• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen te grof geschuurd

BE.Alkema

Detailing trainee
18 okt 2014
34
30
Beste forumlezers,

Op het moment dat ik mijn Clio 2 Phase 3 kocht, waren de koplampen erg dof. Dit heb ik in eerste instantie wat opgepoetst met tandpasta omdat ik op dat moment nog geen kennis/middelen had.

Nu ik de laatste tijd veel bezig ben met het detailen van auto's moest ik natuurlijk ook mijn koplampen restaureren. Met mijn hoofd er niet bij verkeerd gelezen op internet en begonnen met hevig wetsanden (met de hand)met veel te grof schuurpapier (200). De dofheid die hieruit onstond natuurlijk niet terug kunnen krijgen met de rotary met ultimate compound.

Uiteindelijk het fijnste schuurpapier gehaald wat de plaatselijke autoshop had (1200), nogmaals geprobeerd en plastic-polish gebruikt.
De super doffe koplampen die ik nu heb na 4x proberen nog steeds niet goed gekregen.
Krijg ik het uberhaupt nog goed, of kan ik op zoek gaan naar nieuwe lampen?
 
Ik zou het gewoon nogmaals proberen, je hebt toch niets te verliezen.
Begin vanaf 800 grit en bouw op naar 1200,1500 en dan 2500. Laat je schuurpapiertjes weken en spuit tussendoor eventueel wat klei lube bij.
En probeer het dan nog eens met de rotary met een zwaardere compound zoals mezzo of forza. Grote kans dat je het dan weer wel goed gaat krijgen.

Bekijk ook dit topic eens.
 
Als ik het topic zo lees is het enige wat ik nog te doen heb; afbouwen met veel fijner schuurpapier, dan moet het goed komen. Bedankt!
 
Wat hierboven staat, gewoon met fijner schuurpapier aan de gang gaan. Paar tips nog, wissel van richting, dus als je met 200 op en neer ben gegaan, ga je met 800 van links naar rechts en met 1200 weer op en neer, etc. Gebruik een klosje, rubber plaatje, schuim blokje, whatever je kan vinden om een beetje vlak te werken. Koplampen zijn van plastic en gaan dus heel anders met warmte om. Let hierop als je met de rotary aan de gang gaat en gebruik bij voorkeur polijst middelen die niet afbreken. Goed en veel spoelen, zowel je lamp als het schuurpapier.

Ik gebruik meestal 1500 grit papier, daarna Commandant nr3 met de gele handpad en afwerken met Scholl S17+ op de DAP en dan krijgen we dit:
d4cHgpB.jpg


Je ziet nog een klein beetje swirls/hologrammen, maar dat gaat er wel uit als ze weer op de auto zitten. Dat werkt even makkelijker met de DAP.

Succes!
 
Zoals Tonie ook al schrijft: per grofheid wisselen van schuurrichting. Als je nu vertikale krassen hebt van de vorige keer, begin je met horizontaal schuren met fijner papier. Zolang je nog vertikale krassen ziet, doorgaan met de grofheid waar je mee bezig bent, zie je alleen nog horizontale krassen dan kun je over naar de volgende grofheid. In officiele restauratiekits krijg je hetzelfde advies, en als je de reden begrijpt is het ook logisch en simpel.
 
Geen drama gaat goed en afbouwen en wisselen van schuurrichting zoals hierboven is aangegeven effe doorbuffelen maar geen probleem worden als nieuw.
 
Ik zou niet meteen met 800 beginnen te schuren, stap vanaf 200 vind ik erg groot, je bent heel grof bezig geweest, dat is niet erg opzich, je moet geen bochtjes willen afsnijden nu je je schuurbeeld wilt gaan verfijnen.

Je hebt niets te verliezen natuurlijk, maar ik zou eerder voor iets van 400-600-800-1200-1500-2000 etcetc. gaan, rustig op je gemak werken, niet duwen op je schuurpapier, want dan schuur je alleen maar op de plaats waar je de meeste druk uitoefent ==> minder egaal schuurresultaat, en dat wil je niet meer.

Kijk anders of je iets hebt wat hier op lijkt, werk perfect op gevormde delen met schuren:
https://www.Carclean.com/product/Meguiar_s_Professional/Hi_Tech_Sanding_Backing_Pad_E7200_100873

Plamuurrubber van de automaterialenzaak op de hoek kun je ook proberen, werk ook best aardig.

Neem je tijd en werk rustig iedere stap af en je lampen gaan er weer prima uit zien.
 
Uiteindelijk geschuurd met spoelen en richting veranderen op een blokje met: 600-1200-1500-2000-3000. Daarna plastic x polish gebruikt. NIET GELUKT! Nog steeds dof, en krasjes nog licht te zien. Daarna nog geprobeerd weg te werken met tandpasta maar dat lukte ook niet. Is er iemand in de buurt van Groningen die zin heeft om mij hier mee te helpen?
 
Ik doe het met de hand en niet met een blokje heb je beter oppervlakte contact !
Kan het niet zijn dat de koplampen van binnen dof/vies zijn, buiten het feit dat er nog krasjes zichtbaar zijn.
P.s. laatste stap polijsten doe je dit met de hand, tja dan duurt het wel uren....
Jammer woon in Limburg anders was je zeker welkom.
 
Waarom niet Ultimate compound gebruikt met de rotary (zie ik niet staan tenminste..)?

Heb je foto's?
 
Op dit moment geen foto. Heb niet met de Rotary gedaan omdat ik alleen grote pads heb. Met zo'n grote oranje cutting pad die niets meegeeft over een bolle koplamp gaan dat werkt niet zo goed.
 
De overgang van schuur korrels komt heel precies. Van 200 naar 400 is bijvoorbeeld een hele grote stap als je met de hand werkt. Het lukt mij bijna niet om met 400 de krassen van 200 er helemaal uit te krijgen. Ik hou zelf altijd aan max 50% meer korrel ten opzichte van de vorige stap dus 200 300 450 enz enz. Nadeel is dat als je een stap niet goed gedaan hebt je dit vaak pas ziet aan het eind.. Met de hand is dit ook erg moeilijk. Machinaal kun je veel grotere stappen nemen. Succes komt vast goed maar kost Denk ik nog wat meer zweet.. ;)
 
Wat de mensen hierboven allemaal zeggen, sluit ik me bij aan. Foto's maakt het wel makkelijker om iets specifieker tips te geven. Daarbij zou ik wel eens willen weten of je lamp weer helder is als je hem nat maakt of iets als Revive erover zet.

Ik zag onlangs bij een automaterialen handel een restauratie kitje met een spuitbus blanke lak. Als je niet nog meer zweet wil investeren in je koplampen, kan je zoiets proberen?

Succes
 
Machinaal schuren zal veel minder schuurbeeld geven omdat het "schuurbeeld" van machinaal schuren met bvb 800 gelijk is aan het schuren met 1600 manueel....
Er zijn tal van filmpjes te vinden op youtube waar ze oa machinaal schuren met P1500 ( droog! ) en een mooi resultaat wordt behaald .