• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oldtimer opknappen, gaat dit goedkomen?

17thEngineer

Detailing addict
26 apr 2010
171
62
Ik heb inmiddels al veel nuttige info uit dit forum kunnen halen, toch zou ik het op prijs stellen als jullie me van wat wijze raad kunnen voorzien! Ze hebben bij m'n vriendin thuis een leuke zwarte Oldtimer uit de jaren '30 staan. Helaas wordt het arme ding gewassen met HEMA Autoshampoo, als 'ie al gewassen wordt. Omdat ik dit niet aan kan zien wil ik de auto eens flink gaan poetsen! ,^^

Ik wil echter geen doffe en aangetaste klassieker op mijn geweten hebben, daarom wil ik graag jullie mening over "mijn" stappenplan en productkeuze. Is het veilig om het op deze manier te doen bij oudere lakken of zijn er punten waar ik de mist in ga?

- Wassen
Foamen met Autobrite Super Snow Foam
Wassen met Meguiars Gold Class Shampoo & Wash Mitt
Afspoelen met tuinslang, geen HD
Drogen met Meguiars Water Magnet

- Reinigen
Clayen met Poorboy's Elastic Clay en Ultimate Quick Detailer
Cleanen met Poorboy's Professional Polish
Aanbrengen met Even Coat Applicator Pads, uitpoetsen met Supreme Shine Microfiber
(evt. lederwerk van het interieur reinigen met Meguiars Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner, als ik er nog puf voor heb)

- Polishen
Polishen met Poorboy's Black Hole
Aanbrengen met Even Coat Applicator Pads, uitpoetsen met Supreme Shine Microfiber

- Waxen
Poorboy's Natty's Paste Wax Blue
Aanbrengen met Even Coat Applicator Pads, uitpoetsen met Supreme Shine Microfiber

Verders zit er een hoop chroom op de auto, chroom wat in de loop van de jaren helaas is aangetast. Welk product bevelen jullie aan om dit in ere te herstellen en waar in het stappenplan moet ik dit indelen?

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen. Het spreekt voor zich dat als alles lukt ik er een Show-Off Topic op loslaat als "bedankje"! ;)
 
Wat bedoel je met de opmerking dat je een cleaner mogelijk te heftig vindt?

Vooral ook, omdat je in een later stadium toch lakcorrectie uit wilt gaan voeren (polijsten).
 
Ik dacht dat de Cleaner de lak een beetje "aanviel" om het echt diepe vuil te verwijderen en dat de Polish de lak alleen maar hielp te voedden?
 
Mogelijk dat men met Cleaner bedoelt dat het een chemische reiniger is? (Weet ik eigenlijk niet zeker).

Polijsten is daadwerkelijk lakcorrectie, oftewel krasjes verwijderen enzovoort.
Het voeden van een lak NA het polijsten doe je met een glaze product.

Ineens realiseer ik me dat je allemaal Meguiars producten in je lijstje hebt staan. Weet van andere forummers dat deze leverancier een totaal andere benaming voor haar producten heeft dan de rest van de detailingwereld. Ik zelf ben daar niet in thuis.

Stimpy, kom er maar in alsjeblieft!
 
Neem eens een kijkje in dit topic LINK
Voor het chroomwerk zou ik kiezen voor de blue b gone van smartwax
 
Bij handmatig gebruik kun je gerust de cleaner gebruiken, bij twijfel kun je het altijd eerst uitproberen op een plekje waar je het niet snel ziet.

De volgorde die hij in zijnh lijstje heeft staan klopt, de verwarring ontstaat weer bij de opmerking "polishen" alle merken behalve Meguiar's gebruiken de term Polish voor de polijstmiddelen/cleaners en de term glaze voor de voedende stap, Meguiar's noemt een glaze een polish... 8o

Wil je bij Meguiar's blijven dan kun je voor het chroomwerk de NXT All Metal Polish gebruiken (vreemd genoeg klopt hier de term polish dan weer wel :weetniet ) of de Mothers variant.
 
Dank voor de aanvulling en uitleg Stimp.
In mijn ogen ben jij de Meguiars vertaalmachine!!

Dus:
- bij Meguiars is een Cleaner wat bij andere merken een Polish is?
- bij Meguiars is een Polish wat bij andere merken een Glaze is?

Aficior
 
@ Aficior,

Helemaal correct :ja .

Meguair's - Polish = voedend bestanddeel
Andere merken - Glaze = voedend bestanddeel, Polish = schurend bestanddeel.
 
