• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Smotske's E85 Z4 3.0 "de frikandel"

Smotske

Detailing guru
5 mrt 2023
491
115
Afgelopen week al in de “laatste aanwint” topic gezet, maar ik ben dus sinds kort eigenaar van een BMW Z4! Erg blij mee met deze volgende hobby/project auto. Hiervoor had ik een E36 320i. Die was voor mij afgerond, en al een paar weken de deur uit. Deze kwam sneller dan gedacht op m’n pad, en een hele mooie basis voor iets heel leuks!

Aan de 320i cabrio heb ik veel lol gehad tijdens het opknappen en genieten maar was toch niet helemaal mijn ding. Deze heb ik “gered” van de langzame roest dood. Interieur opgeknapt. Verschillende plastic en bekleding delen waren bros, verbleekt of simpelweg kaputt. Uiteindelijk niet aan de leer reparatie toegekomen. Er zat een klein scheurtje in een wang, en veel scheurtjes/strepen in de kleur. Dit zou ik met een setje van Colourlock weer bijwerken. Technisch waren het veel kleine puntjes. Uitlaat gasdicht, lichtsterkte verschil van de achterlampen, handrem, gasveren van motorkap en kofferklep zijn een van die dingen. Smotske, een soort M539 Restaurations Extra Light.:p E36 in het voorsteltopic.

De Z4 is gebouwd op 12-12-2002, dus een van de aller aller eersten. De uitlevering aan klanten begon pas in Q3 van 2003. Ik vermoed dat het een dealer auto is geweest. Opties zijn vrij beperkt, maar hoe meer basic en analoog hoe beter voor mij. Airco en stoelverwarming is al genoeg. Geen infotainment systeem, dat zorgt alleen maar voor veroudering.

Voor in de lange neus ligt een M54B30 motor. M54 generatie, B30 voor de cilinderinhoud. Ik heb eerder een BMW gehad met de M54 motor en dat was z'n genot! Heeft z'n kwaaltjes en dingetjes, maar o zo fijn. Ze zijn er ook met B22 en B25 welke ook goed zouden zijn geweest maar meer pk’s is meer beter. 231 atmosferische pk’s op goed 1200kg zo laag bij de grond zorgt voor een beleving met een grijns. :innocent::imp:


Eerst de "pas in bezit plaatjes"
l1.jpg
l2.jpg
l3.jpg
l4.jpg
l5.jpg

Naja, vers op de oprit plaatjes zijn het niet. Hier had ik de auto de volgende ochtend al uitgezogen, en de ramen schoon gemaakt. AutoGlym GlassPolish en een handpad van Monello. Hekel om in een ander z'n troep te zitten, zit liever in m'n eigen :p

Vanmorgen op dag 2 van eigenaarschap gewassen. De Z4 was wat vettig. Ik vermoed krasstraat wax.
z41.jpg
z42.jpg


Niet veel foto's genomen tijdens het wassen etc, de verwachte spectaculaire de-ironizer stap viel zelfs tegen.

Eerst begonnen met de kap. Dit zijn dure grappen om te vervangen, dus is een goed beurtje wel waar.
dak1.jpg
dak2.jpg
dak3.jpg

Dak viel niet tegen. Voor nu een rondje met de stofzuiger en Gyeon Fabric cleaner en een borstel. Van smoezelig grijzig naar weer mooi zwart. Toch ook een paar slijtage plekjes gevonden.
dak4.jpg
z429.jpg
z430.jpg


Toen de rest van het spul opgetuigd. Eerst de velgen maar eens. Opzich wel schoon, maar veel beschadigingen. Die gaan nog een keer naar de hersteller. Dit zijn wel DE wielen voor dit type Z4 in mijn opinie.

z432.jpg

P&S BrakeBuster 1:2 uit een Monello sprayer rustig laten inwerken, even later agiteren met een kwastje. Banden kort geschrobt, en alles afgespoten. Great Lion velgenreiniger geprayed maar weinig reactie. Heel erg weinig. Weer agiteren en afspoelen en ik was wel tevreden. Alle 4 de velgen zijn lang niet 100% meer. Deze gaan toch naar de hersteller.
De banden zijn hele fijne Michelin Pilot Sport 4's, maar zijn van 2016! Die gaan er snel af. Met nog 2,5mm profiel vind ik dit ook gewoon gevaarlijk. Je merkt het ook met het rijden.
z433.jpg

Bij het wassen van de wielen viel mij ook wat niet leuks op. Asfalt in de wielkuipen. Waarschijnlijk over een pas geasfalteerde weg gereden. Dit kan nog wel een klusje worden.
z425.jpg
z426.jpg
z427.jpg


Maaarrrr... toen viel mij ook wat anders op. Tijdens het bezichtigen had ik al die gele schokbrekers gezien. Dacht toen, ach dat zijn Monroe schokdempers. De originele zijn dus al een vervangen, dan is Monroe wel een gangbare optie. Ik ben er geen fan van, maar ok. Maar dit zijn Bilsteins!! Hele grote blij! :D Welk type en bouwjaar weet ik pas als ik er een wiel af haal, maar vermoed de B4 set. Met OEM vergelijkbaar.

Na de teleurstelling en blije verrassing de Z4 ingefoamd met BH autofoam en een scheutje APC. Ondertussen 2 emmers gepakt en de Z4 afgespoeld. Nog een keer ingefoamd en met een MF-mitt en kwastje alles rustig bij langs. Afspoelen en rondom Great Lion Velgenreiniger als de-ironizer. Gaf ook heel weinig reactie. Ook zo maar klaar, 'tis maar een dinkie.

Afgespoeld, gedroogd met bladblazer, compressor en droogdoek. Toen er met een inspectielamp er om heen. Nogal wat gevonden, maar is ook te verwachten. Dik 20 jaar, en 207d km oud. En aangezien het toch een seizoens auto is, relatief veel eigenaren. Aantal hebben 'm maar 1 jaartje gehad.

z44.jpg
z45.jpg
z46.jpg

Deurrandjes, altijd lastig. Rondom het knipperlicht wat gekke krassen, en op de A-stijl vreemde krassen. Dit heb ik eerder gezien nadat er in een garage door de kabel van uitlees apparatuur langs liep.

z47.jpg
z48.jpg

Spatbord linksvoor is slecht gerepareerd/gespoten.

z49.jpg
z410.jpg
z411.jpg

Voorbumper heeft al wat meegemaakt. Hoe kun je zo iets ook zo slecht repareren? :sob:

z412.jpg
z413.jpg
z415.jpg

Ingebrande vogelpoep op de motorkap, slecht gerepareerde kras op de bumper, en beide koplampen beginnen dof te worden. Bekend kwaaltje. Ik ga op zoek naar knappe accessoires voor m'n Flex PXE80 om machinaal te schuren. Toch beter dan met de hand. Tips iemand?

z416.jpg
z417.jpg
z418.jpg

Swirls, beschadigd embleem, en een kras op de passagiersdeur.

z419.jpg
z420.jpg
z421.jpg

Swirls en een kras op de achterbumper

z422.jpg
z423.jpg
z431.jpg

Nasty deukje in de kofferklep. Die gaat er denk ik niet uit met uitdeuken zonder te spuiten. Lens van het 3de remlicht is rondom gescheurd en gebroken. Een nieuwe rode is al onderweg. Diepe kras op het linker achter scherm. Klein vogelpoep beschadiging links achter.

Misschien was het al wel opgevallen, er zitten geen nieren in de voorbumper. De gril heb ik bij thuiskomst gelijk uit getrokkken. Sjonnie-tjoening op z'n best. De originele waren heel slecht mat zwart gespoten... :expressionless: Verf bladert er al af, maar weer helemaal 100% mooi krijg ik ze niet meer vermoed ik. Ik ga ze opschuren, en goed spuiten. Wellicht is er een liefhebber voor op marktplaats...
z441.jpg
z442.jpg


Post-wash:

z435.jpg
l2.jpg

l3.jpg
l4.jpg

z439.jpg
z440.jpg

Al met al wel tevreden met hoe de Z4 er nu "naakt" er voor staat. Goed de kap laten drogen, en weer binnen gezet. Ik denk dat ik er snel een laagje PBW Black Hole overheen doe. Dan zit er iets op, echt polijsten komt in de winter wel. Eerste andere dingen.

