook, maar in mindere mate dan je zou denken. Overigens als ik geen bronnen heb die wat anders beweren als iemand/bedrijf claimt, ga ik er vanuit dat de claim klopt, tenzij ik door kennis en ervaring het sterke vermoeden heb dat het niet klopt. Overigens is goed lezen/luisteren naar een claim al een eerste stap: vaak worden dingen gesuggereerd maar niet echt geclaimd als je goed op de tekst let.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007