• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail [Opel Combo MY 2007] Nanolex nieuwe producten SiSpray, SiOne & Prewash Foam

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
2.996
193
45
Vanuit CarClean hebben een aantal van ons het verzoek gekregen om als tester wat nieuwe Nanolex producten te testen.

Dit betreffen de volgende producten :
Nanolex-test.jpg

  • Prewash Foam. Dit is een milde alkalische, hoogschuimende foam.
  • SiOne. Dit is een All-in-One product voor handmatige of machinale verwerking op waterbasis.
  • Metal Polish. Metaalpolijstmiddel voor handmatig of machinale verwerking. Laat een bescherming achter.
  • SiSpray. Een gemakkelijke spraysealant.

De SiOne is een sealant op waterbasis die de autolak tegelijkertijd reinigt, verjongt en beschermt.
Nanolex SiOne verfrist verweerde lakafwerkingen en verwijdert microkrassen - daarnaast wordt gelijktijdig een zeer reactieve polymeer sealant op het behandelde oppervlak aangebracht, waardoor het zeer hydrofoob met een diepe glans achterblijft.

Mede omdat ze pretenderen een all-in-one product te hebben wat geschikt zou zijn voor verweerde lakken heb ik besloten om eens geen nieuwe auto te pakken maar het ze wat lastiger te maken.

Het test object is een Opel Combo van 2007 met een kleine 200.000km op de teller. Deze Combo hebben we twee jaar geleden overgenomen van een garagebedrijf die deze auto inzette als leen auto en auto voor hun monteurs om spullen te halen.
De Combo hebben we gekocht omdat zowel mijn ouders als ik in de afgelopen twee jaar zijn verhuist en we al die bouw materialen niet in onze dagelijkse auto's wilden hebben.
In de twee jaar dat we de auto hebben is deze een keer of 10 gewassen.

De Combo bij aanvang van het wassen op vrijdag ochtend 11.00 uur.:
Combo bij aanvang.jpg



Als eerste heb ik de prewash aangebracht. Dit heb ik met een foamlans gedaan.
Het label geeft aan dat je de verdunning ergens tussen 1:4 en 1:8 kan toepassen.
Ik heb in de mengfles een verhouding van 1:5 aangehouden.
Pre-wash aangebracht.jpg


Pre-wash schuifdeur.jpg


De prewash ruikt lekker fruitig en lijkt goed zijn werk te doen.
Ik gebruik normaliter de Monello Artico foam die wat dikker op de lak ligt dan de prewash.
Het eindresultaat is voor mijn gevoel hetzelfde bij beide producten :
Na intrekken pre-wash.jpg
.

Er zit nog genoeg vervuiling op de lak, maar de laatste wasbeurt dateert van een maand of 2 geleden en er is 0,0 bescherming op de lak aanwezig.
Na de prewash te hebben afgespoten heb ik de Nanolex Iron remover aangebracht :

Iron remover aangebracht.jpg
Iron remover achterdeuren.jpg
Iron remover dak.jpg
Iron remover zijkant.jpg


Deze heb ik een minuut of 3 laten zitten en afgespoeld. Hierna de auto gewassen met Nanolex Pure Shampoo :

Auto afgespoten en gewassen met Pure shampoo.jpg


Na het wassen de auto afgedroogd :

Auto afgedroogd.jpg


De dofheid begon naar mate de auto droger was steeds meer zichtbaar te worden :
Dofheid motorkap.jpg



Na al het voorbereidende werk was het tijd om te gaan polijsten. Hiervoor heb ik een DAP900V3 gebruikt en een Nanolex Light Blue Thin THERMO polishing pad.
Op deze pad heb ik 3 drupjes SiOne aangebracht en deze op standje 3 verwerkt op oppervlaktes van circa 60x60cm.
Het verwerkt erg gemakkelijk, stoft nauwelijks en het verbaasde mij echt hoe snel die dofheid weg was en er weer glans verscheen op zo'n verwaarloosde lak.
Helaas viel het niet mee om het verschil goed op de foto te krijgen door de witte achtergrond.

Links onbehandeld, recht 1 hit gedaan.
Links onbehandeld rechts behandeld.jpg



Wat me wel opviel is dat er tijdens het afnemen met de paarse Nanolex doek er strepen achter bleven.
Na een wipe down met een nieuwe Monello Peluche verde waren die ook zo weer weg.

Uiteindelijk heb ik besloten om de gehele auto met 1 hit te doen met als reden dat ik wilde zien wat het product zou doen.
Normaliter zou ik wellicht 2 of 3 hits per paneel gedaan hebben omdat er ongetwijfeld nog meer reflectie uit te halen zou zijn maar met het oog op de test heb ik dat deze keer dus niet gedaan.


Inmiddels was het ook vrijdag avond geworden en begon de lucht ook vochtiger te worden.
Daarom de auto onder de carport gezet en zaterdag verder gegaan.

Zaterdag ochtend om 10.00 uur het project weer opgepakt.
Als eerste even het interieur door gegaan met de stofzuiger, extractor en Nanolex interior spray :
Stoel onbehandeld.jpg


Stoelen behandeld.jpg


Nog steeds niet showroom waardig maar na 13 jaar wel het hoogst haalbare in een uurtje werk.

Daarna was het tijd op de SiSpray aan te brengen.
Deze spray je op een micro vezeldoek (in mijn geval weer een Monello peluche verde) en breng je daarmee aan op de lak.

Nanolex geef taan dat de SiSpray op veel ondergronden gebruikt kan worden waaronder plastic dus ook dat maar gelijk even getest :
SiSpray op trims.jpg


De SiSpray verwerkt erg makkelijk. Je merkt bij het afnemen dat de lak veel gladder wordt.
Voor de test heb ik de helft van de auto wel met de SiSpray behandeld en de andere helft niet.

Reflectie zijkant.jpg


Reflectie zijkant close-up.jpg


Reflectie zijpaneel.jpg


De Combo verkeert nog steeds niet in showroom staat maar mijn inziens is dat met een all-in-one product ook niet mogelijk.
Voor mijn gevoel is een all-in-one een product bedoeld voor de snelle (luie) detailer die met zo weinig mogelijk inzet zo snel mogelijk een goed resultaat wil behalen.

Mijn inziens doet de SiOne zeker niet onder voor bijvoorbeeld AutoGlym SRP of Nanolex One.
Voor mijn gevoel is het zeker te vergelijken met de One al maakt die laatste voor mijn gevoel de lak wel gladder.

Als test ben ik met de SiOne en de polijstpad ook over trims en rubbers heen gegaan maar dat gaf nergens witte vlekken of strepen.
Ook heb ik het product op een deel 15 minuten laten zitten en dat nam daarna nog heel makkelijk af.


De SiSpray doet me erg denken aan de SiFinish van Nanolex als ie die laatste bedoeld om over coatings heen aan te brengen.

Voorlopig is het nog even afwachten wat de standtijd gaat doen. Daarover zal ik tzt wat meer informatie posten.
 

Bijlagen

  • Reflectie na het drogen.jpg
    Reflectie na het drogen.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 0
  • Reflectie motorkap.jpg
    Reflectie motorkap.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 0
  • Op het eerste oog weer mooi schoon.jpg
    Op het eerste oog weer mooi schoon.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 0
Yaaaay een combo uit 2007! Die heb ik ook. Mooi resultaat!

Die van mij ziet er nog erbarmelijker uit, want de vorige eigenaren (Rentokil en daarna wat onbekende zzp'ers) zijn allesbehalve zuinig geweest. Deuken, krassen, alles.
Jouw draadje geeft mij inspiratie om een paar dagen flink los te gaan op de vermoeide lak.