Bedankt voor de hulp en info! Vandaag of morgen nog maar eens wat spulletjes bestellen en dan volgende week in m'n vakantie aan de slag. Hopelijk is de DC Paint Cleaner voor die tijd weer op voorraad.
 
17thEngineer zei:
Hopelijk is de DC Paint Cleaner voor die tijd weer op voorraad.

Er zijn genoeg alternatieven voor de DC Step 1.

Het nadeel van de DC Step 1 is dat het een onwijze bitch is als deze (al dan niet per ongeluk) te lang is blijven zitten.
Niet te verwerken in de volle zon, niet te gebruiken op warm plaatwerk enz. enz. enz.

Kijk eens naar de Poorboys World Professional Polish (chemische polish zónder schuurkorrel) of naar de Poorboys World SSR1 produkten.

Zijn milde cleaners, vergelijkbaar met de DC Step 1. :ja

Wil je een stapje hoger/luxer/duurder, kijk dan eens naar de Dodo Juice Lime Prime.
 
Goed dat je het zegt. Het betreft een zwarte auto, dus na een ochtendzonnetje kan je er al een ei op bakken. Dan is een erg hittegevoelige cleaner geen strak plan.

Ik denk er nu aan om de DC Cleaner te vervangen met Poorboy's Professional Polish en de DC Polish te vervangen met Poorboy's Black Hole. Eventuele Swirls kan ik dan altijd later nog een keer te lijf gaan, nu durf ik die schurende producten nog even niet aan.

Ook wil ik overstappen op Poorboy's Natty Paste Wax Blue, vanwege de positieve(re) recensies. Ik neem aan dat dat ook geen verkeerde keus is?
 
De Natty's is geen verkeerde keuze, echter is er beter te krijgen (lees -> langere standtijd).

Denk bijvoorbeeld aan de Dodo Juice Blue Velvet. Speciaal voor donkere lakken :heart_eyes:

Uiteraard kan ik niet ik je portemonnee kijken, maar mocht het budget het toelaten, dan zeg ik.... kopen :party:
 
Zo, bestelling geplaatst. Au, m'n portemonnee! :auw

Veel producten aangepast dankzij jullie tips. Uiteindelijk wel bij Natty's gebleven, simpelweg omdat ik als beginner waarschijnlijk veel teveel wax ga gebruiken. Dan verspil ik liever het goedkopere spul. Zodra het op is en ik hopelijk wat handiger ben gaat m'n volgende bestelling zeker Blue Velvet bevatten.

Ik weet nog dat ik in de eerste instantie alleen wat was-spullen ging bestellen en dacht dat het daarbij zou blijven........ rofl
 
17thEngineer zei:
Ik weet nog dat ik in de eerste instantie alleen wat was-spullen ging bestellen en dacht dat het daarbij zou blijven........ rofl


Yeah right ... dat heb ik meer mensen horen zeggen :D

Neem voor de gein eens een kijkje in het "De collecties" topic en verbaas jezelf .... sommige lijken wel op mini Carclean shops :eyes:
 
Heb ik inderdaad al even zitten kijken ja, mooi spul! Ach, je weet wat ze zeggen: "Anything worth doing, is worth doing right"! :party:
 
Het plan was om vandaag aan de slag te gaan, maar vanwege het beroerde weer eventjes uitgesteld...

Wel even de patient geïnspecteerd, wat ziet dat ding er allejezus slecht uit... Helaas heeft het beschermkleed niet goed gewerkt en zit ie onder de krassen van de katten. Een aantal zijn heel licht met de nagels te voelen, het meerendeel gelukkig niet.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Deze krassen gaan vermoed ik enorm in het oog springen als 'ie eenmaal schoon is. Is dit er handmatig uit te krijgen met alleen SSR of moet ik hiervoor echt met een DAP aan de slag? :confused:
 
Met wat geluk is het zachte lak en dan kan je zelf met de hand een eind komen, maar ik denk dat je je zal verkijken op het werk dat nodig is om deze krassen eruit te krijgen.
 
Dat word DAPpen. En of je ze helemaal weg krijgt is een tweede. Als je met een natte vinger overheen gaat, is de kras dan bijna weg? Zo ja, dan is de slagings kans groot.
 
Bedankt voor de snelle replies!

De meeste krasjes krijg ik met een natte vinger aardig weggewerkt, de diepere die ik ook met mijn nagel kan voelen blijven zichtbaar. Hij zal er dus flink van opknappen, maar helemaal gaaf gaat 'ie niet meer worden.

...ach, wel een mooi excuus om een DAP te kopen zodra ze er weer zijn. :party: