In deze how to behandel ik het (machinaal) polijsten van koplampen.
Niets is zo lelijk als een paar verweerde koplampen op je glanzende auto. Niet is het alleen gevaarlijk vanwege strooilicht, je kunt immers tegenliggers verblinden, het is ook nog eens een APK afkeurpunt.
De koplampen van mijn auto waren er ook redelijk slecht aan toe. Met name de rechterkant (passagierszijde) vertoonde een gelige waas en voelde ruw aan.
De linker koplamp zag er op het eerste gezicht nog netjes uit, echter was de uv werende laag aangetast. Dit was goed te zien als de dauw over de auto heen was gegaan.
Goed, hoe gaan we dit aanpakken? Een set nieuwe koplampen kopen en/of laten monteren is natuurlijk de weg van de minste weerstand. Je bent paar honderd euro lichter en de dealer lacht zich rot...We zouden geen detailers zijn als we dit uiteraard zelf gaan doen.
Aangezien ik de koplampen machinaal heb behandeld, heb ik het dus alleen in deze How to over machinaal wetsanden en polijsten.
Wat hebben we in grote lijnen allemaal nodig:
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 1500
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 2000
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 3000
- Poorboys World Spray&Wipe
- Rupes LHR75E Mini of je een DAP hebt, een kleine backingplate
- spot buff pads, de keuze is aan jezelf.
Zelf heb ik de Scholl paarse compound pad en Scholl oranje polishing pad gebruikt.
- diverse polijstmiddelen, de keuze is aan jezelf.
Zelf gebruik ik de Scholl S3 en de Scholl S17
- Nanolex EX, Gyeon Prep of een vergelijkbaar product
- Gyeon Trim, Nanolex Si3D Headlight Coating of een vergelijkbaar product.
Goed, we beginnen, nadat we de auto uiteraard gewassen en gedroogd hebben, alles om de koplamp af te plakken. Je wilt immers niet dat je per ongeluk met het schuurpapier de gevoelige en dun gespoten (opstaande en/of hoger gelegen) randen om de koplampen heen, raken.
Omdat ik altijd op safe speel, begin ik eerst met de fijnste schuurkorrel, maar aangezien dit weinig tot geen effect had, opgeschaald naar korrel 2000 en uitsluitend verder gegaan met korrel 1500
Na enkele hits is het kunststof mooi egaal mat. Dit kun je controleren als je de unit afneemt met bijvoorbeeld wat Spray&Wipe, de unit moet mooi egaal opdrogen, zonder vlekken en/of "kleurverschil" in het kunststof
Nu gaan we een stapje fijner, in dit geval korrel 2000
Korrel 3000
Probeer de machine met 2 handen beet te houden en de backingplate zo plat en recht mogelijk op je te schuren materiaal te houden.
Na het vele schuur geweld, tijd om de boel weer netjes te krijgen. Voor wat meer 'bite' en correctiekracht gebruik ik een rotary met kleine backingplate en spotbuff pads.
Na de rotary gebruik ik een D/A met spotbuff pads zodat alles er weer netjes en strak uit ziet.
Uiteraard kreeg de linker koplamp (bestuurderzijde) dezelfde behandeling.
Op het eerste gezicht ziet ie er netjes uit.
Schuren:
De oude uv werende coating is nog niet helemaal goed weg geschuurd.
Oke, het is uit den boze om een 50/50 te maken met tape, maar het laat wel duidelijk het verschil zien tussen het geschuurde en gepolijste gedeelte.
Na het ontvetten 2 laagjes coating aangebracht met een tussenpoos van 1 uur.
Eind resultaat:
Zijn er vragen en/of opmerkingen, stel ze gerust in dit topic.
Niets is zo lelijk als een paar verweerde koplampen op je glanzende auto. Niet is het alleen gevaarlijk vanwege strooilicht, je kunt immers tegenliggers verblinden, het is ook nog eens een APK afkeurpunt.
De koplampen van mijn auto waren er ook redelijk slecht aan toe. Met name de rechterkant (passagierszijde) vertoonde een gelige waas en voelde ruw aan.
De linker koplamp zag er op het eerste gezicht nog netjes uit, echter was de uv werende laag aangetast. Dit was goed te zien als de dauw over de auto heen was gegaan.
Goed, hoe gaan we dit aanpakken? Een set nieuwe koplampen kopen en/of laten monteren is natuurlijk de weg van de minste weerstand. Je bent paar honderd euro lichter en de dealer lacht zich rot...We zouden geen detailers zijn als we dit uiteraard zelf gaan doen.
Aangezien ik de koplampen machinaal heb behandeld, heb ik het dus alleen in deze How to over machinaal wetsanden en polijsten.
Wat hebben we in grote lijnen allemaal nodig:
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 1500
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 2000
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 3000
- Poorboys World Spray&Wipe
- Rupes LHR75E Mini of je een DAP hebt, een kleine backingplate
- spot buff pads, de keuze is aan jezelf.
Zelf heb ik de Scholl paarse compound pad en Scholl oranje polishing pad gebruikt.
- diverse polijstmiddelen, de keuze is aan jezelf.
Zelf gebruik ik de Scholl S3 en de Scholl S17
- Nanolex EX, Gyeon Prep of een vergelijkbaar product
- Gyeon Trim, Nanolex Si3D Headlight Coating of een vergelijkbaar product.
Goed, we beginnen, nadat we de auto uiteraard gewassen en gedroogd hebben, alles om de koplamp af te plakken. Je wilt immers niet dat je per ongeluk met het schuurpapier de gevoelige en dun gespoten (opstaande en/of hoger gelegen) randen om de koplampen heen, raken.
Omdat ik altijd op safe speel, begin ik eerst met de fijnste schuurkorrel, maar aangezien dit weinig tot geen effect had, opgeschaald naar korrel 2000 en uitsluitend verder gegaan met korrel 1500
Na enkele hits is het kunststof mooi egaal mat. Dit kun je controleren als je de unit afneemt met bijvoorbeeld wat Spray&Wipe, de unit moet mooi egaal opdrogen, zonder vlekken en/of "kleurverschil" in het kunststof
Nu gaan we een stapje fijner, in dit geval korrel 2000
Korrel 3000
Probeer de machine met 2 handen beet te houden en de backingplate zo plat en recht mogelijk op je te schuren materiaal te houden.
Na het vele schuur geweld, tijd om de boel weer netjes te krijgen. Voor wat meer 'bite' en correctiekracht gebruik ik een rotary met kleine backingplate en spotbuff pads.
Na de rotary gebruik ik een D/A met spotbuff pads zodat alles er weer netjes en strak uit ziet.
Uiteraard kreeg de linker koplamp (bestuurderzijde) dezelfde behandeling.
Op het eerste gezicht ziet ie er netjes uit.
Schuren:
De oude uv werende coating is nog niet helemaal goed weg geschuurd.
Oke, het is uit den boze om een 50/50 te maken met tape, maar het laat wel duidelijk het verschil zien tussen het geschuurde en gepolijste gedeelte.
Na het ontvetten 2 laagjes coating aangebracht met een tussenpoos van 1 uur.
Eind resultaat:
Zijn er vragen en/of opmerkingen, stel ze gerust in dit topic.
Laatst bewerkt: