• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Mondeo Station MY:2008

rodders

Detailing guru
24 jul 2008
1.748
113
37
inleiding.png

Nog eens een write-up geschreven door mij van een detail gedaan door mezelf, lang geleden dat ik hiervoor nog eens de tijd gevonden heb. Het slachtoffer van dienst was mijn eigen ford mondeo my:2008, deze wagen wordt wekelijks in de zomer en tweewekelijks gewassen in de winter. De laatste detail beurt is geleden van 2 jaar geleden en toen is de wagen voorzien van Gtechniq c1+ en exo. Echt veel krassen had de wagen niet, enkele kleinere swirls maar hij begon een beetje van zijn diepe glans te verliezen. Daarom tijd voor een polijstbeurtje en een nieuw laagje bescherming



vooraf.png

Er was wel wat werk aan de wagen maar niks extreems, velgen staan nog in de Gyeon rim, dus die waren zo zuiver. De rest van de wagen was oppervlakkig vuil met hier en daar wat teer plekjes.
Voor de rest kon je op de wagen vinden:
- Enkele swirls
- Enkele diepere krassen
- Veel steenslag, hier is echter niets aan gedaan.



wassen.png

De wagen is eerst ingespoten met Valet Pro Orange Pre Wash en warm water dit door middel van een druk sprayer, dit laat je een aantal minuten weken om zo het vuil goed te kunnen losweken.
Alle trims en kiertjes nog eens nagelopen met apc en een detail kwast.

Tijdens dat de pre-wash staat te weken heb ik de velgen zuiver gemaakt, aangezien die in de gyeon rim staan is dat een gemakkelijk klusje. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van:
- Emmer met Auto Finesse Revolution Wheel Soap
- Dodo Juice supernatural wheelmitt
- Wheel woolies

velg.jpg


Na het zuiver maken van de velgen worden ze afgespoeld en wordt ook de pre-wash oplossing van de wagen gespoeld. Vervolgens was het tijd om de wagen te wassen, dit door gebruik te maken van een emmer met grit guard, gyeon bath en enkele washmitts, daarop spoelen en Monello Non ferro aanbrengen op het lakwerk. Dit had weinig effect en liet zien dat regulier onderhoud toch erg effectief is. Nogmaals spoelen en de auto drogen met enkele droogdoeken zijn de laatste twee stappen alvorens het voertuig de garage wordt ingereden.

Iedereen weet wel hoe een wagen gewassen moet worden, dus ook van deze stap geen foto’s.



polijsten.png

De wagen voelde goed glad, enkel achter de wielen zat wat vervuiling en tevens op de achterklep. Hier heb ik dan ook lokaal wat gekleid. Afplakken van de trims is een stap die ik nooit oversla, hiervoor gebruik ik de gele 3M tape, dit is de enige echte goede tape. Het voordeel van deze gele tape tegenover de blauwe 3M tape is dat hij beter blijft plakken en geen lijm met je pad of doek meegeeft moest je hem per ongeluk raken. Ook grills worden volledige afgeplakt om te voorkomen dat ik achteraf daaruit stof moet gaan verwijderen.




Na het afplakken is er een begin gemaakt een het polijsten, het grootste deel van de wagen is gepolijst in vier stappen. Plaatselijk waar meer correctie nodig was een vijfde.
De stappen:
- roterend met Meguiars m105 en een Meguiars cutting pad waar diepere krassen zaten
- roterend met Monello Mezzo en een witte pad voor de hele wagen
- roterend met Meguiars M205 op een licht groene pad
- 3M extra fine compound op een gele 3M pad met een festool Rotex
- 3M ultrafina op een blauwe 3M pad met de festool rotex
Misschien een beetje overkill, maar aangezien de wagen in een coating komt wil ik er zeker van zijn dat er zeker geen hologrammen achterblijven.
De laatste stappen zijn afgenomen met nieuwe Monello doeken om ook daar zeker geen krasjes of marring mee aan te brengen op de wagen.

Ook de ruiten zijn gepolijst deze keer, dit met een glass polishing pad op de rotary en glass polish.

polijst1.jpg

Roterend polijsten met de Festool Shinex

polijst2.jpg
Afwerking met de Festool Rotex






coaten.png

Nu al het zware werk gedaan is, is het tijd om de wagen zijn beschermlaag te geven:
- Wagen buitenrijden en nogmaals wassen met nanolex prewash om polijst oliën te verwijderen.
- Wagen in de zon inspecteren of een strak resultaat behaald is
- Wagen terug binnen zetten en volledig ontvetten met Nanolex EX
- Wagen zijn beschermingslaag geven, nanolex si3d was de keuze deze keer


inspectie.jpg
Even buiten rijden en terug inspecteren in de zon na een wasje met nanolex prewash


coating.jpg



details.png


Na het coaten de finishing touches:

- Ruiten beschermen met Gyeon View
- Bandjes in de Dodo Juice Supernatural tire dressing
- Ruiten binnen en buiten kant zuiver maken met een microfiber applicator pad Autofinesse Crystal en een Dodo Juice Supernatural Window Waffle
- Deur sponningen zuiver gemaakt met roterend gepolijst en beschermd met Gyeon CanCoat
- Uitlaat polijsten met staalwol en metal polish


na.png

Enkele na foto’s van binnen, morgen volgen er buiten foto’s, de coating moet nu nog even drogen..


na1.jpg


na2.jpg


na3.jpg



Spijtig genoeg heb ik tijdens niet zoveel foto’s gemaakt, maar ik was hier al twee dagen mee bezig. Veel foto’s maken kost nog eens zoveel tijd.
Bedankt voor het lezen, op en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Groeten,
Jan
 
Doe ook nog even een metallic-bom- fotootje Jan!
Ik weet hoe ENORM deze kleur knalt als ie mooi strak is :)

ow, en had ik al gezegd dat je GOED BEZIG bent geweest? :ja