• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oeps... Lak van bumper

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
197
135
Hoi!

Vandaag kwam een maat van mij langs om een paar oppervlakkige krasjes te laten verwijderen.
Nadat we rond de auto waren geweest heb ik alle krasjes netjes uit de lak gekregen.

Op de bumper zat een lakschade waarvan ik al zei dat het er waarschijnlijk niet uit zou gaan. Er zaten meerdere diepe krassen in. En 2 zwarte plekken waar de lak al weg was.
De lak was wel een beetje dof. Dus ik heb een beetje Meguiars Ultimate Polish op een MF Baldwipe gedaan en heb het gemasseerd op de bumper.
Ik was enorm voorzichtig (ben dus niet gaan schrobben met de doek) en toen viel er opeens een hele plak lak van de bumper af. :eek::eek::eek:

WhatsApp Image 2020-05-17 at 19.59.29.jpeg


Onder de vlek is het ook zwart? Normaal zit er een primer onder toch? Dit leek wel alsof ik gelijk op het kunstof van de bumper terecht was gekomen.
Nu zit er dus een mega grote zwarte plek op de bumper, flink balen dus. De rest van de omliggende lak zag er ook een beetje gekkig uit. De 2 zwarte plekjes zaten er al in.

Nu heeft hij de auto 2e hands gekocht en heeft hij garantie op lakschade. Dus gaan ze het met de dealer oplossen.
Maar nu is mijn vraag... Hoe kan dit? Is de bumper overgespoten? Op de achterbumper heb ik namelijk gepolijst met de rode pad van Gyeon. En daar was niks aan de hand.
Neem aan dat je niet met een MF doek door een hele laklaag brand...

Gelukkig vind hij het niet erg en zat er gelukkig al schade op de bumper die gespoten moest worden. We zijn nog vrienden haha!

Groetjes!
 
Ik vermoed dat die bumper, en ook de plaats waar je aan gewerkt hebt, al enige steenslag en tikjes heeft gehad gezien de meerdere krassen en zwarte delen. Je gaat met een MF doek echt niet door de lak. Dit heeft een andere oorzaak. Een primer kan prima zwart van kleur zijn.

Persoonlijk blijf ik altijd uit de buurt van dergelijke beschadigingen, of de eigenaar moet me vrij spel geven aangezien het toch al gespoten moet worden bijv.

Balen maar fijn dat het wellicht opgelost wordt met de dealer. Ik zou persoonlijk niet direct melden dat er aan de auto is gepolijst.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Er zit inderdaad behoorlijk wat steenslag pitjes in de voorbumper. Kan het wellicht gewoon slechte lak zijn uit de fabriek? De auto is namelijk pas 4 jaar oud.
Maar is het dan niet gek dat de krassen wel wit zijn van kleur? Het voelt oprecht alsof er kunstof onder zit. Maar heb geen idee verder haha

Thanks voor je reactie!
 
Deze krassen op de bumper waren goed voelbaar met je nagel. Meestal probeer ik het dan niet eens om ze te verwijderen. Om dit dus te voorkomen haha.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Tevens, dat de auto pas 4 jaar oud / jong is zegt niet zo veel over de lak ( slechte fabriekslak ), bumper kan overgespoten zijn. Kan zelfs een geheel andere bumper zijn.. you never know als je niet de eerste eigenaar bent en het gehele verleden van de auto kent.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Tevens, dat de auto pas 4 jaar oud / jong is zegt niet zo veel over de lak ( slechte fabriekslak ), bumper kan overgespoten zijn. Kan zelfs een geheel andere bumper zijn.. you never know als je niet de eerste eigenaar bent en het gehele verleden van de auto kent.
Dat is zeker waar! :)
 
Allereerst ik denk dat de bumper ter plekke een tik heeft gehad en dat het kunststof deel daar flink vervormd is geweest, waardoor de lak min of meer los op de bumper lag, en alleen nog vast zat aan de lak er omheen.

Wat de witte kleur van de kras betreft: alles wat een bepaalde ruwheid heeft is wit, als je de ruwheid weghaalt (polijst) krijgt het materiaal zijn eigen kleur weer. Dat wit lijken heeft te maken met diffuse reflectie: het licht wordt alle kanten op gereflecteerd, waardoor je geen kleur meer ziet.
 
probleem met kunststof delen is hechting, komt er steenslag op dan kruipt er vocht achter, gaat vriezen dus door de krachten komt nog meer los, gevalletje pech, ik heb ooit eens een daewoo gehad die hetzelfde probleem had, de blauwe lak bladderd gewoon los, eigenlijk zouden ze de hele bumper kaal moeten maken en overnieuw beginnen want de hechting op andere plekken zal hetzelfde probleem hebben.
 
bij mijn auto heeft iemand ooit een trekhaak in mn kentekenplaat op de voorbumper geduwd. Niet hard, maar voldoende voor een ronde afdruk in de kentekenplaat en het kunststof van de bumper erachter is ingedeukt geweest. Boven de kentekenplaat zie ik dan ook kleine barstjes in de lak. Dit heb ik met polijsten ook overgeslagen, volgens mij zit de lak hier niet echt vast meer. Ik vermoed dat jij eenzelfde situatie bent tegen gekomen.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!
Weer een leermomentje voor mij :)

Vandaag heeft die maat van mij contact gehad met de dealer en ze erkennen dat ze tijdens de aflevering zijn vergeten te bumper te spuiten. Ze hadden zelf namelijk de losse plekken met lak al gezien zeiden ze.
De bumper word volgende week overgespoten.

Kom ik er goed vanaf! haha
 
Zoals hierboven al beschreven staat kan de bumper mogelijk al eens hersteld geweest zijn en kan grondverf of primer inderdaad alle kleuren hebben.

Is de wagen van je vriend toevallig een Skoda? Ik weet uit ervaring dat de nieuwe Skoda bumpers erg statisch geladen plastic is en een andere verwerkingsmethode nodig heeft dan andere merken van bumpers, sommige bumpers komen nieuw aan in primer.
Bij andere worden deze "nat in nat" gespoten, dit wilt zeggen dat er 1 dun laagje primer gespoten wordt en vervolgens de lak/kleur waardoor je primer erg dun is. Het zou dus kunnen dat de primer samen met de lak is losgesprongen van deze bumper. Alsook wordt plastic erg warm tijdens het polijsten, zeker in de buurt van randen zoals op de foto, met als gevolg dat de onderlagen loslaten.