• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hele vreemde lak (kleur) opel corsa b

robertGSI

Detailing rookie
15 apr 2012
12
0
hallo,

Ik heb een lastig probleem.
Ik rijd een opel corsa b, ui 99 met 72.000 op de teller, (ja tweeenzeventigduizendkm)
De kleur is geel metallic.

de vorige eigenaar heeft de voorbumper, motorkap, voorschermen en achterbumper laten over spuiten.
verder heeft de beste man er zelf een spoiler opgezet, spoiler zelf gespoten.

helaas is de rest van de auto nogal verkleurt, met name het dak is er erg aan toe.

Ik ben al aan de gang geweest met een polijst machine, verschillende pads gebruikt.
hij ging weer behoorlijk glimmen, en de lak opzich ziet er nog vrij netjes uit (voormalig stadsauto)
helaas is de kleur niet terug gekomen.

dit kun je vooral goed zien in de deursponingen, die kleur is nog perfect.

DSC_0172-1.jpg

hier kun je zien dat de kofferklep afwijkt van de spoiler en achterbumper (rechtse auto)

DSC_0106-1.jpg

DSC_0105-1.jpg

kleur verschil wat je hier ziet is echt het kleur verschil. voorbumper en spatboard, spiegels zijn op kleur.
onderkant deur gaat ook nog redelijk, vanaf de stootstrips tot aan het dak wordt de lak kleur steeds lichter

DSC_0104-2.jpg

het dak is er het ergst aan toe. lak voelt glad aan, je ziet wel behoorlijk veel vlekken in de lak.
verder is die tegen het magere vla geel kleur aan.

ik kan betere foto's maken.

krijg ik de lak nog goed?
ik heb er zelf de spullen niet voor. dus als iemand zich wilt aanbieden mag dat ook:D
 
Geef even aan welke combinatie pads en polijstmiddel je hebt gebruikt
Werden de pads erg vuil ? en kwam daar ook een einde aan ...
Kans is namelijk dat er toch nog vervuiling in de lak zit die de kleur beinvloed
En anders is de enige oplossing dat je meer lak wegneemt, maar daar moet je ervaring mee hebben
 
Je geeft aan dat de auto is overgespoten Dit is vooral aan de voorkant zeer goed te zien. Ik ken een spuiter (die zijn vak goed verstaat) die een gele
auto van mijn buurman meerdere malen heeft moeten spuiten. Steeds kleine delen van de auto over een periode van 2 jaar. Na 5 keer die kleine
stukken gespoten te hebben was het eindresultaat dat de linkervoorkant totaal verschillend was dan de rechterachterkant. Dit was als je een rondje
om de auto liep niet echt zichtbaar. De verschillen tussen de panelen waren niet zo groot. Maar met een kleur staal van een hoek in de hand was het
kleur verschil overduidelijk.

Wat ik met dit verhaaltje wil aangeven is dat geel een bijzonder moeilijke kleur is om te spuiten. De kleinste verschillen zijn zeer duidelijk zichtbaar.

Het kan dus zijn dat de kleur op de voorkant zo anders is dat het gewoonweg niet mogelijk is de rest van de auto op ongeveer hetzelfde niveau te krijgen.
 
toen ik de auto kocht heb ik hem goed gewassen, geclayd, en 2 keer in de wax gezet. dodo juice. daarna heb ik de plasic delen in de trim detailer van mequiers gezet. Naar mijn mening het betere middel voor de bekende plastic delen van de corsa b)
de auto zag er toen wel weer aardig uit, alleen had het kleur verschil nog.
Een maat van mij heeft een dap500, volgens mij het starters pakket van mongello. ik heb de auto destijds gepolijst zondr enige ervaring.
ik heb er toen alle pads op gehad, en in het speciaal de voorkant van de auto niet gepolijst (de voorkant is overgespoten)
hij glom toen wel weer mooi, de kleur kwam wel iets terug, maar dit was te verwaarlozen.

aan de volgende punten kan ik herkennen dat die lak verkleurt is.

-deursponingen
-deurrubbers
-antenne voet
-ruitenwisser voet
-achter de kenteken plaat

hier achter komt uiteraard geen zon licht, en daaron zit een mooie gele kleur verscholen.

ik ga vandaag even goeie foto's maken.
 
Ik vrees dat het toch ook met de kwaliteit van de 'af fabriek' lak te maken heeft.

De foto emmer licht er even uit, maar ik mocht 2 maanden geleden een Meriva poetsen van 8 jaar oud waarvan de blanke lak gewoon verdwenen was van het dak...
 
hier even de foto's
de auto was hier wel vies. en hier en daar kwam ik nog wat restjes wax tegen (oeps)
de delen laten duidelijk het kleur verschil zien.
per deel zal ik in hoofdleter erbij zetten wat je ziet
sowieso geldt voor alle delen: dit is de orginele lak en kleur. deze delen zijn dus NIET overgespoten

DSC_0178.jpg

DAK, DUIDELIJK HET VERSCHIL MET DE SPOILER
DSC_0179.jpg

VOORRAAM RUBBER VANAF HET DAK GEZIEN
DSC_0180-1.jpg

DEURSPONNINGEN ZIJN DUIDELIJK VEEL GELER
DSC_0181-1.jpg

KLEUR IN DE DEURSPONINGEN ZIJN DUIDELIJK GELER
DSC_0182-1.jpg

RUBBER ROND DE RUITENWISSER WEGGEHAALD, HIERONDER EEN MOOIE GELE KLEUR
DSC_0185-2.jpg

OOK IN DE TANKKLEP DE MOOIE GELE KLEUR
DSC_0186-1.jpg

OOK DE SPONING IN DE ACHTERKLEP IS NETJES GEEL

iemand die dit ooit gezien heeft?
ik weet dat geel een moeilijke en gevoelige kleur is. is in principe geen probleem, ik kan hem wel netjes houden. alleen niet netjes krijgen
is dit nog te redden? ik zie hier op dit forum wonderen verricht worden, is dit door een wonder nog goed te krijgen?
de blanke lak zou nog goed moeten zijn, het bladdert nergens af ofzo. lak glimt nog wel goed.

ga de auto morgen weer even toonbaar maken,
 
Zo aan de foto's te zien, is de kleurlak onder de blanke lak gewoon verkleurd (het is toch metallic). Hier kan je helaas niet zoveel aan doen. Wat je nog kan proberen is de lak te voeden bv. met black hole. Waarschijnlijk wordt de lak dan wel wat donkerder (moet je de donkere delen niet voeden), maar je zult het lang niet helemaal weg krijgen. De enige remedie hiervoor is in mijn ogen overspuiten, maar of dat nu de moeite en het gekd waard is ....
 
(is maar een ideetje hoor )

Is dit niet een beetje hetzelfde als met een rode lak ?

Die "verkrijt" , wordt witter dus naarmate er veel zon op schijnt en dat in combinatie met verkeerd wassen (en geen bescherming) .

Ik vraag me af of het niet in de toplaag zit dan : lekker polijsten en de kleur terug ophalen , net zoals je met die rode auto 's ziet :weetniet


De Porsche die ff terug in de show-off zat (die gele uit Amerika ) is toch ook terug mooi geel geworden ?
 
Zat zelf te denken aan wat grandscenicman noemt, net als met rode auto's. De delen die dan wel nog mooi zijn (spoiler) zijn later gemonteerd. Wellicht dat dit het is? Je noemt zelf al dat er met polijsten weinig uit te halen valt, misschien nog eens flink aanpakken?
 
@ GSM :Volgens mij is het metalliclak, dus met blanke lak eroverheen. Bedoel je dat de blanke laklaag verkrijt is ?
 
Oeps : euh ja
voor : 50/50 gepolijst/niet gepolijst :
200772012008.jpg

na :
200772012010.jpg


Was in dit geval een metalliclak die volgens mij ook iets van z'n kleur kwijt was en na het polijsten zag je toch wel een redelijk groot verschil.
 
robertGSI zei:
iemand die dit ooit gezien heeft?

Niet in zo'n erge mate, maar mijn gele C5 heeft er ook last van.
De metalen lakdelen, die zonlicht kunnen krijgen zijn het lichtst.
Binnenkant van de deuren etc. en de gespoten kunststof delen (dak en bumpers) zijn donkerder.
Ik heb een unilak met blanke laklaag en bij mij ligt de verkleuring dus onder de blanke laklaag.
Hierom is er helaas niets aan het probleem te doen.
 
marike zei:
Zo aan de foto's te zien, is de kleurlak onder de blanke lak gewoon verkleurd (het is toch metallic). De enige remedie hiervoor is in mijn ogen overspuiten, maar of dat nu de moeite en het gekd waard is ....
Dit...

Kan je niets meer aan doen, is geen verkrijting maar echt verkleuring.
Vaker gezien bij gele en rode lakken. Overspuiten is de enige optie.
 
En toch vraag ik me af, waarom die verkleuring niet (of in veel mindere mate) plaats vindt bij gespoten kunststofdelen.
Ik weet dat er aan de verf weekmaker toegevoegd wordt, maar vraag me af of de verf verder ook een heel andere receptuur heeft.
 
correct me if im wrong maar volgens mij zie je altijd verschil in kleur op kunstof vergeleken met metaal
(andere ondergrond dus andere matriaaleigenschappen) ) maar niet zo erg als in jouw geval
 
Je hoeft geen kleur verschil te zien op kunststof. Laatst een witte Peugeot Partner 'afgeleverd' waarbij de eigenaar het niet gespoten gedeelte en het gespoten gedeelte van de bumper opkleur heeft laten brengen. En nu is er echt geen verschil te zien.
Kleurverschil heeft vaker met andere (kleur)primer te maken dan met materiaal.

In dit geval is er ook later gespoten en duidelijk met lak van een betere kwaliteit dan de af fabriek lak door Opel gebruikt.
(en geen idee of dat komt door betere UV filtrage van de blanke lak, maar er zijn vast kenners in deze)
 
dank voor al jullie antwoorden.
het is jammer, maar helaas.
wordt het dak mij te lelijk, laat ik het dak en de spoiler wel wrappen.
is helemaal niet zo duur. buitendat staat het ook wel grappig.

in het dak zitten allemaal vlekken, ziet er gewoon niet uit, is alleen te zien als je er zijlinks langskijkt.
 
Joost E31 zei:
Je geeft aan dat de auto is overgespoten Dit is vooral aan de voorkant zeer goed te zien. Ik ken een spuiter (die zijn vak goed verstaat) die een gele
auto van mijn buurman meerdere malen heeft moeten spuiten. Steeds kleine delen van de auto over een periode van 2 jaar. Na 5 keer die kleine
stukken gespoten te hebben was het eindresultaat dat de linkervoorkant totaal verschillend was dan de rechterachterkant. Dit was als je een rondje
om de auto liep niet echt zichtbaar. De verschillen tussen de panelen waren niet zo groot. Maar met een kleur staal van een hoek in de hand was het
kleur verschil overduidelijk.

Wat ik met dit verhaaltje wil aangeven is dat geel een bijzonder moeilijke kleur is om te spuiten. De kleinste verschillen zijn zeer duidelijk zichtbaar.

Het kan dus zijn dat de kleur op de voorkant zo anders is dat het gewoonweg niet mogelijk is de rest van de auto op ongeveer hetzelfde niveau te krijgen.

Om even hierop in te haken: ik ben zelf schadehersteller en niet alleen geel is lastig. Unikleuren gaan meestal nog wel kwa kleurverschil maar ook dan is t lastig om 1 deel te spuiten en geen kleurverschil te hebben.
Metallic kleuren zijn weer een ander verhaal; de meeste metallics worden gespoten met een dropcoat, dat wil zeggen dat de laatste laag geen dekkende laag is, maar een laag om de metallics er meer uit te laten springen, dit betekend dus ook dat deze in een bepaalde richting "op" de andere kleurlagen worden gelegd, nadat de blanke lak is gespoten zie je dus vanuit de ene hoek de metallics glinsteren en vanuit de andere hoek zie je de schaduwkant.

Daarom is het enorm lastig om 1 deel over te spuiten en hem exact dezelfde "kleur" te krijgen als het naastliggende deel, simpelweg omdat de schaduwkant net andersom ligt of iets dergelijks.
Houd na het spuiten en constateren van kleurverschil maar eens een kleurstaal naast beide delen, dat zal vaak gewoon kloppen.

De oplossing is uitspuiten, dan matteer je de naastliggende delen, nevel je de dropcoat uit op de naastliggende delen, dan zet je alles gedeeltelijk of volledig in de blanke lak. Afhankelijk van of je de naastliggende delen gedeeltelijk of volledig in de blanke lak zet moet je de nevel uitpoetsen met een rotary.


en dan nu ontopic:party:
Ik denk ook dat het overspuiten word, dit is wel een heel extreem geval van verkleuren onder de blanke lak, normaal gezien zou de blanke lak al voor de nodige UV protectie moeten zorgen. Het zou kunnen dat je het met wetsanden enigszins netjes krijgt, aangezien je een soort van overgangsgebied hebt van kleur naar blanke lak, maar dat betekend wel dat je echt een flinterdun laagje blanke lak overhoudt, wat ik persoonlijk niet zou willen.