Op het werk een Opel movano gehad met een kras op het achterlicht.
Ik dacht, laat mij dit even delen met het forum. Hopelijk komt het nog van pas bij anderen.
Hieronder de stappen die ik heb genomen:
1. Achterlicht demonteren (niet perse een noodzaak maar het werkt wel makkelijker, voorzichtig dat je niet nog schade erbij maakt!)
2. Achterlicht grondig reinigen, schade inspecteren, hoe diep is de kras? Uitsluiten dat het niet OP het achterlicht zit, je kan dit proberen door bv. Voorzichtig met een doekje met thinner erover te gaan mocht je twijfelen.
3. Ik ben gestart met P1500 (droog), ik zelf heb dit machinaal gedaan, dit heeft zowel voor als nadelen.
Voordelen zijn dat het sneller gaat en je schuurkrassen egaler/gelijker zijn, nadeel is dat je teveel warmte genereert en het plastic doet vervormen. (handmatig zou ik overigens net dezelfde stappen ondernemen)
4. Schuurvlak controleren, is de kras helemaal weg of dien ik een stapje grover te gaan? In mijn geval was dit ruw genoeg om de kras te verwijderen.
5. Vervolgens met P2000 erover gegaan, opnieuw bovenstaande stappen, controleren als voorgaande krassen verwijderd zijn,...
6. P3000 en opnieuw voorgaande stappen herhalen.
7. Polijsten met compound en compound pad, in mijn geval heb ik gekozen voor Rupes blauw met de blauwe bijhorende pad, op een Rotary.
8. Residu afnemen en controleren, zijn de schuurkrasjes eruit of niet?
9. Gele polish samen met gele pad en opnieuw voorgaande controle.
Ik hoop dat dit anderen kan helpen mochten zij met een beschadigd achterlicht zitten.
Houdt er rekening mee dat dit niet in iedere situatie zal lukken, dit hangt af van meerdere variabelen uiteraard.
Ik dacht, laat mij dit even delen met het forum. Hopelijk komt het nog van pas bij anderen.
Hieronder de stappen die ik heb genomen:
1. Achterlicht demonteren (niet perse een noodzaak maar het werkt wel makkelijker, voorzichtig dat je niet nog schade erbij maakt!)
2. Achterlicht grondig reinigen, schade inspecteren, hoe diep is de kras? Uitsluiten dat het niet OP het achterlicht zit, je kan dit proberen door bv. Voorzichtig met een doekje met thinner erover te gaan mocht je twijfelen.
3. Ik ben gestart met P1500 (droog), ik zelf heb dit machinaal gedaan, dit heeft zowel voor als nadelen.
Voordelen zijn dat het sneller gaat en je schuurkrassen egaler/gelijker zijn, nadeel is dat je teveel warmte genereert en het plastic doet vervormen. (handmatig zou ik overigens net dezelfde stappen ondernemen)
4. Schuurvlak controleren, is de kras helemaal weg of dien ik een stapje grover te gaan? In mijn geval was dit ruw genoeg om de kras te verwijderen.
5. Vervolgens met P2000 erover gegaan, opnieuw bovenstaande stappen, controleren als voorgaande krassen verwijderd zijn,...
6. P3000 en opnieuw voorgaande stappen herhalen.
7. Polijsten met compound en compound pad, in mijn geval heb ik gekozen voor Rupes blauw met de blauwe bijhorende pad, op een Rotary.
8. Residu afnemen en controleren, zijn de schuurkrasjes eruit of niet?
9. Gele polish samen met gele pad en opnieuw voorgaande controle.
Ik hoop dat dit anderen kan helpen mochten zij met een beschadigd achterlicht zitten.
Houdt er rekening mee dat dit niet in iedere situatie zal lukken, dit hangt af van meerdere variabelen uiteraard.
Bijlagen
-
IMG_20210406_092849.jpg195 KB · Weergaven: 287
-
IMG_20210406_092853.jpg165,9 KB · Weergaven: 230
-
IMG_20210406_093052.jpg197,1 KB · Weergaven: 248
-
IMG_20210406_093253.jpg374,9 KB · Weergaven: 230
-
IMG_20210406_093402.jpg252,1 KB · Weergaven: 221
-
IMG_20210406_093439.jpg116,3 KB · Weergaven: 235
-
IMG_20210406_093528.jpg194,1 KB · Weergaven: 233
-
IMG_20210406_100331.jpg195,7 KB · Weergaven: 216
-
IMG_20210406_100540.jpg146 KB · Weergaven: 248
-
IMG_20210406_100537.jpg160,2 KB · Weergaven: 244
Laatst bewerkt: