• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax met gebruiksgemak

Xsara Coupe

Detailing guru
19 mei 2009
867
153
Misschien een beetje een afwijkende vraag, maar ik ga hem toch stellen. Kon zo direct geen gelijkend topic vinden, maar als dat er wel is zijn de linkjes welkom!

Ik merk aan mezelf dat ik meer lol heb in het aanbrengen van een wax dan een coating. Coatings zitten wel op de dagelijkse kilometervreters... Ook doe ik het detailen er meer als hobby bij voor mezelf en vrienden en dan is een coating snel een grotere investering waar de meeste mensen geen lol aan afzien.

Nu heb ik een hoop waxen geprobeerd in de afgelopen jaren, maar merk dat er ook aardig wat waxen zijn met een lastige/nauwkeurige verwerking zijn. Zo heb ik wat waxen van Waxaddict gehad (erg precieze cure tijden). Kan ook leuk zijn, maar ik merk dat ik nóg meer lol heb in de stappen ervoor. Het polijsten en corrigeren tot in de kleinste details. Een wax aanbrengen hoort er ook bij en de resultaten zijn geweldig, maar ik heb na een lange dag dan geen zin om op de minuut te kijken met opbrengen en afnemen. In het verleden (en stiekem nog steeds wel) Dodo Juice Blue Velvet Pro gebruikt en dat is een verademing kwa gebruiksgemak.
Ook een leuke wax om samen met iemand op te brengen met iemand die het voor het eerst doet door zijn gemak van opbrengen en afnemen... Zo al een hoop mensen deze mooie en verslavende hobby in getrokken!

Nu lees ik af en toe ervaringen van forum-users die ook makkelijk te gebruiken waxen hebben. Vandaar hier ook even een topic. Welke ervaringen hebben jullie met waxen die gewoon niet te moeilijk zijn in gebruik, maar wel een acceptabele standtijd/resultaat geven? Ze zullen er vast zijn! Ik overweeg serieus om de WA waxen bijvoorbeeld weg te doen en er iets anders moois voor terug te kopen.
Ik kijk helemaal niet persé in de lagere prijsklasse, maar juist naar de kwaliteit.

Kom maar op met die suggesties!

PS. ik zie op de site van WA nog wel de KUDOS staan, maar bij carclean als End Of Life.. Zit daar een verhaal achter dat jullie weten?
 
Ik blijf toch altijd de Collinites toppers vinden! :)

Geen gezeik, gewoon dunnetjes smeren en een simpel swipetestje. Elke keer weer een genot hoe simpel het is.

Ik ben geen grootverbruiker van waxen en heb geen kasten vol staan, maar blijf toch altijd naar Collinite grijpen omdat het gewoon altijd goed gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Dat is inderdaad iets wat ik vaak terug lees... Al een jaar of 13-14 met deze hobby bezig en gewoon nog nooit een collinite wax gebruikt...

Jaren de dodo gebruikt en na de super verhalen wat naar andere merken gaan zwerven maar ik merk dat die veeleisende waxen niet mijn ding zijn, ondanks de geweldige resultaten... Het gaat wel, maar toch liever niet.. Doe mij maar de hele voorbereiding/bewerking. Daar haal ik echt idioot veel voldoening uit!
 
Precies als in: als je er over bent is afnemen niet zo leuk meer.. naar mijn ervaring kan t nogal schommelen al naar gelang de omstandigheden hoeveel minuten het is..
Maar misschien zit dat ook wel in mijn toepassing/techniek..

Vooral als je t samen doet en ook nog even gezellig iets uit probeert te leggen zit je snel naast die tijden..
 
Ik heb hem pas 1x gebruikt...
En door de "enge" verhalen heb ik hem eigenlijk snel weer afgenomen.

Ruikt lekker, nam goed af... en na 8 maanden ( weinig KM ) werkt het nog goed!
Wel enkele keren met een booster verwent.
 
Ik gebruikte lange tijd de 476S voor winter-details/lichte kleuren en de 915 voor donkere kleuren. Dik smeren of te koud, afnemen ging altijd prima en de waxen hadden prima eigenschappen.

De Vitreo (Dutch Edition) was mijn eerste WA-wax.

Vooral de 915 MarkDeEleganteGans was mijn favoriet, maar iedereen prees (?) de WA-waxen de hemel in en je kreeg een "Duur segment, duur is goed"-vibe ervan.
Tijdens de SDD heb ik toen voor vrijwel dezelfde prijs als een 915 een Vitreo kunnen aanschaffen. Echter waren de eerste keren dat ik het gebruikte nogal... moeilijk?

* Ik bracht het dun aan, zover dat kon met de boter-achtige Vitreo.
* Swipetest was lastig en soms ruim voor óf na de opgegeven curetijd pas een beetje zichtbaar.
* Als het wél goed leek te gaan, was afnemen een eitje; maar het nazweten was bizar. (Enorm veel schone doeken nodig)
* Standtijd was ook niet zo-zo, wat door mijn gebrek aan wax-skills zal komen.
* Op 2-3 auto in verschillende omstandigheden gebruikt en op testpanelen getest om de fouten bij het aanbrengen op te sporen.

Conclusie: Allemaal leuk, maar met de Collinites had ik betrouwbaar en consequent spul in huis wat ik overal op durfde te smeren. ;)

Ik bestempel het zeker niet als "slecht", maar ik als persoon kan dus blijkbaar beter omgaan met de Collinites. Desniettemin ga ik het wel nog pogingen geven, zoaks recent nog.


Ooh... En de Fusso Coat 12M is trouwens ook lekker spul :p
 
De Sonax Polymer Netshield. Volgens mij echt een onderschatte LSP.

Aanbrengen met een Dodo Juice Blue polishing pouch (een foam handpad wil nogal wat stroef gaan omdat deze wil "happen") en afnemen met een MF doek is een appeltje eitje. De beading en sheeting eigenschappen is bizar met een goede standtijd.

Zo heb ik ooit eens de auto van m'n collega gewassen en de PNS aangebracht. Auto is nog nooit fatsoenlijk gepolijst.
Links de PNS, rechts onbehandeld:

 
Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met PB Natty’s liquid (blauw en rood). Deze zijn goed aan te brengen en als ik het zo lees hier zijn deze vergelijkbaar met Collinite. Daarnaast heb ik ook DDJ Rainforest Rub, een erg fraaie wax maar ik vind zo’n harde wax moeilijk aan te brengen (en dan met name het op de applicator zien te krijgen).
 
@nicknameless : Ziet er érg goed uit! Ga ik me eens even in verdiepen. Zeker voor de auto van een ander waar t gewoon goed moet zijn maar die toch niet de details ziet die wij zien lijkt dit me een erg goede oplossing!

@m@rio : Helemaal gestopt met detailen? Ik zag dat je nog een Zymol te koop hebt staan... Klinkt ook super easy!

@pwillemske: Snap wat je bedoelt... Op zich werk ik heel fijn met de hard waxen van DDJ (Blue Velvet Pro dus)... Makkelijk af te nemen ook...Natty's helemaal in het begin mee begonnen, maar de DDJ pro voegde echt wel een stuk toe tov de Natty's wax..
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Een echte makkelijke wax...?
Ongeveer alles van Swissvax, Zymöl en M&K.
Binnen Carclean assortiment wellicht de Supernatural 2.0 (hardwood edition voor de leuk) of Monello's eigen wax.
Wolfgang of Pinnacle waxen doen het ook erg lekker trouwens...

Doet me allemaal terugdenken aan the good old days, toen waxen verzamelen nog mijn ding was... :rolleyes: :yum
179982_336250433121561_1730925053_n_336250433121561.jpg

323704_345829128830358_1733939874_o_345829128830358.jpg

622025_384955728251031_477899119_o_384955728251031.jpg

1275033_512805412132728_84680407_o_512805412132728.jpg

339714_225820867497852_433050319_o_225820867497852.jpg
 
Swissvax is ook echt top, net als eerder genoemde M&K en Zymöl, voor mij veel makkelijker te verwerken en het beste resultaat. Ben niet persé onder de indruk van Waxaddict...maar ieder zijn ding.
Genoeg keuze iig.
Kijk ook eens naar Great Barrier Reef paste wax, weinig geld, makkelijk te verwerken en gewoon af en toe toppen met een spray wax, detail spray of iets anders met bescherming.
 
Heb zelf de DDJ Purple Haze en Supernatural 2.0 en vind die alletwee makkelijk om te verwerken.

De Supernatural doet het wel beter qua standtijd en beading.