• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

CX 25 GTi Turbo 2 detailing

Zal er idd toe bijdragen dat ie binnen kan staan :cool:

Deze zie ik niet meer zo veel rijden , wat jaartjes terug nog wel .

Had ooit een collega die verknocht was aan zulke auto's , was zowat de enige wagen waarvan het stuur automatisch terug naar de rechtuitstand draaide als je het los liet .
 
grandscenicman zei:
was zowat de enige wagen waarvan het stuur automatisch terug naar de rechtuitstand draaide als je het los liet .

Nog nooit in een auto zonder stuurbekrachtiging gereden ?

Ik heb vroeger (jaja) voor mijn werk regelmatig moeten rijden in een Astra 1.7 D van 92 zonder bekrachtiging. Als je dan het stuur los liet dan stond ie binnen twee seconden weer in de rechtuit stand en hing jij met je hoofd tegen de zijruit....

Net alsof er een veer op de stuurstang zat die je dan op spanning zet als je instuurt...
 
jjonkie zei:
Ik heb vroeger (jaja) voor mijn werk regelmatig moeten rijden in een Astra 1.7 D van 92 zonder bekrachtiging. Als je dan het stuur los liet dan stond ie binnen twee seconden weer in de rechtuit stand en hing jij met je hoofd tegen de zijruit....

Was dat dan zo'n verschil met een "kadett" 1.7 diesel , de mijne was van (ik dacht +- 1991 ?? , eindereeks dat wel ) en die had ook geen stuurbekrachtiging . Die kon dat niet en de Citroën van m'n collega ..........wel .
 
jjonkie zei:
Nog nooit in een auto zonder stuurbekrachtiging gereden ?

Ik heb vroeger (jaja) voor mijn werk regelmatig moeten rijden in een Astra 1.7 D van 92 zonder bekrachtiging. Als je dan het stuur los liet dan stond ie binnen twee seconden weer in de rechtuit stand en hing jij met je hoofd tegen de zijruit....

Net alsof er een veer op de stuurstang zat die je dan op spanning zet als je instuurt...

grandscenicman heeft wel gelijk ;)

Dat is natuurlijk een leuke truuk die de Astra zonder stuurbekrachtiging kan, maar de CX kan die truuk ook bij stilstand :-"
Een CX heeft snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met automatische terugloop, dus harder rijden is zwaarder sturen.
Oftwel de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is geen nieuwe uitvinding die je tegenwoordig op de duurdere Duitse auto's ziet. Citroën had dit in 1970 al uitgevonden op de SM.
Zowel de SM als CX (behalve in de eerste bouwjaren) en de XM V6 (tot 1997) hadden dit standaard.
Dit systeem heet Diravi, als de auto stil staat kan je het stuur nog met pink rond krijgen.
Nog veilig ook, want zelfs bij een klapband blijft het stuur gewoon recht staan en kan je de auto naar de vluchtstrook rijden.

Het geeft natuurlijk een erg bijzondere rijervaring, iets wat liefhebbers van zulke auto's natuurlijk aanspreekt ;)

Beetje offtopic, maar wel 1 van de bijzondere eigenschappen van een CX :grinning:
 
Nog even een filmpje gevonden voor de duidelijkheid ;)
De auto staat dus gewoon stil.


Dit truukje lukt met de meeste auto's ook niet:

&feature=endscreen&NR=1

:-"
 
Arjan Verkade zei:
Dat is natuurlijk een leuke truuk die de Astra zonder stuurbekrachtiging kan, maar de CX kan die truuk ook bij stilstand :-"

Haha nee bij de astra is het slecht doordacht en waardeloze eigenschap...

Citroen was (is?) echt innovatief en bijzonder door dit soort leuke dingen..
 
Ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar op de CX een nieuwe waxlaag heb aangebracht. Gister in de regen gereden en het water valt er nog makkelijk vanaf.

De zwarte delen pas wel weer deels in de trim restorer gezet. Maar ook dat blijft nog redelijk netjes.
Ik denk het voordeel van een binnenslaper die weinig buiten komt met slecht weer. Het gaat heel lang mee als je het netjes gedaan heb ;)
 
Thanks!

Dit topic was ook aardig ver weggezakt.Het blijft een fijne machine om lange afstanden mee te rijden vind ik ;)