• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motor detailen (handmatig, beginner)

El-Duderino

Detailing rookie
10 okt 2020
5
15
Dames en heren,

Recent ben ik lid geworden van jullie mooie forum. Dat heb ik met een doel gedaan. Enkele weken geleden heb ik namelijk een KTM Duke 790 uit 2018 gekocht. Gisteren toen ik (in kunstlicht) met mijn neus bovenop de motor stond om wat slecht geplakte stickers te verwijderen, ontdekte ik behoorlijk wat waskrassen en imperfecties in de lak. Het gaat om het oranje kuipwerk rond de tank en de zwarte seatcover. Beiden gespoten kunststof. In het oranje gedeelte is er ook wat kleurverschil door het recent verwijderen van stickers.

Hieronder wat foto's van de schade:
IMG_20201010_153757.jpgIMG_20201010_182844_1.jpgIMG_20201010_182951.jpgIMG_20201010_182943.jpgIMG_20201011_112312.jpgIMG_20201011_112306.jpgIMG_20201011_112325.jpg


Ik ben op grond van wat speurwerk op dit forum tot de volgende aanpak gekomen, met het gebruik van de volgende producten. Ik ga met de hand werken, bij gebrek aan een machine.

- motor wassen met twee emmers en microvezel spons+ shampoo (heb ik al liggen)
- motor drogen met droogdoek (heb ik al)
- zadel en kunststof delen verwijderen + eventueel afplakken

Tot zover bekend terrein. Nu wordt het spannend:
- kleien met Monello Dolce Verde kleiset (klei+ spray), afnemen met microvezeldoek
- polijsten. Ik dacht zelf aan Monello Mezzo of Finale en dan aanbrengen met de oranje handpad van Monelloz afnemen met microvezeldoek.
- glaze aanbrengen, Dodo Juice prime lite met black soft finishing applicator, afnemen met microvezeldoek.
- waxxen, Poorboy's world EXP Pure Sealant Sample, aanbrengen met black soft finishing applicator, afnemen met microvezeldoek.
- genieten van het eindresultaat

Nu heb ik nog wel wat vragen:
1. denken jullie dat deze "schade" middels bovenstaande kan worden hersteld? Oranje tankgedeelte zijn echt hele oppervlakkige krassen. De seatcover heeft wat diepere krassen. Die ga ik er niet allemaal meer uit krijgen denk ik. Had het al geprobeerd met polijstmiddel van chemical guys en turtle Wax. Maar dat haalde echt helemaal niks uit.
2. Ik heb overigens geen idee of mijn motor een dunne laklaag heeft en of deze zacht is of niet. Is dat een probleem?
3. Kan ik beter de Mezzo of Finale gebruiken voor het polijstwerk en is de oranje handpad geschikt?
4. Ben ik iets vergeten of hebben jullie nog suggesties?
5. Kan in het beste in de schuur werken of buiten in de schaduw?
6. Ik wil misschien nog stickers op de tank plakken. Kan dat nog na deze behandeling of zal dat niet meer plakken?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik zou beginnen met een witte pad en Finale.
Met de hand oefen je al snel meer druk uit dan machinaal.
Gewoon voorzichtig beginnen.
Desnoods twee of drie keer doen.
 
De motor staat binnen denk ik? Als je em nou gepolijst hebt enz en je bent cut tevreden over de mate van herstel waarom zet je em dan niet in een coating Zoals bv Gyeon Cancoat of One? Als je even de tijd neemt om je daar in te verdiepen is dat echt een mooie optie.
 
Ik zou na het wassen en voor het kleien nog ijzer en teer verwijderaar gebruiken. Teer werkt ook goed op lijm resten van bijv. stickers...
zou inderdaad met een lichte combi beginnen, zie het als testspot. Je kan altijd nog opschalen. Of toch een mini polisher overwegen. In principe kan je met de hand hetzelfde resultaat behalen maar je kan er wel een lamme arm van krijgen.
Als je perfect resultaat hebt behaald met polijsten dan heb je niet per se een glaze nodig. Als je goede verlichting en de ruimte hebt zou ik binnen werken, maar buiten kan ook als het droog is en bij voorkeur niet direct in de zon.
en stickers kan prima maar dat zou ik voor de glaze/wax/coating doen.
verder prima plan, vooral dat genieten achteraf. Suc6!
 
Dan liever de Liquid Elements polisher omdat die ook excentrisch kan polijsten.
Al dat kunststof wordt heel snel warm en hologrammen weg krijgen is dan ook weer zonde van de tijd en vaak dunne blanke lak.
 
@Altos tegenwoordig heb je ook een excentrische Proxxon, LE kan ook natuurlijk dan kun je wisselen tussen Rotary en excentrisch toch?
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Bedankt allen! Ik ga voor de Finale met de witte pad.
Machine is heel aantrekkelijk, maar vind ik voor nu even teveel geld. Coating moet ik me nog in verdiepen, ik wil eerst dit maar eens tot een goed eind brengen:p
Heb diverse filmpjes gekeken, vind het lastig te peilen hoeveel druk je nou op die pad moet uitoefenen met polijsten. Denk dat ik maar rustig ga opbouwen:)
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Gewoon beginnen met finale en dan merk je vanzelf of je wel of niet met Mezzo aan de slag moet. Ik zou ook een witte handpad erbij nemen om icm finale te finishen.
 
Even een update: ik was dinsdag in de buurt en ben even langs gereden bij car clean, gewapend met mijn Seatcover.
Helaas bleek toen na Monello polish te hebben geprobeerd (zonder resultaat) dat dat onderdeel niet gespoten is, maar in die kleur is vervaardigd. Dat geldt ook voor de rest van de gekleurde delen. Polijsten haalt dus niks uit.
Een glaze (black hole volgens mij) hielp wel, maar niet voldoende naar mijn mening. Van de Seatcover vermoedde ik al dat die misschien niet meer te redden was.
Vandaag had ik de motor buiten staan en moest ik constateren dat het op de oranje delen allemaal reuze meeviel. De tl verlichting in de schuur lijkt alles wel heel erg uit te vergroten.

Ik zou dus nog een glaze willen proberen op de oranje delen. Hebben jullie suggesties? Ik zoek de beste glaze voor oranje kunststof (niet gespoten dus).
 
Een glaze moet je natuurlijk wel weer beschermen met een sealant of wax, want een glaze spoelt er zo vanaf met water.
(Maar misschien wist je dit al, dan sorry voor opmerking).
Ik ben ook tevreden met Poorboys.
 
Helaas bleek toen na Monello polish te hebben geprobeerd (zonder resultaat) dat dat onderdeel niet gespoten is, maar in die kleur is vervaardigd. Dat geldt ook voor de rest van de gekleurde delen.

Dit is helaas vrij normaal in motorland. Kunststof delen die in kleur zijn gefabriceerd. Boterzacht en vaak met (enig) kleurverschil. Zelfs geen blanke lak.
Mooi dat je bij carclean even wat producten kon proberen. Ben je inmiddels al wat verder?