Dit seizoen te doen:
- Nieuwe banden! Michelin Pilot Sport 5 (wel of niet RunFlat dubio...)
- Rood 3de remlicht monteren.
- Originele gril monteren. (is al onderweg)
- Lederen delen schoon en voeden
- Kap goed reinigen, en impregneren. Met wat allemaal ben ik nog niet helemaal over uit.
- PBW Black Hole aanbrengen.

Over de kap. Nog een rondje Gyeon Fabric Cleaner, rondje APC, en een rondje BioTex. Dan moet ik er al wel zijn. Helaas heb ik geen extractor meer, maar wel een oude Miele die mag gaan strijden tot het eind.

Deze winter (of later...)
- Koplampen polijsten en in de blanke lak zetten
- Velgen laten herstellen, en daarna in de Gyeon Rim
- Bluetooth achter het dashboard installeren
- Oude carkit eruit
- Uitlaatsierstukken oppoetsen
- Wheels-off detail. Wielkuipen ontdoen van asfalt, kuipen weer zwart en alles netjes schoonmaken en zo waar mogelijk beschermen.

Ik denk dat ik meer van de Z4 laat zien hier, en hoop dat dit verslagje al wat heeft gesmaakt naar meer!
Tips hierover zijn welkom, dit schrijf ik niet vaak :)
 

Bijlagen

  • z428.jpg
    z428.jpg
    474,2 KB · Weergaven: 26
  • z43.jpg
    z43.jpg
    238,5 KB · Weergaven: 24
  • z43.jpg
    z43.jpg
    238,5 KB · Weergaven: 31
  • z49.jpg
    z49.jpg
    179,6 KB · Weergaven: 29
Mooi verslag en rondleiding om de auto heen, zit nog wel even wat werk aan voordat je hem in de staat hebt waar je hem zou willen hebben. Maar goed dat is ook de hobby.
Persoonlijk zou ik niet voor Run Flats gaan, veel BMW en Mini rijders stappen over op gewone banden dit ivm het comfort.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Super leuk om te lezen! Er zit ongetwijfeld werk aan maar dat maat het voor mij juist een interessante project om te volgen. Ik heb zelf de M54 B22 motor in de E39 en ik ben er erg over te spreken!
Qua runflat, er zijn vele meningen op het internet. Waar ik uit kwam is: als ik ooit runflat monteer zorg ik ervoor dat het * banden zijn (BMW specifiek). Die hebben de neiging om tussenin "normale" runflat banden en reguliere banden te zitten qua comfort. Vooralsnog liever non runflat voor mij.
Wat betreft bluetooth voor de Z4...is dat dezelfde radio + CD wisselaar wat in de E39 te vinden is? In dat geval heb ik misschien een aanrader voor je. Ik heb een gokje gedaan met een relatief goedkope een via bol die i.p.v. de CD wisselaar aansluit (net als iets zoals BlueBus) en ik was aangenaam verrast hoe goed het werkte (eigenlijk ook dat het uberhaupt werkte :D ).

Veel plezier met de Z4 en hopelijk volgen er meer updates!
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Wauw, nog een mooie bak man, veel plezier met rijden en detailen!
en idd…M539 Restaurations is geweldig!
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Leuke introductie tot je nieuwe aanwinst! Ik ben benieuwd naar de vorderingen. Gezien de lange historie, de schokdempers en het asfalt in de kuipen kan deze best een een paar circuits hebben gezien natuurlijk.

Genoeg punten voor wat TLC maar de leeftijd straalt er nu al niet van af!
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Goede introductie van je hele mooie Z4 en de huidige staat ervan, hou je vorderingen in de gaten maar dat gaat zeker goedkomen.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Gaaf apparaat en wat goed om te lezen dat je ‘m gaat de-sjonnificeren. Dat witte remlicht ook, [robgeus]man man man…..[/robgeus]. Eens dat dit dé velgen zijn voor een vroege E85. Als je die weer netjes hebt met de gepolijste rand, maakt dat de auto echt af.

Ik sta voor eenzelfde keuze met banden. Heb runflat betonbanden van Bridgestone op de Z4, van 2017. Die vervang ik in voorjaar voor Michelin PS4S non runflat. Op de 3 serie is de overstap naar non runflat al goed bevallen, de Z4 volgt.

Zou het leuk vinden om de vorderingen hier te lezen, eens in de zoveel tijd een Sreten achtige “coooooooming up” ;)
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en Smotske
Mooie wagen (heb er zelf ook één gekocht om een beetje aan te knutselen). Zoals al eerder gezegd: '' Zonder runflats meer comfort en minder spoorgevoelig.
Voor heel veel info is het z3/z4 forum een prima aanrader. Veel plezier met deze bijna klassieker .
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Leuke introductie en een fantastisch project om aan te pakken. Ik ben benieuwd naar je accessoires voor polijsten koplampen met de PXE80. Staat ook nog op mijn lijstje om uit te vogelen :D

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Cooooooming up!

Runflats of niet, gele plaat, glaze en wax, Motip, en check engine lampjes.

Geintje. Ben lang geen Sreten van M539 Restorations.

Afgelopen weekend had ik nachtdiensten. Dus thuis tussen de diensten door als een jetlag zombie een beetje ompielen.
Ik had al snel een OEM setje nieren gevonden op marktplaats. Voor de 3.0 is er net een ander kleurtje bleek. Die wat opgepoetst. Verschil is wel te zien.
35mm cut padje met Gyeon Compound en zweet. Wel aardig wat steenslag. Maar past wel bij de rest van de Z4 :yum
tempImageJXRVpi.jpg

De oude die mat zwart gespoten waren heb ik wat op kunnen lappen.
Het "Chrome" kon ik met een lapje scotch-brite en remmenreiniger weer Chrome maken. Slappe lak, niet goed ontvet.
tempImageH6pdH9.jpg
tempImagez8vK5Q.jpg
tempImageStgpTx.jpg

Voor de nachtdienst bij een rondje op de racefiets ff snel langs een lokale automaterialen zaak.
Neem je toch meer dan je van plan was. Rug tas prop vol, en bidonhouder vol met m'n oude kenteken plaat van achter, meegenomen om te vervangen voor een met dikke letters. Voorzijde had al zn plaat. En een kentekenhouder zonder reclame balk.
PBW gaat uit het assortiment dus met korting wat meegenomen.
tempImageVrf4rv.jpg
tempImageSDKpXs.jpg


Bus Motip mee naar werk om tussendoor de nieren te spuiten. Met de PXE80 kreeg ik de oude chromen randen niet mee kras vrij van de scotch-brite. Zijn dus iets doffer, maar niet super storend.
tempImageQKL6LD.jpg
tempImageQjCc6E.jpg


Na wat snurken, koffie slempen de garage in om de gewassen Z4 in de PWB Black Hole te zetten. No-name finishingpad 80mm op het Flexje en gaan. De Vuelta met een schuin ook er voor, en de F1 op de radio :) BH zo lang mogelijk door gewerkt tot 'ie transparant was en 3uurtjes later uitgepoetst.
Zondag hetzelfde recept, maar toen met Colinite 845.
Vanmiddag de 4serie en de Micra gewassen, en toen grillen passen en kiezen! Nu had ik 2 setjes. OEM grijs, en Chrome/zwart.

tempImageQ6ilR7.jpg

tempImage4XFNw8.jpg

Nu zie ik pas wat voor bende het in de garage is.:worried: Klusje voor later deze week.
Welke nieren het moesten worden was ik al snel uit. OEM grijze. Heb toch ff de zwarte er in gezet om te kijken.
tempImageaPo9PC.jpg
tempImageaXgWIv.jpg


En toen maar naar buiten!
tempImageUqhEUV.jpg
tempImagex71F00.jpg


Op het bankje er naar kijken mij verdiept in banden. Op mn 435d heb ik wel RunFlats omdat ik toch al een aantal keer een lekke band had. Ik werk in de afval-branche met houtafval. Veel vervoer op terrein wat de rit naar de parkeerplaats een aantal keer kruist. En kwa comfort vind ik het wel meevallen wat het zou verminderen. Sport onderstel, iets verlaagd, en 19" Runflats, ik kan er prima mee leven met 42d km/jaar.

