• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips en aanvullingen gezocht voor mijn stappenplan en middelen.

VW-fan

Detailing addict
10 dec 2017
94
63
46
Sinds januari 2017 voorzichtig begonnen om de auto te detailen met al jullie tips van het forum. En een nieuwe hobby is ontstaan, de caravan moet er ook aan geloven en sinds kort ook een 2e auto'tje erbij welke ik netjes onderhoud.

Onderstaand is mijn stappenplan en de middelen welke ik momenteel gebruik. Ik zou graag van jullie willen weten of dit nog up to date is en hoe ik dit nog meer kan optimaliseren. Of welke middelen ik beter/anders kan combineren.

en graag tips over o.a:

Koplampen herstellen
velgen
Banden
coating voor de ramen
Compartiment Motor
Trim bescherming


Stappenplan/inventarislijst:

Foamen:


1 x Karcher K2 Hogedrukspuit
1 x Foamlans Lancia Foam Kit for Karcher K series
1 x Foamshampoo Artico Magico Snow Foam - 5000ml

Wassen:

2 x Grit Guard - Emmer 19 liter
1 x Grit Guard - Rood
1 x Grit Guard - Blauw
1 x Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 1000ml
1 x Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mit
1 x Microfiber Madness - Incredimitt Grey Wash Mit
2 x Gyeon Q²M Silk dryer xl - 70x90cm

Kleien:

2 x Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
2 x Monello - Perfetto Detailer Spray - 500ml

Polijsten:

1 x Poorboy’s world – professional polish - 437

Voeden:

1 x Poorboy’s world - Black hole – 437ml

Waxen/Beschermen:

1 x Poorboy’s world - Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1 x Gyeon Q²M Wetcoat - 1000ml (voor snelle bescherming in de winter).

Ramen:

2 x Monello - Cristallino Glass Cleaner - 500ml
1 x Monello - Disco Duo applicator pads
1 x Monello - Vetro Bianco - cleaning towel - 45x45cm

Sierstrips/Dakdragers etc:

1 x Great - Lion - Extreme Metal Polish - 225gram
1 x Great - Lion - Ultra metal polish - 225 gram

Velgen:

1 x Monello Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml
1 x velgborstel
1 x grote verfkwast

Kunststof onderdelen:

1 x Auto Finesse - Revive trim dressing – 250 ml

Interieur:

1 x Poorboy’s world - Natural Look Dressing - 473ml (Dashboard en kunststof delen etc..)
1 x Wowo’s - Leather Cleaner
1 x Wowo’s - Leather Cream - 500ml
1 x Pennello Doppio - Horse Hair borstel
1 x Pennello Doppio - Nylon Brushes borstel

Applicators:

2 x Monello - Disco Rosso Foam Applicator
2 x Monello - Del Ufo XL Foam Applicator
2 x Monello - Disco Nero Foam Applicator (grijs)

Poetsdoeken:

4 x Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
3 x Monello Peluche Bianco Trio - 45x65cm
6 x Microvezeldoeken Multi Purpose Microfibre Towels - 35x35cm

Pbm's:

Colad - Nitril Handschoenen Extra - Maat XL - 10 stuks

Banden:
-
Motorcompartiment:
-
Koplampen:
-
 
Laatst bewerkt:
Hi!

Ik zou nog een emmer voor de velgen toevoegen en wellicht een handschoen en een kwastje. Hoe maak je de velgen op dit moment schoon?
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
De velgen pak ik altijd het laatste met wassen met een goedkope microvezelspons. Daarna Monello Iron remover erop en met een dikke verfkwast alles losweken. Daarna afspoelen met water, afdrogen en in de Poorboy’s world Collinite Liquid Insulator Wax No. 845.
 
Ik begin altijd met de wielen.
Deze zijn smerigste deel van de hele auto en ik vind het ook nog het minst leuke om te doen.

Eerst het smerige en vervelendste klusje en daarna genieten.
 
  • Leuk
Reactions: Hnzl
Een extra wasemmer is een goed idee als je eerst de velgen doet i.d. staat genoteerd. Waar beschermen jullie de velgen mee? Is Wheel Sealant - 235ml van poorboys een goede optie?

En voor de banden Tire expres?
 
Foamen:
1 x Foamshampoo Artico Magico Snow Foam - 5000ml
Ik gebruikte altijd graag de Artico Magico, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Dodo Juice - Apple Ifoam. Simpelweg omdat deze hoger geconcentreerd is. (1:4 - 1:10 vs. 1:10 - 1:20) En hij ruikt ook donders lekker! :p


Lijkt mij een mooi lijstje


Kleien:
2 x Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
2 x Monello - Perfetto Detailer Spray - 500ml
De 500ml Perfetto is vrij snel op. Zeker als je lekker gulzig sprayed. ;) Mijn voorkeur gaat daarom uit naar Dodo Juice - Born Slippy welke als concentraat verkrijgbaar is en daardoor een stuk voordeliger. (Is ook wat glibberiger/zeperiger)


Polijsten:
1 x Poorboy’s world – professional polish - 437
Wil je polijsten of met de Pro Polish de boel chemisch reinigen? Mijn redenering zou zijn dat je met een handpad + fijn polijstmiddel meer power/bite hebt én dat als je de Black Hole (cleaner-glaze) gebruikt je al een reinigende werking hebt. (Voor zover je dat kan zien, aangezien de glaze veel verhuld)


Waxen/Beschermen:
1 x Poorboy’s world - Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1 x Gyeon Q²M Wetcoat - 1000ml (voor snelle bescherming in de winter).
Prima waxje :D Als onderhoud / boostend product zou ik kiezen voor Bathe+ foamen en geen Wetcoat. De Wetcoat werkt verder prima, maar ik wil dit spul niet op het glaswerk krijgen i.v.m. vettigheid die er dan ontstaat.


Ramen:
2 x Monello - Cristallino Glass Cleaner - 500ml
1 x Monello - Disco Duo applicator pads
1 x Monello - Vetro Bianco - cleaning towel - 45x45cm
Prima lijstje, maar ik zou de flesjes 500ml glasreiniger vervangen voor een concentraat van Dodo Juice. (Clearly Menthol). Zelfde simpele idee; Veel voordeliger.


Sierstrips/Dakdragers etc:


1 x Great - Lion - Extreme Metal Polish - 225gram
1 x Great - Lion - Ultra metal polish - 225 gram
Weet je zeker dat deze van een metaal gemaakt zijn? Sierstrips kunnen ook van kunststof gemaakt zijn.


Velgen:
1 x Monello Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml
1 x velgborstel
1 x grote verfkwast
Lijkt mij een prima lijstje. :D
Beschermen doe ik veelal met Wetcoat/Bathe+ foam. (Makkelijk/snel) Er zijn ook Wheel sealants en coating verkijgbaar.


Kunststof onderdelen:
1 x Auto Finesse - Revive trim dressing – 250 ml
Revive is niet meer verkijgbaar bij Carclean, toch? :O


Interieur:
1 x Poorboy’s world - Natural Look Dressing - 473ml (Dashboard en kunststof delen etc..)
1 x Wowo’s - Leather Cleaner
1 x Wowo’s - Leather Cream - 500ml
1 x Pennello Doppio - Horse Hair borstel
1 x Pennello Doppio - Nylon Brushes borstel
Ken de WoWo's niet persoonlijk, maar lijkt mij een prima lijstje.


Applicators:
2 x Monello - Disco Rosso Foam Applicator
2 x Monello - Del Ufo XL Foam Applicator
2 x Monello - Disco Nero Foam Applicator (grijs)
Ik vind deze applicators zelf ook fijn. :D


Poetsdoeken:
4 x Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
3 x Monello Peluche Bianco Trio - 45x65cm
6 x Microvezeldoeken Multi Purpose Microfibre Towels - 35x35cm
Prima doeken! :D
Ik gebruik zelf ElCheapo MF-doeken van de Action o.i.d. voor het vuile werk. Veelal gooi ik een gebruikte doek dan gewoon weg omdat ze spotgoedkoop zijn.


Ik gebruik zelf graag Gyeon - Tire. Bandendressing krijgen flink wat te verduren en dan kies ik liever voor Tire dan Tire Express op waterbasis.


Motorcompartiment:
Reinigen doe ik met een APC welke ik aanleng op mijn eigen vehroudingen.
Dressen doe ik veelal met dezelfde dressing als voor voor de trims op het exterieur.


Om te beschermen of om te schuren/polijsten/etc?
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
@Quantoxx Ontzettend bedankt! Ik ga de alternatieven even bekijken welke je aandraagt. Ook zeker leuk om andere producten er nu bij te gaan gebruiken.

Een aantal zaken begrijp ik niet helemaal:

Pro Polish heeft een zelfde soort werking als de Black Hole (cleaner-glaze) begrijp ik van jou? Ik dacht dat de Pro Polish de lak open zet waarna je daarna deze opvult met de Black Hole glaze. Welk polijstmiddel welke je handmatig kan aanbrengen is dan het beste?

Je zegt: Als onderhoud / boostend product zou ik kiezen voor Bathe+ foamen. Bedoel je daarmee gewoon eerst foamen en daarna wassen met shampoo? (sorry ben nog niet geheel thuis in alle termen :) )

De revive heb ik nog een helft van staan van mijn oude bestelling. Ik zou het zonde vinden als ik deze niet meer kan bestellen aangezien ik er best tevreden over ben. Wat is het alternatief?

Welke APC is aan te raden? Er is zoveel te krijgen.. o_O

De koplampen en dagrijverlichting zou ik graag aan de buitenkant willen opknappen en daarna beschermen. De binnenkant is weer een stap verder.

Blijft nog over:

Wat gebruik ik dan voor de Trims
Is het de moeite waard om de ramen te coaten/polijsten etc?
 
Pro Polish is een paint cleaner. Deze reinigt dus de lak.
De Black Hole is een glaze welke ook paint cleaner bevat. Dit blijft dus wel een glaze en zal dus een middels een lading olien de lak een betere reflectie geven. (Glans) Ook kan het lichte defecten opvullen en verdoezelen.

Bathe+ is een shampoo met toevoeging. Echter gebruik ik 'm als foamshampoo in de foamlans om zo alles wat je infoamed een laagje bescherming te geven. Dit doe ik dus ná het wassen, vóór het drogen. ;)

Revive is lange tijd mijn favoriet geweest, maar het is niet meer verkrijgbaar bij Carclean. Ik heb al vele alternatieven geprobeerd, maar tevergeefs. Momenteel test ik een product van Infinity Wax als exterieur dressing. Bevalt mij tot op heden erg goed en vergelijkbaar met Revive.
Als je een product wilt met een zéér lange standtijd, dan moet je denken aan een coating voor kunststof, zoals de Gyeon - Trim.

Ik gebruik zelf graag de APC van Poorboys World. Dit is de APC+D. (All Purpose Cleaner + Degreaser) Deze is sterker geconcentreerd dan de gemiddelde APC.

Lichtunits opknappen en beschermen? Daar is niet een productje voor, maar een stappenplan. ;)

Of het de moeite waard is om iets te doen, dat is altijd geheel aan jou zelf. Coatings op de ramen blijven in mijn ervaring lang werken en de voorbereiding is niet heel bijzonder.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Even los van of je een coating op je ramen wil hebben vind ik polijsten wel echt meerwaarde hebben.
Zelf heb ik Nanolex op de voorruit zitten op de BMW.
Op de Prius heb ik Angelwax H2go zitten.

Beide erg makkelijk in de verwerking waarbij ik van de Nanolex weet dat ie goed is en lang zit, de Angelwax moet ik nog ervaren hoe dat bevalt.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Even los van of je een coating op je ramen wil hebben vind ik polijsten wel echt meerwaarde hebben.
Zelf heb ik Nanolex op de voorruit zitten op de BMW.
Op de Prius heb ik Angelwax H2go zitten.

Beide erg makkelijk in de verwerking waarbij ik van de Nanolex weet dat ie goed is en lang zit, de Angelwax moet ik nog ervaren hoe dat bevalt.

Polijsten staat genoteerd! Welke producten van Nanolex heb ik daar dan allemaal precies voor nodig?
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Wat de velgen betreft: wat ik nog wel eens gebruik is de Autoglym wheel protector, even wat wax uit de spuitbus op de velg spuiten, een (ouder) microvezel doekje erover, en de volgende keren krijg je de velgen makkelijk schoon.
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan