• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pakkie: Peugeot 205 GTi

Pakkie

Detailing addict
30 jul 2013
285
65
50
Nadat deze Fiat 500 en de Volvo S60 klaar waren kon ik eindelijk weer verder met mijn eigen 205 GTi. Door mijn loods word ik gelukkig niet gehinderd door slecht weer of gebrek aan licht in de avonden dus in de afgelopen week heb ik rustig de puntjes op de I gezet. De 205 GTi met 16V-blok (160 pk) is inmiddels vijf jaar in mijn bezit en is de 10 jaar daarvoor in bezit geweest van een vriend van me. In al die jaren heeft de auto geen grondige detailbeurt gehad en aangezien hij inmiddels 22 jaar oud is en 300.000 km achter de kiezen heeft waarvan vele op het circuit, was hij wel toe aan een grondige behandeling. Het is dan weliswaar mijn circuit-auto waar ik mee op de Nürburgring in Dld rij, maar ook die hoort er in mijn ogen netjes bij te staan. De vele steenslag die erop komt door het circuit-rijden neem ik maar voor lief.

Er zit m.u.v. twee kuipstoelen, een rolkooi en 5 punts gordels geen interieur in dus ik heb me alleen gericht op het exterieur. Meer foto's van de binnekant van de auto kun je hier vinden. Mijn liefde voor de 205 GTi is best groot getuige het feit dat ik sinds 1996 altijd een 205 GTi in bezit heb gehad. Het blijven geweldige wagentjes die zeker in deze setup heel veel plezier bieden voor weinig geld.

Voor aanvang:

Flink smerig en grijze kunststof delen:
IMG_4961.JPG


De velgen kunnen ook wel een beurtje gebruiken:
IMG_4962.JPG


Begonnen met een flinke wasbeurt met onderstaande producten:
- Monello Lavare shampoo
- APC 1:10 voor de naden en kieren
- PB bug squash
- Iron-X
- Valet Pro citrus tar & glue remover
- Mother's FX wheelcleaner
- Tuf shine Tire cleaner
- Monello Washmit, spons en droogdoek

Uiteraard wassen met twee emmers; links de spoelemmer en rechts de emmer met shampoo
IMG_4973.JPG


Na een halve auto zag de inhoud van de spoelemmer er iets anders uit:
IMG_4974.JPG


Iron-X op de velg:
IMG_5537.JPG


Veel ijzer op de motorkap maar da's niet zo vreemd met een circuitauto en de remstof die daardoor opgevangen wordt:
IMG_4970.JPG


Er zaten toch best wel heel veel krassen op de auto zoals bijvoorbeeld op de achterklep:
5.JPG


Ook swirls genoeg:
IMG_5006.JPG


De veel voorkomende krassen in de handgrepen:
9.JPG


Ook de motorkap zit onder de krassen:
1.JPG


Kunststof delen afgeplakt:
IMG_5060.JPG


Na wat testspots bleek uiteindelijk onderstaande behandeling het beste te werken:
- DAP900: twee hits met paars wolletje en Monello Veloce (ik had toen nog geen rotary)
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Afgenomen met Gyeon Q2 M Prep
- Glaze: PB Black Hole
- Sealant: PB EX-P
- Wax: Collinite 845
- Tenslotte nog eens met PB Spray & Wipe alles nagelopen om een streeploos resultaat te krijen
- De krassen onder de handgrepen heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello

Naast het lakwerk uiteraard ook nog wat andere zaken gedaan:
- De binnen- en buitenzijde van de ramen gereinigd met DJ Menthol glass cleaner in combinatie met de Monello Vetro Bianco
- De zwarte plastic delen aan de buitenzijdegevoed met AutoFinesse Revive Trim
- Banden gevoed met Wolfgang Black Diamond tire gel
- De uitlaat aangepakt met PB Professional Polish

Die ziet er wel even wat beter uit:
IMG_5574.JPG


Zo hoort een donkergroene 205 GTi erbij te staan:
IMG_5548.JPG


22 jaar en 300.000 km oud; je zou het niet zeggen
IMG_5549.JPG


Wat een verschil met voor de behandeling:
IMG_5564.JPG


IMG_5569.JPG


Geen grijs maar zwart kunststof:
IMG_5545.JPG


Spiegelend dak:
IMG_5571.JPG


Mooie Speedline velg met matzwarte semi-slicks er omheen:
IMG_5575.JPG


En weg zijn de krassen op de achterklep:
6.JPG


Zo mooi kan de kleur sorrento vert zijn:
8.JPG


Ook de handgrepen zijn weer krasvrij:
10.JPG


Tenslotte nog een aantal before & after foto's:

k1.JPG
k2.JPG


k13.JPG
k14.JPG


k15.JPG
k16.JPG


k3.JPG
k4.JPG


k5.JPG
k6.JPG


k7.JPG
k8.JPG


k9.JPG
k10.JPG


k11.JPG
k12.JPG
 
Netjes hoor. Ik was benieuwd of de motorruimte ook gedaan was. Nu zag ik via het linkje dat dat niet het geval was. Volgens mij wordt dat ook nog een leuke uitdaging. :)^
 
Prachtig resultaat! :)^ Deze kan met trots en charme het circuit weer op! Tijdloze auto als het aan mij ligt.
 
Dank voor de complimenten :)

@Jowie: de motorruimte is op zijn zachtst gezegd inderdaad best wel een uitdaging. Er ligt een motor van een Citroen BX 16V in uit midden jaren 80. Op zich al onvoorstelbaar dat dat oude blokkie nog steeds loopt als een trein, maar om daar detailtechnisch gezien iets moois van te maken zal wel heel veel tijd en energie kosten. Het is nog een blok in de old style dus zonder een heleboel plastic wat je relatief gezien eenvoudig schoon krijgt met bv Autoglym enginecleaner. Die vlieger gaat bij dit blok helaas niet op, maar dat neemt niet weg dat het wel heel veel beter kan dan dat het nu is. Wellicht dat ik me er nog eens op ga storten, maar we hebben ook nog een Swift en V70 in bezit die ik aan wil pakken dus daar ga ik eerst een mee aan de slag. Daarnaast gaat dit blok eind dit jaar toch het veld ruimen voor een ander motorblok.

DSCF0019.JPG
 
wat een leuk karretje zeg!!! mooie detail. Is het geen idee om de motorruimte wat op te frissen door bijv. een nieuwe koelvloeistof tank en wat onderdelen te stralen en te spuiten. Daar ben ik nu ook met mijn eigen rs mee bezig en ik moet zeggen daar knapt het echt flink van op!
 
Van die motorruimte is zeker heel wat beters te maken dan zoals hij nu is. Veel slechter kan het immers niet.
Maar die witte CTi spant wat dat betreft ook wel de kroon. Ik heb deze GTi om op het circuit mijn rondjes te maken en niet om hem in de showroom te zetten :). Zo'n extreme detail was wel leuk geweest bij onderstaande originele 205 GTi die ik een tijd in bezit heb gehad. Maar het is wel gaaf om te zien wat de mogelijkheden zijn.

IMG_2486.JPG
 
Prachtig!


Ook bij mij heerst er liefde voor dit wagentje,


Ik heb een tijdje een 205 met 2 liter turbo uit een xm gehad, en daarnaast nog 8 andere, van 1.1 tot 1.6 gti en td




Het detailen gaat je goed af! Respect!
 
Foto's gemaakt bij de nieuwe sluis in brouwhuis? Blijven hele mooie auto's. En die van jouw ziet er weer super uit!!!!!
 
Nogmaals dank voor de complimenten. De 205 GTi is inderdaad een aardig uitstervend ras aan het worden dus ik hou hem graag in ere. Fotolokatie is inderdaad bij de sluis in Brouwhuis.
 
Ziet er weer prima uit zo! Leuk een mede Nurburgring ganger;) Ik kom er vrij regelmatig om gewoon even te kijken naar races of vrij rijden. Zelf af en toe op het circuit geweest, maar heb alleen gedaan met auto's die ik dagelijks rijd, en dus niet voluit kan gaan. Had afgelopen zomer planning om met de motor op de Nordschleife te gaan, maar helaas motorpech :( Hopelijk dit jaar beter. Sta op 50 km van de Nordschleife op een camping, dus vandaar dat ik er regelmatig kom ;)
 
Top detail van een geweldige auto!
En dat je van ieder voor foto een na foto hebt gemaakt met alle defecten duidelijk weergegeven vind ik helemaal geweldig:cool:
 
Mooi resultaat. Misschien als je een keer tijd hebt ook de lampen aanpakken. Zijn volgens mij ook aan een beurt toe zo te zien.