Voor de Z4 als plezier auto, meh. Zie ik er de toegevoegde waarde er niet van in. Stuurt al als een kart, stug en sportief genoeg. Zeker met het Bilstein onderstel. Dus ik ga voor de Michelin Pilot Sport 5. Nieuwe band, kan ik wel ff mee vooruit. Ben fan van Michelin. Op mn 1serie had ik de PS4 en bevielen zooo goed. En ze gaan op ook op de 4GC. Bedenk nu of ze in 2003 al wel RunFlats hadden? De E46 3series hadden ze in het begin in het ieder geval niet.

Na het eten een ijsje halen. Eindelijk ff Touren in een schone vers gewaste Z4.
Heerlijk. Jammer dat ik net voor het tanken een lampje zag... Check Engine. Motorkap open, yep check de motor is er nog. Vinkje. Geintjeee.
Merk niks tijdens het rijden, loopt soepel, trekt als een malle etc. Dus lekker door gereden. Probleem voor later.
Vlak bij huis nog ff een weggetje ingeslagen voor een paar mooie foto's.

tempImageaxSz7a.jpg
tempImageqDOhiK.jpg


tempImageyi6T0O.jpg
tempImageeYwtyn.jpg


Uiteindelijk dik tevreden met de OEM grijze grill. Nu wel erg zin in een rood remlicht inde kofferklep.
Ook met de combinatie PBW BH en no.845. Had ik een paar jaar geleden al moeten hebben. Toen wilde ik er niet echt aan omdat het al zo populaire combi was. Dwarsigheid.

Vannacht ook een FLINKE bestelling gedaan op CC. Polijst en coating klus van woensdag en donderdag is verschoven dus kan ik mooi de kap diep reinigen en impregneren.

Morgen aan de OBD dongle en maar ff kijken waar de Z4 last van heeft. Maar dat drukte het ijs ritje niet. Laterr meerrr
 
De Z4 staat er weer mooi bij!
Jammer van het lampje maar het is nou eenmaal een oudere auto (lees BMW). Welke OBD scanner heb je? Ik heb destijds een cheapo eentje gekocht via bol. Het werkt wel maar het is erg basis. Voor het mooie zou ik een laptop met ISTA moeten regelen maar daar zo geen zin in (aangezien ik toch niet genoeg verstand heb om alles uit zo'n programma te halen).
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Staat er super bij zo op de foto’s.

@Zrobb BimmerCode en Bimmerlink schijnt erg goed te werken. Moet er ook nog 1 voor mijn Z4 hebben altijd handig. Heb wel voor VAG liggen OBD11.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Reactions: Zrobb en Smotske
Ik heb een Veepeak dongle voor Bimmercode. Maar met Bimmercode kan je zo weinig.
Heb gratis 2 apps gevonden. Die eerst proberen. En anders de Carly app.
 
Alweer een update, het zal voor de volgende wel ff duren.

Tussen andere drukte in woensdag de stoelen en andere lederen stukken schoon geboend met Gyeon Leather Mild. Doeken werden echt snel smerig. 3 rondes gedaan met een scrubpad voordat er geen zichtbaar vuil meer op de doeken zat. 's Avonds gevoed met HG 4in1. 3 rondes gedaan voordat het flesje echt leeg was. Leer is een stuk matter, en zachter geworden.
tempImageQWmUSq.jpg

Bestuurders stoel 1x schoon, de passagiersstoel 3x.

Werd even afgeleid, en f**k, de scrubpad had z'n schade al gedaan.
Ik HAD een puntgaaf stuur, nu zit er een plekje op...
4983017D-2BBA-4BA3-8B77-917897A11BBF_1_201_a.jpeg

Meestal is het niet super goed te zien, maar soms ziet het er niet uit... Alert op marktplaats voor een ander stuur is al gemaakt...


Dakjes Donderdag!

Het dakje had ik al een keer snel geboend met Gyeon Fabric Cleaner en een handborstel voor een handwas op, maar nu echt even de tijd nemen. Gelukkig is het geen "disaster detail". Cabriodakjes zijn de moeite zeker waard om er in te investeren, prijzig om te vervangen.

Helaas geen extractor meer dus ietsjes alternatief. De oude Miele van oma zonder stofzak gebruikt om tussendoor te drogen/extracten.

Eerste stap was stofzuigen, en met een plakbandhand haartjes plukken.
Met plakbandhand bedoel ik van die bruine verpakkingstape om m'n hand gewikkeld, met de gladde zijde tegen mijn huid. En dan maar deppen.
Omdat het dakje zichtbaar niet zo vervuild was was de tweede stap met Nanolex APC 1:10 te boenen. Sprayen, agiteren, 10min wachten, agiteren, 10min wachten, en boenen. Toen uitgespoeld. Dat duurt ff met tuinslang. HDR is even out of action...
Derde stap was met BioTex boenen. Om organische vervuiling zoals mos en algen uit de stof te halen. Een warm sterk sopje op het dakje gieten, agiteren en 10min wachten. Dat 2x gedaan voordat ik ging boenen met een handborstel en een AccuTrrr tooltje. BioTex kan zo lekker dik schuimen. Dit was wel echt heel lang spoelen totdat er geen zeepresten meer uit de stof kwamen.
tempImagewgj6NL.jpg


In die +/-10min wachten met super fijn staalwol en metalpolish aan het dubbele pijpje begonnen. Opzich wel resultaat, maar geen bling bling nog. Later eens een goede poging doen.
tempImageFwdHD7.jpg
tempImagesnGNzw.jpg

tempImage8OXQGd.jpg


Stap 4 was met 'ol good 303 reinigen. Weer flink schuimen. Weeeer flink spoelen. M'n ontharder heeft het druk gehad...
tempImage39LfPE.jpg


Toen met een stapel oude doeken zoveel mogelijk gedroogd. Met oma's Miele haalde ik er niet veel vocht meer uit.
Auto paar uur buiten gelaten, het zonnetje kwam nog tevoorschijn, en eind van de middag binnen gezet.
Stap 5: Plastic zeil van de action, en een halve rol tape later:
tempImage7NwyiY.jpg
tempImageDqoz1O.jpg


Stap 6: 'S avond was het doek droog. Gyeon Fabric Coat tijd. De stiksels, naden en randjes met een verzadigde was goed in gesmeerd. Toen flink gesprayd. Met een Nitril handschoen goed ingewreven, en daarna nog een fijne mist erover gesprayd.
tempImageCwJ5n8.jpg


Ik denk dat ik van de 400ml z'n 350ml heb gebruikt. Vrij ruig las ik vanavond. Vandaar dat het vanmiddag nog wat plakkerig aanvoelde, vermoed ik.
Kadootje uitgepakt en buiten gezet.

Stap 7: tuinslang gepakt en Gyeon Fabric Coat getest:
tempImage4LSOyk.jpg
tempImageT6CDLo.jpg


Video vertelt meer:
Video1
Video2
Video3

Toch een paar spots die niet echt zo hydrofobisch zijn als andere plekken. Wellicht daar nog extra op.
Maar zeker dik tevreden! Dakje is weer mooi verzadigd zwart.

tempImage5XzhbI.jpg

Wist ook niet dat m'n oude iphoontje nog zulke foto's kon maken :p

Check Engine lampje uitgelezen, 2 blijvende storingen gevonden. Even wat meer aandacht aan geven, dan komt hier wel weer een post.
 
Mooie klus weer. Even een tip mijnerzijds over je HDR opmerking. Gebruik GEEN, ik herhaal, GEEN hogedrukreiniger op je softtop.
De waterdichte laag in de stof kan hier heel slecht tegen. Groeten Martin.
 
Updateje, weinig polijst geweld. Kleine reparaties, onderhoud, trims.

