• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe Interpreteren lakmeting NexPTG

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
580
115
Ik weet niet in welk deel van het forum ik dit moet posten dus verplaats het graag als het ergens anders thuis hoort :)

In het kader beter worden als detailer heb ik een lakdiktemeter aangeschaft. Nu werkt het gebruiken wel, echter vraag ik me af hoe ik een rapport het beste kan interpreteren.

Normaliter zou ik ongeveer uit gaan van het verschil tussen binnen en buitenmetingen als een soort van velig gebied.

Wie o wie kan mij de wijsheid hierover bijbrengen als je naar dit rapport kijkt?
Hoe kijk jij er naar?
Wat zijn de punten waar je op let, of waar er alarmbellen rinkelen.

De Achterbumpers kon ik niet meten ivm kunststof gok ik, ookal zit er lak op, motorruimte geskipt, ik wil de lens niet vies maken haha.

Alvast bedankt!

Dit zijn de resultaten:
IMG_1138.png

IMG_1139.png

IMG_1140.png
 
De scan/foto van je metingen is net niet scherp, waardoor het niet bepaald makkelijk is om getallen te halen uit de metingen.

Verder is het niet ongebruikelijk dat lakdiktes in deurlijsten juist dunner zijn dan de rest van de auto. Ik weet wel dat er een jaar of 10 terug bij de Skoda Rapid veel klachten waren omdat in sommige gevallen de kleurlak binnen de voorportieren bij de scharnieren niet eens kleurdekkend waren. (erg zuinige afstelling van de spuitrobots)

Hou er ook rekening mee, dat je meting de totale lakdikte is: dus inclusief primer, kleurlak en blanke lak, dus 3 laklagen en bij schades telt eventuele plamuur ook nog mee bij de gemeten lakdikte.

Als je wat beter leesbare resultaten van je meting kunt uploaden helpt dat wel om iets zinnigs over je metingen te zeggen.

Overigens werken deze lakdiktemeters niet via lensjes, maar via een ronde punt die de afstand tot vaste metalen meet met behulp van electromagnetisme.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Ik heb ook een lakdiktemeter, maar het blijft giswerk. Je kan er wel mee uitmaken waar de lak dunner is en je wat moet opletten.
Het belangrijkste, de dikte van de blanke lak kan je er echter niet mee meten.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Nu is het zo dat ik momenteel 3 lakdikte meters heb waaronder ook een NexPTG .
Ondanks calibratie zijn er kleine verschillen te bemerken maag goed.
Mij is ooit verteld dat je moet uitkijken bij metingen rond de 80um maat ben er wel achter dat dat niet alles zegt.
Mijn BMW (nooit schade gehad) had waardes rond de 130/150 maar mijn Corolla heeft beduidend lagere waardes (beetje vergelijkbaar met jouw metingen).
Ik heb begrepen dat de “nieuwere” auto’s wat zuiniger gespoten kunnen zijn.
Hoe ik em lees:
-Groen = meting die niet kritisch is.
-bij 90 en lager heb ik voor mezelf toch de neiging om wel ff op te letten.
-sommige dingen snap ik ook nog niet . Ben er ook nog niet uitvoerig in gedoken.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
@Zoranurai ,dak is grotendeels van glas en heeft alleen 2 panelen voor en bij de achterkant welke niet waren te meten. De achterklep is grotendeels ook niet te meten (Kunststof waarschijnlijk).
Motorruim is vrij dun.
Ik heb handmatig een aantekening gemaakt betreffende de lakdikte van mijn ruitenwissers .
Wat ik ook leuk vind is dat ik achteraf het rapport nog kan wijzigen evt.
Wat ik ook fijn vind is dat je zelf bepaald wanneer je de meting opslaat in je rapport pas als je tevreden bent met de plaatsing druk je op de knop.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Wat het ook is met metingen is dat we ogenschijnlijk op hetzelfde plekje meten op de auto en dat je daar toch altijd hele kleine verschillen in ziet. Ik was op bezoek bij een ander forumlid waarbij ik ook voor hem een rapportje heb gemaakt en toen hebben we met 4 meters ook nog een vergelijkend “waren onderzoek” gedaan. Hoe precies je ook denkt te plaatsen toch zijn er kleine verschilletjes.
Je moet de metingen denk ik zien als een aanwijzing waar je echt moet opletten qua polijsten.
Wat ook is ondanks dat mijn en jouw metingen op plekken lager LIJKEN te zijn zou het ook kunnen zeggen dat de blanke lak wellicht oké is maar dat bv andere lagen wat dunner zijn.
 
mij valt het rechter spatbord op.
lak is erg ongelijkmatig. en het lijkt dat hij van gewoon staal is ipv verzinkt staal.

Verder zie ik niet echt iets bijzonders. ja, lak is een beetje aan de magere kant naar mijn mening
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
je weet niet of dat bv:
-de plaatsing van het apparaat net niet ideaal is.
-de laklaag dun is.
-de laag onder de blanke lak dun is.

Kijk mijn auto is vrij nieuw dus ik “durf” nog wel redelijk maar ik blijf wel meten tijdens het polijsten
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
snap ik, ik weet dat ik de enige ben die ooit een polijstmachine tegen de auto heeft gehouden. Buiten wat spuitwerk op een bumper, weet ik nu dat het aan de dunne kant is. Waarschijnlijk al sonds het begin

Hoeveel verlies je gemiddeld met een cutting stage, iets van 5 micron?

Volgens wat onderzoek pakken ze over het algemeen het verschil tussen (paneel-deurpost)*0.2 als de velige marge.

Dus als de deur 87mu is, en de deurpost 57, dan kom je op 30*0.2 is enkel nog maar 6 mu waarvan ik zeker weet dat er niks doorbrand. Alleen geen idee wat dat betekent in een polijstsessie.
 
Op mijn BMW kon ik met Scholl s3 polijsten op een zwart witte spiderpad en dan kost dat maar een paar micron.
Diezelfde combinatie op de Toyota zou ik niet durven…

De meeste Renault modellen die ik onder de machine gehad heb waren prima te corrigeren met een medium middel (Rupes groen) op een polishing pad (Scholl oranje).
Vandaag toevallig een stukje Renault gepolijst (pianolak zwart dak) en dat was met een Gyeon polish op oranje finishing pad ook gecorrigeerd.

Heb je jouw Renault al eens gepolijst?
Probeer anders eerst eens wat een finishing combo doet op de lak en vanuit die correctie inschatten hoe verder te gaan.
Ik zou in 1e instantie echt denken aan hooguit een medium polijstcombinatie.
 
  • Grappig
Reactions: Zoranurai
@nicknameless haha ja geen idee, ik snap dat het per lak kan schelen, stelt al wel gerust :) vandaar dat ik een meter heb aangeschaf om iig een betere indicatie te krijgen. Gelukkig op de eigen auto juist met als doel fouten te kunnen maken.

@Ric325i is een skoda. De meeste swirls gingen er pas met een pass of 3-4 uit met een monello premium (rood?) cutting pad+ultracut. Wol of microfiber nog niet de ballen voor gehad ;)
Ik kon zo gaan omdat ik wist dat de auto nog nooit gepolijst is en de lak origineel.

Refinen gedaan met angelwax regenerate en monello premium polishing. Dat finishte goed.
 
@Zoranurai ,Skoda heeft vaak wat hardere lak ik zou in dat geval gewoon een testspot doen met een medium combo en dan kijken wat dat doet.
Wol,mf cutting pads of Scholl zwart/witte spiderpad (mijn favo bij harde lakken) is niks om te vrezen maar ik zou die pads niet snel op zachtere lakken inzetten. Als je Skoda echt harde lak blijkt te hebben zijn Scholl spiderpad s juist perfect en maai je er hooguit 2 micron vanaf of zo. Je hebt elk geval een lakdikte meter om het proces te kunnen volgen.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
@Nick Bakker hoe concludeer je zoiets? En hoe snel weet je dat het mager is? :)
Fe = staal
Fe+Zn is verzinkt staal.
Echter twijfel ik hoe erg dit klopt. Mijn deur moet staal zijn en de rest verzinkt… betwijfel het.
Ik vind 80mu niet veel. Ik zou me er nog geen zorgen om maken met polijsten , maar orange peel weg schuren zou ik dan weer niet doen
 
Hardheid van Skoda lak is ook afhankelijk van het bouwjaar, mijn vorige Fabia (bouwjaar 2003) had middelharde lak, nog niet de kneiterharde lak die in het Vagconcern gemeengoed was. Mijn huidige Fabia (dec. 2016, modeljaar 2017) heeft wel de typische hardheid van VAG-lakken. Mijn idee is dat afhankelijk van het model ergens tussen 2005 en 2010 de Skodalakken aanzienlijk harder zijn geworden.

De waardes op bijvoorbeeld het dak en de kofferbak lijken mij aardig overeen te komen met de fabriekswaarden, en ook in de deursponningen kan dit zomaar de af-fabriek lakdikte zijn. Op de motorkap en een spatbord zie ik wel aanzienlijk lagere waardes, ik heb toch het idee dat daar ooit (bijv. na een schade) lak weggepolijst is, dat kan mogelijk al gebeurd zijn voor de auto nieuw afgeleverd is (bijv. een auto met transportschade die gefikst wordt zonder dat het ergens wordt vastgelegd)

Overigens om een idee te krijgen: mijn 1e Fabia is door Dibbuz ooit gebruikt als demo in een polijstcursus. De auto had vooraf een diepe kras in de motorkap, na heel stevig polijsten en meerdere hits met grof polijstmiddel was de lakdikte zo'n 3 micron afgenomen (als ik me goed herinner van 114 naar 111).
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai