• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Matte lak motorfiets

Taaf

Detailing rookie
8 feb 2020
3
2
Hallo allen

Wie kan me een goed product aanbieden voor matte lakken...dus hier bedoel ik mee een goede reiniger in de eerste plaats aangezien je matte lakken niet mag polijsten ...bestaat er zoiets van een.matte handmatige polisch waarmee je u lak goed kan reinigen en toch ook kleine krasjes mee weg kan krijgen zonder het opp doen te blinken...dus stel je hebt dode vliegen op de kop plakken soms laten deze resten na na het reinigen wassen ...bij een gewone lak polijst je dit gewoon weg ...hoe behandel je dit met een matte lak ... bestaat er zoiets van een reiniger paintcleaner en of polisch voor matte lakken ....beschermlaag wax voor matte lakken.
Ik heb heel wat ervaring met gewone lakken maar niet voor matte lakken.
Graag meer info
 
Polijsten wordt denk ik een lastig verhaal. Ik zou zelf de boel coaten om ingebeten vliegen e.d. te voorkomen, maar als het leed al is geschied dan kan je misschien voorzichtig kijken of je iets kan doen met poorboys prof polish?
 
Hallo allen

dus stel je hebt dode vliegen op de kop plakken soms laten deze resten na na het reinigen wassen ...bij een gewone lak polijst je dit gewoon weg ...hoe behandel je dit met een matte lak ...

Ik zou het vooral een hele tijd weken door er een warme vochtige microvezeldoek op te leggen.
Na een half uur weken dat deel met diezelfde microvezeldoek proberen schoon te vegen.
Desnoods meerdere malen herhalen, net zo lang tot het schoon is.
Wanneer alles verdwenen is zou ik zoals @Jansen hierboven adviseert de boel beschermen.
 
Krasjes verwijderen betekent dat je met iets slijpends aan de gang moet. Dat zou ik niet doen. ;)

Je zou inderdaad kunnen weken met warm water en een doek. Hopen dat de insectenlijkjes geen schade hebben aangericht.
 
Die goedkope (grijze) melamine sponsjes van de Action doen wonderen.
Gebruik ik ook op m’n matte motorhelm.
Wordt ook aangeraden door de helmfabrikant.
 
En natuurlijk is er ook (stom dat ik het vergeten was) Poorboys World Bug Squash. Deze vloeistof werkt zonder dat je veel hoeft te agiteren. Dat is wat je wilt, want je wilt niet dat je krasjes maakt.
 
Laatst bewerkt:
Om niet een nieuw topic te openen haak ik hier even in.
Een collega van mij heeft dus een scooter met matzwarte lak. Nu heb ik eigenlijk geen ervaring met scooters en matte lakken, hij heeft een budget van 80 euro en wilde dat ik wat voor hem bestelde.
Waar moet ik aan denken bij een scooter? Washmitt/droogdoek(kleiner formaat?)
Shampoo, in principe staan in de webshops een aantal opties waar ik uit kan kiezen (btbm?)

Het meest belangrijke is de bescherming. Coating wordt het niet ivm budget. Maar geven de detailers buiten de gyeon cure matte genoeg bescherming?

Iets voor vliegen en uitlaat?
Dan zit ik voor hem aardig compleet toch? Paar extra doeken?
 
@tamer

Ik rijd nu 7 jaar een motor met matte lak en heb nog nadelige gevolgen van onderstaand ritueel

Allereerst staat de motor in de wax, een mat-wax.
- “Ontmuggen” doe ik met PB bug squash. Even in laten trekken en dan afspuiten met HD-spuit (gemiddelde druk)
- Snowfoam indien nodig na een flinke rit in de regen (Omdat dit in mijn assortiment zit voor de auto). Ik gebruik Apple iFoam.
- Wassen met washmitt en shampoo zonder toevoegingen. Ben erg tevreden over Born to be Mild.
- Drogen doe ik met de Masterblaster. Als je een doek gebruikt dan bij voorkeur deppen.
- Nalopen met een quick-detailer spray voor matte lak van hetzelfde merk als de wax.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
Even inhaken hierop, ik heb een nieuwe scooter met mat zwarte lak besteld.

Ik wil hem graag meteen in een beschermlaag zetten, ik lees hier over een wax speciaal voor matte lakken (ik heb nog geen ervaring met coatings), want ik neem aan dat het niet verstandig is deze in de Collinite 845 te zetten (for a high gloss shine), of Poorboys Natty's liquid blue.

Welke wax is een aanrader voor matte lak?
 
Collinite werkt prima, dun dunner dunst opzetten, zonder druk afnemen. Mat zal wellicht ietsje 'zijdeglans' achtig worden, maar dat is van tijdelijke aard in mijn ervaring. (matte, zwarte wrap motorkap en dak gehad, altijd gewoon gewaxt....)
 
  • Leuk
Reactions: MrMarcos
Ik heb mijn matte scooter met de Gyeon Prime coating (nu is dat Gyeon Pure) behandeld enige tijd geleden en daarna hou ik 'em bij met een gewone wax en/of spraysealent.

2017:
90455470-32dd-41d2-bdae-f28d15ef6c96-jpg.jpg


Net na het aanbrengen van de coating glimt het nog maar na het afnemen is de lak gewoon mat. Het kan zijn dat de glans ietsjes toeneemt, maar dat is te verwaarlozen.

Matte lak anno 17-7-2020:
20200717_072718.jpg


20200717_072722.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en MrMarcos