• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wetsanden dorpels pt cruiser ( de foto's werken weer )

cruiser

Detailing rookie
23 mrt 2009
607
0
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken om me maar eens aan een nieuw hoofdstuk binnen het detailen te begeven.
Na het handmatig poetsen kwam al vrij snel de dual action machine die het resultaat een flinke positieve boost gaf. Een paar jaar later de rotary en zelfs wol schijven waarmee een nog beter resultaat werd verkregen en nog diepere krassen werden verwijdert. Ook werd er met de rotary veel tijd gewonnen.

Nu is er een nieuw hoofdstuk aangebroken die wetsanden heet. Na de dap en de rotary bleef er zo nu en dan toch wat krassen zichtbaar waar ik nog geen raad mee wist en het schuren stond nog ver bij me vandaan….tot vandaag..

Eindelijk kwam er een klant die zijn auto af stond…(foutje) … het eerste test object is mijn eigen auto. Als er iets misgaat, heb ik geen boze gezichten of nog erger een schade claim .

De dorpels van de PT cruiser zijn vrij breed en na bijna 9 jaar en 2 kinderen en 3 honden die hun weg vonden langs deze dorpels heeft dat zo zijn sporen achter gelaten..

Foto-YYDOMBEL-D.jpg

Omdat de krassen vrij diep zijn besloten om te starten met korrel 1500

Foto-T83XOOFN-D.jpg


En daarna afgebouwd met korrel 3000

Foto-FWLDDLVO-D.jpg

Hierna geploijst met de rotary en de cut&shine woolpad maar omdat ik nog geheel tevreden was opnieuw de ergste krassen met 1500 aangepakt en nabehandelt met 3000

Foto-VJHL8LWD-D.jpg

Daarna weer de cut&shine woolpad gebruikt

Foto-UK6GUQEL-D.jpg

En daarna de dap en oranje met inzio op de dorpel losgelaten


Gevolgd door wit en mezzo

Foto-UIHELPJQ-D.jpg

En daarna de groene pad en finale

Foto-S6NGNBIL-D.jpg


En ook het laatste witte puntje waar de lak al helemaal weg was, even aangetipt.

Foto-B7FX36AO-D.jpg


Aangemoedigd door het mooie resultaat, alle spullen opgepakt en verhuisd naar de andere zijde van de auto. Hier zit aan de buitenzijde een kras van het instappen.

Foto-OBITWW3V-D.jpg


Deze kras op dezelfde wijze aangepakt. Korrel 1500 dus.

Foto-YUAUZAHL-D.jpg


Tijdens de bedrijven door goed blijven kijken. De kras was nog zichtbaar, dus nog even door schuren.

Foto-F68SKNQ6-D.jpg


Daarna weer korrel 3000

Foto-F68SKNQ6-D.jpg


Foto-F68SKNQ6-D.jpg


Ook hier weer de cut&shine woolpad gebruikt en afgwerkt met de dap en de monello serie

Ook hier weer de cut&shine woolpad gebruikt en afgwerkt met de dap en de monello serie
Op 1 spot was de lak te ver weg en komt de grondlak er doorheen. Bij tippen ging niet meer vanwege de temperatuur.
 
de temperatuur is maar 10 graden...en omdat het al 3 uur geweest was, wordt het enkel maar vochtiger. thats why:ja
 
Resultaat ziet er goed uit Cruiser. Ziet er toch weer uit als achtenhalfjaar geleden :)^
Toch waag ik het om twee opmerkingen te plaatsen; de stap tussen de twee hits wetsanding vind ik erg groot, daar zou ik nog een papiertje tussen doen.
De tweede: bij dit soort klussen is een lakdiktemeter een onmisbaar instrument.

Overigens snap ik heel goed dat je op je eigen auto een beetje meer risico durft te nemen.
 
Dat zijn idd welkome aanvullingen.
een lakdikte meter zegt ook niet alles...., maar meer als niets.
je weet nl nooit hoe dik de kleurlak, de grondlak en de blanke lak is.

korrel 2000 moet ik voor de volgende keer nog ff halen. dan kan het zelfs in 1 keer.
 
dan maken we hem van blauw naar zilver haha

al met al ben ik een enorme ervaring rijker, het doel was het wennen aan het werken met waterproof schuurpapier op lak. en dat is gelukt.

goed blijven kijken en voelen, het water maakt het makkelijker.
de kras kleurt ook nog in de lak dus er is nor een beetje ruimte. weer wat verder.
goed kijken en beoordelen.
tussendoor heb ik een keer gepolijst om het resultaat te kunnen beoordelen.

daarna steeds weer verder. hoe voelt het, wat doet het..voorzichtig zijn...
 
Mooi gelukt! Het kan wel zo zijn dat de lak in de dorpels dunners is dan de rest van de auto, wel iets om rekening mee te houden.
 
Mooi resultaat. Vindt mooi te zien bij de achterbumper met de afbouwen de stappen met de dap steeds meer glans erin komt.:)^
 
Mooi resultaat:cool:

Paar vraagjes:
Waren de krassen voelbaar, bleef je met je nagel hangen?
Hoe heb je dit handmatig aangepakt, met een rechthoekig schuurblokje, zo'n ronde of alleen papier?

Heb namelijk zelf (de auto) wat krasjes die ik met de DAP niet wegkrijg en wilde ook wel eens een poging gaan wagen met wetsanden.
 
bedankt voor de positieve reacties!

De krassen waren duidelijk voelbaar met de nagels, maar bij natmaken kleurden de krassen (in mijn geval) blauw op. als je helemaal door de lak zit, blijft de kras de grondlakkleur houden.

ik heb geen blokjes of iets dergelijks gebruikt maar gewoon met de vingers.
niet helemaal ideaal maar het gevoel vind ik ook belangrijk. alleen met papier dus.
heel voorzichtig met bijna geen druk en veel water draaiende bewegingen gemaakt..
steeds maar weer kijken en voelen.
 
Ik vraag me dan toch af hoe het kan dat zo'n kras wit kijkt terwijl als je gaat schuren hij weer de lak kleur aan neemt. Waar komt dat witte dan vanaf?

In ieder geval wel heel netjes gedaan!