• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaringen en vragen n.a.v. 1e keer polijsten.

Evt

Detailing trainee
16 feb 2024
32
30
Hoi allemaal,

Gisteren sloopt ik een marathon af waarvan ik niet wist dat ik er in meedeed.
Ik had zojuist mijn eerste Dap setje binnen en wilde deze graag zsm proberen om te zien of ik er wel iets van bak.

De auto van mijn vriendin als testauto gebruikt en ben super blij met het uiteindelijke resultaat.
Maar onderweg kwamen een aantal vragen naar boven en daarmee ook wat ervaringen door gekluns. Dus ik dacht ik schrijf een verhaal voor de mensen die twijfelen om te beginnen met polijsten omdat ik toch tegen wat dingen aanliep die nergens in filmpjes worden besproken. (Althans die ik heb bekeken :) )

Allereerst een aantal ervaringen en daarna zal ik afsluiten met ervaringen.

Ik had de mazzel dat ik kon werken in een werkplaats met die goed verlicht is en met een brug waardoor ik niet overal met een kromme rug hoefde te staan/zitten.

Het allereerste waar ik me flink op heb verkeken is de tijd. Het Wassen, ontijzeren, kleien, ontvetten, 2 staps polijsten en waxen heeft me in totaal 15 uur gekost. En dat met een kleine auto zoals een Kia picanto. Het zal ongetwijfeld sneller gaan met meer ervaring. Maar een ieder die er blanco ingaat, be prepared.
Daarnaast las ik een dag voordat ik wilde beginnen pas dat het werken met meerdere polijstpads enorm comfort verhogend kan zijn en dat hebben geweten. Desondanks lukt de klus natuurlijk wel met 1 pad per hardheid.

het geluid van de DAP was voor mij te intens, ik heb de voorkeur om met een koptelefoon te werken om oorsuizen te voorkomen. En het trillen was ook even wennen voornamelijk als ik stopte met polijsten voelde ik het.

Ik ben op de deur begonnen met een testspot en vanuit daar rondom doorgewerkt. Toen ik aan het dak begon, kwam het idee bij me op dat dit wellicht de beste plek is om te beginnen ivm polijst residu dat toch rondom vliegt. Wat extra schoonmaken scheelt. Waar ik enorm van heb geleerd (op de harde manier) is het niet meer dragen van een vest met rits tijdens het polijsten. Met name bij het dak ging het mis. Maar dan wel braaf het snoer over de schouder hangen. Omdat ik bij andere delen wel afstand kan houden van de auto, lijkt het vooral noodzakelijk voor het dak en evt de motorkap.

Door alle fantastische foto’s die ik hier zie, hoopte ik hetzelfde te kunnen bereiken, ookal word gewaarschuwd dat je met een DA machine niet snel een 100% resultaat gaat krijgen en tevreden moet zijn met 85/90%. Dit was ondanks ik het wist wel een tegenvaller. Ik zal nog een yt link plaatsen waarin ik een filmpje tussendoor maak waarin ik de krassen nog licht zie zitten.

Mijn vragen natuurlijk nog.
De grootste vraag was mijn werkwijze. Per paneel 2 stappen of de auto helemaal bereiden per stap. Ik denk achteraf dat optie twee beter is ivm overlap andere panelen, maar ik ben benieuwd wat jullie doen bij een sessie van minimaal twee stappen.

Hoe weet ik dat ik de juiste hoeveelheid polijstmiddel gebruik voor de grote van het oppervlak. Zo heb ik nu bijv een deuren twee delen gedaan met dus twee keer aanbrengen van polijstmiddel. Daarbij vroeg ik me af of het belangrijk is het eerste deel direct af te nemen of pas als de hele deur/paneel gedaan is.

Ik heb gemerkt dat er veel stof op de omliggende panelen en ruiten terecht komt. Mij nog de vraag is het de moeite waard om dat direct af te nemen of pas schoon te maken als je aan dat paneel gaat starten.

Tussen de twee stappen compound en finish kreeg ik de lak zonder gyeon prep niet helemaal waas vrij met alleen een peluche verde. Is dit nodig of kan die lichte waas nog mee met de finish en dan helemaal goed afnemen?

