• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Balanceren: veroorzaakt schade aan velgen en trilling tijdens rijden

Die plekjes aan de binnenkant lijken mij meer van een richtmachine te komen? Kijk ook idd even of je geen centreerringen nodig hebt. Is de naaf aan de binnenzijde mee gecoat?
Die velgen zijn overigens erg slecht gecoat, wil niet negatief doen hoor maar of de velgen waren al slecht of er is te grof gestraald. Ik zou ze hier ook zeker op aanspreken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik had geen melding meer gehad van dit topic, zie nu pas reacties. De auto trilt nog steeds en ik ben het goed zat.

Ik bel morgen weer dat bedrijf op. Ik zal vragen om centreerringen. Als dat niet werkt dan bestel ik A-merk banden.

@tamer zo waren de velgen voorheen:
01.jpg
 
Die velgen hebben goeie klappen gehad. Ik zie dat zelfs de rand op plekken verbogen is.
Dan zal de binnenkant er erger aan toe zijn aangezien die kant véél zwakker is.
Heb je deze velgen goed laten controleren? ik denk dat je ze vooraf had moeten laten richten.
Eenmaal krom krijg je het er niet uitgebalanceerd, ookal zegt het balanceer apparaat anders.
 
Achteraf richten kan schade brengen aan het coatwerk, bespreek dit goed met het bedrijf waar je ze brengt. Had je vooraf gevraagd of ze de velgen wilden controleren voor het coaten?
 
  • Leuk
Reactions: Boszna
@AltoMK3fan de meeste spuiters controleren niet een velg op kromming. En een balanceerder die niet oplet ziet het ook niet. Een balceerapparaat geeft helaas ook geen fout. Maar misschien is het ook niet aan de orde. Ik gis maar door te zeggen dat ze misschien krom zijn. Laat het alleen wel controleren zo kunnen we dingen uitsluiten voordat je geld weggooit voor a-banden.
 
  • Leuk
Reactions: AltoMK3fan
Heb zojuist even gebeld. Ze hebben de velgen van tevoren gecontroleerd en ze zijn niet krom. Centreerringen zijn niet nodig. Ook is het onwaarschijnlijk dat het aan de banden ligt.

Een mogelijke oplossing is het uitdraaien van de achterste velgen en het maken van busjes. Er zit namelijk speling op omdat de naaf niet aansluit op de velg (zie foto's vorige pagina). Dus als je een velg erop legt, kun je hem nog bewegen. Pas met de bouten zit hij vast. De velgen voor zitten wel meteen goed, omdat daar wel de naaf op aansluit.

Ik breng deze week de auto met de velgen en ook 4 stalen velgen naar ze. Dan gaan ze alles uitgebreid testen.
 
Wiellager willen ook wel eens (lichte) trillingen veroorzaken... Dit moet je meestal ook merken met bijkomende geluid, het geluid lijkt erg dat een helikopter boven je auto vliegt zegmaar.
 
@AltoMK3fan ik lees van alles over velg wel recht, centreer ringen, de moeren enz. Je zoek het allemaal in de velg en bevestiging ervan.

Maar is je band wel rond? Zijn ze niet ei vorming. Of overal wel evenwijdig aan het velggat( vanaf de velgrand) Wat ook kan is te lang in opslag, vlakke kant eraan, te lang schuin gestaan. Is het profiel wel zuiver vlak? Met andere woorden, is je band(en) wel zuiver


Zelf ooit mee gemaakt met trekkerbanden. Kon er geen volgas mee rijden, stuiterde tegen het dak aan. Van de fabrikant zijn ze er zelfs bij geweest. Heel verhaal, maar we hebben toen alles uit gemeten vanuit hart as. Eerst velg rand toen de band. Ook niet zuiver. Vervolgens band zo op de velg gelegd dat met plussen en minnen alles zo goed mogelijk was. Probleem was een stuk beter.
 
Ben de auto 3 dagen kwijt geweest. Ze hebben een proefritje gedaan, centreerringen besteld voor achter, deze vandaag eind van de middag geplaatst en hierna GEEN proefrit gemaakt tot 80km/h. Ik weer met het OV er naartoe, rijd weg om 17:00 sluitingstijd bedrijf en ik voelde meteen dat het niet goed zat bij 30km/h. En ja hoor: bij 80 begint de passagiersstoelhoofdsteun weer flink te trillen. Snelheden daarboven voel je het meer in je bestuurderstoel en stuur. Probleem is exact hetzelfde gebleven dus 0,0 verschil met de ringen achter.

Als het de banden zijn, is goedkoop duidelijk duurkoop, want ik word op deze manier op kosten gejaagd terwijl er geen oplossing komt. Of het zijn wel de velgen, aankomende week dus weer verder klooien...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Heb je er al over nagedacht om ergens anders een second opinion te vragen? Misschien dat je die persoon €10 fooi moet geven maar dan kijkt iemand er met een frisse blik naar.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@tamer Bussum
@Boszna Nee, dat wordt veel duurder dan 10,-. Velgherstelbedrijf dient auto trillingsvrij te krijgen. Als het aan de banden ligt, kan velgherstelbedrijf die retour sturen en krijg ik geld terug. Als het aan de velgen ligt, hadden ze deze beter moeten controleren en moeten ze die alsnog fixen.

Heb mijn ritten dit weekend geannuleerd en vanmiddag op m'n gemak de auto alvast bij het bedrijf geparkeerd en de sleutel door de bus gegooid. Ik hoop hem uiterlijk vrijdag trillingsvrij terug te hebben.
 
Zojuist ff gebeld met velgherstelbedrijf en ze hebben nog niks gedaan. Ze gaan zo 2 stalen velgen erop gooien en proefrijden. De LM velgen heeft hij echt goed gecontroleerd zei die. Ik vermoed zelf dat het gewoon de banden zijn. Mijn auto is netjes van onder en heeft pas 40.000km gelopen.

Hij vroeg ook hoeveel uren hij erin mag steken. Ik antwoordde dat het daar niet om gaat en dat het probleem moet worden opgelost. Toen zei die iets van “wil jij dat ik straks met een factuur kom van 500 blabla” toen zei ik: “wil jij dat ik naar een ander bedrijf ga en daar alles laat doen” en ik legde uit dat de auto onbruikbaar is met het getril. Ik heb het gesprek afgesloten met dat hij 4 GoodYears mag bestellen mits de Chinese rommel terug mag. Ik haal de auto vrijdag sowieso op.
 
Yes, yes, yes, eindelijk af van het getril. GoodYears eronder, wat een wereld van verschil hoe stil en ook comfortabel ze rijden. Tot 80km/h valt nauwelijks iets waar te nemen. Bij 80 rest nog een minuscuul trilletje wat te zien is aan de hoofdsteun van de passagiersstoel. Daarboven valt ook niets meer waar te nemen. Putten of andere oneffenheden in de weg voel je ook veel minder. HiFly blijkt dus echt rommel te zijn. Ben blij het nu echt zelf aan den lijve te hebben mogen ondervinden :D

Poedercoater mag de HiFly's niet retour sturen naar de fabrikant. Er zit namelijk geen fout in de HiFly’s, want deze banden zijn nou eenmaal slechte kwaliteit. Ik mocht de rommel wel achterlaten bij ze en we zijn er financieel uitgekomen.
20201023_155622.jpg

Op de foto zie je goed dat de wielmoeren uitsteken. Deze moeren heb ik bewust uitgekozen omdat ik bij pech zelf makkelijk wil wisselen met sleutel. Ik had namelijk de velgen toen ze nog beschadigd waren al eens onder de auto met de korte wielmoeren maar kreeg die niet meer los.

Volgende stap wordt de naafkapjes aanpakken. Deze zijn onvindbaar in de juiste maat. Dus ik ga ze schuren, spuiten en stickers erop plakken.
20200920_151134.jpg

20200920_151325.jpg
 
Fijn dat het nu goed is met de Goodyear banden. Goodyear is een a-merk, die verkopen wij het meeste :)
 
Ik moet eerlijk zeggen, ik zag dit topic, ik zag de hifly banden in het plaatje. Ik heb 2x voor anderen dit merk banden gemonteerd, maar het lijkt altijd iets ze zijn ermee. Of ze zijn niet rond, of ze lekken langzaam.

Persoonlijk zou ik dit merk banden ook overslaan en ietsje meer uitgeven in het vervolg.
 
Was nog vergeten te vermelden dat de auto ook naar rechts trok met de HiFly’s en nu kaarsrecht rijdt :cool:

Gisteren 9 november lekker weertje 17 graden dus wat dingen gedaan aan de auto waaronder de naafkapjes. Deze flink gereinigd en hoefden niet gespoten te worden.
10.jpg

Heb de naafkapstickers gekocht bij AliExpress:
11.jpg

Heb de OZ-stickers meebesteld voor het geval dat de Enkei stickers lelijk zouden zijn. Maar die staan erg goed:
12.jpg


Verder een spoiler van de sloop (2 tientjes) gespoten en gemonteerd, achterlichten gecustomized en uitlaatsierstuk geplaatst:
15.jpg


Daarna een beetje ver doorgeslagen en een flinke koortslip geplaats op de auto. Hij blijft niet goed zitten bij de naad (zijn 2 delen) en de kitrand zit al vol met vuil. Ga ik er weer af halen of de rand plamuren en het geheel laten spuiten. Klikken op eigen risico ;) https://i.postimg.cc/nct2gszB/16.jpg
 
Fijn dat het nu goed is met de Goodyear banden. Goodyear is een a-merk, die verkopen wij het meeste :)
Mwah, vroeger misschien wel, nu niet beter dan een redelijke band, in elk geval die Efficient Grip serie. Bij mijn vorige auto had ik de laatste keer ook Good Year Efficient Grip eronder laten leggen, en daarna had ik binnen een jaar 4 gecupte banden, een verschijnsel dat ik in 40 jaar auto rijden nog nooit had gezien. Later bleek dat het probleem van cuppen toch wel regelmatig voorkomt bij deze Efficient Grip serie.