• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tractor poetsen en reinigen

Tim van de Riet

Detailing rookie
27 nov 2020
3
15
Ik ben van plan om een tractor in de kerstvakantie volledig aan te pakken. Het gaat om een John deere 7430 die zich al in een redelijk goede staat bevind. Vorig jaar heb ik de kap gepoetst met een machientje en wat poetsmiddel (geen idee welk middel). Dit was mijn eerste keer dat ik dat deed dus ik was al erg onder de indruk van het resultaat.
Een vriend van mij heeft toevallig nu zelf een poetsmachine aangeschaft waarmee ik de trekker kan poetsen. Ik wil de tractor zo goed mogelijk aanpakken maar wil er niet al te veel geld aan uitgeven. Het is en blijft een trekker waarmee gewerkt wordt, echter vind ik het wel leuk om hem eens in de zoveel tijd goed aan te pakken en hem volledig schoon te maken. Welke middelen zouden jullie mij nog aanraden om de lak van de trekker weer te laten glimmen als nieuw. Ik beschik dus al over een poetsmachine. De zaken die ik goed aan wil pakken zijn:
- Het kapwerk: motorkap, achterspatborden en de cabinerand
- De ruiten van de trekker goed schoon krijgen, glassex laat altijd strepen en vettige vlekken achter naar mijn idee
- De binnenkant van de cabine, dus de plastic delen en knopjes en dashboard. (stoel is nieuw dus hoeft niet)
- Eventueel delen van het frame, maar door wat roestplekjes wil ik delen van het frame waarschijnlijk overnieuw spuiten.

Welke (niet te dure) middelen heb ik nodig om de bovenstaande zaken zo goed mogelijk uit te voeren? Ik hoor het graag!

Groeten Tim
 

Bijlagen

  • Snapchat-1952447611.jpg
    Snapchat-1952447611.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 474
  • Leuk
Reactions: Timo84
Welkom op het forum, Tim. :D

- Het kapwerk: motorkap, achterspatborden en de cabinerand.
... Ik weet niet van welk materiaal dit is, maar ik verwacht dat dit gespoten delen zijn. (Lak / Lak + blanke lak) Dit kan je inderdaad polijsten en daarvoor heb je pads + polijstmiddelen nodig. Welke pads en polijstmiddelen, dat hangt af van hoe HARD de lak is en ook hoe de lak er aan toe is.

- Wat voor een machine heb je tot je beschikking? (Excentrisch/roterend/etc)
- Meerdere gradaties van pad en polijstmiddel in huis hebben is aangeraden, zodat je altijd de juiste combinatie van pad en polijstmiddel kan gebruiken. (Te grof is onnodig veel lak verwijderen én je moet de grove stap nawerken met een fijne stap. Te fijn en je verwijderd amper tot géén lak en bereikt dus niet wat je wilt)

- De ruiten van de trekker goed schoon krijgen, glassex laat altijd strepen en vettige vlekken achter naar mijn idee.
... Zelf gebruik ik graag Dodo Juice - Clearly Mentol (Verkrijgbaar in concentraat, lekker voordelig, maar moet je zelf in een sprayflesje aanmaken met water)
... Ik spray hiervan wat op een Monello - Disco Duo padje om het glas lekker mee te boenen.
... Ik gebruik vervolgens papier of een Monello - Vetro Bianco wafeldoek om na te wrijven.
... Boenen, nawrijven, klaar. Streeploos!

- De binnenkant van de cabine, dus de plastic delen en knopjes en dashboard. (stoel is nieuw dus hoeft niet)
... Als dit ongelakt kunststof is wat weer mooi donker moet, dan kan je een kunststofdressing nemen zoals Poorboys World - Natural Look.
... Deze breng je aan met bijv. een Monello - Disco Nero.
... Laten inwerken en nadien nawrijven met een MF doek, zoals de Monello - Peluche Verde's. (Heb je bij het polijsten/waxen/etc. sowieso nodig, dus 2-3 ''Trio''-setjes is altijd handig. Setjes van 3 doeken)

- Eventueel delen van het frame, maar door wat roestplekjes wil ik delen van het frame waarschijnlijk overnieuw spuiten.
... Ik kan mij voorstellen dat een tractor vies wordt op de meest gekke plekken en het fijn is als vuil zich makkelijk laat verwijderen. Het zou goed zijn om de gehele tractor in een wax o.i.d. te zetten zodat schoonmaken veel makkelijk gaat. Gelakte kappen, ongespoten kunststof, rubbers, ramen en dergelijke kan je met producten in de bescherming zetten. Frame delen wordt echter een stuk lastiger.

Maar, mijn eerste ingeving zou zijn: Bathe+ foamen om ALLES een beschermlaagje te geven. ;)

Bathe+ is een shampoo welke je in een foamlans kan doen. Deze foamlans prik je in het pistool van een hogedrukreiniger en je spuit vervolgens een pak schuim. Wanneer je een normale foamshampoo gebruikt, dan gebruik je het schuim om vuil los te weken, echter gebruik je dan de Bathe+ OM NA HET WASSEN te gaan foamen en zo overal het schuim te spuiten die na afspuiten met water een beschermlaag achterlaat.
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is een roterende poetsmachine met erg veel bijgeleverde pads. De lak is de originele lak die is aangebracht in de fabriek, het is gewoon originele John Deere groen. John Deere MCF1301 VERF JOHN DEERE GROEN BLIK 1 LT. - STHPARTS - KRAAKMAN | STHPARTS Ik weet niet wat ik over de hardheid kan zeggen. De lak is nog in redelijke goede staat, bevat alleen wel lichte krasjes zoals dit:
1606486353522.png

1606486367689.png

Zou je mij een soort indicatie kunnen geven van welke soort Pads ik moet gebruiken en welke eerst en welke daarna? Wat voor soort poetsmiddel is nodig? Nogmaals het hoeft geen nieuwe auto te worden, ik zou alleen graag de lak weer goed laten blinken en mooi groen krijgen zoals hieronder op de afbeelding:
1606486502384.png

Verder ben ik nog benieuwd wat jullie zouden aanraden op de plastic spatborden aan te pakken? Ze zijn nog in redelijk goede staat maar ze kunnen denk ik altijd mooier zwart. Voorbeeld van hoe ze nu zijn:
1606486891144.png
 
Hallo,

Wat voor werk doe je met de trekker? Ben jij de vaste bestuurder van de trekker met een vloerbedekking erin en de sticker klomp'n uur onder de deur? Dan ben je zuinig op, of meerdere bestuurders de denken toch niet mijn trekker?

Zelf heb ik 20 jaar ervaring in het loonwerk en akkerbouw. Met ploegen ga ik met de trekker zo dicht mogelijk langs de boswal en de takken gaan er aan alke kanten bij langs en over de motorkap. Geen polijsten aan en diepe krassen ook. Kort gezegd, dan is er geen eer aan te behalen. Niet om lullig te doen, maar polijsten en interieur gaat best tijd in zitten.

Cabine idem. Ik veeg meermaals de cabine uit. Ander heeft hem paar uur mee, krijg je hem terug als een hok.

In het gras, allemaal stof, ploegen stof en stront, rooien stof en bagger. Dus veel te lijden.

Mij ligt bij dat het vuil hecht aan wax. Bij wassen offer je een stukje van deze laag op. Vuil trek je in het werk boven gemiddeld aan In het werk heb ik dagen gehad dat ik dagelijks de trekker schoonspuit. Dit is dan niet met een hoge druk spuit als hier op het forum van 110 tot 150 bar, maar hoger, de krachtstroom modellen. Bij lakschade spuit je de lak er zo af. Mijn vraag is dan ook, hoe lang houd een waxlaag stand? Hoe vaak heb je tijd voor vers laagje. Als ik in het voorjaar/najaar weken draai van 70 uur gemiddeld heb ik daar geen zin in op zondag middag.


Ik denk dat je blijer word van wat onderhoud vriendelijks zoals geopperd hierboven. Bathe+, nanolex washcoat(?) Met reden dat het overal komt. Ook met aanbrengen eenvoudig en snel. Wellicht kan iets als aquafobia (oid) ook. Op de motorkap, spatborden cabine stijlen met doek aanbrengen en afspuiten. Als het maar beschermt en glans geeft gezien de werk omstandigheden.

Polijsten, wees voorzichtig. Je geeft aan roterende polijstmachine. Hier een rotary genoemd. Vele topics over de rotary machine (geen beginners machine) en de voorkeur voor DAP machines. Let op welk type machine je hebt! Rotary brengt snel schade aan, aan je lakwerk. Qua pads is het, iedere fabrikant zijn eigen kleuren bij de hard heden. Is niet echt een leidraad in, zie maar in de webshop. Wel kun je in een recent topic (welke korrel) zien, welk type pad bij eelk middel past en de polinstsnelheid. Plaats anders nog eens een foto van de machine met de pads.

Denk dat het verstandig is om aan te geven welk materiaal de motorkap en spatborden zijn. Mijn ervaring is dat de oudere trekkers veelal metaal is en sinds ong 15 jaar er ook veel polyester motorkappen zijn.

Lak is veelal zonder blanke lak laag erover heen, wellicht bij de nieuwere types anders. Dealers geven vaak gewoon verfblik op juiste kleur mee om bij te werken.

Gezien de rotary, polyester kans en de warmte ontwikkeling van/met de pad zou ik me goed inlezen. Info genoeg op forum.

Ik zou @Quantoxx zijn bericht lekker als leidraad houden. Wellicht heeft hij nog aanvullend advies voor je.

Echt niet raar bedoeld maar zet je plannen, de tijdsinvestering ervan af tegen wat de trekker te lijden heeft. Gewoon niet te zwaar polijsten, niet voor de laatste kras gaan.

Bovenal veel plezier, maak er wat moois van en zie graag het eind resultaat

Gr
 
Net als tijntje heb ik mijn twijfels of er wel een blanke laklaag over de lak zit. De hardheid van een lak wordt niet alleen bepaald door de inhoud van het verfblik, maar ook onder de omstandigheden dat de lak wordt aangebracht en gedroogd.

Voor de kunststof spatborden die niet gelakt zijn, kun je gewoon een middel voor 'trims' nemen, daarbij is even de vraag hoelang het mooi moet blijven en hoeveel geld je er aan uit wil geven.

Verder zoals al genoemd door anderen: pas op met een 'rotary', een excentrische machine is zeker voor een beginner veel beter omdat de kans op lakschade door fouten dan vrij klein is.
 
Net als tijntje heb ik mijn twijfels of er wel een blanke laklaag over de lak zit.

Een poos geleden heb ik een New Holland, zo'n blauwe, gepolijst met de Rupes Bigfoot. De pads sloegen niet blauw uit dus daar zat wel een blanke laklaag op volgens mij. Mobiele kranen die ik daarvoor had, geel en groen, hadden geen blanke lak.
Ik heb van die New Holland alleen de kappen gepolijst voor zover ik erbij kon. Hieronder een kort filmpje van dat klusje:
 
@DutchS40 New Holland (het vroegere Ford) is inderdaad wel het eerste merk waar ik blanke lak zou verwachten, ook omdat die lak wat meer glanst dan van veel andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Een poos geleden heb ik een New Holland, zo'n blauwe, gepolijst met de Rupes Bigfoot. De pads sloegen niet blauw uit dus daar zat wel een blanke laklaag op volgens mij.
Ik blijf ,gevoelsmatig, erbij dat er geen blanke lak opzit. Ik loop al 30 jaar in de agrarische sector rond en diverse tractoren gezien in alle staten qua lak. Wat ik nog nooit gezien heb, is een blanke laklaag die los laat.

Ik lees nu wel wat over John Deere kunstharslak van after market leverancier Kramp. Zie bijlage. Deze geeft een goede glansgraad, dit veklaard voor mij eea, ook naar het blanke lak verhaal. Ook het niet verkleuren van de pad. Het product/lak zegt mij niets mbt polijsten. Wellicht dat iemand technisch is onderbouwt en advies kan geven.

Screenshot_20201127-234218_Chrome.jpg


Screenshot_20201127-234224_Chrome.jpg
 
Gezien je niet teveel geld wil uitgeven, zou ik voorstellen om een wax te kopen, hier ga je een applicator en toch een MF doek of 2-3 nodig hebben.

Ik zou niet speciaal een foamlance ect. aankopen mits je niet bepaald de intentie lijkt te hebben om je echt te verdiepen in het detailen maar vooral je tractor nu en dan eens wilt poetsen.

Just my 2 cents.
 
Topic Starter geeft terecht aan dat de meeste waxen wat vuil vasthouden
Dat is dus geen handige optie. Een sealant of een shampoo met een bescherming is handiger
Voor het gemak van het aanbrengen kies je de laatste (Zoals Bathe +)
 
Ah, ik had je bericht gisteravond gemist. Zie ook dat er al andere leden hun bijdrage hebben geleverd. :D

Opvallende puntjes:

* Kunststof panelen - Met name bij het gebruik van een roterende machine (rotary) creëer veel warmte. Veel wrijving is leuk voor de mate van correctie, maar zorgt dus ook voor veel warmte wat kunststof niet lekker kan afvoeren/geleiden. (Warmte bouwt dus snel op in één klein stuk, met alle gevolgen van dien)
Daarnaast natuurlijk de skills die komen kijken bij het beheersen van een rotary.

* Zit er wel of géén blanke lak op (of een andere vorm van aflak) - Dit kan ook voor de nodige aanpassing in gebruikte materialen en methodes zorgen. Bij géén blanke lak zal je dus een dikkere laag kleurlak hebben en als je gaat polijsten, slijp je dus meteen in de ''kleur'' en niet in een aflak.
Ook kan je iets als een gelcoat of andere vorm hebben, zoals aangegeven door @Tijntje. (Zoals boten, caravans, etc). Dit is te polijsten, maar reageert anders.

Zou je mij een soort indicatie kunnen geven van welke soort Pads ik moet gebruiken en welke eerst en welke daarna? Wat voor soort poetsmiddel is nodig? Nogmaals het hoeft geen nieuwe auto te worden, ik zou alleen graag de lak weer goed laten blinken en mooi groen krijgen...
Dit is vaker een uitspraak: ''Het hoeft niet nieuw, maar wel mooi glimmend''. Echter hangt dit nogal samen omdat het 'glimmen' en 'mooi' komt door het goed aan te pakken. ;)
Als de mate van krassen overal zo is zoals op de foto's, dan lijkt het zware afraggen van de tractor wel mee te vallen óf de lak is goed hard en daardoor bekrast de boel niet zo snel. Persoonlijk zou ik dit gewoon testen door wat polijstmiddel op een doek of padje te doen en een klein stukje van de lak handmatig te polijsten; Zo zie je meteen of er iets te behalen valt, of je kleurlak op je doek/pad ziet, etc.


Verder ben ik nog benieuwd wat jullie zouden aanraden op de plastic spatborden aan te pakken? Ze zijn nog in redelijk goede staat maar ze kunnen denk ik altijd mooier zwart. Voorbeeld van hoe ze nu zijn:
Je kan dit goed schoonmaken tijdens het wassen, drogen en een kunststofdressing erop smeren. Lekker laten intrekken, eventueel herhalen en weer afnemen. Dit is wel iets wat je bij moet houden en zal niet maandenlang werken.
Wil je wél iets dat maaaaanden lang werkt, dan moet je gaan denken aan een coating zoals Gyeon - Trim, maar dit kost dan ook iets meer voorbereiding, maar voornamelijk wat meer knaken.


Persoonlijk zou ik het toch gaan houden bij wat ik al eerder zei, voor gebruiksgemak en snelheid: Bathe+ foamen. Je hebt hier dus echter een HD + foamlans voor nodig, maar ik zou het zeker willen hebben als ik mijn tractor beschermd zou willen houden. (Doe ik nu ook met mijn auto, omdat simpelweg ALLES een beschermlaagje krijgt. Dit kan over bestaande beschermingen heen of als enige bescherming)


@Cordoba - Ik denk dat je @DutchS40 wilde aanspreken en niet Dutch Vertigo. ;)