• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

volledig extern stappenplan Opel Insignia 2009

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Hallo medeforummers :
nogmaals een show-off...deze maal een team-up met Kris (alias minieken)

onderwerp van de poets : Opel Insignia sportstourer zwart.

Deze detail was al een paar keer in het verleden uitgesteld door ziekte en het weer...eindelijk hebben we dit dan toch eens kunnen inplannen. Toen ik gisterenavond het weerbericht zag voor vandaag, zag ik het even niet meer zitten...heel de voormiddag buien en in de late namiddag droog maar bewolkt en veel wind.

Nu terug naar ons onderwerp :
Wegens fileproblemen had ik de wagen pas bij mij rond 10 uur...gelukkig had ik Minieken bij mij om die grote lap staal aan te pakken.

1- toestand voor :
wegens het slechte weer was de wagen niet gewassen :

IMG_4631.JPG


De lak zag er dof uit, weinig glans en al direct een paar krassen goed zichtbaar.

IMG_4632.JPG

IMG_4633.JPG


er was ook een onzorgvuldig verwijderd embleem en sticker zichtbaar achteraan :

IMG_4636.JPG


2-plan van aanpak :
we besloten de wagen eerst te foamen...dit lukte niet goed; ik kreeg om één of andere reden de foamgun niet goed afgesteld en een veel te dun waterachtig schuim was het resultaat...achteraf bleek er iets tussen de plaatjes te zitten :s

IMG_4646.JPG


na het foamen hebben we de wagen verder gewassen met de twee-emmermethode. een doffe lak met heel wat swirls was het resultaat:
IMG_4650.JPG


vervolgens zijn we met ons drie beginnen kleien (na een korte demo deed de eignaar flink mee :party: ) We gebruikten klei van supernatural en Born To be slippy-glijmiddel van Dodo Juice. Eigenlijk kwam er niet zoveel vuil mee met de klei maar de lak werd terug erg glad!

IMG_4657.JPG


tijdens het wassen waren de velgen mee ingespoten met Megs Wheelbrightener en Iron X. Die ironx Werd ook op het onderste deel van de wagen gespoten.

IMG_4648.JPG


alvorens ik mee ging kleien heb ik die 20-duimers :)^ eerst volledig binnen en buiten gereinigd.

IMG_4654.JPG


Na het kleien gingen naar de volgende stap : volledig polijsten van de lak.
Aangezien ik al verschillende Insignia's had gedaan en steeds zag dat dit harde lak was, besloot ik te starten met een hit van Monello Mezzo op witte pad (met DAP 900)
Het gaf een goed resultaat maar door de warme zwarte lak ( af en toe wat zon) stofte dit verschrikkelijk...
Kris stelde voor deze combi te laten voor wat het is en eens te proberen met SSR1 op wit. Dit gaf wonderwel erg goede resultaten waardoor dus bleek dat deze zwarte lak erg zacht was....


IMG_4662.JPG


de linker zijdeur ging van dit voor :

IMG_4663.JPG


naar dit na :

IMG_4668.JPG


De hele wagen werd dus zo gepolijst...met twee DAP900's...en de eigenaar waagde ook zijn eerste polijstervaringen op het dak :)^ :

IMG_4671.JPG


Het beruchte virus had hem dus ook te pakken....:ja
Hier nog wat random resultaten :


IMG_4669.JPG

IMG_4670.JPG


de flakes werden terug goed zichtbaar :

IMG_4667.JPG


Na het polijsten was de wagen te stoffig om te glazen dus besloten we hem nog eens te wassen, toen we hem net gedroogd hadden...werd hij nog eens gewassen door een fikse regenbui }:)w
We hebben dan maar snel een hap gegeten en de wagen nogmaals gedroogd.

Toen zijn we een laagje glaze gaan aanbrengen : Poorboys Black Hole op zwarte pad (weer machinaal)
Daarna nog een laagje wax om te beschermen : Collinite 915 op golden concorsopad (met de dap)
nog wat randomfoto's van dit resultaat :


IMG_4685.JPG

IMG_4686.JPG

IMG_4690.JPG

IMG_8680.jpg

IMG_4678.JPG


De banden werden inmiddels ook voorzien van een laagje banden gel (Poorboys tire gel)
en de ruiten werden gereinigd met NXT-glascleaner.

Toen besloten de weergoden eens te testen of de bescherming ok was en de beading inorde :


IMG_4705.JPG


Deze was gelukkig klaar : nog even een fotootje van m'n twee mededetailers :heart_eyes: :

IMG_4655.JPG


en ikzelf was ook een keer gesnapped (tijdens het waxen...):

IMG_8677.jpg


Besluit : het was een fijne samenwerking...bedankt allebei :cool:
en aangezien ik Wim heet vond ik deze toevalligheid ook wel leuk :D :


IMG_4680.JPG



Tot een volgende keer :ja
 
Knap gedaan Wim en Co :D

Dat van die "Wim's garage" had ik al gezien bij de eerdere foto's , wel leuk !

Nu die garage nog oprommelen en je kan binnen gaan polijsten en heb je geen last meer van de ....regen. :-"
 
Hey Danny, vooral je laatste zin klopt volledig....ik zie er enkel tegenop...maar het resultaat zou me inderdaad zulk leed en stress besparen. Ik moet hier gewoon eens werk van maken:klap
 
Prachtig resultaat. Niet gewaxt met de hand? Is dit niet moeilijker aanbrengen dan met de dap?
@Corsawim, had je minieken uw garage kunnen laten opruimen ;)
 
waxen machinaal is echt niet moeilijker hoor, wat wax op de pad (dap op stand 2-3) en gaan met de banaan...je legt zo de laag erg dun en regelmatig...prima voor de standtijd.

opblinken doen we nog altijd met de hand.

Hier moest het echt vooruitgaan ook...dus dat was dan ook meegenomen :-"
 
Mooi resultaat Wim en Kris:cool:
Zo samen werken gaat toch een stuk sneller hé
En ja Wim, die garage is gewoon een kwestie van verstand op nul zetten en hupsakee die rommel afvoeren...
 
Bedankt hoor.
Inderdaad met twee gaat inderdaad veel sneller...ik wist hier ook op voorhand dat ik dit alleen op die tijd niet kon fiksen.
Volgende keer nog eens één met jou?

Die garage moet in elk geval deze "zomer" nog inorde :)_[]