Nog steeds wat een plakkerig dak, wordt al wel minder. Toch wat teveel Fabric Coat gebruikt. Zal na de eerste wasbeurt nog wel wat verder afnemen.
De foutcodes wel uitgelezen. Een olietemperatuur sensor die niet fris is, en een foutieve lambda sensor van cil 1-3. Olie sensor al snel besteld en uitgewisseld. Dat is gefixt. De lambda nog niet. Moeilijk te bereiken met zn lage auto zonder een brug. Dat komt later even.

Op marktplaats vond ik een K&N inleg filter. Laag bod gedaan, en de deal was al snel gesloten. Nice.
kn2.jpg
kn3.jpg

kn5.jpg

Goed merk K&N, maar de fitment is niet zoals OEM Meyle. Hoop gekloot om de deksel van het filterhuis goed afsluitend er op te krijgen.

In gesprek met de verkoper, en die vroeg of ik ook al een "sound generator" had. Een wattes?? Schijnt dus dat de eerste 3.0's de voorbereiding al hebben, en de latere 3.0's de "sound generator" al geinstalleerd hebben. Het is eigenlijk niet meer dan een tube/kanaal/buis die geluid van het inlaatspruitstuk doorgeeft aan de cabine.
pijp2.jpg

Wat een gekke foto, maar onderaan de foto kunnen jullie een zwarte dop zien. Simpel rubber flapje. Daar een gat in, buisje er door en klaar. Dan komt het inductie geluid dus de cabine in. nog geen 2min werk, maar een bult lol van. Buiten de auto geen extra lawaai, maar binnen in boven de 3000rpm meer aanzuig geluid. Erg verslavend.
pijp1.jpg
piojp3.jpg


3de remlicht was ook eindelijk binnen. OEM gebruikt 100eu, en soms OEM nieuw te vinden voor 147eu. Okee. Ebay uit China? 17eu. Okee. Dan maar even geen OEM. :D

rem1.jpg
rem2.jpg

Oude (china?) wit licht deed het nog wel, maar glas/plastic was rondom al gescheurd en gebarsten. Snel er uit ermee.
Tevens zie ik nu dat m'n nieuwe Scherjontjes goed glimmen :sob:

rem3.jpg
rem4.jpg


Stuk beter vind ik zelf. Easy fix.

Interieur verder afgemaakt met Gyeon en een hoop doeken. Bak wat een vervuiling dan toch nog.
Helaas geen foto's van maar de bekleding van de A-pilaren zijn van dat soft-touch plastic wat hier en daar bekrast is, en 1 grote lelijke plek. Werd er met schoonmaken niet beter van... Denk dat ik ze er maar eens uit haal, soft-touch eraf haal, en dan zijdeglans spuiten. Zal snel eens een fotootje maken.

Toen door met de trim buiten om. Met de Nanolex actie van laatst de Trim Rejuvenator gescoord. Dat eens proberen. Ben fan van Gyeon Trim, maar dit is absoluut mijn nieuwe favoriet. Wat werkt dat makkelijk, en wat gebruik je eigenlijk weinig?!?
trim1.jpg
trim5.jpg


trim4.jpg
trim3.jpg


trim8.jpg
trim11.jpg

Parafaanplaat kan misschien nog wel een rondje hebben.

trim6.jpg
trim7.jpg


gril1.jpg
gril2.jpg

Negeer het vuil en steenslag aub ;)

Echt wat een top spul. Van dit soort resultaat word ik echt blij van.

banden1.jpg

Bij de bandenboer is m'n spul ook binnen. De Michelins liggen al om de Z4. Pilot Sport 5, mooiste zijwand van een band ooit! Al zin om het vet eraf te schrobben en wat tire prut erop te smeren. De andere 2 stapels zijn ook voor mij bestemd. :D

Van de week maar weer even een handwasje doen. En misschien al wat polijsten?? Testspotje zeg maar...
 

Bijlagen

  • kn1.jpg
    kn1.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 20
Mooie updates en de trim ziet er weer lekker strak uit zo, goede keuze de pilot Sport 5 banden.
Goede bezig geweest met de Z4 :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske