• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hoe gepolijste aluvelgen (zonder vernislaag) beschermen?

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Ik kreeg zonet op een ander forum volgende vraag :
Iemand heeft z'n aluvelgen laten polijsten door een firma tot hoogglans. Hij wil deze enkel gebruiken in de zomer. Met wat kan hij deze het best beschermen? Met een wheelsealant? Ze hebben geen blanke vernislaag!
De man vraagt welk produkt hij hiervoor moet aankopen (bij carclean :-" )

Ps : het betreft 20-duimers van een Opel Insignia.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees ff aandachtig mee, ben ook ook aan het werk op een set meerdelige velgen met hoogglans alu randen (zeer zacht en kras gevoelig), en zoek daarvoor ook nog iets wat redelijk duurzaam is.

Met Meg's metalpolish en een zwarte uni-ball krijg ik ze nagenoeg superstrak.
Meende dat deze ook iets beschermt, maar heb daar geen hele hoge verwachting van...

Zou Aquartz/Cquartz ook kunnen?:weetniet
 
corsawim zei:
Ik kreeg zonet op een ander forum volgende vraag :
Iemand heeft z'n aluvelgen laten polijsten door een firma tot hoogglans. Hij wil deze enkel gebruiken in de zomer. Met wat kan hij deze het best beschermen? Met een wheelsealant? Ze hebben geen blanke vernislaag!
De man vraagt welk produkt hij hiervoor moet aankopen (bij Carclean.com :-" )

hieronder een fotootje; resultaat is wel blingbling zeg...8-())

Ps : het betreft 20-duimers van een Opel Insignia.

Wel even vermelden dat ze niet gepolijst zijn maar verdicht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook 20'' gepolijste velgen zonder vernislaag
Ik had al Meg's metalpolish, maar was daar niet helemaal tevreden over...
Vandaag voor het eerst DJ's Supernatural metalpolish gebruikt i.c.m. het bijgeleverde microduede doekje, en dat geeft een verbluffend resultaat.
Het blijft nog steeds schrobben, maar niet normaal hoe snel dat doekje zwart wordt, m.a.w. hoeveel vuil er nog vanaf komt. Dit is een blijver :)^

Ik weet alleen niet hoe ik dat doekje nog schoon ga krijgen...?
 
foutje van mij;

blijkbaar zijn ze dus "verdicht"......is niet hetzelfde als gepolijst dus :)_[]

Hetgeen ik zelf dacht klopt dus : de velgen goed in de wheelwax(sealant) zetten en dit regelmatig herhalen.
Reingen met waswater met dezelfde shampoo die je gebruikt voor de rest van je wagen.

Nooit zuurhoudende velgenreinigers gebruiken!
Niet polijsten met compounds omdat dit de poriën terug open zet.

Corrigeer me maar als ik fout ben ;)
 
Steven750iL zei:
Ik heb ook 20'' gepolijste velgen zonder vernislaag
Ik had al Meg's metalpolish, maar was daar niet helemaal tevreden over...
Vandaag voor het eerst DJ's Supernatural metalpolish gebruikt i.c.m. het bijgeleverde microduede doekje, en dat geeft een verbluffend resultaat.
Het blijft nog steeds schrobben, maar niet normaal hoe snel dat doekje zwart wordt, m.a.w. hoeveel vuil er nog vanaf komt. Dit is een blijver :)^

Ik weet alleen niet hoe ik dat doekje nog schoon ga krijgen...?

Lichtmetalen velgen wil zeggen dat er een grote hoeveelheid aluminium in zit.En dat is altijd aan het oxideren!Dat wil zeggen als je dat gaat schoonmaken,je altijd met een zwarte doek zit.Als je na een paar uur weer gaat schoonmaken je hebt intussen niks gedaan met de velgen,zal je weer een zwarte doek krijgen!Dat is tenminste als er geen was of vernislaag op zit...
 
@ Steven 750il: al blijf je geduurde 24u met een doek en één of ander "metal shine" product wrijven, je doek zal altijd zwart worden!
 
De man mailde mij net terug : de wheelsealant voldoet blijkbaar niet; hij heeft allemaal witte vlekken na de eerste regenbui ]-0

iemand tips? nog een laagje wheelsealant of....:sob:
 
zuidwest10 zei:
Wim...neem eens contact op met Puc Polish.be!!!!

Daar komen ze van.
Maar geeft enkel speciale polish aan (s100) maar die is in België niet te vinden (alee, ik vind die toch nie in het Antwerpse) of een speciale coating laten spuiten,zelfs geen vernis blijkbaar.
Ze moeten toch ook te behandelen zijn met een goeie waxlaag dacht ik zo...
 
Pol is vandaag bij mij geweest met z'n probleem; ik dacht oplossing te kunnen bieden met de Megs NXT all metal polish.
Blijkbaar zijn er na het wassen allemaal witte vlekjes ontstaan op de velg...ze zien eruit als kalkvlekjes.
Bij behandelen met die metal polish op een microvezeldoek verdwenen ze een beetje maar niet helemaal.
Pol, had ook eens geprobeerd met klei en raar maar waar gaf dit meer resultaat dan de polish 8-())
Ik heb vandaag ook nog geprobeerd met klei en kreeg inderdaad ook meer effect tov. de polish....ik begrijp er niks meer van.
Pol ging nu de raad opvolgen van de firma die de velgen verdicht heeft...de S100 polish....ik ben benieuwd...

Weet er toevallig iemand of het mogelijk om een verdichte aluvelg te voorzien van een blanke vernislaag? Dit zou het onderhoud toch enigzins moeten vergemakkelijken...
 
corsawim zei:
Blijkbaar zijn er na het wassen allemaal witte vlekjes ontstaan op de velg...ze zien eruit als kalkvlekjes.
Bij behandelen met die metal polish op een microvezeldoek verdwenen ze een beetje maar niet helemaal.

Voor mij ZEER herkenbaar. Ik had hetzelfde met mijn AMG's (buitenkant gepolijst, binnekant in lak gespoten).
Eerlijk gezegd heb ik er nooit een oplossing voor gevonden, tenzij opnieuw polijsten.

Ook die van mij zijn bij Puc binnengeweest. Hij raadde mij ook die Meg All Metal Polish aan, maar daar ik in het verleden hier
GEEN resultaat mee had heb ik deze raad links laten liggen.

Wat het bij mij WEL doet is Poorboys Wheel Sealant (en dan nog liefst in 2 - 3 lagen) voorlopig GEEN witte kalkvlekjes meer.

corsawim zei:
Pol, had ook eens geprobeerd met klei en raar maar waar gaf dit meer resultaat dan de polish 8-())
Ik heb vandaag ook nog geprobeerd met klei en kreeg inderdaad ook meer effect tov. de polish....ik begrijp er niks meer van.
Pol ging nu de raad opvolgen van de firma die de velgen verdicht heeft...de S100 polish....ik ben benieuwd...
ik ben eens benieuwd

corsawim zei:
Weet er toevallig iemand of het mogelijk om een verdichte aluvelg te voorzien van een blanke vernislaag? Dit zou het onderhoud toch enigzins moeten vergemakkelijken...

Wat ik doorgaans lees op forums is dat blank aluminium (gepolijst, of met gesloten poriën; verdicht) zich niet makkelijk laat overspuiten
door enkel blanke lak. Het kan wel, maar bij het minste aanslag (stoeprand/steentje) oxideert de lak van het aluminium. een primer is vereist (maar is uiteraard zinloos/zonde van het polijsten/verdichten)
 
Lode zei:
Voor mij ZEER herkenbaar. Ik had hetzelfde met mijn AMG's (buitenkant gepolijst, binnekant in lak gespoten).
Eerlijk gezegd heb ik er nooit een oplossing voor gevonden, tenzij opnieuw polijsten.

Ook die van mij zijn bij Puc binnengeweest. Hij raadde mij ook die Meg All Metal Polish aan, maar daar ik in het verleden hier
GEEN resultaat mee had heb ik deze raad links laten liggen.

Wat het bij mij WEL doet is Poorboys Wheel Sealant (en dan nog liefst in 2 - 3 lagen) voorlopig GEEN witte kalkvlekjes meer.


ik ben eens benieuwd



Wat ik doorgaans lees op forums is dat blank aluminium (gepolijst, of met gesloten poriën; verdicht) zich niet makkelijk laat overspuiten
door enkel blanke lak. Het kan wel, maar bij het minste aanslag (stoeprand/steentje) oxideert de lak van het aluminium. een primer is vereist (maar is uiteraard zinloos/zonde van het polijsten/verdichten)

Bedankt voor je raad Lode, ik had ze toen ze nog niet voorzien waren van banden, dus net nadat ze bij Puc opgehaald waren, voorzien van een laagje poorboys wheesealant. De dag erop, nadat ze voorzien van banden op de wagen stonden, belde Pol me op. Hij had z'n wagen even ontdaan van stuifmeel en toen hij de velgen droogde merkte hij meteen die witte vlekken, daardoor besloten we dus dat de wheelsealant eigenlijk z'n taak niet deed.
Pol zal dus die polish aangeraden door Puc halen en testen...hopelijk werkt het. Het zijn mijn velgen niet, maar ik lig hier toch ook van wakker hoor; ik raadde hem namelijk de behandeling met wheelsealant aan :auw
 
Eelco zei:
Met Meg's metalpolish en een zwarte uni-ball krijg ik ze nagenoeg superstrak.
Meende dat deze ook iets beschermt, maar heb daar geen hele hoge verwachting van...

Dat met die uni-ball ga ik ook eens proberen.
Bescherming lijkt me ook minimaal...:(
Niet zo een heel grote fan van de All metal Polish, slecht voor de knieën.

Als die van mij weer wat mist krijgen in de spiegeling overweeg ik dit;

Polijst-kit Matthys
Maar dan wordt het al een heel ander verhaal natuurlijk.

corsawim zei:
Het zijn mijn velgen niet, maar ik lig hier toch ook van wakker hoor; ik raadde hem namelijk de behandeling met wheelsealant aan.
Ik begrijp de bezorgdheid. Belangrijk is ook, eens ze behandeld zijn met WS, ze ook niet meer met agressieve producten te behandelen. De standaard velgenreinigers op basis van zuren zijn uit den boze! Zelf gebruikt ik enkel quick wheel detailer van
Meguairs. (deze staat in uitloop) mijn alternatief wordt waarschijnlijk Spray and Wipe of Spray and Gloss , al dan niet 1:1.
Soms was ik ze mee met het auto-shampoo-sopje, maar meestal hou ik het bij de wheel detailer.

Een licht vochtige microfiber doek en meer heb je niet nodig.:cool:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
eerst moet hij ze terug vlekvrij krijgen...misschien moet hij die eerst die S100 polish uitproberen met de hand...indien slecht resultaat is inderdaad de uni-ball wel de oplossing.

Ik ben benieuwd naar Pol z'n reactie als hij die S100 heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken :)^
 
natuurlijk Lode.
Polleke ,hier ook op het forum aanwezig, is de eigenaar....waar we kunnen uit leren delen we natuurlijk ;)