• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Balanceren: veroorzaakt schade aan velgen en trilling tijdens rijden

tamer

Detailing guru
4 jan 2009
2.997
193
39
Utrecht
Die plekjes aan de binnenkant lijken mij meer van een richtmachine te komen? Kijk ook idd even of je geen centreerringen nodig hebt. Is de naaf aan de binnenzijde mee gecoat?
Die velgen zijn overigens erg slecht gecoat, wil niet negatief doen hoor maar of de velgen waren al slecht of er is te grof gestraald. Ik zou ze hier ook zeker op aanspreken.
 

AltoMK3fan

Detailing rookie
5 okt 2020
9
15
Ik had geen melding meer gehad van dit topic, zie nu pas reacties. De auto trilt nog steeds en ik ben het goed zat.

Ik bel morgen weer dat bedrijf op. Ik zal vragen om centreerringen. Als dat niet werkt dan bestel ik A-merk banden.

@tamer zo waren de velgen voorheen:
01.jpg
 

Boszna

Detailing trainee
14 jun 2020
36
20
Rotterdam
Die velgen hebben goeie klappen gehad. Ik zie dat zelfs de rand op plekken verbogen is.
Dan zal de binnenkant er erger aan toe zijn aangezien die kant véél zwakker is.
Heb je deze velgen goed laten controleren? ik denk dat je ze vooraf had moeten laten richten.
Eenmaal krom krijg je het er niet uitgebalanceerd, ookal zegt het balanceer apparaat anders.
 

tamer

Detailing guru
4 jan 2009
2.997
193
39
Utrecht
Achteraf richten kan schade brengen aan het coatwerk, bespreek dit goed met het bedrijf waar je ze brengt. Had je vooraf gevraagd of ze de velgen wilden controleren voor het coaten?
 
  • Leuk
Reactions: Boszna

Boszna

Detailing trainee
14 jun 2020
36
20
Rotterdam
@AltoMK3fan de meeste spuiters controleren niet een velg op kromming. En een balanceerder die niet oplet ziet het ook niet. Een balceerapparaat geeft helaas ook geen fout. Maar misschien is het ook niet aan de orde. Ik gis maar door te zeggen dat ze misschien krom zijn. Laat het alleen wel controleren zo kunnen we dingen uitsluiten voordat je geld weggooit voor a-banden.
 
  • Leuk
Reactions: AltoMK3fan

AltoMK3fan

Detailing rookie
5 okt 2020
9
15
Heb zojuist even gebeld. Ze hebben de velgen van tevoren gecontroleerd en ze zijn niet krom. Centreerringen zijn niet nodig. Ook is het onwaarschijnlijk dat het aan de banden ligt.

Een mogelijke oplossing is het uitdraaien van de achterste velgen en het maken van busjes. Er zit namelijk speling op omdat de naaf niet aansluit op de velg (zie foto's vorige pagina). Dus als je een velg erop legt, kun je hem nog bewegen. Pas met de bouten zit hij vast. De velgen voor zitten wel meteen goed, omdat daar wel de naaf op aansluit.

Ik breng deze week de auto met de velgen en ook 4 stalen velgen naar ze. Dan gaan ze alles uitgebreid testen.
 

Corsablok

Detailing trainee
28 apr 2020
96
30
Wiellager willen ook wel eens (lichte) trillingen veroorzaken... Dit moet je meestal ook merken met bijkomende geluid, het geluid lijkt erg dat een helikopter boven je auto vliegt zegmaar.
 

Tijntje

Detailing addict
13 jan 2017
89
60
39
Up North
@AltoMK3fan ik lees van alles over velg wel recht, centreer ringen, de moeren enz. Je zoek het allemaal in de velg en bevestiging ervan.

Maar is je band wel rond? Zijn ze niet ei vorming. Of overal wel evenwijdig aan het velggat( vanaf de velgrand) Wat ook kan is te lang in opslag, vlakke kant eraan, te lang schuin gestaan. Is het profiel wel zuiver vlak? Met andere woorden, is je band(en) wel zuiver


Zelf ooit mee gemaakt met trekkerbanden. Kon er geen volgas mee rijden, stuiterde tegen het dak aan. Van de fabrikant zijn ze er zelfs bij geweest. Heel verhaal, maar we hebben toen alles uit gemeten vanuit hart as. Eerst velg rand toen de band. Ook niet zuiver. Vervolgens band zo op de velg gelegd dat met plussen en minnen alles zo goed mogelijk was. Probleem was een stuk beter.
 

AltoMK3fan

Detailing rookie
5 okt 2020
9
15
Ben de auto 3 dagen kwijt geweest. Ze hebben een proefritje gedaan, centreerringen besteld voor achter, deze vandaag eind van de middag geplaatst en hierna GEEN proefrit gemaakt tot 80km/h. Ik weer met het OV er naartoe, rijd weg om 17:00 sluitingstijd bedrijf en ik voelde meteen dat het niet goed zat bij 30km/h. En ja hoor: bij 80 begint de passagiersstoelhoofdsteun weer flink te trillen. Snelheden daarboven voel je het meer in je bestuurderstoel en stuur. Probleem is exact hetzelfde gebleven dus 0,0 verschil met de ringen achter.

Als het de banden zijn, is goedkoop duidelijk duurkoop, want ik word op deze manier op kosten gejaagd terwijl er geen oplossing komt. Of het zijn wel de velgen, aankomende week dus weer verder klooien...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR

Boszna

Detailing trainee
14 jun 2020
36
20
Rotterdam
Heb je er al over nagedacht om ergens anders een second opinion te vragen? Misschien dat je die persoon €10 fooi moet geven maar dan kijkt iemand er met een frisse blik naar.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR

AltoMK3fan

Detailing rookie
5 okt 2020
9
15
@tamer Bussum
@Boszna Nee, dat wordt veel duurder dan 10,-. Velgherstelbedrijf dient auto trillingsvrij te krijgen. Als het aan de banden ligt, kan velgherstelbedrijf die retour sturen en krijg ik geld terug. Als het aan de velgen ligt, hadden ze deze beter moeten controleren en moeten ze die alsnog fixen.

Heb mijn ritten dit weekend geannuleerd en vanmiddag op m'n gemak de auto alvast bij het bedrijf geparkeerd en de sleutel door de bus gegooid. Ik hoop hem uiterlijk vrijdag trillingsvrij terug te hebben.