Ik heb ook zitten stoeien met logo’s. Deze had ik afgeplakt, maar dan krijg ik strak lang en in het logo niet de glans die op de rest van het paneel zit. Is het een kwestie van de machine iets dichter tegen het logo aanhouden? Een kleine pad gebruiken? Of wat anders :)

Zal ook wat foto’s delen van het proces. Ben uit enthousiasme flink doorgegaan en weinig tijd genomen voor foto’s. Maar hier wat grote veranderingen en het eindresultaat
IMG_0311.jpeg
IMG_0313.jpeg

BCEFA4D6-63D1-42D0-A3CE-41BF17E0AE86.jpeg
IMG_0317.jpeg

IMG_0309.jpeg
Zit wel wat verbetering, maar ik denk dat ik echt nat moet schuren om de oxidatie echt weg te krijgen.
IMG_0310.jpeg

IMG_0322.jpeg
IMG_0323.jpeg

Ps: er moeten nog wat lm velgen onder.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Panda Power en Riez
Mooie eerste ervaring lijkt me!

1. Qua tijd lijkt me dat niet verkeerd, of zelfs redelijk aan de snelle kant. Het hangt er enorm vanaf wat je doel is en hoe je te werk gaat.
Voorbeeld: in het geval van de Picanto zou je de motorkap in 4/5/6 delen kunnen verdelen en die allemaal doen met een 125mm pad en dan krijg je een prima resultaat. Als je wat verder wil gaan, dan zou je echter ook die kleine vouw boven de koplampen kunnen polijsten met een 30, 50 of 75 mm pad voor een nog wat mooier resultaat. Nog steeds tweestaps polijstwerk, maar wel extra tijd. Datzelfde idee kan je toepassen op de andere panelen, dus dan kan de tijd gauw oplopen.

2. Als je de hele auto in 1 keer wil aanpakken dan zou ik eerst het grove werk doen op de hele auto, en daarna afwerken.

3. In de grovere stappen neem ik na elke hit af. Bij de laatste polijststap vind ik het soms fijn om te wachten met afnemen tot het hele paneel gedaan is.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Cordoba
De Picanto lijkt behoorlijk toegetakeld te zijn in de loop van de tijd en volgens mij heb je een prachtig resultaat bereikt na zo'n eerste keer! Het is inderdaad heel hard werken, en de tijd vliegt altijd voorbij. Gelukkig heb je wel de beschikking over een brug, dat maakt het een stuk meer ergonomisch :D

Als ik met een auto aan de slag ga (wassen, polijsten, noem maar op) dan doe ik ook altijd mijn horloge en ring af. Oók draag ik geen kledingstukken met rits. Je zal inderdaad niet de eerste zijn die per ongeluk een kras achterlaat. Afhankelijk van de tijd en de staat van de krassen zou mijn eerste keuze altijd zijn om twee-staps te polijsten.

Dé grootste winst in ervaring is dat 100% resultaat & perfectie niet bestaat, maar dat het streven ernaar de lol moet zijn :blush:
 
Volgens mij heb je een heel mooi resultaat neergezet voor een eerste keer. De kleur zwart is ook de meest lastige kleur. Je werkplek is heel goed. Goede verlichting is vloek en een zegen tegelijk. Je ziet alles, maar je ziet ook alles. Als je de auto buiten hebt staan en het ziet er goed uit, maar met goede verlichting zie je nog wat krasjes, putjes of steenslag is het resultaat nog steeds goed.

Ik werk zelf ook het liefst stap voor stap. Eerst een keer rond met grof, en dan een volgende ronde. Met een stevige grove pasta poets ik 'm wel gelijk uit, met een finish stap per paneel ongeveer.
Je merkt wel als je teveel polijstpasta hebt gebruikt bij het uitpoetsen na 1 hit. Gaat dat lastig dan heb je waarschijnlijk teveel gebruikt. Is het na 1 hit goed te doen of word de pasta wat transparant dan zit je goed kwa hoeveelheid.

Check je werk in de zon, dan weet je hoe je er voor staat.
 
Prima resultaat voor de eerste keer. En goed om ervaring op te doen.

Je kunt het ook anders benaderen. De auto had niet zo’n beste staat en nu heb je hem weer zo strak, daar kunnen veel andere autorijders een puntje aan zuigen. Vanuit deze staat kun je vervolgens weer gedeeltes aanpakken. Kost minder tijd, hebt meer tijd voor een gedeelte en haal dat laatste beetje er ook uit. Doe bijv op een zaterdag(middag) na het wassen, alleen motorkap en zijpanelen nog polijsten en beschermen. Kun je daarna de deuren doen, daarna weer de achterkant. Vanuit een goede basis is het nl. fijn werken. En die basis neerzetten kost vaak wat meer kruim inderdaad.

Als antwoord op de vragen:
1) ik doe per combi de auto. Sommige vlakken hoeven nl. niet aangepakt met de grofste combi.
2) drie a vier erwtjes pasta per paneel is vaak voldoende.
3) voordat ik een nieuw paneel start, ga ik een keer met prep erover heen en is die schoon.
4) wat bedoel je met waas? Gebruikte je een doek en is die doek misschien volgelopen met residu, waardoor je een waas krijgt? Of bedoel je een polijst-waas?
5) binnenkant bij logo’s, kun je met een cone doen, of met de hand, maar vaak zie je da verschil niet zo heftig hoor,
 
Doordat de Picanto op de brug stond is ie ook hoger dan normaal, dus ben jezelf eerder te klein als je aan het dak werkt. Ik gebruik vaak een kunststof opstapje als ik aan het dak werk: daardoor heb je beter overzicht op het dak, en heb je een iets betere werkhoogte.

Andere tip, als beginnend detailer heb je een beperkt assortiment aan spullen, voor lastige plekken zoals onder de deurkrukken kun je gewoon de polijstpad van de machine trekken en met de hand met die polijstpad de lastige plekken aanpakken zoals onder de deurkrukken. (Detailers met meer spullen hebben vaak óf een polijstcone of bol voor op een accuboor, óf een speciale kleine polijstmachine).
 
  • Leuk
Reactions: bros
Lekker bezig geweest! :p

Je verdiept je in de stof, maakt de stap om alles in huis te halen, verdiept je nóg meer in de stof en gaat het uiteindelijk zelf doen... Dan ga je inderdaad zien dat het allemaal niet zo moeilijk is, maar gaat ook twijfelen of je dingen goed doet, je loopt tegen 'rare' dingen aan en dan komen de vraagtekens.

Maar ondertussen moet je wel bedenken dat je deze auto flink hebt opgeknapt en je de eerste meters al goed hebt afgelegd. Meters maken is namelijk waar de handigheid en inzicht (ervaring) vandaan komt.


* Gehele auto met grofste gradatie polijsten en dan finishen/afschalen of elk paneel-per-paneel volledig behandelen?
- Mijn idee hierbij is dat je met de corrigerende stap een werkvlak polijst totdat je geen krassen en dofheid meer hebt. Hier komt dus het meeste resultaat vandaan. De lichtere stap(pen) zijn niet meer bedoeld om krassen en dergelijke te verwijderen, maar om een hoogglans te creëren.
- Ik denk dat de meeste dus eerst de hele auto met de grofst-nodige combi polijsten en dan de gehele auto finishen, maar het is ook maar net wat iemand de voorkeur geeft. Zo kan het ook zijn dat iemand bijv. 2-3 verschillende gradaties aan pads heeft, een paneel eerst grof polijst, vervolgens een tussenstap en dan finished. Vervolgens deze set aan pads gaat wassen en dan het volgende paneel doet.


* Gebruik ik voldoende polijstmiddel?
- Je zou een basis in gedachte kunnen houden. Bijv. dat een werkvlak zo'n 50x50cm is, je 2-3 erwten polijstmiddel op je pad doet het werkvlak als een dambord polijst. (Overlappende banen, crisscross) Als je merkt dat je na één dambord dat het polijstmiddel nog duidelijk een laag vormt, dan heb je dus te snel met de machine bewogen en is het polijstmiddel nog niet volledig afgebroken. (Korrels zijn nog niet kleiner/fijner geworden en er is nog voldoende lubricatie van het polijstmiddel).
- Neem het nu eens af en kijk wat het resultaat is. Met bovenstaande in gedachte, had je dus nog gebruik kunnen maken van de kleinere/fijnere korrels om een betere finish te krijgen en/of als er nog dofheid en krassen zijn, had je dus nog meer correctie kunnen krijgen.
- Ikzelf beweeg de machina vrij langzaam. Zo geef ik de korrels de tijd om te kunnen werken. Als ik klaar ben met mijn dambord, is het polijstmiddel vrijwel transparant en dus goed afgebroken. Zo niet, heb ik dus te snel bewogen of teveel polijstmiddel gebruikt.
- Om het nóg lastiger voor je te maken; Ik gebruik nét wat meer polijstmiddel dan 'normaal' als ik in één hit tot de gewenste correctie kan komen. Zo kan/moet ik het polijstmiddel dus langer doorwerken tot het volledig is afgebroken. De clou is dat ik één dambord doe en zo corrigeer en doe dan meteen nóg een dambord doe met de inmiddels afgebroken fijnere korrel (En iets lagere machinestand) om al richting een goede finish te gaan.
- Ook hier is het dus ervaring opdoen, zien wat voor jou werkt en wat op de betreffende auto werkt.
- Ik werk vrijwel alleen maar buiten, maar ook wanneer ik onder de ideale omstandigheden werk, neem ik mijn werkvlak meteen af na het polijsten. Ik wil namelijk mijn werk zien en beslissen of ik klaar ben of niet. Bijkomend wil ik ook gewoon niets laten opdrogen o.i.d, hoe mooi dun het residu ook is.


* Polijstmiddel stof-en-spetters meteen verwijderen of niet?
- Zeker als het wat warmer is, heb je kans op stoffen. Een keer iets teveel polijstmiddel gebruiken of de machine al draaiend van de lak aftillen en je hebt overal spetters, dat kan ook gebeuren. Persoonlijk maak ik mij over stof niet zo druk, maar dikke spetters overal kunnen indrogen, dus die veeg ik met een natte doek wel even weg. (vochtige doek, water of detailspray o.i.d) Zeker op kunststoffen wil je geen vlekken omdat je ze per ongeluk hebt volgeslingerd met polijstmiddel, bijvoorbeeld.


* Een waas tussen twee gradaties niet te verwijderen middels ontvetter?
- Als je het niet verwijderd kreeg met een ontvetter, is het dus geen polijstmiddel. De waas zou dan dus betekenen dat de vorige stap deze heeft achtergelaten. (''schuurkrassen'') Normaliter zou de fijnere stap deze waas aanpakken en dat is dus de clou van het 'finishen'. Maar een overduidelijke waas zou ook kunnen duiden op het feit dat de grovere stap nog niet voldoende dofheid heeft kunnen verwijderen en deze herhaald dient te worden of dat je grover had kunnen starten, voordat je naar een fijnere gradatie ging.


* Polijsten in-en-rondom logo's en emblemen;
- Indien mogelijk, kan je deze goed afplakken zodat je het meeste werk zo dicht mogelijk bij de logo's kan doen. Soms blijft men wat verder weg van deze dingen en gaat vervolgens met kleinere machines/pads aan de gang. Dit geldt trouwens ook voor andere lastigere delen, zoals hoeken/hollingen/bollingen/handvatten/langs trims/etc.
- Ook hier zal je moeten uitvinden wat je zelf fijn vind.


* Krassen door kleiding
- Ik heb wel eens een dak gepolijst en stond even aan de linkerkant van een zijspiegel om ergens beter bij te kunnen. Ik stap om de spiegel heen en trok blijkbaar mijn MF-schort (Die vóór mijn borst en buik hing om krassen te voorkomen) langs de spiegel en daar bleef hij achter haken, zonder dat ik dat in de gaten had.
Ik ben een klein mannetje en stond dus lekker te hangen en te bewegen tegen de zijkant van de auto, denkende dat dit kon door de bescherming van de doek tussen mij en de auto.
Jammer joh, mijn rits en knopen hadden de hele zijkant bewerkt alsof er een stoet woedende hooligans langs was gelopen na een verloren wedstrijd. :p
 
Mooi resultaat al hoor! Hij zag er echt beroerd uit van te voren.

Tijd vliegt altijd voorbij. Ik ben vrijwel altijd langer bezig dan ik van te voren bedacht had. Dit weekend heb ik een bijna nieuwe etron gepolijst en gecoat en kwam er na het wassen achter dat hij vol met krassen zat. Met fijne polijst gebeurde er te weinig, dus het werden 2 stappen in plaats van 1 stap. Tel er maar weer wat uurjes bij op.

Foto's kunnen ook een hoop verdoezelen en vergeet niet dat krasjes na een bescherming vaak ook minder opvallen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Prima resultaat toch? Tips die hierboven zijn genoemd heb ik weinig meer aan toe te voegen;)
 
Het was inderdaad een mooie eerste ervaring.
Ik kan ook nog nagenieten van de toffe reacties die ik weer in mijn achterhoofd print zodat ik de volgende keer weer stappen kan maken